Någon som använder Google Voice i Sverige? (+andra funderingar om Google-tjänster som är US Only)

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 16 sept 2018.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag råkade gå in på voice.google.com och såg att alla inställningar för Google Voice är tillgängliga för mig här i Sverige. Google Voice är som bekant endast tillgängligt i USA, och mycket riktigt får jag ett felmeddelande när jag försöker aktivera Google Voice med mitt svenska mobilnummer. Blev ändå förvånad över att jag kunde komma så långt i processen. Jag kunde välja ut vilket Google Voice-nummer jag vill ha i en lista, jag kan se fliken för "Voicemails" och greja med en del annat. I andra fall brukar ju geoblockeringen kicka in långt tidigare när en tjänst är "US Only". Kommer ni lika långt som mig på sajten?

    Sajten ovan är även sammankopplad med Hangouts, så jag ser mitt saldo och de betalsamtal jag gjort i Hangouts listade där. Så har det varit även tidigare vill jag minnas, men blev lite paff över att alla Google Voice-inställningar och -menyer fanns tillgängliga.

    Nu till frågan:
    Någon som aktiverat Google Voice när de befinner sig i Sverige? Med VPN och amerikanskt telefonnummer borde det gå (möjligtvis utan VPN, med tanke på hur långt jag kom ovan).
    Finns det något värde i att försöka aktivera Google Voice här? Transkribering av röstmeddelanden, röstmeddelanden tillgängliga online, samtalsinspelning osv hade ju varit kul att testa. Men eftersom man får ett amerikanskt nummer (+1) så är det kanske ingen idé att försöka sig på i Sverige, med hänsyn till ev. kostnader för utlandssamtal och annat?

    Såvitt jag förstår är en del av tanken med Google Voice att man ska kunna koppla samtal som man vill, t.ex. kan man välja att vissa samtal ska ringa i ens vanliga mobiltelefon, vissa samtal bara i ens jobbtelefon och liknande. (Man ger alltså ut sitt Google Voice-nummer till folk, men kan sedan svara i den enhet man väljer, t.ex. kan alla ens mobiler ringa liksom ens dator eller bara en viss enhet).
    Men jag har också förstått att Google Voice är som en VOIP-klient i viss mening (den delen tycks ju redan vara tillgänglig i Sverige, dock inom ramen för Hangouts, även om vissa av inställningarna finns i Google Voice). Behovet av att redan ha ett (amerikanskt) telefonnummer för att kunna skapa ett nytt telefonnummer i Google Voice är ju lite märklig, jag hade ju trott att Google Voice skulle kunna ersätta behovet av ett vanligt telefonnummer om man vill? Dvs man ska kunna säga upp sitt gamla nummer, men tydligen inte?

    Så, någon som prövat Google Voice? Vore det värt att försöka fixa ett konto här i Sverige för att leka med det, eller är det slöseri med tid?
    Kan man med vidarekopplingar och sitt svenska telefonnummer få igång någon form av system? Kanske för att få igång voicemail och transkriberingar? Eller skulle det kopplas som utlandssamtal och bli dyrt?

    ------

    Några andra saker jag testat:

    Roade mig för några dagar sedan åt att aktivera Youtube TV här i Sverige (också US Only). Jag kunde använda mitt svenska betalkort och en VPN-tunnel för att aktivera. Jag fick hitta på en US ZIP Code (använde Manhattan, 10001 tror jag) men någon adress behövde jag aldrig ange. Förvånande nog accepterade den mitt svenska betalkort utan problem. På Google Pay-webbsidan står det att jag har två betalprofiler hos Google nu, en svensk och en amerikansk, där Youtube TV är kopplad till den senare.
    Problemet var dock att så fort jag stängde av VPN-tunneln så upphörde appen att fungera i princip. Den krävde amerikanskt IP för att kunna streama, kunde inte ens streama en minut bakom svensk IP-adress. Sade upp gratisveckan mer eller mindre direkt.
    Att "casta" till Chromecast gick inte alls från Youtube TV, varken när jag hade VPN påslaget eller inte. Tydligen kände den när Chromecastens IP-adress inte var amerikansk, så man skulle väl behöva koppla routern till en VPN-tunnel för att få det att funka, så att även Chromecasten verkar befinna sig i USA.
    Blev lite paff över detta, andra tjänster som Google Home, Google OnHub m.fl. funkar ju bra i Sverige trots avsaknad av officiellt stöd, men Youtube TV tycks ha fått en ganska extrem spärr.

    Med VPN-tunnel kan man i Google Play Music få tillgång till Podcast-funktionen. Inte så mycket att ha längre, för nu finns ju Google Podcasts (en egen tjänst) tillgänglig här. Men Google Play Music har fler funktioner och funkar väl egentligen något bättre, så kan vara kul att testa. Slå på VPN, välj sedan "Tvinga stopp" för appen och öppna den sedan på nytt. När man stängt av VPN-tunnel kommer podcast-grejen vara kvar i några dagar, sen försvinna såvida man inte kopplar upp sig på nytt.

    På samma sätt, med VPN-tunnel till USA kan man få tillgång till PIP-läget (picture in picture) i Youtube-appen. Tidigare var detta endast för betalande medlemmar som har Youtube Premium. I Sverige är det fortfarande endast för betalande medlemmar, men i USA får man numera tillgång till PIP även om man inte har Premium. Med VPN och "Tvinga stopp" får man tillgång till detta i 1-2 dagar, sedan måste man aktivera det igen.

    För den som inte har ansiktsigenkänning i Google Photos så kan man aktivera det på samma sätt (men känns som att de flesta i Sverige har fått det nu).

    Det var nog alla amerikanska tjänster jag testat. Något annat ni har testat? Berätta gärna. Funderar på att försöka aktivera några fler tjänster för skojs skull.

    Någon som lyckats aktivera Google Pay, genom att använda ett amerikanskt kreditkort av något slag? Och sedan lyckats betala i Sverige med det? Kan man aktivera det med ett engångs-kreditkort eller något?
     
    Last edited: 16 sept 2018
    eastbound och bernard gillar detta.
  2. bl00keRs

    bl00keRs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2013
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag försökte skapa ett konto på hemsidan, men det gick inte, får ett felmeddelande. Likaså när jag försöker logga in på mitt G konto via appen... står att tjänsten är fortfarande ej tillgängligt i Sverige.
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Det som saknas är förmodligen ett amerikanskt telefonnummer, som tydligen behövs vid registreringen.
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag var rädd att tjänsten var på tillbakagång ett tag, men i somras gick Google ut med att de satsar på enterprise i alla fall: Google is rolling out a version of Google Voice for enterprise G Suite customers

    Har i övrigt varit väldigt tyst om tjänsten, men det hade varit helt enastående om den kom till Sverige. Frågan är bara om de kommer fortsätta att utveckla den för privatpersoner, eller om det blir en företagstjänst/något som ingår i G Suite.
     
    eastbound gillar detta.
  5. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 712
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Hur är detta idag? Någon som vet? :)
     
    Macke.M och N6290 gillar detta.