Diskussion: Voi - uthyrning av elscooter / elsparkcykel nu i Sverige

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av DrT, 25 aug 2018.

  1. Fluffybreeze

    Fluffybreeze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    "Fredrik Hjelm berättar också att man nu, efter lite drygt en månad på marknaden, fått 30 000 användare som testat elscootern i Stockholm. "

    Låter också lite väl överdrivet! Möjligen att dom fått 30 000 konton registrerade men att det ska vara
    30 000 som testat elscootern efter lite drygt en månad låter inte rimligt. Det betyder ca 1000 kunder om dagen som testat den. Jag vet inte hur många sparkcyklar dom har ute men borde va omöjligt att få till det där dom ska ju laddas också.

    Känns mer och mer som det här bolaget inte riktigt tänkt igenom allt vilket är synd för jag gillar konceptet. Men krävs nog att man går ihop med tillverkaren och gör en modell speciellt för ändamålet om dom ska hålla ett år ute i Stockholm. Vikmekanismen bör göras fast. Däcken måste nog ses över nån kraftigare variant kanske även om jag inte haft några problem på min m365. Stänkskärmen kommer inte hålla många dagar heller. Bromsarna behöver justeras ganska ofta vilket inte kunderna kan tänkas ordna. och allmänt förstärka och täta för våta dagar. Snabbladdning borde vara hög prioritet på också om man vill kunna hyra ut den till flera kunder per dag.

    Jag är väldigt nöjd med min M365 men som uthyrningsfordon lär den inte hålla värst länge.
     
  2. Fluffybreeze

    Fluffybreeze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Ja det har du rätt i vilken fuling haha. Antagligen 140 gigarbetare då som jobbar 5 timmar i veckan. :P
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Ja, det förklarar ju saken. Väl spanat.
     
  4. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Last edited: 25 sept 2018
    bernard gillar detta.
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Vad är gigarbetare? Räknas laddare med på det? För då drar det ju upp siffran rejält, dvs Svenssons som är de som tar hem och laddar cyklarna.

    Eller är använder sig inte Voi av svenssons för att ladda?
     
  6. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Ja de använder sig av folk som anmält sig villiga att ladda. Så det är garanterat de som drar upp siffran.
     
  7. freppa87

    freppa87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Är inte vikmekanismen ett måste så "laddarna" kan få in så många som möjligt i bilen? Bör ju vara betydligt mycket svårare att få in ett antal i en vanlig bil om dom inte går att vika.
     
  8. Fluffybreeze

    Fluffybreeze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Tror det är dessa som kallas gigarbetare
     
  9. Fluffybreeze

    Fluffybreeze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jo kanske det men det är även en svag punkt på ett sånt här fordon speciellt när det kommer användas vårdslöst. Tror det är bättre att hämta upp med skåpbil faktiskt. Det här med att folk ska ladda upp hemma känns som de kommer funka halvbra. har inga belägg för det utan bara känsla ja har. :)
     
  10. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Även Lime riktar blickar på Stockholm/Sverige.
    De söker just nu efter "laddare", så deras lansering borde inte vara alltför avlägsen.
     
    japs och bernard gillar detta.
  11. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Jag och tjejen testade VOI när vi var i Stockholm under helgen, vansinnigt kul, nästan så att jag är sugen på att köpa en elsparkcykel själv.

    Appen är dock helt värdelös, visade inte var sparkcyklarna fanns på ett precist sätt. Vi letade flertalet gånger efter sparkcyklar som inte ens fanns på de gator där de skulle stå. Ett annat problem vi hade var att appen kraschade om och om igen trots att vi testade om och om igen.

    Fantastiskt rolig idé, har dock svårt att se hur hållbar den är. Sparkcyklarna verkade för omtåliga och inte riktigt gjorda för uthyrning, där folk är oförsiktiga. Vi hyrde 5 sparkcyklar varav en var en ren fara för en själv och allmänheten. Gasknappen fastnade titt som tätt så för att bromsa var man tvungen att först dra upp gasknappen för att sedan bromsa, farligt för någon som är ovan.

    Skulle tro att elcyklar har större sannolikhet för att bli en hit än dessa sparkcyklar, även fast detta var en roligare erfarenhet än att åka på en elcykel. Jämför lite med "Styr och Ställ" i Göteborg, där betalar betalar en för närvarande ynka 75 kr per år för mitt cykelkort, hade utan tvekan betalat det tiodubbla för ett elcykelkort.

    Det om något borde vara genomförbart på kommunal nivå med hjälp av skattemedel för att få ner priserna och att folk använder cykel som färdmedel istället för bil.
     
    bernard gillar detta.
  12. freppa87

    freppa87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Även jag testade dessa under helgen (trots att både jag och sambon har egna så var det ett smidigt sätt att åka hem med när vi inte hade våra egna med). Några reflektioner:

    Appen fungerar relativt dåligt. Den visar inte hur många kickbikes som står på ett visst ställe, kunde bara se en i appen när det i själva verket stod 3-4st. Fick diverse konstiga felmeddelanden när vi skulle försöka hyra, men det som egentligen var felet var att kreditkortet inte lästs in ordentligt. Detta kom vi på själva efter att stått och provat i 5-10 minuter, inte helt optimalt.

    Själva kickbikesen var redan nu i dåligt skick. Gasreglage som fastnade, gick i olika hastigheter (dom kan knappast vara låsta till 20km/h?) och dom två vi hyrde och kändes allmänt skrangliga (glapp i vikningen t.ex.). Nu vet jag inte hur mycket av det som är att själva ES2 (eller är det ES1 dom har) är så, men den kändes i allmänt dåligt skick jämfört med min M365. Kan bara tänka mig vad den stundande hösten/vintern kommer göra med maskinerna....

    Sammanfattningsvis bra och roligt koncept, men dom måste arbeta mycket mer på app och hårdvara för att det ska funka i Stockholm.
     
    bernard gillar detta.
  13. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

  14. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Last edited: 8 dec 2018
    bernard gillar detta.
  15. Kifke

    Kifke Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2018
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16
    Kom precis hem från en weekend trip i LA. Där verkligen fanns Bird ochy Lime el scooters överallt.
    Jag såg hundratals ute och mängder av folk som gled omkring på dem.
    Det är ju en helt annan marknad, med året runt användning osv.
     
    bernard gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, klimatet är mer förlåtande. Det blir något helt annat med svensk höst och vinter.


    Tror ni de kommer pausa under vintern, eller hur gör de då? Att framföra dessa på isigt väglag är utan överdrift förenat med livsfara. Däcken är allt annat än optimala för framfart på den typen av väglag, och bromsarna är underdimensionerade som det är.

    Därutöver fungerar de inte alls vid bara några centimeter lössnö. Snön fastnar under stänkskärmen, och hjulen får svårt att få grepp med sitt millimetertunna mönsterdjup.

    Räckvidden blir också ett problem i takt som temperaturen sjunker. Eftersom de står utomhus blir tappet bli påtagligt (notera att även effekten sjunker - inte bara kapaciteten). Se graf:
    [​IMG]
     
    Last edited: 26 sept 2018
  17. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Jag tycker att starten var lite off. Starten borde ha varit i maj.
    Sparkarna borde ställas undan när hösten kommer med blöta löv på banan som medför större halkrisk för ovana förare.

    Fast det vore intressant se hur sparkarna hade klarat ett svenskt vinterklimat (stått hela tiden utomhus).
     
    bernard gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, löven är också ett problem. Det är så klart också ett problem för cyklar, men de breda däcken innebär ett betydligt lägre marktryck i jämförelse med cykeldäcken, så halkrisken är mycket högre. Jag brukar ställa mig jämfota och lägga så högt tryck på framdäcket som möjligt när jag passerar lövsamlingsr eller isigt väglag och det fungerar i regel hyggligt, men det hjälper inte i en skarpare kurva eller dylikt.

    Ja, hade man lyckats starta i maj vore genomslaget vid det här laget något helt annat, men man kommer fortfarande inte runt det faktum att varken ES2 eller M365 är lämpliga för ändamålet. Vi känner på egen hand till hur mycket underhåll och handpåläggning tex M365 kräver, och då står våra i regel inomhus och körs mindre frekvent än uthyrningscyklarna.


    En lansering nästa år med säkra sparkcyklar designade för ändamålet hade varit något helt annat. Att rusa fram på det här viset i delar av Europa med vårt klimat tror jag kommer visa sig vara ett stort misstag.

    Hur kommer myndigheter svara när första olyckan sker och man börjar titta på tex bromsverkan? Dessa fordon klassas som en cykel och en godkänd sådan skall kunna framföras på ett "säkert sätt" enligt lagen. Jag tror egentligen inte att varken m365 (i alla fall inte utan justerad skivbroms) eller ES2 möter de kraven och hade blivit underkända i en utredning: Bromsar på elcyklar blir underkända i test
    Bromsar på elcyklar undermåliga

    Mer specifikt kan man läsa om kraven som ställs på en cykel i TSFS 2009:31. Här står att läsa följande:

    Om vi frånser kraften eftersom handreglage används, så bör farten med andra ord minskas med 3m/s för varje bromsande sekund. Kör du ~30km/h skall du kunna stanna helt och hållet inom loppet av ~3 sekunder. Jag vet dock inte om rekommendationen avser endast plant underlag - kanske någon med bättre kunskaper kan svara på det?

    Nu står det också "bör" och inte "skall" i paragrafen, vilket kan vara värt att notera, men ser man till helheten har det säkerligen betydelse när TFS gör en samlad bedömning.

     
    Last edited: 26 sept 2018
    ludde28 gillar detta.
  19. DadaBanan

    DadaBanan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    ...en annan undring: VOI verkar använda ES2:or. Är själv sugen på att köpa en men är lite orolig för att jag bryter mot lagen då den både har en motor starkare än 250W och har en topphastighet på 25km/h.

    Jag har mailat VOI 2 ggr och de hävdar bestämt att den är 100% laglig. Men de svarar inte specifikt om hur den blivit laglig, trots att jag skrev vilka regler som gällde. Om de strypt kraften eller lyckats klassa dem på något annat sätt.
    Jag skrev att jag var orolig för att både köra olagligt och för att försäkringsbolaget skulle krångla om jag var inblandad i en olycka.

    Jag gillar idén med VOI men jag kan säga att jag inte känner mig trygg förrän de noggrant förklarat exakt hur de kan komma undan med en ES2:a. Kan det vara så att VOI inte har koll på den biten?
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Utan extrabatteriet är motorn så svag i ES2 att det nästan måste handla om en effekt som är lägre än 250W i praktiken (i all fall för mig på 80kg) - m365 är betydligt kraftfullare. Hastigheten är säkert reducerad genom firmware, men alla ändringar är förmodligen gjorda direkt av tillverkaren. De har helt enkelt beställt en e-spark med specifikationer för ändamålet.

    Om man köper en själv och sedan på egen hand sänker hastigheten är jag inte säker på att det är helt lagligt. Det är ju för all del möjligt med tex M365 genom en enkel firmwareflashning, men om en sådan flashning av mjukvara som inte kommer från tillverkaren/är certifierad innebär att den blir laglig eller ej är nog inte helt utrett.

    Mjukvaran som flashas är ju varken testad eller godkänd av tillverkaren i fallet med M365, och då är väl frågan om det är något som kommer godkännas.

    Det är nog svårt (omöjligt?) att framföra M365 eller ES2 lagligt på allmän väg i Sverige oavsett hur man gör så länge du inte får den levererad med en specificerad motoreffekt och maxhastighet av tillverkaren som innebär att den klassas som elcykel utan trampor.
     
    Last edited: 28 sept 2018
    DadaBanan gillar detta.