Svenska röstkommandon i Android Auto

Diskussion i 'Android Auto' startad av tyrelldroid, 24 feb 2017.

  1. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Hmm, intressant att vissa lyckas installera den från Play Store. Jag kan inte det utan måste installera via APKMirror t.ex.
     
  2. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det är bara om du har en telefon/simkort som är från något av de länder där AA är lanserat som man kan installera det via Play Butiken. Det kanske går att simulera ett annat land också inför Play Butik, jag vet inte riktigt men omöjligt borde det inte vara. Kanske om man har kör via VPN eller liknande.
     
  3. Gnopps

    Gnopps Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag blir inte klok på hur jag får AA att fungera på flera språk samtidigt. Jag bor i Finland och behöver ange adresser, namn och liknande på svenska, finska och engelska. Min telefon har engelska som systemspråk.
    Jag får alla kommandon att fungera på engelska (behöver inte vara på annat språk) men säger jag till exempel "Drive to Slussen" så tror google att jag menar någon plats i tjotaheiti.

    Några tips på hur man lyckas med flera språk samtidigt?
     
  4. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Detta fungerar helt enkelt inte ännu AFAIK. Chansen är nog god det kommer fungera på fler språk inom kort dock, se nyheten om svenska till Google Assistant häromdagen.
     
    Gnopps gillar detta.
  5. niklasskeppstedt

    niklasskeppstedt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Mina efterforskningar i Android Auto:
    Maps fungerar bra med "Kör till <dit jag vill>"
    Spotify fungerar ganska bra med "Spela artist <artist>" "Spela <låt> <artist>"
    Telefon funkar inte alls. Det är konstigt eftersom det fungerar utmärkt med telefonen utan AA "Ok Google" - "Ring <förnamn> <efternamn> mobil" I AA blir det bara "Kan inte hjälpa dig att "ring <förnamn> <efternamn>
    Meddelanden fungerar inte heller.
    Oanvändbart som det är nu.
    Kör senaste versionen från APKMirror
     
  6. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Tills det att svenskt språkstöd finns: Kör engelska eller kör det inte alls :)
     
  7. Gnopps

    Gnopps Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Men vad jag förstår så hjälper inte det så mycket, eftersom man inte kan säga typ "Drive to Teckomatorp" eller "Call Örjan", dvs. blanda språk.
     
    Tråget gillar detta.
  8. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Så är det.. men står man stilla med bilen så kan man skriva in adresser. Och skriver man in adresser på sina kalender-aktiviteter så tror jag de dyker upp som förslag också. Dåligt men iallafall ett sätt att kunna använda navigeringen.
     
  9. engbeerg

    engbeerg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2011
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Märkte idag att det faktiskt går att ringa genom att säga "call <namn>" även fast du har svenska som systemspråk. Ibland krävs det några försök men det går.
     
    bernard gillar detta.
  10. VipMartie

    VipMartie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Joinar här också då jag har börjat med AA på en Pioneer AVH-Z5050BT via min Nexus 5X.

    Har hittills provat drygt en vecka till och från jobbet... Bättre än förväntan och den uppfattar faktiskt allt jag säger, sen kanske den inte förstår hur den kan hjälpa mig med mina "krav" alla gånger.

    Skicka SMS fungerar utmärkt så länge du inte ska svara på en. Den talar om att du kan tala in "svara" efter att meddelandet har blivit uppläst (vilket föresten fungerar kanon). Däremot så vet den inte hur den kan hjälpa mig med "svara".

    Tycker den hittar alla adresser, även de svårstavade som jag knappt kan säga själv på första försöket. Jag säger dock "navigera till...<plats>", annars visar den bara vart platsen ligger på kartan. Har också provat Waze och gillar det inte alls, då apparaten inte tycks kunna svenska helt flytande ännu (allt uttalas med robotska).

    Det går utmärkt att ställa allmäna frågor till assistenten (exempel, hur mycket är Pi?)

    Spotify fungerar också kanon! Har bara svårt att hitta uddare artister med uddare namn ibland (kanske beror på mina uttal också?). Att slumpa låtar med Radio-knappen ((O)) tycker jag inte är så bra, den spelar bara upp olika låtar från de artister på de specifika låtar som du har gillat. Upplever inte att spotify riktigt gör så med datorn hemma. Jag har också problem att skrolla längre ner i listorna ibland, då den larmar för att den låser vidare scrollning av säkerhetsskäl? Kanske funkar bättre om man stannar?

    Däremot har jag inte lyckats få igång AA trådlöst med exempel BT. Jag måste alltid koppla in laddkabeln. Är det så för er också?

    MVH / Martie
     
  11. inact_0030

    inact_0030 Guest

    AA fungerar bara med USB-kabel om man vill ha över skärmbilden till bilens display. Detta går aldrig över BT.
     
  12. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    När det gäller att scrolla i spellistorna på spotify så kan man bara göra det begränsat, sedan måste man stanna bilen för att kunna scrolla hela vägen.
     
  13. VipMartie

    VipMartie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    gerhardw>> OK, det förklarar varför det inte fungerar. Jag kör då inte rak kopia av mobilens display, det blir AA interface som dyker upp på min bilstereoskärm.
    Typ denna: https://www.androidpolice.com/wp-content/uploads/2018/04/android-auto-new-728x410.jpg

    Det finns folk som har kopplat på kabeln och sedan dragit ur den för att den ska fungera trådlöst.

    Herrn>> Ja du har rätt, jag testade igår och idag. Man kommer åt mycket mer när bilen står still, det är ju rätt förödande då scrollen bara går putte liten bit. Blir istället att man väljer låten längst ner i listan och sedan så tittar man sig blint på skärmen till man har tryckt >>| tills rätt låt dyker fram.

    Någon som har fått "navigera hem" kommandot att fungera? Trots att jag har lagt till en "Hemadress" så säger den till mig att det inte finns någon "hem" inlagd och därför vet den inte vart den ska. Inte för att det är viktigt eller att jag inte kan min hemadress annars, men nu hårdtestar vi väl AA? :P
     
  14. inact_0030

    inact_0030 Guest

    rickards och bernard gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Oh! Vilken trevlig nyhet, riktigt bra. Det var himla jobbigt att ringa tidigare och försöka uttala namnen på "swänglish" :)
     
    inact_0030 gillar detta.
  16. Tråget

    Tråget Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Fungerar riktigt bra. Säger man dessutom "ring up 'förnam' 'efternamn'" och det finns fler nummer frågar assistenten om man vill ringa mobil eller hem. Då är det bara svara utan att behöva trycka på någon röstknapp. Riktigt trevligt.
    Vad jag dock inte riktigt förstår är varför det inte går att be om navigation till personer i kontakter... Han hittar ju uppenbarligen kontakterna och informationen ligger ju där? Konstigt. Men det kommer väl så småningom.
     
  17. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Ja, det beror nog på att den inte är färdig för oss. Alla finesser fungerar inte för annat än de områden där den är släppt. Det är fortfarande bara 31 länder som Google har släppt AA för. Samma som när jag köpte min bil för över två år sedan. Jag tillåter mig att tvivla på att vi någonsin får en version för svenska officiellt. Man kanske får nöja sig med att tjuvköra genom manuell installation.
     
  18. Tråget

    Tråget Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Nja, kommer gör det nog ganska snart inpå, om inte samtidigt som vi får Google assistant i Sverige. Dom har ju varit ganska klara med att dom vill att AA ska gå att styra så mycket som möjligt utan fysisk beröring. Och det kommer funka när väl assistenten är klar.
    Den släpps nog ganska snart, så då får vi nog lön för mödan.
     
  19. inact_0030

    inact_0030 Guest

    För tillfället finns Google Assistant bara på åtta språk: engelska, franska, tyska, italienska, japanska, koreanska, spanska, och portugisiska. Google Home hårdvaror finns bara officiellt i sju länder: Australien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Japan, UK, och USA.
    Det ryktas att GA skall komma till oss vid årets slut om man gör en tolkning av denna karta som artikelförfattarna har gjort här These countries will get Google Assistant by the end of 2018

    Dock har jag från dagen jag köpte min bil för över två år sedan hört att AA skall komma ALLDELES SNART till Sverige, så det måste vara förståeligt att man är en knutta skeptisk vid det här laget! När det gäller AA finns det heller nu på den nya hemsidan ingen information om den eventuella fortsatta utrullningen av AA till nya länder. Det finns bara djupt ner i frågorna om AA en lista på länderna där den är tillgänglig vad jag kan se.
     
  20. engbeerg

    engbeerg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2011
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Det fungerar även att skicka sms nu också med hjälp av GA i android auto. En liten bugg dock är att efter du dikterat in ditt meddelande så får du frågan "vill du skicka eller ändra meddelandet", då måste man svara 'ja' för att skicka det.
     
    nuco, bernard och Travolta gillar detta.