Skärmen sprucken. Billigaste sättet att laga?

Diskussion i 'Galaxy S8+ - Allmänt' startad av lejonel, 20 nov 2017.

  1. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Va? Nej? Klart det skall gå på drullen om man råkar tappa mobilen i marken? VIlken försäkringsbolag skulle klassa det som oaktsamhet?
     
  2. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Man måste naturligtvis göra gällande att man inte avsiktligt orsakade skadan eller var totalt likgiltig inför hur man hanterar telefonen. Jag tar ett per exempel som är grovt överdrivna: "Jag lade telefonen ute på gatan när jag skulle borsta håret så kom det en bil och körde över den så den gick sönder. Nu behöver jag få den fixad." Eller " Jag provade att släppa telefonen ner på ett stengolv så gick den sönder. Jag vill ha den lagad." Säger man så är det inte säkert att man får ersättning.
    Det enda man behöver göra är att tala om hur det gick till och visa att det åtminstone var en rimlig olyckshändelse.
    Säger man: "Telefonen halkade ur fickan ner på stengolvet när jag böjde mig fram och då gick displayen sönder. Jag behöver få den fixad." så är det säkert inga problem. Det är inte ens säkert att de alltid kräver en förklaring, men det finns en möjlighet att de väljer ut ett och annat fall slumpmässigt där de vill veta lite mer.
    Anledningen till att det kallas för drulleförsäkring är ju just att den täcker fall där man själv orsakade skadan, dock inte avsiktligt eller uppenbart likgiltigt.
     
  3. ThisAintGucci

    ThisAintGucci Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2018
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    2
    Var det bara din skärm som var sprucken? hur mycket behövde du betala för att få det fixat?
     
  4. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag vet inte hur det är med just S8, men skärm, digitizer och display brukar ofta numera vara en integrerad enhet och det går därför inte att t.ex. enbart byta glaset separat. Det är en förklaring till det höga priset. Men har man tappat telefonen så hårt att glaset spruckit så finns det en risk att något annat gått sönder också, som man kanske inte märker med en gång, exempelvis kan vibrationsmotorn eller en mikrofon eller högtalare lossna, eller anslutningen till batteriet, och det finns en del rörliga delar för fokusering i finare telefoners kamera som kan skadas eller komma ur läge vid höga G-krafter, vilket man kanske missar som glad amatörreparatör. En seriös verkstad känner till sådant och lämnar dessutom garanti på reparationen.
     
    bernard gillar detta.
  5. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Glöm att en random service butik kan klara av att reparera denna ... tappar man den så hela displayen går kaputt är det till samsungs egna center som gäller, då kommer dom trycktesta den efter o allt så den är ok, det kostar ja tyvärr men det är så deras telefon är byggda.
     
    bernard gillar detta.
  6. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 849
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Varför bumpa en tråd som år 8mån?

    Skärm bytt iaf ;)
     
  7. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det var inte jag som bumpa ;) men ämnet har ett allmänt intresse. När jag skrev "en seriös verkstad" menade jag inte Hemlige Alis Källarfirma som även kan låsa upp operatörslåsta mobiler och som säljer piratkopierade satellitmottagardekoderkort utan en verkstad som antingen är auktoriserad av mobiltillverkaren, eller mobiltillverkarens egen verkstad, t.ex. Samsung i det här fallet.
     
  8. ThisAintGucci

    ThisAintGucci Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2018
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    2
    Är det värt att reparera s8 mobilen för 4000kr?
     
  9. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 849
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Betalade 1000kr i självrisk. Hade kostat 3300kr utan.
     
  10. ThisAintGucci

    ThisAintGucci Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2018
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    2
    Tycker ni man borde skaffa en OnePlus 6 för 4000+ eller ska man laga sin Samsung Galaxy S8nför 4000kr? Jag har försäkring då jag får hjälp med 2000kr.. alltså betalar jag bara halva priset för reparationen eller så kan jag också välja att få ut 2000kr från försäkringen utan att laga och istället investera i en ny mobil.

    Vet ej om det är en stor uppgradering att byta från S8 till OnePlus 6... skriv gärna vad ni tycker.
     
  11. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Får du behålla s8an?, om så sälj den för 1500 eller nått olagad och du har en pott på 3500 att köpa nått för
     
  12. Rasseman

    Rasseman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2011
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Sambon bytte sin spruckna S8(både skärm, baksida samt ramen runt för 3300 och när den kom hem hade de även bytt batteriet av någon anledning .
     
  13. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 849
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Det är standard så fort dom öppnar mobilen. Jag har fått mitt batteri bytt två gånger. En gång vid skärmbyte och en gång när dom bytte hörlursuttaget.
     
  14. ThisAintGucci

    ThisAintGucci Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2018
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    2
    Ursäkta, men vart nånstans lagade din sambo sin mobil? Vill gärna veta
     
  15. ThisAintGucci

    ThisAintGucci Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2018
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    2
    Grejen är att mobilen är hel förstörd.. tror inte det går att sälja alls, skärmen är helt vit och högra nedre hörnet är touchen sönder, men jag får behålla s8an om jag tar 2k från försäkring ja...

    Jag ville bara veta om en OnePlus 6 är värt att uppgradera ifrån en S8... totala skillnaden mellan priset på reparationen och att skaffa en OnePlus 6 är runt 1000-1500 kr ... då Oneplus är den som kostar mer
     
  16. jollelund

    jollelund Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    1 219
    Mottagna gillanden:
    216
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Flip4
    Telefon 3:
    Samsung S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Platta 2:
    Ipad Air
    Jag bytte från S8 till OP6 för ett tag sedan och kan säga att om du gillar formfaktorn på Samsungen så är det svårt att vänja sig vid OP6. Den är STOR, och då framförallt bred. Jag gick tillbaka till Samsung (S8+) efter bara ett par veckor, då jag personligen tycker att Samsung passar mig bättre och jag var van vid många funktioner som de har i sin mjukvara, och för att de ligger så skönt i handen (bättre formfaktor).

    Det enda som jag tycker skulle motivera ett byte är att OP6 är sjukt snabb, men tycker man att Samsungen är snabb nog så hade jag nog hellre lagat den.
     
  17. ThisAintGucci

    ThisAintGucci Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2018
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag är lite skeptisk när det gäller byte eller uppgradering av telefon. Min S8 funkade väldigt bra och jag hade inte alls några problem med den, men samtidigt så tänker jag också att det kanske vore bättre att köpa en OnePlus 6. Vill gärna veta hur din upplevelse med OP6 var... hört att den är snabb, men finns det mycket mjukvarufel osv? Bra kamera (fokus?) och display? Vet också att OP6 inte är jättevattentålig och har inte heller en display som kurvar åt sidan av mobilen som s8an.
     
  18. jollelund

    jollelund Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    1 219
    Mottagna gillanden:
    216
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Flip4
    Telefon 3:
    Samsung S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Platta 2:
    Ipad Air
    Jag skickar ett PM så slipper vi kladda ned tråden
     
  19. ThisAintGucci

    ThisAintGucci Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2018
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    2
    Instämmer
     
  20. Orfeous

    Orfeous Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Det är fortfarande lika dyrt att byta. Det komiska är att en ny S8 kostar nästan lika mycket idag. Vad är logiken i det?
    Jag lyckades tappa ner telefonen i asfalten dum som jag är emellanåt. Annars aldrig någonsinn haft sönder någon telefon eller display. Tappat nån Nokia 3310 är väl det enda men. Är ju bara att plocka ihop alla bitar och montera ihop igen :)

    Därför funderar jag om det är mer värt att uppdatera till S9/S10 istället för att få min nu svagt spruckna skärm uppe i högra hörnet utbytt. Det skiljer ju inte alltför många pengar tänker jag.