Stor surfplatta med Android och bra skärm för serietidningsläsning

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av peterhjalmarsson, 2 aug 2018.

  1. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Nån som kan rekommendera nån surfplatta enligt följande:
    • Stor skärm, minst 12", men gärna 14"
    • Gärna 4:3 eller 3:2 snarare än 16:9
    • Minst 1080p, men väldigt gärna högre.
    • Bra bildkvalitet.
    • Köper gärna från Kina om det behövs.
    Jupp, skall-kraven är inte så många ;-) den ska främst vara till serietidningsläsande.

    Utöver detta gör det förstås inget om den har hyfsat med andra saker också.
    • Vore kul att kunna dubbelboota till Windows.
    • Bra ljusstyrka.
    • Hyfsade prestanda. Jag har en Lenovo Yoga Tablet 2 Pro 13, men trots 2GB RAM och en Atom Z3745 är den löjligt långsam. Det tar bokstavligen runt 10 sek att starta eller växla appar. Trots det har den inga problem att visa video, spela spel, eller liknande så snart appen är igång. Ominstallation hjälper inte. Weird...
    • Tryckkänslig penna
    • Tangentbord
    Det bästa jag hittat hittills är Chiwi Hi12, men a) skärmen är i minsta laget, b) har lägre upplösning än jag vill ha, och c) jag vet inget om bildkvaliteten.

    Vad säger ni - nån som har något tips?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ipad Pro 12,9" hade väl egentligen på pappret varit optimal (4:3, 2732×2048 px, förmodligen bland den bästa färgåtergivningen på marknaden), men du skriver Android, så förmodar att den är utesluten.

    Vad har du för budget?


    Galaxy tab S4 har 16:10, tryckkänslig penna (S-pen), 10,5" WQHD-skärm och AMOLED torde ge mycket fin färgåtergivning om Samsung kalibrerat den bra. AMOLED är dessutom rätt behagligt att stirra på längre stunder. Med 16:10 är ju inte direkt optimalt för serier även om man får lite mer utrymme på höjden vs 16:9.

    [​IMG]
    16:10 vs 16:9

    Dual-boot-plattorna är i regel inga höjdare. De uppdateras i princip aldrig, så en sådan hade jag avrådit från.
     
    Last edited: 2 aug 2018
  3. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    jag förstår varför du söker de specsen, även om du sannerligen inte gjort det lätt för dig själv :D. jag älskar själv att läsa serier på min iPad pro 12.9 :). är ingen större vän av iOS men störs normalt inte nämnvärt av det i en surfplatta.

    ett möjligt alternativ om android är viktigt är ju att köpa en vassare windowsplatta eller 2i1-laptop som oftare kommer upp i de storlekarna och med det bildformatet, och sen köra bluestacks eller något i den för att få tillgång till androidappar. men du måste upp i 8 GB RAM för det och billigt blir det inte.

    är det för serierna du behöver android förresten eller funkar det med windows för att komma åt dem? jag läser främst genom comixology och darkhorse och det funkar ju i windows också. men att läsa genom bluestacks är nog ingen bra idé för det körs i ett fönster som inte fyller ut hela skärmen. jag funderade även på om en chromebook i 2i1-modell kunde vara nåt för dig men det föll på bildformatet.

    så det är nog bara att leta vidare på kinaspåret om du ska ha nån chans alls att hitta det du söker :ehm:
     
  4. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Inte så mycket för att den är IOS utan för att det helt enkelt är för mycket pengar. Jag vill komma in under femtusen i alla fall, och gärna under tre.

    Alldeles för liten skärm - hade jag nöjt mig med 10-tumsklassen hade det funnits hur mycket som helst att välja på.

    Jo, 16:10 är ganska optimalt. Serier varierar en del, men 3:2 eller runt däromkring är det vanligaste, så 16:10 är inte dumt alls.

    Inget direkt problem - eftersom det är för en app enbart så hade jag i princip kunnat nöja mig med Android 4.4. Om Chiwi 13 hade varit dual boot hade jag nog slagit till på en gång - den har allt jag letar efter annars.

    Lite för dyrt för mig bara, även om den är klart mycket billigare än vad jag kommer ihåg. Känns extremt prisvärt jämfört med Iphone.

    Jo Android är ett måste - ComicRack-klienten finns inte för Windows, och det verkar som att IOS-klienten inte fungerar under IOS 11.

    Chromebook hade jag inte ens tänkt på - det kanske kan vara något? Finns de som dockningsbara/surfplattor? Jag pallar inte att ha en sån där "vika-runt-tangentbordet"-modell.

    Jo, men det är en djungel - det är därför jag frågade om tips.
     
  5. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    ComicRack for Windows

    Finns väl til Windows? Eller är det bara någon server-del kanske?

    Om så är fallet kanske en beg Surface Pro 3/4 kan vara nåt. Har själv en 4:a och testade Readly för nåt år sen och det var en trevlig upplevelse på den skärmen.
     
    bernard gillar detta.