Hur länge är en Android telefon användbar?

Diskussion i 'Allmänt' startad av leh, 3 sept 2018.

Taggar:
  1. leh

    leh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Titeln syftar mer på när brukar BankID, Swish och bankappar sluta fungera till Android mobiler är det någon som vet hur det har varit historiskt är det bara under de tre åren som det kommer ut säkerhetsuppdateringar eller x antal släpp av nya Android-versioner?
    För mig så är framförallt BankID- Swish-appen en viktig komponent.
    Hur ser det ut för Samsung Pay?

    Jag önskar att kunna använda en mobil i minst 4år om inte annat som reserv telefon (jag känner till degraderingen av batteri gällande användande och åldrande).
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Vi kan ju inte se framåt, men BankID etc funkar ju på t.ex. Samsung S4 som är 5 år gammal. Min LG G3 är 4 år gammal. Helt problemfritt att köra alla "vanliga" appar. Min G2 lever ett gott liv hos en 10-åring, som visserligen inte kör bank-appar, men rent tekniskt är det inget hinder.
    Nog tror jag att i alla fall alla mobiler i det "övre" segmentet kommer att funka minst 4 år (som du satte som gräns) vad gäller mjukvara.
     
    leh och bernard gillar detta.
  3. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    TL;DR: Svårt att svara på. Det är väldigt olika hur länge olika tillverkare uppdaterar. Beror också på vilken SoC och om det är ett flaggskepp eller någon billigare telefon. Köp Pixel 3 eller OnePlus 6T för att vara säker på ett långt telefonliv.

    Vill du vara säker på att kunna använda telefonen i 4 år så köp en telefon som har max ett år gammal SoC och välj märken som lovar minst tre års uppdateringar (räknas från när telefonen släpps, inte från när du köper).

    Välj någon SoC från och med Snapdragon 835. Från SD 835 finns långtidssupport av Linux-kärnan, men så klart är nyare SoC bättre (SD 845, SD 700-serien, SD 636, SD 660, till exempel).

    Efter att tillverkaren slutat uppdatera, efter ca 3 år i bästa fall, så finns varierande stöd för Lineage OS, som nog är den vanligaste och mest användarvänliga tredjeparts-OS:et (custom ROM). Kolla här hur tillverkaren ligger till (Android 8.1 Oreo motsvaras av LineageOS 15.1):
    LineageOS Downloads

    De jag känner till med de här kraven: Just nu OnePlus 6 och Pixel 2. Snart ute Pixel 3 och OnePlus 6T. Sony brukar också ha bra rykte, de brukar uppdatera sina flaggskepp så länge SoC:en får uppdateringar.

    Nokia tror jag är låsta för custom ROMs, fast de kör å andra sidan ofta Android One, vilket innebär, citat av det finstilta från Android One-sidan:
    "***Confirm exact duration of support for phones in your territory with smartphone manufacturer. Monthly security updates to be supported for at least 3 years after initial phone release."
    Android One: Smart, secure, and simply amazing.

    LG G7 One (kör Android One) kan vara ett bra val, fast SD 835 börjar bli långtandad, SD 845 hade varit bättre. LG har väl inte bästa ryktet dock, varken mjukvara eller hårdvara.
    LG = Loops Good ;)
    Det vill säga att moderkortet havererar efter ca 2 år med boot-loop som följd, telefonen går inte att starta.

    Här finns en undersökning om uppdateringar för olika tillverkare, men den innehåller säger nog inte allt och tillverkare blir ju både sämre och bättre med tiden (Motorola var bra när Google ägde för 4 år sedan, men har blivit sämre i och med ägarbyte):
    Stor kartläggning: Så länge håller mobilen – kolla din modell här

    Edit: Rättade vad som gäller för Android One uppdateringar.
     
    Last edited: 6 sept 2018
    leh, hahadaoc, Kristy och 1 annan gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Systemkravet för Google Play/Googles tjänster är just nu: 4.1.1 (dock betyder ju inte detta att alla appar också funkar med 4.1.1, men Google garanterar att alla deras tjänster funkar)

    4.1.1 kom ut runt sommaren 2012, dvs för ~6 år sedan.

    Köper du en Android One- eller Android Enterprise-certifierad telefon får du två större uppdateringar minst och tre års säkerhetsuppdateringar.

    Från den sista större Android-versionen du får, och givet att Google släpper en stor Android-uppdatering om året, så bör det se ut så här om du köper en Android Pie-telefon idag:

    2019: Android Q
    2020: Android R (+6 år stöd från Google)
    2021: Säkerhetsuppdateringarna upphör.
    2026: Google upphör ge stöd för Android R

    Livstiden vad gäller Google-stödet bör alltså landa på ~8 år. Livstiden blir dock bara ~3 år om du vill ha en telefon som alltid kör den senaste säkerhetsuppdateringen.



    Hur lång tid BankID eller Samsung Pay kommer funka med en viss Android-version är däremot mycket svårare att svara på. Det beror på vad för säkerhetsbrister som upptäcks/vad för krav på säkerheten som ställs i framtiden. Finns en allvarlig brist i Android 5.0 kan ju kravet mycket väl hoppa upp till Android 6.x eftersom i princip inga telefoner med Android 5.x uppdateras längre.
     
    Last edited: 3 sept 2018
    Hemska Sven, leh, inact_0049 och 5 andra gillar detta.
  5. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Att ge ett rakt svar är som sagt svårt och det beror på en hel del faktorer. Android idag är rätt stabilt och det skulle säkert vara fullt möjligt för t ex BankID att backa Android 6 eller Android 7 om 10 år. Men det kräver såklart också att det finns gott om användare som har det behovet, de kommer inte lägga resurser på ett fåtal personer. Det kräver såklart också att Google tillåter det, sätter Google stopp så är det stopp. Vi såg det när Microsoft lade ned sitt mobilOS, bankID slutade eftersom det inte fanns stöd och även "nya" telefoner med en 3 år på nacken blev av med stödet.
     
    leh och bernard gillar detta.
  6. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Kravet höjdes väl till Android 5 den 1 september i år?
     
  7. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    För Mobilt BankId krävs Android 5:
    Systemkrav BankID
     
  8. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    En sak är väl att OS-versionerna halkar efter, men största problemen jag mött är att minnet inte räcker till för nya uppdateringar av varken operativ eller appar
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är det ett problem sedan 32GB blev standard? Förvisso om användaren fyllt på minnet själv, men så länge man åtminstone har 32GB bör OS-uppdateringar inte vara något problem. Android växer i rätt långsamt takt sett till storleken.

    Jag testade för skojs skull att ladda hem och packa upp fabriksavbilderna för Android 9.0 för Pixel 2/2XL och uppackat väger OS:et in på 2.95GB (vilket faktiskt var mer än jag trodde).

    Samsungs fabriksavbilder väger väl säkert in på det dubbla om inte tredubbla å andra sidan....
     
    Last edited: 5 sept 2018
  10. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Jag köpte min OnePlus X i december 2015. Idag använder jag Android 6 som var den senaste uppdateringen för min telefon. Vet inte riktigt hur ofta bankid höjer specifikationskraven, men antar att man kommer höja kravet till Android 6 under 2019 och sedan Android 7 under 2020 (egna antaganden). I stort sett blir min telefon helt oanvändbar under 2020 om mina antaganden är korrekta, om jag inte väljer att installera någon custom rom? Eller finns det någon annan lösning på det här problemet? Är inte helt förtjust i custom roms för jag upptäcker alltid någon rätt allvarlig bugg som aldrig blir löst. Lite tråkigt att en mobils livslängd ska begränsas av bankids specifikationskrav bara.
     
    leh och bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är definitivt tråkigt. I takt med att prestandan ökat i telefonerna har livslängden också ökat eftersom prestandakravet för att ta del av appar och webben inte ökar linjärt med prestandautvecklingen, utan går i betydligt långsammare takt. En LG G2 som nämndes tidigare fungerar fortfarande hjälpligt, och den kom ut 2013 :)

    Enda vägen runt det blir nog tyvärr att man vänder sig till en custom ROM. Jag ser ingen annan lösning.

    Om det finns en bugg är förmodligen det bästa man kan göra att jaga utvecklarna om det på XDA och snällt fråga om någon har möjlighet att titta på buggen och fixa den. I vissa fall kan det dock vara knepigt om det har med drivrutinerna att göra.
     
    Kristy och inact_0049 gillar detta.
  12. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Läste det här inlägget i en tråd på Sweclockers:

    Uppgradera till Android >5.0 (Mobilt Bankid)

    Om jag inte förstår det fel verkar det som man kan stänga av uppdateringar av bankid innan specifikationskravet höjs? Eller vad menar han?
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är jag tveksam till. Klienten kommer inte godkännas av servern om versionen är gammal/inte stöds längre - det vore ju minst sagt dåligt ur säkerhetssynpunkt om BankID inte kunde låsa ute klienter med mjukvara som innehåller allvarliga säkerhetsluckor (om en sådan nu uppdagas).

    Men visst kan man välja att inte uppdatera appen som personen säger - tror som sagt bara inte att det kommer räcka.
     
    Kristy och inact_0049 gillar detta.
  14. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Tror inte heller det kommer fungera, men blev osäker efter att ha läst det inlägget.
     
    bernard gillar detta.