Köpa note 9 från annat land safe?

Diskussion i 'Galaxy Note 9' startad av ganmo, 4 nov 2018.

  1. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    som titeln lyder är det safe att köpa en Note 9 från annat land än Sverige. Och man kan förvänta sig att allting fungerar i Sverige, T.ex Samsung Pay?

    Jag hörde från brorsan säga att Samsung telefoner är regionslåsta nämligen? Jag hade planer på att kanske köpa från Hong Kong.
     
  2. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Om du köper samma modell som finns i Sverige ska det fungera bra. Den för HK är nog inte samma så köp inte den.
     
  3. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Hur vet man om det är samma eller inte? Jag ser ju att man kan köpa 512/8 eller 128/6 modellen i Sverige, som också finns i Hong Kong.
     
  4. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det ska vara SM-N960F för att det antagligen ska fungera. SM-9600 för Hongkong kommer inte fungera bra i Sverige.
     
    Kristy gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 699
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Köper du en enhet som inte har samma modellbeteckning som den svenska kan du inte använda garantin i Sverige/vända dig till Samsung om det bli problem med enheten (egentligen behöver den vara såld inom EU också, om Samsung skulle begära kvitto).

    Eller ja, du behöver vända dig till Samsung i den region där du köpt enheten för att lösa det, vilket kan bli lite jobbigt rent praktiskt.
     
    Kristy och bigbandit gillar detta.
  6. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Har aldrig haft problem med telefoner jag köpt ifrån Hong Kong tidigare. Men var synd att Samsung Pay inte fungerar bara ...
     
    bigbandit och bernard gillar detta.
  7. bigbandit

    bigbandit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 512gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 512gb
    Platta:
    iPad Pro 12.9 M1
    Samsung pay måste väl fungera med en note 9 från Hong Kong i Sverige? Wonda mobile i Hong Kong säljer N960FD modellen. Borde inte vara något problem att en note 9 från HK inte fungerar precis som en note 9 köpt i sverige? Bortsett från garantin. Jag själv är just nu i Kina och har stoppat i ett kinesisk simkort i min note 9. Det funkar perfekt. Har en note 9, 512 köpt i Sverige. Själv tänkte jag köpa en Galaxy watch 46mm i Hongkong när jag åker dit i slutet av veckan. och det är väl samma där att den kommer att funka med Samsung pay i Sverige?
    En sak bara är att telefonen är låst till den regionen du köper den i. Och du måste låsa upp/aktivera telefonen genom att ringa ett samtal på minst 5min med ett Hongkong simkort i telefonen för att den sedan ska fungera med ett svenskt simkort. Du köper enkelt ett kontantkort i en Operatörs butik som tex smartone eller på 7 eleven.

    Hur är det annars med Google pay som har lanserats i Sverige nu? Fungerar väl också i Sverige oavsett var telefonen är köpt?
     
    Kristy gillar detta.
  8. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Som sagt, SM-9600 är officiella modellen för HK och Kina och med den fungerar nog inte Pay. All 4G+ för Sverige lär inte heller stödjas.

    SM-960F(D) är alltså gråimporterad när den säljs från HK, tror knappast den är låst heller. Vad jag vet får man inte låsa mobiler i HK.

    Din Note 9 fungerar "perfekt" för dig men möjligtvis stöds inte all 4G+ i Kina (men intraband TDD stöds) och operatören China Telecom stöds inte heller. Det är därför din modell inte säljs där.
     
  9. bigbandit

    bigbandit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 512gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 512gb
    Platta:
    iPad Pro 12.9 M1
    Ja det kan vara så att alla 4G+ inte fungerar. Jag har inte bra kolla exakt vilka nät och band som stöds. Tittar man på specifikationerna verkar den stödja många olika band. Vet du vilket den saknar som finns på den svenska telefonen? Och varför tror du att S pay inte fungerar? appen finns att laddas ner från play och sedan aktiverar man det i sin bank. Jag har tidigare köpt telefoner i Hongkong och allt har funkat från playstore osv som en telefon som är köpt i Sverige.
     
  10. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Nu jämförs äpplen, päron och mandariner. Allt något säljs i eller från Hongkong säger ingenting, det som spelar roll är vilket land den är avsedd för. Att det går att hjälpligt få igång playstore säger heller inget. Det är Samsung som begränsar Pay till rätt hårdvara och mjukvara.

    SM-N960FD är väl samma hårdvara som SM-N960F som säljs här och har då anpassningar för svenska förhållanden. Min Note 8 är avsedd för Pakistan men går ändå att använda med Samsung Pay i Sverige då det är samma hårdvara (och mjukvaran för Sverige aktiveras om man sätter i ett svenskt SIM-kort). Alla band finns säkert men som sagt 4G+ är kombinationer av band och jag vet att de flesta kombinationer som används i Sverige inte har funnits med på tidigare amerikanska/kinesiska varianter.

    Alltså, köper man SM-N960F(D) fungerar antagligen allt i Sverige, köper man en annan modell som SM-N9600 eller SM-N960W osv lär det inte göra det. SM-N9600 är den officiella olåsta modellen för Hongkong och Fastlandskina (eller ja det finns fler modeller för Kina för olika operatörer), så köper du på t.ex. Broadway, Fortress eller Suning så är det den modellen du får.

    Kan lägga till att om den köps utanför EU (eller är importerad utifrån EU) så kommer Samsung Service i Sverige inte ta i den med tång oavsett modellbeteckning.
     
    Last edited: 5 nov 2018
    SGSi9000, bernard och kissidor gillar detta.
  11. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    jag har dock ingen förståelse varför modellerna skulle blockera Samsung Pay. Kan ju förstå att den mobil nätet skiljer. Men Samsung Pay är väl ändå bara ett NFC betalningsmetod? Tråkigt iaf då jag inte kan köpa Note 9 i HK då det är något billigare än om jag skulle köpa det i Sverige.

    Hittade en sida om de olika modellerna förresten
    Samsung Galaxy Note 9 SM-N960* Model Number Differences - TechWalls

    N960FD använder Samsungs CPU, och inte en Snapdragon vilket också gör att jag nog inte är jättesugen heller pga av det.
     
    bernard gillar detta.
  12. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 006
    Mottagna gillanden:
    341

    MINA ENHETER

    Det kanske ändrats nu men när Samsung pay kom för några år sedan så krävdes det en nordisk (NEE) rom för att få Samsung Pay att laddas ner och startas i Sverige. Jag gissar att det har med att säkerställa mot bankerna att det är rätt version i rätt land?
    Det är möjligt de lättat på det nu men det har varit ett krav tidigare.

    Gällande vad det är Samsung Pay är så nej det är inte bara en NFC betalning då Samsung även har sitt patent som gör att de kan emulera magnetremsan på ett vanligt kreditkort med telefonen och därmed så är det många fler betalläsare som kan användas.

    Gällande processorn är det Samsungs CPU i de svenska modellerna också. Det är väl nästan bara i USA, Kanada och Kina det är Snapdragon pga patentstrul?
     
    Last edited: 5 nov 2018
  13. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det är väl ganska kinkigt när det gäller betalningslösningar, de kan inte bara hoppas och gissa att det funkar på en amerikansk modell när Samsung inte testat, alltså tillåts det inte.

    Sen patentstrul vet jag inte, men Exynos modem stödjer inte CDMA som används i Kina och USA i alla fall.
     
  14. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Den ska vara köpt i EU land för att du ska ha garanti i Sverige hos Samsung Service Point. PS: Jus nu går det att få den löjligt billigt hos webhallen. 7990:-
     
  15. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Även 512GB varianten är nedsatt till 9990 kr hos Webhallen vilket är riktigt billigt jämfört med 13 495 kr ordinarie pris! Sålde min 128GB variant för 8300kr och köpte in 512GB från Webhallen :D
     
    Kingson och Bakken gillar detta.