Internet hänger/fryser sig slumpvismässigt

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av dacwe, 28 maj 2010.

  1. Thyg0d

    Thyg0d Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    791
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra
    Något som kanske framkommit tidigare men services.telenor.se är deras MMS APN och den har en maxhastighet på .386kbps...
    Så den andressen ska nog bara användas när internet.telenor.se inte funkar...
     
  2. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Det där skall tydligen inte spela någon roll. Kan ha med belastningen av de olika APN-noderna att göra. Om alla använder services går den långsammare och tvärtom. Kanske, bara en teori.
     
  3. Thyg0d

    Thyg0d Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    791
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra
    Åh faen, för vi kör 3G modem i dom bärbara på jobbet (~600st) och ringde då Telenor för att få APN:en och fick services och ingen kom över .386 och när vi fick reda på internet. så gick alla över 3Mb...
    Och Telenor sa då att det services var MMS och internet men dom har ju haft fel förr så.. :D
     
  4. dacwe

    dacwe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Precis som jag skrivit förut har jag testat båda APN:erna (services.telenor.se och internet.telenor.se). Får hängningar på båda.

    Egentligen är det inte viktigt för mig om det går snabbt eller långsamt, bara det "alltid" fungerar!
     
  5. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Jag har samma problem. Skönt att jag inte är ensam. Ännu en anledning för firman att byta till telia.
     
  6. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    O.T. Telenor är bra, men lite struliga med fakturorna i början. APN services och internet funkar båda lika snabbt för mig.
     
  7. ztargazer

    ztargazer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har detta problemet i nexusen men även på WiFin hemma. Kan det vara ett problem längre bort i ledet?
     
  8. dacwe

    dacwe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Vill bara göra er alla uppmärksamma på att vi pratar frysningar eller stopp i trafiken, inte att det går segt..

    Detta händer:
    • Upp pilen under H (eller 3G, E) lyser/blinkar, men ingen data kommer nedströms
    • Internet kommer igång igen efter någon minut eller två
    • Att försöka restarta 3g uppkopplingen fungerar ibland (men det kan ju vara att den hade hoppat igång själv)
    • Hängningar sker ett par gånger om dagen (jag gör inget konstigt, jag förflyttar mig inte, jag sitter heller inte i en bunker)

    Provat:
    • Byta simkort
    • Byta APN (vilket inte gör någon skillnad, hängningar sker på internet.telenor.se och på services.telenor.se)
    • Göra olika nätinställningar via *#*#info#*#*, just nu "GSM auto (PRL)"

    Detta händer andra operatörer än telenor. Det finns en tråd på forumet angående liknande problem på 3 (folk där får hängningar också, inte bara att det går segt).

    Finns det mer att prova? Jag använder HTC:s widgets ofta, tex för att stänga av mobil data under natten och hotspotwidgeten när jag vill surfa på datorn. Har läst på andra forum att dessa widgets förut fungerat dåligt.
     
  9. icimasa

    icimasa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det verkar bara vara i 3GIS nät som både Telenor och Tre använder...
     
  10. dacwe

    dacwe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Intressant! Finns det nån app till android där man kan långtidstesta uppkopplingen? Annars får jag väl skriva en... :) Vi kanske behöver litet mer kött på benen innan vi går till Telenor och 3 igen?
     
  11. emsel

    emsel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Exakt detta hade jag problem ett par dagar med. Data gick endast uppströms men ej ner.
    Jag bytte port på min APN och så har det funkat i två dagar. Ger besked närmare när jag testat under längre tid.

    Operatör : Halebop. (telias apn)

    EDIT : Och nu fick den frispel igen, alltså inget att göra med porten. Omstart av 3G uppkoppling fungerade inte heller.

    Någon som läst/eller provat en lösning?
     
    Last edited: 18 aug 2010
  12. donfuego

    donfuego Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är inte helt säker, men jag tror jag har samma problem. När jag använder Desire som 3G modem så stoppar trafiken då och då, det varierar friskt från 1-10 ggr per dag, trots att jag sitter på samma ställe (stationär). Det räcker med att väcka telefonen med ett tryck på powerknappen så displayen tänds. Då kommer trafiken igång direkt igen. Grymt irriterande!

    Jag kör Windows XP med SP3 och senaste HTC drivrutinerna samt Firmware 1.21.405.2 i telefonen. Det blev ingen skillnad efter uppdateringen från föregående Firmware version.

    Har ni samma problem?

    Finns en liknande tråd här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=14249
     
    Last edited: 18 aug 2010
  13. Spolknopp

    Spolknopp Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har samma problem med Desire och tre, hänger sig dock konstant exakt helatiden. Telefonen är i princip obrukbar utan WiFi uppkoppling. Börjar bli ganska irriterad. Har märkt att det blivit katastrofalt mycket värre sedan Android 2.2
     
  14. emsel

    emsel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Att gå in i flightmode och sen starta 3G uppkopplingen fungerar inte heller.

    Forumet är nu nerlusat med människor som har samma problem. Detta är uppenbarligen inte ett operatörsproblem.

    Problemet är inte heller lokalt i sverige. Engelska o2:s supportforum har också många som upplever samma problem.

    Så frågan är om vi kan lösa detta på egen hand?
     
    Last edited: 19 aug 2010
  15. Milky Way

    Milky Way Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    164
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Apple iPhone 15
    Platta:
    Apple iPad PRO 12.9" M1
    Kan vara så att fler operatörer har problem då och då med sina 3G-nät. Iaf, så funkar det ok med Tele2 för mig (så länge som jag har 3G-täckning).
     
  16. dacwe

    dacwe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Konstigt, verkar drabba alla operatörer men på olika sätt. Telenor och 3 har ungefär samma problem (vilket verkar vettigt eftersom de delar nät). Telia och Tele2 (från olika posts på forumet) verkar också ha problem, men kanske inte med hängningar, iaf inte på samma sätt.

    Jag undrar om det kan ha nåt med batterispänningen? Får en känsla att det händer mycket oftare med dåligt batteri..
     
  17. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Min chef pratade i dag med Telenor. Dom har störningar i sitt nät som dom inte får bukt med som orsakar just detta felet. Dom vet inte när dom kan få det löst. Hoppas vi går över till Telia nu då :-)
     
  18. ivarson

    ivarson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2009
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Vad kan vi säga om detta nu? jag är fortfarande övertygad om att det är firmware för radio som är kass. Vill också bekräfta att när nätet dött är även samtal/sms no go. Om jag inte redan sagt det sa uppstår detta fel mer sällan med den tidigaste radio-versionen, men kör man med denna måste du dels roota, och kameran fungerar inte heller. Av HTC får jag bara sutomatiserade svar när jag frågar om status
     
  19. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Är du säker på att Telenor och 3 delar 3G-nät? Jag hade för mig att 3 roamade på Telenors GSM-nät för att få bättre täckning tills det att deras 3G-nät var utbyggt och har slutat med detta för något år sedan. Men det betyder ju inte att dom kan ha samma typ av problem med till exempel överbelastning eller vad det nu råkar vara... Telia och Tele2 delar 3G-nätet som heter Sweden3G men har separata GSM-master.
     
  20. teXmeX

    teXmeX Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P
    Platta:
    Nexus 9
    Jag hade samma problem några dagar sen och ringde telenor. Kom överens om att de skulle starta om både surf och tal. Sedan dess har det funkat utan problem.