Köpes: (analoga) rollspel

Diskussion i 'Arkiverade annonser' startad av astrob0y, 23 okt 2018.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. astrob0y

    astrob0y Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    261

    MINA ENHETER

    ROM:
    Stockholm
    Hej
    träffade fd högstadievänner för ett tag sedan och rollspel kom förstås på tals och vi ska nu försöka dra igång spelsessioner (bland karriärer, barn, husrenoveringar :)) .
    Är därmed på jakt efter följande spel samt tillbehör:
    Drakar och demoner
    EON
    Neotech
    Viking
    Mutant
    Kult
    Khelataar
    M.m

    Bor i centrala sthlm men kan förstås stå för fraken.
    100 sek och uppåt.

    Om detta är off topic, vänligen lås tråden.
     
  2. KurtRune

    KurtRune Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2015
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    Iphone 6S
    Telefon 3:
    Moto G2
    Hejsan

    Håller också på med analoga spel och är i samma situation som dig, (karriär, hus, barn :) ), och kan starkt rekommendera att titta på nyutgåvorna av svenska rollspel.

    Även om de gamla rollspelen har massor av nostalgi, så är de nya regelsystemen i bland annat Mutant, troligtvis enklare, men framförallt mycket mer raffinerat.

    Vår spelgrupp gjorde precis som ni, träffades, pratade rollspel och rotade fram gamla lila Mutantboxen. Sedan spelade vi, och hade svinroligt i ett år, men med ålderns rätt så började vi husregla för de gamla reglerna kändes så "trånga", slutade med att vi hade ett eget regelsystem baserat på T100 regelsystemet "BRP" med stridssystem från ett amerikanskt rollspel "Runequest" och klasser hämtade från onlinespelet Dark age of Camelot, haha. :)
    Spelade ytterligare ett år eller två med detta hemmaknåpade system innan jag köpte Mutant år noll och Genlab Alfa boxen.
    Har nu hunnit med tre spelsessioner i Mutant "Genlab Alfa" med min grupp och de har redan hajjat reglerna och allt flyter på.

    Framförallt så uppmanar de nya regelsystemen till mer spelarintegration; vad gör du, hur gör du, du lyckades beskriv nu hur du lyckades. Fokus ligger mer på rollspelandet och interaktion, striderna går snabbare och reglerna är inte så tungrodda.

    Tips.
    Spana in fria ligan, de har Mutant och senaste släppet som snart skickas ut i fysiska kopior "Svärdets sång" som baseras på samma regelsystem, men i fantasy miljö.
    Coriolis har en fantastisk spelvärld, med samma regelsystem så de två ovan, så kan man ett system så är det lätt att komma in i nästa.

    Kan också rekommendera poddar, det finns många som lirar gamla äventyr i nyare regelsystem och även de nya mutantkampanjerna.
    Rollspelsradio.se är lysande, de spelade genlab alfa kampanjen till Mutant, nästan så man grät en skvätt när jag lyssnat färdigt på den.
    "vi spelar rollspel" är nog den största svenska rollspelspodden, de spelar just nu konfluxsviten, första delen körde de gamla drakars regelsystem, femte utgåvan, men nu använder de svavelvinters regelsystem.

    En sista varning...
    När man har jobb och pengar så blir det lätt att man handlar och handlar, det finns så många fantastiska rollspel där ute idag. :)

    Ha det gott och hoppas ni får många roliga spelkvällar! :)
     
  3. astrob0y

    astrob0y Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    261

    MINA ENHETER

    ROM:
    Stockholm
    Tack för alla tips och det som citerades var guld värt då köpkänslan var riktigt stark (finns mutant på tradera för 1500, nostalgi är inte värd den summan).
     
  4. Zirob

    Zirob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S10, Xiaomi Mi 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S10, Xiaomi Mi 9
    ROM:
    -
    @astrob0y@astrob0y
    Enklaste sättet att komma igång att spela om ni inte har någonting kvar alls är väl att köpa ett par tärnings-set och sen ska ju Riotminds släppt det mesta av gamla Äventysspels Drakar och Demoner fritt för nerladdning.

    Antingen ett par surfplatta/laptops eller skriva ut och binda ihop.

    Happy Gaming!
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.