Skärmen hänger sig

Diskussion i 'Nokia 7 Plus' startad av magnik, 13 okt 2018.

  1. magnik

    magnik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2017
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    21
    Har en lur där skärmen börjat hänga sig sedan någon månad eller så. I början var det sällan men nu är det hela tiden. Ett par ggr per timme aif.

    Googlade och det ser ut som många andra råkat ut för samma sak. Kontaktade Nokias support och de hävdar att jag har någon app som orsakar felet... Blir så trött på det, när de uppenbarligen bytt skärmar för det här felet tidigare...

    Börjar så smått ångra att jag valde Nokia när jag nu ser bristen i kvalitet OCH kundservice... Nä, det blir nog att köpa en annan telefon och lämna Nokia därhän.
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Om problemet kvarstår efter en återställning så är det ganska klart att det inte "är någon app" som orsakar problemet. Har du gjort en återställning?

    Kvarstår problemet så är det bara att reklamera. Inom 6 månader så är det upp till tillverkaren att visa att felet inte beror på luren. Efter 6 månader har du bevisbördan. Så mitt råd är att reklamera.
     
    Kristy gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skulle också testa o se om felet även finns i felsäkert läge, för i felsäkert läge är det bara de appar som medföljer telefonen som går att använda, vilket utesluter 3:e parts program
     
    Kristy gillar detta.
  4. magnik

    magnik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2017
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    21
    Jag har testat i safe mode och problemet är kvar även där. Det jag irriterar mig på är att supporten inte bara säger att det är ett känt fel och att jag behöver lämna in den. Verkar som att de försöker undkomma sina kvalitetsbrister. Det är för mig ett större problem än att telefonen i sig har ett fel.

    Sen är det ju stökigt att lämna in den när jag inte har en backup-lur... Jaja, får väl ge det en chans ett tag men det blir nog en annan telefon till slut ändå...
     
  5. Thursfield

    Thursfield Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Min bror hade samma problem med sin Nokia 7 Plus. Själv har jag inga problem och inte en polare heller som också har den. Vet inte hur utspritt problemet är. Haft min sedan April utan något sådant problem.

    Min bror tog den till Webhallen där han köpt den och erbjöds direkt en ny eller pengarna tillbaka. Han valde pengarna då han inte ville chansa. Så jag skulle rekommendera du tar den till återförsäljaren.
     
    Kristy gillar detta.
  6. magnik

    magnik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2017
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    21
    Aha, det blir kanske att handla på Webhallen i fortsättningen då. Elgiganten säger att de vill ta in den för felsökning osv, det tar 1-3 veckor...
     
  7. jai134

    jai134 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag har en 7+ sedan slutet på augusti och har haft lite småproblem med responsen mest hela tiden. Jag vet inte vad det beror på att jag ofta måste trycka flera ggr på en notis på startskärmen för att öppna tex "messages". Det är irriterande. Jag har nu också fått samma problem som trådskaparen fast nu var det ca ett dygn sedan det visade sig. Jag trycker på strömbrytaren (jag har inget lås på mobilen) för att tända skärmen och ibland får jag bara upp en svart skärm, ibland startskärmen fast utan ikoner och ibland startskärmen som den ska se ut men helt död. Jag får igång skärmen genom att tända och släcka den. Jag var hos Elgiganten/Phonehouse där jag köpt mobilen och för att kunna reklamera den måste jag lämna in den 3! ggr innan jag kan reklamera. Grattis till den som handlat på Webhallen! Därför undrar jag om någon haft framgång med en fabriksåterställning? Jag tycker inte det är lika kul att pilla med mobilen längre så jag slipper helst men kan det funka gör jag det såklart.
     
  8. magnik

    magnik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2017
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    21
    Har inte testat fabriksåterställning men gör nog det snart då det blir värre och värre med skärmen som inte svarar.

    Hade även ett tillfälle när skärmen var helt svart, låsa och låsa upp funkade inte. Satte i laddaren, ingen skillnad. Men när jag tog ut laddaren igen efter 5 sekunder vaknade skärmen till.

    Så något fel är det ju. Har bestämt mig för att skaffa en annan lur - kanske OnePlus 6t som snart kommer - och lämna in den här luren och sen sälja ersättningsluren eller den lagade när den kommer tillbaks. Går inte med Nokia igen.
     
  9. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Butikerna har rätt att försöka avhjälpa felet. Om det ursprungliga felet kvarstår vid en tredje reklamation häver de köpet eller erbjuder ny produkt.
     
  10. magnik

    magnik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2017
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    21
    Absolut, så är det säkert. Men det finns ju också något som heter kundvård och som inte är reglerat i lag. Som näringsidkare kan man hålla på sina rättigheter stenhårt om man tror det får kunderna att återkomma. Man kan också applicera ett annat tillvägagångssätt om man vill det.

    Personligen tycker jag att om man har en produkt med ett fel som uppenbarligen drabbat mängder med kunder, så är det lämpligt att vara mer tillmötesgående än man lagligen måste vara. Det märkliga här är att det är försäljningspriset som har olika sätt att hantera detta, de borde rimligen utgå ifrån tillverkarens direktiv eftersom det är tillverkaren som står för garantiåtagandet.

    Jag har köpt min sista pryl av både Elgiganten och Nokia eftersom de tydligt inte är intresserade av att ha mig som kund i framtiden.
     
    Kristy och cogli0ne gillar detta.
  11. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Handla på Netonnet nästa ggn, de är väldigt generösa med både öppet köp och reklamationer.
     
  12. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Håller helt med dig.
    Min erfarenhet av reklamationsärenden på elgiganten/phone house är att de har rätt strikta direktiv. Även om butikspersonalen kan vara jättesjyssta och tillmötesgående så hindras de av sin policy och måste få reklamationen godkänd av verkstaden som får en fabriksny enhet. Först då erbjuder de en att häva köpet eller ta den nya produkten.

    Hade en telefon inne på MÅNGA turer hos deras reparatörer utan att det ursprungliga felet avhjälptes.

    Stämmer tyvärr inte alltid, de kan vara riktigt jävliga även vid garantiärenden.
    En laptop hade börjat hänga sig någon månad efter inköp och lämnades in.

    "Om det är hårdvaran som orsakar det så går det på garantin.
    Om det är mjukvaran (Windows, som var förinstallerat och du inte får byta) så är det inte ett garantiärende och vi kommer att debitera dig för att vi undersökte datorn."
     
  13. magnik

    magnik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2017
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    21
    Bra att veta! Har en butik ganska nära dessutom[emoji16]
     
  14. magnik

    magnik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2017
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    21
    Nu är en OnePlus 6T bokad hos Webhallen. Kommer lämna in min Nokia 7 Plus så de får fixa den eller ge mig en ny. Får se vad jag gör med den sen, men det dröjer nog innan jag lägger några pengar hos Nokia igen tyvärr. Gillade verkligen telefonen och att det är en Nokia, men med en kundvården får det vara i fortsättningen.