Diskussion: Dåliga datahastigheter i EU sedan harmoniseringen

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Marjan, 7 nov 2018.

  1. Marjan

    Marjan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Tycker det är värdelöst att använda telefonen utomlands. Blir oftast uppkopplad på 3G/3G+ och kan knappt använda telefonen då jag upplever att man blir nedprioriterad på masten.
    Har Tele2 Unlimited i dagsläget.

    Eftersom operatörerna inte tar ut lika höga avgifter gentemot varandra som förr så prioriterar de ner datatrafiken för utländska operatörer (EU).

    Nu är det inget jag har fått verifierat sedan tidigare men det är samma behandling som virtuella operatörer får när de köper in sig med avseende på prioritering gentemot operatörens egna kunder.

    Dela gärna med er av era egna erfarenheter.
     
  2. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Kanske bara är så att Tele2 inte har roamingavtal för 4G ?

    Så är det på Åland med Tele2, bytte till Telenor och de har 4G roaming med Ålcom, fungerar sjukt bra.

    Telia har ju självklart 4G roaming i det egna nätet.
     
    Marjan gillar detta.
  3. Marjan

    Marjan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Länderna jag syftar på är Danmark och Storbritannien. Sistnämnda är hopplöst med Tele2 Unlimited.

    @Francis@Francis
    Har du något att tillägga?
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Var i Storbritannien?

    Just London tycker jag är rätt hopplöst i allmänhet, men det är ju extremt många människor på en väldigt liten yta med någorlunda höga byggnader och väldigt trånga gator. Tunnelbanan har jag i princip alltid noll täckning i - får inte ens Edge.

    Däremot hade jag mindre problem när jag lämnade London och åkte på en tur till Bath. Vägen dit var täckningen ändå rätt hygglig på tåget och väl i Bath hade jag LTE nästan hela tiden med hastigheter som hemma, men i London har jag alltid haft stora problem oavsett operatör.

    Använder Vimla (Telenor), men har varit där både med Tre och Tele 2 också, och kan inte minnas att den enda var bättre än den andra i alla fall.

    Vilken operatör står det att du oftast ansluter genom när du kör Tele 2 i UK?

    Vimla/Telenor verkar främst ansluta genom EE (tidigare T-mobile), men det finns ju också O2, 3 och Vodafone.
     
    Last edited: 7 nov 2018
    induktion gillar detta.
  5. Marjan

    Marjan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Uxbridge
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nu var jag visserligen i Danmark innan det blev fri roaming, men där fungerade det bra för mig med Tele2. Kan dock inte komma ihåg om det var 3G eller 4G som användes för. Jag har varit i Norge sedan fri roaming trädde ikraft och där fick jag 4G. Jag har också varit i Estland och Irland innan fri roaming och där fick jag 4G+ i båda länderna också då hade jag Tele2

    Om du tycker att det går segt. Som du visade på bilden från UK, skulle jag testa o välja ett annat nät, man kan oftast välja ett annat nät än det telefonen valt automatiskt
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det beror ju helt på vilken operatör du använder och plats du befinner dig på. Du prioriteras inte ner i nätet om din operatör inte valt att det ska vara så, alltså är det inget de utländska operatörerna styr över egentligen.

    På testerna du har lagt upp har du 4G och det visar på att nätet är överbelastat. Testat med ett annat nät?

    I Storbritannien ska TELE2 ha 4G-roaming med T-Mobile/EE, 3 UK, O2 och Vodafone. Sök nät manuellt och välj något av dessa. Har använt 3 UK och O2. Ingen av operatörerna ger någon fantastisk hastighet känns det som - men båda fungerar som det ska. I London är det ofta ganska långsamt.

    Vad gäller Danmark så har TELE2 roamingavtal med 3 DK och TDC - båda med 4G. Jag har använt 3 DK när jag är i Danmark och har inga problem med hastigheten.

    Har även rest en hel del i Europa och märker ingen skillnad hastighetsmässigt sen EU-regleringen trädde i kraft. Jag har 3 och har varit i bland annat Cypern, Frankrike, Grekland, Italien, Spanien, Tyskland osv.

    Ja, i London är det katastrofalt. I tunnelbanan ska det inte ens finnas täckning, så om du fått in något får du vara glad! Wi-fi är det som gäller på stationerna :(

    Ingen operatör i Storbritannien går egentligen att jämföra med våra svenska när det gäller hastigheten, tyvärr.
     
    6150 och bernard gillar detta.
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det stämmer helt. När tunnelbanan är under jorden så finns det ingen mottagning. Jag hörde något om att de pratade om att fixa det innan Storbritannien höll i OS 2012, men att de valde att inte göra det pga kostnaden.
     
    bernard gillar detta.
  9. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Tycker det funkar bra. Första är i centrala Warszawa, andra är ute på landsbygden i Polen. Tele2 unlimited på båda.

    Screenshot_20181108-190948.png
    Screenshot_20181108-152531.png
     
    bernard gillar detta.
  10. rasmuski

    rasmuski Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har telenor själv, och hade väldigt dåligt internet när jag var i Danmark. Fick endast in 3G hela tiden.
     
  11. Marjan

    Marjan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Att de har avtal med 4G täckning innebär inte att man blir prioriterad i deras nät när man befinner sig utomlands. Visst det är väldigt subjektivt men varför hamnar man på deras 3G nät nästan hela tiden?
    Operatörerna skulle aldrig gå ut och bekräfta att så är fallet med nedprioritering.
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nej, 4G innebär inte prioritet i något nät. Inte nätet som din mobiloperatör har i Sverige heller.

    Det finns flera saker som påverkar vilket nät du hamnar på, men framförallt är det att din telefon anser att täckningen är bättre på 3G-nätet och att den inte riktigt kan upprätthålla en stabil anslutning till 4G-nätet. Detta varierar självklart helt beroende på var du befinner dig. Det har inget med prioritering i nätet att göra.

    Nej, självklart skulle operatörerna inte prata öppet om nedprioritering om det var en grej. Men det du får tänka på är att operatörerna konkurrerar mot varandra när det gäller roaming - de vill ju få fler användare att anslutas till sina nät för att kunna tjäna mer pengar. När du roamar i ett nät betalar ju din svenska operatör den operatören du använder, för att du ska få använda det nätet.

    Det som däremot kan hända är att din operatör kan prioritera att du ansluts till just en av de operatörerna som finns i området du befinner dig. Om den operatören då har sämre täckning än de andra kan du självklart drabbas av det.

    Testa att söka nät manuellt och välja en annan operatör föra att se om det fungerar bättre istället för att anta saker, och testa innan du drar förhastade slutsatser. Jämför då gärna också med någon som har den operatör vars nät du ansluter till och se om resultatet skiljer sig avsevärt.
     
    bernard gillar detta.
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det man också bör komma ihåg är att Sverige har, rent världsmässigt väldigt bra täckning, något som inte är lika självklart i övriga EU/världen. Det kan, som @Cupcakes@Cupcakes säger, vara så att 4G täckning är dålig på platsen eller andra saker
     
  14. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 025
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Tycker det fungerar fint i de länder jag varit senaste tiden - Danmark, Grekland och Norge(ok, Norge är inte EU, men fanns fri roaming). Däremot tycker jag att ju större stad, desto sämre hastighet, men det bör ju hänga ihop med mängden uppkopplade enehete, som redan nämnts.
     
  15. Marjan

    Marjan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Är avtalen skrivna så att kostnaden per Gb varierar inom samma land då finns det ingen anledning att vara uppkopplad mot en dyrare operatör utomlands eftersom det drabbar kundens operatör. Det innebär i så fall att man "tvingas" till en operatör med sämre datahastigheter i deras nät, under förutsättning att man använder automatisk inställning.
     
  16. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Det är samma kostnad för alla operatörer
     
  17. NotRyan

    NotRyan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    297
    Ehh, nej... För slutkunden är det samma pris men priset som operatörerna betalar varandra kan variera beroende på avtal....
     
  18. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Frågan gäller priset för kunden och kostnaden för kunden är densamma oavsett operatör man använder utomlands, det vill säga samma kostnad som hemma.
     
  19. Marjan

    Marjan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Frågan gäller kostnaden för operatörerna då kunden inte påverkas. Att operatören som knutit avtal med kunden inte styr uppkopplingen till billigare operatörer utomlands (EU) för deras ekonomiska vinning finner jag osannolikt.

    Inväntar svar från @Francis@Francis för klargörande hur det verkligen ligger till.
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tänkte bara lägga in mitt test från i somras när jag var utomlands
    I Norge (mitt i Oslo)
    Screenshot_20180725-220753.jpg

    I Norge (Holmenkollen, Oslo)
    Screenshot_20180726-182316.jpg
    Jag skulle iallafall vilja säga att bild 2 ger en absolut godkänd hastighet. Fick inte heller 4G+, utan bara 4G