Säljer Pixel 3 dåligt - eller vad är det frågan om?

Diskussion i 'Google Pixel 3 / Pixel 3 XL' startad av bernard, 29 nov 2018.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Google lanserar Pixel 3/3 XL i Europa 1/11. Knappt tre veckor senare sänker de priset med €200 i Europa och USD 200 i USA i samband med Black Frida/Cyber Monday. Har något liknande hänt tidigare - att ett flaggskepp som precis lanserats sjunker så dramatiskt i pris?



    Trots prissänkningen och alla bundles som förekom under Black Friday+Cyber Monday, så väljer Google att under gårdagen förse de som köper en Pixel 3 med en presentcheck på motsvarande vad telefonen kostar, upp till USD 1000 i USA, för bla Airbnb och hotellnätter: [Update: Promo pulled early] Google Fi's travel deal could get you $1000 in Airbnb, Hotels.com, or Southwest gift cards - but it's today only


    Har Google gravt missbedömt prissättningen/efterfrågan och sitter till följd av detta på ett enormt lager telefoner, varför man nästan skänker bort dem? Finns möjligen fler/andra förklaringar?

    Vid nästa Pixel-släpp i oktober/november kommer rimligtvis få att köpa telefonen på premiärdagen med tanke på hur Google agerat i år. Kan gemene man dra av €200 på priset, eller rentav få presentcheckar på hela beloppet för telefonen, genom att vänta 2-3 veckor, så gör troligen de flesta det.


    Apple har förvisso också prisjusterat XS+XS Max, men inte lika kraftigt, och inte erbjudit motsvarande bundles. XS 64GB kostade vid introduktionen 12 795 kr och ligger nu på 12 190 kr som billigast på Prisjakt (bland seriösa butiker). Nu haltar så klart jämförelsen lite då Google bara sålde Pixel 3 billigare tillfälligt, men Apple kör i regel heller inga kampanjer.
     
    Last edited: 29 nov 2018
    stealth.pilot, Kristy, DaBull och 2 andra gillar detta.
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag tror nästan att smärtgränsen börjar bli nådd för många entusiaster eller "vanliga" användare när det gäller pris så man kanske är mer försiktig med att uppgradera. Eller köper något billigare eller uppgraderar mer sällan. Jag har allvarligt talat extremt svårt att se värdet i en Pixel idag med dess priser och deras mängd RAM jämfört med andra för samma pris. 4GB känns idag inte helt framtidssäkert. Det är ju om man absolut måste ha kameran men det kommer nog inte räcka snart som argument längre. Sen så tycker jag man hör relativt ofta att Pixel-lurarna verkar dras med en del buggar och prestandaproblem.

    Jag hoppas innerligt att alla mobiler som kostar över 10.000kr har svårt att sälja så det sänder en signal till tillverkarna.
     
    Streiby, erik.rahm, galaxy81 och 7 andra gillar detta.
  3. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Ja, tycker också att smärtgränsen är nåd vad gäller priset,tänker inte betala 10000 kr för en mobil,då får det bli en begagnad
     
    Last edited: 29 nov 2018
    galaxy81, stealth.pilot, bernard och 1 annan gillar detta.
  4. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Tror faktiskt att även märken som oneplus och xiaomi med Huawei tidigare rockat om marknaden lite. Samsung har också märkt av det och kan inte utan vidare ta höga priser utan att erbjuda något extra. Jag hoppas verkligen detta blir en tankeställare för de två stora och speciellt Apple som kanske kan börja skicka med åtminstone en snabbladdare och airpods med telefonerna. Kundkraften är enorm bara vi utnyttjar den.
     
    galaxy81, stealth.pilot, Kristy och 1 annan gillar detta.
  5. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    +1 på den.

    Hade det inte varit en Google telefon med ren android och en väldigt bra kamera hade Pixel 3 varit en ganska medioker och ointressant telefon som hade glömts rätt fort. Pixeln är inte värd de priser de satt tycker jag.
     
    Kristy, bernard och dannejanne gillar detta.
  6. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Pixel 3 säljer ungefär enligt förväntan; strax under i 64gb-segmentet och en lite större bit över i 128gb-segmentet (därav bristen på 128xl-lurar). Google har kanske känt av att man la priset lite för högt, samtidigt vill man nog också skapa lite spridning på lurarna inför jul-tiderna som kommer. Att få ut en trave extra telefoner då är alltid bra.

    Att man sänker priset på en ny telefon så mycket över black friday är kanske inte vanligt, men heller inte direkt ovanligt. Det händer, speciellt i USA. I Sverige är vi tråkiga och gör inte sånt. Samma sak i andra delar av Europa. I England t.ex var rabatten endast £40 till skillnad från jänkarnas $200.

    I regel så gör dom det. Entusiasterna köper telefoner för det priset, men merparten gör det inte, oavsett vad Samsung och Apple vill påstå.
     
  7. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Tror det är så enkelt att priset är för högt och uppdateringarna gällande hw är så pass små att det inte motiverar köpet. Samtidigt tror väl Google att de är lika inkörda som Apple gällande sitt varumärke att köparen betalar vad som helst för det "senaste" vilket inte är fallet. Prismedvetna väljer garanterat t.ex Oneplus, Motorola eller Xiaomi framför dessa överprisade mobiler (Apple, Google, Samsung).
     
    Kristy gillar detta.
  8. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Har mycket svårt att tänka mig att Google "tror att de är lika inkörda som Apple". Google är inte korkade, utan vet nog precis var deras marknadsspridning står på. ;)
     
    Nitroxx gillar detta.
  9. virtq

    virtq Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2012
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Kan det inte bara vara så att Google vill röra om lite i grytan och göra något oväntat. Google är ju kända för att agera på ett lite ovanligt sätt jämfört med andra teknikföretag. Jag tror inte att Pixel 3 säljer så mycket sämre än 2an, då mottagandet måste varit bättre av årets modell jämfört med förra.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  10. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    word up!
     
  11. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    742
    Mottagna gillanden:
    531

    MINA ENHETER

    Kommer ju faktiskt lite indikationer på att till och med mäktiga Apple har lite tufft med sina nya priser så då bör det ju drabba Google (som mindre "inkörd" leverantör) ännu mer.
     
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag tror som andra har varit inne på att priset var väl så högt från början. Sen var det Googles tredje försök men det verkar vara väldigt många problem ändå som borde ha fixats:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=bzzIu6nNgvY


    Visserligen är Tailosive Tech en Apple kanal i första hand men han tar upp en del punkter ändå.
    Tror inte de får till det ordentligt förrän nästa år. I vart fall kan man hoppas på det.
     
  13. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 213
    Mottagna gillanden:
    5 038

    MINA ENHETER

  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    2017 sålde de 3,9 miljoner enheter totalt sett:
    View: https://twitter.com/fjeronimo/status/963087921371865089


    Siffran för USA är kanske hälften av det? Det ger 2 miljoner enheter för 2017 i USA, och har de nu vuxit med 43% blir det 2,86 miljoner sålda enheter i USA under 2018.

    De körde dock en del rätt bra rabatter under 2018, så jag undrar om de tjänar så mycket på dem. Black Friday med €150 i rabatt kom ju bara några veckor efter premiären och sedan har det till och från varit €150 i rabatt eller köp 2 enheter och betala hälften för den andra.

    Sådana kampanjer lyfter nog kortsiktigt försäljningen, men långsiktigt blir det ju då svårt att ligga kvar i premiumsegmentet eftersom ingen kommer vilja betala premium för produkter som så snabbt sjunker kraftigt i pris.


    Just nu är det €150 rabatt på Google Store DE igen, och köp 2 betala 50% på den andra i USA.
     
    psp123 och Kristy gillar detta.
  15. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 213
    Mottagna gillanden:
    5 038

    MINA ENHETER

    bernard och Kristy gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    https://www.androidauthority.com/google-pixel-3-sales-981021/

    Det verkar faktiskt inte gå så bra för Pixeln. De säljer mindre och mindre enligt senaste redovisningsrapporten från Alphabet, dvs för hela Pixel-serien som jag uppfattar det.

    Är väl kanske inte så konstigt med tanke på att de inte vill expandera till fler regioner och dessutom har en märklig prissättning. Därutöver är detta med att sälja telefonerna USD 200 billigare några veckor från premiären säkert ingen bra idé för varumärket, då i princip samtliga entusiaster som köper på premiärdagen sedan känner sig svikna/blir förbannade.

    Själv har jag blivit mycket tveksam till att över huvud taget köpa Pixel 4 vid premiären på grund av att Google sänker priset så mycket blott inom någon månads tid. Lutar nog att det blir en OnePlus 7T i stället.
     
    Last edited: 30 apr 2019
    Ivan gillar detta.
  17. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @bernard@bernard
    Jag har en Pixel 2 XL som jag köpte vid release och var helt inställd att köpa en Pixel 3 när den kom men det blev aldrig av, kändes lite som att den inte var tillräckligt attraktiv för mig.
    Nu funderar jag på 4:an men när jag läser det du skriver så blir jag också lite fundersam.

    Om du har lust och skulle kunna beskriva möjliga skillnaden på Pixel 4 och OnePlus 7T som du talar om vad skulle det vara? jag försöker leta efter beskrivningar på båda men jag vet ju att ingen info finns om 4an och då gissar jag att OP inte heller är släppt, vet man något?

    Och om man som jag gillar Pixel på alla sätt, speciellt ren android och pixel kameran, hur står dom sig rent allmänt mot varandra. om du känner för att utveckla eller peka mig i en riktning :)
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är två telefoner som inte kommer ut förrän om många månader, så att det inte finns så mycket information om dem ännu är inte så konstigt :) Kanske börjar det dyka upp lite info i augusti/september?
     
    Salvion gillar detta.