Laddar inte

Diskussion i 'Xperia XZ3' startad av N_micke, 13 okt 2018.

  1. N_micke

    N_micke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Nämnde detta i första intryck tråden men väljer att skapa en ny tråd där jag uppdaterar ärendet och där andra som (eventuellt) skulle uppleva samma grej kan skriva:

    Igår så slutade telefonen ladda.

    Är telefonen igång så vägrar den (oftast) att att starta laddning, och gör den det och laddning visas så blir det inte mer ström för det. Avstängd så hoppar det igång direkt men laddar inte även om så visas. Startar man med laddaren i så säger den att det laddas men gör det inte. (testat olika laddare o sladdar samt fabrikåterställt, ingen skillnad)

    Efter kontakt med Halebop så återstod allt att göra att skicka den till deras servicepartner Mobylife. Minns hur det gick där förra gången och lagom pigg på att behöva dra denna process igen. Hoppas att slippa engagera Sonys crew här på sidan denna gång vilket det ledde till sist, fick dock ypperlig hjälp utav dem. Vet inte om dem är kvar här heller och min kontakt då var med ett tidigare konto som jag inte tog mig in på längre.

    Föga road efter endast en vecka med telefonen, skamligt.
     
  2. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Funkar den att ladda trådlöst? Sony har ju ett reparationsprogram som heter Xperia Companion som tar bort och installerar om programvaran, vilket är lite skillnad mot en vanlig återställning.
     
  3. N_micke

    N_micke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Har ingen trådlös laddare och just nu är inte telefonen i ett läge där jag känner mig sugen på att köpa fler produkter till den...

    Xperia Companion verkar inte vilja vara med på detta. Verkar inte hitta enheten trots att det lyser grönt i telefonen.
     
  4. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Det lär vara ett hårdvarufel om det inte skedde i samband med en Xperia system update. Samtidigt är det något obegripligt hur en hårdvaradefekt uppträder efter en vecka. Man tycker att defekter borde synas antingen direkt eller efter en utdragen tid, då defekten tänjts mer och mer.
     
  5. N_micke

    N_micke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Ja jag vet inte, får skicka in den så får dem väl försöka kräva mig på att det är orsakat själv som sist...En vecka liksom, grymt deprimerande och irriterande detta.
     
  6. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Det förstår jag, tänkte om du hade en så kan man ju se om det är fel på laddningen överlag eller "bara" usb porten.

    Angående XC, prova att stänga av luren, starta reparationen och anslut den till datorn när den frågar efter detta.
     
  7. N_micke

    N_micke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Testade detta, håla nere volym ner och koppla in men då blev telefonen grön men hände inget i XC
     
  8. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Det är väl inget att hålla på med !
    Reklamera direkt!
     
    dannejanne och Kristy gillar detta.
  9. N_micke

    N_micke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Ja den ligger allt nerpackad här och ska få ta en tur till Mobylife.
     
    Rospigg gillar detta.
  10. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Fördelen med att handla på nätet och hämta i fysisk butik är att det är så mycket lättare att använda sig av 14 dagars distansköpslagen.
    Webhallen, NoN, Elgiganten söker ju detta bra. Jag gör alltid beställningen på nätet, även fast jag har 5 minuter till både Webhallen och Elgiganten.
     
  11. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Reklamation är väl lika enkelt med köp i fysisk butik? Bara ångerrätten som är skillnaden.
     
  12. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Inte riktigt.
    Med 14 dagars ångerrätten behöver du ju inte reklamera din produkt. Bara lämna tillbaka den.
    Med en reklamation så kan de ju vilja ta in den för reparation eller liknande.
    Har själv hamnat i just den diskussionen när jag returnerade en telefon. De hävdade att jag ville reklamera och skulle därmed få lämna in luren på reparation, men jag stod på mig och hävdade min ångerrätt och ville bara lämna tillbaka den.
    När de menade att den var felaktig så sade jag bara att det var ju det som gjorde att jag ville lämna tillbaka den. Min undersökning och testning av luren, som jag har rätt att göra under 14 dagarsperioden visade att jag inte var nöjd med produkten och vill därför returnera den.
     
    Kristy gillar detta.
  13. N_micke

    N_micke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Hoppas att det inte ska behöva dras så långt, lagom kul att behöva skicka iväg en en vecka gammal lur överhuvudtaget. Hoppas på smärtfri hantering av detta från både Halebop och Mobylife (tidigare erfarenhet säger annat men man kan ju inbilla sig att det går lättare nu).
     
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 111
    Mottagna gillanden:
    4 813
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Nyttjade 14 dagars ångerrätten när jag returnerade min Nokia 8810 till Conrad.
    Så bäst är väl att returnera i det här fallet och få tillbaka pengarna. Såvida inte det har gått längre än 14 dagar.
     
  15. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Värt att notera är att se till att man har koll på butikens policy när det gäller retur.
    De måste ha utskrivet vad som gäller om de ska få göra prisavdrag.
    Det finns de som har avdrag på 40% till att börja med.
     
    Kristy gillar detta.
  16. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Reklamation=Prylen är (misstänkt) trasig och behöver repareras. Samma regler för nätköp som fysisk butik.
    Ånger=Prylen är hel/fungerande, i nyskick, och du är inte intresserad av den längre.

    Ångrar man köpet på en trasig pryl så skjuter man problemet till nästa kund. Inte schysst alls.
     
  17. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Det är ju just det.
    Om jag under mina två veckor upptäcker att prylen inte fungerar som jag vill så vill jag returnera den. Vilket jag kan om jag kör den via nätet.
    Har jag köpt den i butik kan jag bli tvungen att reklamera.



    Det är ju inte så att man mörkar felet.
    Men, eftersom jag har kontrollerat och testat produkten och den inte lever upp till mina förväntningar så har jag rätt att returnera.

    Detta skulle ju även kunna falla under DOA. Alltså om problemet finns från början så brukar det kunna gå att göra en DOA retur.
    Det är ju bara att fråga @dannejanne@dannejanne hur många telefoner han returnerat innan han blivit nöjd.
    Om det nu är ett problem med att den te.x inte laddar så är ju inte det mitt problem.

    Sedan så testas ju alltid returnerade produkter. Men som sagt, det är ju inte så att man mörkar ett eventuellt fel.
     
  18. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

  19. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag måste säga att när det gäller de senaste Smartphonens har de tenderat att bugga rejält. Ofta mjukvarubuggar (fryser sig, stänger ner sig själv osv). Jag har lyckats med konsttycket just nu att ha en buggfri XZ Premium med 1 år gammal system.

    Min Nokia 3.1 buggade också i mjukvaran (och möjligtvis hårdvaran).
     
  20. N_micke

    N_micke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER