Fråga: Beslutsångest - Mi A1, A2, A2 Lite, Redmi Note 5

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av eastlin, 5 aug 2018.

  1. eastlin

    eastlin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Käre Swedroidare!

    Jag behöver en rekommendation varför och vilken budget telefon jag ska rikta in mig mot.

    Sålde min Huawei Honor 8 som drev mig till galenskap pga buggad EMUI.
    Har en gammal Nexus 6p med de kända batteriproblemen och har övervägt att byta batteri men känns vettigt att köpa en ny telefon och Xiaomi har alltid lockat (har flertalet av deras produkter).

    Jag står nu melllan de telefoner som är i rubriken

    A1 går att få för ca 1900 från Amazon och verkar vara ett toppen val, dock så är jag osäker kring hur länge den fortfarande kommer få uppdateringar och kollar även därför in nya A2 som precis släppts.

    Telefonen kommer användas till

    Banktjänster
    Messenger
    Socialmedia (Fb, Ig, Snap etc)
    Svara på mail etc.
    Spotify

    Då jag inte har Micro sd slot i min nexus så är det inget som stör mig, samma gäller Aux jacket.
    Söker mest bang per buck telefon.

    Vad är era funderingar med för och nackdelar?
     
    bernard gillar detta.
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har en A1 och trodde att jag skulle vilja köpa A2 så snart den kom. Men ärligt talat vet jag inte riktigt varför jag skulle göra det. Och kommer nog inte att göra det om inte den person som egentligen skulle ha haft A1:an kommer att behöva ta den ifrån mig.
    Samtidigt som jag säger det så känns det väl lite tokigt att köpa förra årets modell efter att den nya kommit. Men A1 är ruskigt mycket bang for bucks!
    Tillägg: Jag tillhör dem som inte är överförtjust i 18:9 formatet, så det gör mig också benägen att behålla A1:an. Men det är ju en smaksak. Yttermåtten är ungfär desamma på A1 och A2.
     
    stelex gillar detta.
  3. eastlin

    eastlin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar, för min del som har varken A1 eller A2 så siktar jag in mig mot A2, Värt att lägga extra pengar för 6gb ram? eller ska man hålla sig till 4?

    Hälsningar,
    Eastlin
     
  4. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Personligen har jag alltid rekommenderat 4 då det räcker för vardagsbruk. Men har man pengar så kör på 6gb :)
     
    stelex och flipp gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Håller med. Ska man använda telefonen 2-3 år kanske 6GB är att föredra men byter man lur lite då och då kommer man troligen inte dra nytta av 6GB.
     
  6. eastlin

    eastlin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Vågar man köpa från Eglobal då de har 128 gb / 6gb versionen för 260 dollar.
    Eller har ni några andra tips till vart man kan vända sig?
    Någon som vet hur de fungerar med garanti så fort man vänder sig internationellt?

    Alternativt om ni hade rekommenderat någon annan xiaomi Handlare antingen i EU eller Aliexpress exempelvis
     
    Last edited: 6 aug 2018
  7. Ilter

    Ilter Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2018
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone
    Titta på honorbuy. Du slipper tull och moms eftersom de skickas inom EU

    Buy Xiaomi Mi A2 Official Global Version 4GB RAM 64GB Smartphone Black
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Med tanke på att den kör vaniljversionen av Android skulle jag inte heller bry mig om 6GB RAM. Det går åt kanske 1GB till OS:et/Android-tjänsterna, och apparna konsumerar knappast 3GB. Du kommer nog allt som oftast ha 1GB att spela med.

    Min Pixel 2:a snittar ~3,2GB sedan 24h tillbaka och har så gott som alltid ~800MB tillgängligt (Android 9).

    Inte för att man inte kommer ha nytta av 6GB förr eller senare, men så länge kanske du inte kommer sitta på telefonen.
     
    flipp gillar detta.
  9. eastlin

    eastlin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    De e såpass alltså, Ja jag känner att min nexus 6p inte är rapp längre, tar 100 år o starta applikationer och känner det är dax för ny, största anledningen för mig att köpa ny är pga batteriet därav övervägde jag också a2 lite och a1. 1900 kr för en a1 är inte fyskam men kameran verkar vara så pass mkt bättre i a2 så de är värt lite extra :)
     
  10. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Jag skulle bytt batteri till att börja med, fabriksåterställa och sedan se hur telefonen blir. Blir den bra så har du ju en bra telefon ett bra tag framöver, blir den inte som du vill kan du ju alltid sälja eller ha som backuptelefon vilket är bra om ens primära går sönder eller dylikt.

    Bytet är ju rätt enkelt, se bara till att vara försiktig då du tar bort batteriet och inte gör som tex denna snubbe:
    View: https://www.youtube.com/watch?v=zEQbQPAU9Ss

    Under batteriet sitter det en kabel så personligen hade jag aldrig stoppat in något under batteriet så långt utan bara runtom i kanterna tills det släpper. Pausar du videon vid 6:08 typ så ser du kabeln, då ser du hur och var du kan bända utan att skada den.

    Har själv en A1 och A2:an är väl nästan i princip likvärdig till ett högre pris. Så skulle utan tvekan kört på A1:an om det står mellan 1:an och 2:an. Skulle det inte skilja mer än ett par hundralappar så är det en annan sak, men närmare tusenlappen för en lite snabbare cpu typ känns inte värt.
    A2 Lite är väl A1 med lite större batteri och den ruttna micro-usbporten. Samt dyrare. Så helt ointressant enligt mig.
     
    Last edited: 7 aug 2018
  11. eastlin

    eastlin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Problemet med batterierna är att de inte är original, 9 batterier utav 10 har inte quickcharge så det kommer bli ett väldigt letande efter rätt batteri.

    Hur bra är kameran i A1 då?
    håller med dig angående prissättningen, priset ju nu för en A1 är ju sjukt bra
     
  12. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Jag har haft en MI A1, jag tycker kameran var medioker på den, sämre än på någon annan telefon jag haft de senaste åren.
     
  13. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Hade inte hört talas om att batterierna måste ha stöd för quickcharge, men då man oftast laddar då man sover spelar det väl mindre roll? :)
    Viktigare att batteriet fungerar, valfritt batteri lär väl knappast hålla sämre kvalitet än det som satt original i 6p. :)
    Kameran i A1 är väl helt ok skulle jag vilja påstå. Tänker man på priset så är den fenomenal.
    Tycker den tar bättre bilder än min gamla 5x(är väl typ likadan kamera på den som i 6p?) då det är bra ljus. Vid mörker är den sämre. Har man stadiga händer fungerar väl även videoinspelningen skapligt.
     
  14. eastlin

    eastlin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nu vet jag inte om du tillhör den yngre generationen eller inte.
    Men om man kommer hem från en arbetsdag och sen får för sig spontant att man ska ut o träffa någon när batteriet är nästan helt tomt då måste man ha quickcharge för att få lite batteri under den halvtimmen man har innan man ska lämna hemmet, jag går dessvärre inte runt med en powerbank överallt / Laddare.;)
     
  15. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Fast arbetar man ska man inte hålla på kolla facebook, twitter, instagram osv under arbetsdagen. :) På så vis behöver man ju inte ladda då man kommer hem från en arbetsdag. :)

    Iaf så har väl 6P nästan likvärdig batteritid som A1(runt 4-5 tim SOT) så kanske en telefon som närmar sig 10 tim SOT vore något att kika på? Typ Moto z3 play som har batterimodden i kartongen. Eller någon Huawei.
     
    niclasc och eastlin gillar detta.
  16. eastlin

    eastlin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Arbetar man som säljare så är de svårt att arbeta utan en telefon, just saying.
    Mjo, men en 6p som dör vid 20-50 % Batteri är inget som är optimalt, därav söker jag en ny telefon! :)
    Har haft Huawei tidigare och EMUI gjorde mig galen så jag sålde telefonen.
    Har bestämt mig för Mi A2, Ska bara finna de bästa stället att köpa den från, har du några förslag på de?