Utan extrabatteriet är motorn så svag i ES2 att det nästan måste handla om en effekt som är lägre än 250W i praktiken (i all fall för mig på 80kg) - m365 är betydligt kraftfullare. Hastigheten är säkert reducerad genom firmware, men alla ändringar är förmodligen gjorda direkt av tillverkaren. De har helt enkelt beställt en e-spark med specifikationer för ändamålet.
Om man köper en själv och sedan på egen hand sänker hastigheten är jag inte säker på att det är helt lagligt. Det är ju för all del möjligt med tex M365 genom en enkel firmwareflashning, men om en sådan flashning av mjukvara som inte kommer från tillverkaren/är certifierad innebär att den blir laglig eller ej är nog inte helt utrett.
Mjukvaran som flashas är ju varken testad eller godkänd av tillverkaren i fallet med M365, och då är väl frågan om det är något som kommer godkännas.
Det är nog svårt (omöjligt?) att framföra M365 eller ES2 lagligt på allmän väg i Sverige oavsett hur man gör så länge du inte får den levererad med en specificerad motoreffekt och maxhastighet av tillverkaren som innebär att den klassas som elcykel utan trampor.
Last edited: 28 sept 2018