Redmi note 6 pro

Diskussion i 'Redmi & Redmi Note' startad av Hemska Sven, 5 nov 2018.

  1. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nu skriver du visserligen "beroende på modell", men ca. 1500 är priset för RNM6Pro 3/32. Kollade runt rätt mycket innan jag beställde min 4/64, och att komma under de cirka 1950 (inkl frakt) jag betalade lyckades jag inte hitta. Då var det leverans via Italien och utan moms/avgift. Med "ärlig" moms och avgift hade det blivit runt 2500. Så det blir lite snett att säga "lägg inte mer än 1500 +/- några hundra". Det bygger verkligen på att man slipper undan moms/avgift eller betalar mindre än man "ska". (Vilket jag gjorde, så jag lägger ingen moraöisk aspekt på det alls)
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Inet tar 2390 kr för 64/4, det får man ändå säga är hyfsat billigt för att vara från en pålitlig svensk butik. Importerar man får man även vara beredd på att vänta längre på att varorna ska levereras. De butiker som har de lägsta priserna på kimovil brukar oftast ha sämst service och längst leveranstider.
     
    Asawi gillar detta.
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Riktigt bra tycker jag!
     
  4. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Du måste överskatta moms/tullavgiften.

    Svarta RMN6 64GB finns för 189$ på Ali. Även om du får betala tull/moms ska du inte hamna över 2000 SEK.
     
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nu ville jag i och för sig inte ha svart, men ändå...
    $189 = ca.1700. 25% moms + 75 kr avgift =500 kr (vid ärlig deklaration - något annat ska vi väl inte räkna med?). Alltså 2200. Detta med (långsam) gratisfrakt. Det är nog du som underskattar moms/avgift.
     
  6. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    De momssatserna gäller inte. De gör uppskattningar i det lägre intervallet. Fick själv betala 175:- i moms&tull avgift (75:- i standardavgift plus 100:- moms)

    Om du inte vill ha svart kostar den bara 182$. Svart är dyrare.

    Dessutom finns chansen att du slipper både tull & moms.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det där stämmer, dock så är det 125:- i hanteringsavgift från PostNord om totala värdet på paketet är över 1500:- :)
    Jo, men ska man jämföra priser mot svensk återförsäljare så måste man räkna så som Asawi skrivit, plus att det som kineserna skriver på paketet väldigt ofta inte stämmer med det du betalat. De brukar skriva typ $30 istället för det riktigt värdet, som är runt 180 dollar. Det måste ändå vara så att man jämför så som det SKA vara, INTE vad kineserna skriver, då det som sagt, väldigt sällan stämmer/är ärligt
     
    Asawi gillar detta.
  8. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Rimligt är att jämföra det faktiska priset. Hur det borde vara är irrelevant.
     
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Vilken färg som kostar/kostade vad varierar med tiden. När jag kollade för två veckor sen var det andra priser och blå och rose var dyrast (på en del ställen blå, andra ställen rose). Vad var det deklarerade varuvärdet när du betalade 100 kr? Knappast det riktiga värdet! Min erfarenhet av moms/avgift är mest från USA-paket och det har definitivt aldrig varit i underkant. Snarare tvärtom. Alltid 25% på deklarerat värde och i regel usel valutakurs. Inte någon "uppskattning" alls (annat än valutakursen) utan det som stått på deklarationen. (Har däremot aldrig sett ett Kina-paket med verkligt värde på deklarationen.)
    Nåja, inget jag tänker frotsätta att tjafsa om. Jag valde ju själv att ta frakt via Italien och just när jag köpte fanns det inte något mer prisvärt totalpris (184 Euro) med relativt snabb leverans. Jag har sett att priserna är något lägre nu, men så är det ju med prylar av den här typen.
     
    regazzoni och jnsson gillar detta.
  10. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Jag har följt priserna i tre år och svart är i stort sett alltid dyrast. Medan du kan få udda färger till billigare pris. Fråga mig inte varför men troligtvis pga att efterfrågan är störst på den svarta varianten.
     
  11. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Med det sagt tror jag det billigaste är att beställa från billig EU-sajt men har inte lika bra koll på deras sidor.

    Någon som vet någon motsvarighet till kimovil för Europa?
     
  12. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Att beställa från euglobalcentral är ett alternativ. Någon som vet liknande sajter?
     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    tradingshenzhen
     
  14. regazzoni

    regazzoni Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    När jag beställde min hade den billigaste 4/64 som jag hittade utamlands kostat mig 2200:- så då var valet enkelt... 300 spänn mer för en svensksåld är inget att fundera över tycker jag med tanke på ev. problem med luren. Några 800 kronor billigare fanns inte vid det tillfället vad jag såg men vid en sån skillnad kan man ju chansa däremot!
     
    Asawi gillar detta.
  15. KiXeR

    KiXeR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2011
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    60
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Att någon hundralapp ska spela så stor roll förstår jag inte. Kollade själv på aliexpress på en 4/64 blå innan jag beställde på hos en svensk åf, visst kan man få den lite billigare från ali men för mig är det inte värt besväret. 2410:- landade min faktura på för min blåa 4/64. Helt klart värt pengarna, grym lur för priset.
     
    moparlinke, Ploki, regazzoni och 1 annan gillar detta.
  16. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Jag förstår den inställningen när random mobil kostar 6000:-.
     
  17. adrians

    adrians Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2009
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Fick hem farsans nya Redmi Note 6 Pro idag. Jag beställde den från eglobalcentral.eu den 1 december, så det gick ju hyfsat snabbt. Jag tog försäkrad frakt för säkerhets skull. Det kostade sammanlagt 1838 kr (178,59€ med rabattkoden "chkout5" för 5€ rabatt). Se till att inte använda PayPals växlingskurs (om du tänker betala via det) och använd bankens istället så borde det bli någon hundralapp billigare. Det verkar som att de inte har ett lager i England, utan skickar från Kina (?) till England och har en mellanhand där, för att sedan skicka vidare med DPD och Postnord för att undvika extra tullavgifter.

    Tidigare har jag beställt två Xiaomi-telefoner från Eternal Team på Aliexpress med DHL-frakt (200-300 kr extra i tull- och deklarationsavgifter), men eglobalcentral var billigare.
     
    Ploki gillar detta.
  18. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Tack för info! Många som frågat om detta!

    Med tanke på priset antar jag att du beställde 64GB varianten. (*Edit Noterar att du länkar till den.)

    Jag fick 175:- i tull och avgifter men RMN5 kostar under 1500:- på Ali.
     
    Last edited: 11 dec 2018
  19. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Hur lång var leveranstiden från euglobalcentral förresten?
     
  20. adrians

    adrians Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2009
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja, det var 4/64-varianten. Jag beställde telefonen 1/12, den skickades 2/12 av eglobalcentral, över till DPD i Storbritannien 7/12, och 11/12 kunde jag hämta den. Så ja, de säger 6-8 arbetsdagar och det var väl ungefär 8 arbetsdagar. Det kan ju verka vara lång tid om den ursprungligen hade skickats från UK, men det verkar (efter lite efterforskning) som att de skickar från Hongkong.