Sony eller Philips - Användar upplevelse

Diskussion i 'Android TV' startad av Nimble, 12 maj 2018.

  1. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Ljust det, blir spännande och se om One+ blir en spelare att räkna med på Android-TV - arenan!
     
    bernard gillar detta.
  2. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Problemet är att de inte finns så mycket hårdvara att tillgå för TV tillverkare, för hårdvaran kräver specifika godkända certifikat för TV, för ta emot analoga, och digitala sändningar.

    Skulle tillverkarna ta bort atenn möjligheten och alla krypteringar för ta emot live tv så skulle de kunna trycka in nästan precis vilken hårdvara som helst.

    Sedan måste också hårdvaran vara godkänd för operativsystemet, de är ju där skon klämmer när de kommer till hitta TV apparater med andra socks och liknade de flesta inom Android har typ 2-3 olika socket som de kör mellan utbudet är horribelt dåligt, de är inte som vraka välja som med telefoner.

    Hade dock gillat om Snapdragon hade hoppat på tågen och släppt ship för Android TV också, för 1 snabbdragon ship skulle göra det mycket snabbare än något annat.

    Men allt handlar också hur väl tillverkaren uppdaterar drivers och os i sig själv och patchar bugar när de uppdagas, TCL uppdaterar inte så där super snabbt men vad jag har upplevt av TCL är att de släpper uppdateringar till hela sina serier och tar sin tid och ser till så de inte ska vara problem med buggar och sådan och minimera antalet av sådan redan vid laseringen sedan släppa lite patch 1 gång om år, och 1 stor uppdatering i snitt per år.

    Android TV 9.0 har ju inte släpps ännu finns bara Android TV 8.1 som max out för offentligheten än så länge, så TCL och dessa tillverkare ligger efter med drygt 1 version bakåt.

    Men kollar man på Sony så har man läst om mycket problem med skärmar som går sönder, buggiga os de släpper de känns inte som de tar AOSP och komprimera ihop dem till sina enheter så de ska fungera de tomt modifierar dessa lite gran så de inte blir lika optimalt.
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det är helt sant. Även bilvärlden har egentligen exakt samma problem - precis som för TV-apparaterna har prisklassen ingen betydelse när det handlar om infotainmentsystemets prestanda. Man kan sitta i en väldigt dyr bil och få precis samma ickeresponsiva användarupplevelse som i en bil för en tiondel av priset då de byggt systemet på samma chipp. Det är helt andra krav på hårdvaran och det är inte riktigt möjligt att bara köpa "hyllchipp" som du säger, vilket gör att det går så oerhört långsamt då det handlar om en mindre/mer nischad marknad med särskilda krav.

    Mediaboxarna (Apple TV4, Nvidia Shield osv) där tuner och så vidare inte är inblandat har det ju betydligt enklare, och där är ju också prestandan på en annan nivå.

    Jag håller dock tummarna för att det där nya Mediatekchippet ger Android TV en välbehövlig prestandaskjuts i alla fall. Är lite trist att Android TV får ett dåligt rykte för att man tex jämför en TV-apparat med prestandan i Apple TV4 och lastar OS:et för skillnaden, inte den underliggande hårdvaran där skon egentligen klämmer.

    Men det vore ju därför väldigt intressant att se vad tex OnePlus kan göra med sin satsning. Kanske kan man hitta på någon smartare lösning. Det vore ju osannolikt att OnePlus med tanke på deras prestandafokus släpper en Android TV-apparat som bygger på det långsamma Mediatek-chippet; de måste rimligen ha något att annat i görningen.
     
    Last edited: 28 sept 2018
  4. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Jo men du har ju Nivida Shield TV också som skyrockar alla boxar på hela marknaden, kör ju också Android TV.

    Men ska man tro TCL så händer de mycket nu så.
    Snackar ofta med TCL svenska avdelning just angående ATV som är den 3 största tv tillverkaren efter Samsung, LG Globalt sätt tar inte med hela loggen men så här svara dem på frågan om köpa in Tegra X1 från Nividia och göra TV till en gaming konsol :P

    [​IMG]
     
    Vispen74 och bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kul - skall definitivt hålla bättre koll på TCL framöver :) Behövs fler uppstickare.
     
    Vispen74 gillar detta.
  6. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Nja inte riktigt alla om du kollar på SKYWORTH android TV så kör dem bland annat med, finns en massa märken med Android TV som går på riktiga grejer :)

    3840x2160px HDR Support: NA CPU: Quad-Core CPU with 4GB RAM Preinstalled Apps: Netflix, YouTube, DStv, Google Play Movies, Google Play Music Web Browser: Can be installed Audio: 2 channel, 10W, Dolby+ Digital Dimensions (with stand): 1098.7×240.9×688.4mm Connectivity:RF input, composite, x3 HDMI, auxiliary, x2 USB, Ethernet, Wi-Fi (802.11ac), Bluetooth 4.2, Chromecast

     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Verkar bygga på MStar T12, men det är tyvärr också ett chipp som verkar ligga långt bakom Nvidia Shield eller midrange-telefoner sedan ett par år tillbaka:
    Comparison of 1st-Gen Element and 2nd-Gen Toshiba Fire TV Edition televisions
    MStar - WikiDevi

    Amazon/Toshiba verkar också använda MStar i senaste FireTV.


    Tror tyvärr vi är fast med dessa rätt antika SoC:er tills någon i stil med Qualcomm eller Nvidia ger sig in i leken.
     
  8. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Ja du kommer ju aldrig se en Nvidia Chip som Tegra X1 i vanliga TV, men de finns så klart TV som börja trycka in allt mer ram istället för kompensera lite. shilden är ju helt och hållet bara hårdvaran man betalar för, medans på en TV så betalar man mest för skärmen och dess upplösning liksom HDR på dessa drar upp priserna men utöver det så läggs pengar också delvis på ljud i högre prisklasserna, och därmed mindre på själva CPU och socket liksom ram.

    Sedan är ju som sagt inte allt för många som tar fram hårdvara för klara av avkryptera TV signaler som är krypterade, och ska därmed ha stöd för DVB-(x) eller fler tuners, men det största problemen med Android är ju att man vill ju helst inte köra Android på någon enhet som har under 4GB av ram idag, för få det att flyta på bättre, 2GB är ju extremt dåligt idag, vilket de flesta TV trycker ut :(
     
    bernard gillar detta.
  9. Nimble

    Nimble Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Sony XZ1C

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ1C
    Quick update, jag köpte i dagarna en Philips LED modell år 2018, har disablat en massa onödiga appar och tjänster, tyvärr går inte alla att disabla utan att roota.
    Än så länge känns TV'n helt okej, YouTube och SVT play har hängt sig någon gång så jag har fått stäna av TV'n med fjärren och slå på den igen.
    Tror att när man slår av TV'n på fjärren så är Android bara i "pausat" läge, hade mått bra av att automatiskt startas om ibland för att gränssnintet skall kännas snappy igen, tyvärr är det lite knappande i menyerna för att utföra en manuell omstart.

    Märker dock att det finns en del appar som inte går att intallera på min TV, får "This item is not compatible with your device" när jag försöker installera tex Canal Digital appen på TV'n vi Google Play på datorn. På Google Play på TV'n finns inte Canal digital appen med när jag söker efter den.
    Går det att göra något åt detta utan att roota TV'n?
     
  10. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Har inga problem heller med min TCL modeller, men krävs att jag kör den inbyggda TV Guard appen för rensa minnet någon var 2-3 dag, för hålla den flytande.

    Självklart sätter folk ofta sina TV i standby läge vid normal press av power knappen, för slippa den extremt långa uppladdningstiden, men också för att Google Home och Google Assistans ska kunna slå på/av TV, den inbyggda chromecasten kan inte slå på TV om TV är helt avstängt med hjälp av röst kommandon för de så krävs en HDMI CEC enhet som är ansluten till störmen, men för folk som inte vill ha det sätter sina TV i standby och kan slå på och av TV utan en extra chromecast.
     
  11. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Display CES 2019 gör att man lär åka och hämta en Skyworth Android TV, Skyworth växer i Europa men existerar inte på svenska marknaden, så blir väl en liten EU tur och hämta upp Skyworth Android TV, bara lite mer än 2 månader kvar till semstern :)
     
  12. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Hittar ingen i hela europa som säljer dessa, har du hittat någon?
     
  13. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Just dem där modellerna kommer nog ut i slutet av 2019, då den var visnings exemplar på CES i år.
    Skyworth finns dock i vissa europiska länder.

    Contact us_About us_SKYWORTH

    Bland annat Franska amazon säljer Skyworth, Italien har Skyworth också, finns dock ännu fler eletronik butiker som säljer Skyworth väl så åker man runt i Europa besöker eletronikbutiker som säljer TV apprater så lär du hitta lite skyworth så länge du håll dig borta från Nordiska länder :)
     
  14. Killing

    Killing Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Dooge f5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Dooge f5
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Lg nexus 5
    ROM:
    Cyanogenmod
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    Galaxy note
    Har nyss köpt en philips 65pus7354 med android 9 och jag tycker den är grym! Android fungerar verkligen snabbt och utan broblem.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan du installera Aida64 på TV:n och ta bilder på chipp och minnesinfo?


    Jag är rätt säker på att Philips nya serie, för 2019, har det nya Mediatek-chippet: MT5598: Premium SmartTV SoC for fast-120Hz, HDR displays

    De skall ha mer RAM också, vilket bidrar starkt till flytet.
     
    Last edited: 13 aug 2019
  16. Killing

    Killing Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Dooge f5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Dooge f5
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Lg nexus 5
    ROM:
    Cyanogenmod
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    Galaxy note
    DSC_0277.JPG DSC_0278.JPG
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Ja, 2GB RAM. De tidigare hade 1GB RAM, vilket var på tok för lite. 2GB är betydligt bättre och lär förklara det bättre flytet.

    Den verkar dock inte köra MT5598, utan MT5887, som är en lite blygsammare uppgradering. Samma CPU som tidigare, men bättre GPU. Rätt lite dokumentation om den plattformen.
     
  18. Killing

    Killing Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Dooge f5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Dooge f5
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Lg nexus 5
    ROM:
    Cyanogenmod
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    Galaxy note
    Jag tycker den känns snabbare än min nvidia shield men det ligger mycket skräp i shielden. Uppskalningen på tv'n är verkligen bra ocj hdr matreal på ytube startar snabbt och flyter på fint
     
    bernard gillar detta.
  19. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Har de löst så att BT går att använda till annat än HID? Funderar allvarligt på att kasta ut min Philips 55PUS7503 efter bara någon månad eftersom det inte går att koppla högtalare till den trådlöst som jag trodde.
     
  20. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 026
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Känns som att be om fördröjning i ljudet att koppla högtalare via Bluetooth.