1. Du måste ha varit medlem i minst fyra veckor (30 dagar) och skrivit minst 10 inlägg för att skapa annonser på Swedroid. Befintliga annonser kan du däremot svara på om du är medlem. Läs reglerna.
    Stäng notis
  2. Fello: Testa Fello nu och få 5 månader till halva priset på alla abonnemang! T.ex. 8 GB för 82,50 kr/mån istället för 165 kr/mån. Se alla abonnemang på Fello.se
    Stäng notis
  3. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  4. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis
  8. Stäng notis

Uppmaning: Iakttag försiktighet / köp inte från medlemmar utan omdömen eller inlägg!

Diskussion i 'Köp och sälj' startad av Swedroid, 6 dec 2018.

  1. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Tråkigt, hoppas det löser sig.
     
  2. spuzz

    spuzz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Vimla, Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Telia
    Tack. Polisanmälan är upprättad efter bra hjälp av Swedroids admins!
     
  3. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Riktigt tråkig läsning. Tyvärr väldigt svårt att skydda sig mot detta.

    Vi får gemensamt vara hårda och meddela admin om vi ser något skumt. är ju trots allt Sveriges bästa köp/sälj del för telefoner och elektronik.
     
  4. spuzz

    spuzz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Vimla, Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Telia
    Ja, den här bedragaren var dum nog att skicka en körkortskopia till mig. Så polisen kommer nog inte ha några problem att spåra upp personen då ett av telefonnumren som använts, dessutom går att spåra tillbaka till hans som bedrog mig.
     
  5. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Så sjukt tråkigt, älskar Swedroid för att människor är så pålitliga och trevliga. Har gjort massa köp och byten genom åren och har aldrig haft några som helst problem, trist att bedragare förstör för allt och alla.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu har samtliga som vi känner till (tre till antalet) lämnat in en polisanmälan.


    Vi kommer försöka vidta fler åtgärder för att säkra K&S framöver. Föreslå gärna fler punkter i den här tråden, så gör vi en notering på de förslag som kommer in.
     
    Last edited: 6 dec 2018
  7. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    kan man inte ha som regel att : om man som ny medlem vill sälja något får denne först skicka för att sedan få betalt??

    jag hade en kille som var ny som själv erbjöd att han skulle skicka först ,o sedan efter jag mottagit varan betala
     
  8. Exxpert

    Exxpert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..
    Riktigt bra jobbat @bernard@bernard
    Känns bra att ni tar sånt här på allvar!
    Ett litet tips är också att kolla in vad den "nye" medlemmen faktiskt har postat för inlägg innan eventuella affärer. Ibland ser man vissa medlemmar av grad "infant droid" som mest verkat slängt in skräpinlägg för att komma åt köp o sälj..
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är lite svårt att kontrollera hur affärerna går till, speciellt då det sista i en affär brukar skötas över PM, men vi kan tipsa om det i guiden. Att begära att varan skickas först, eller att varan skickas mot postförskott i de fall användaren inte har någon tidigare säljhistorik.
     
  10. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23

    den gån
    postförskott funkar inte heller,då vad som helst kan skickas i paketet

    jag hade kört med att varan skickas först (till betrodda medlemmar) o sedan ordnas betalning
     
  11. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Svårt att sätta så hårda regler.
    Visst, är nog inget problem så länge bägge går med på det. Men annars så är bästa sätt att slippa affär med en ny utan referenser om den inte kan skicka först eller mötas upp.
     
  12. rince0r

    rince0r Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2013
    Inlägg:
    546
    Mottagna gillanden:
    774
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Bra initiativ, viss åtstramning kan behövas även om man aldrig kan komma ifrån att man när som helst, hur som helst och av vem som helst kan bli blåst.

    Samtidigt som man ifrågasätter nya medlemmar, kan man ju fråga sig hur man var och varannan vecka kan sälja "endast uppackad och testad"-telefoner, med eller utan kvitto, för flera tusenlappar under butikspris.
     
  13. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Just det där har jag också tyckt är så skumt!
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, här får man använda sunt förnuft tror jag. Att köpa utan kvitto innebär i regel att man inte har någon garanti heller, vilket är en rätt stor nackdel som brukar återspeglas i priset.

    Kan tillägga att vi till dags dato inte fått in en enda rapport om en telefon som blivit frånkopplad från nätverket; stulna/förlorade enheter skall ju spärras vid stöld/förlustanmälan, men det är möjligt att det kan ske för den sakens skull förstås.

    Om någon säljer något till ett orimligt lågt pris bör annonsen rapporteras, så en moderator kan granska om det verkar rimligt och plocka bort den i de fall priset tycks orimligt lågt, samt stänga av användaren från K&S.

    Blocket har en bra lista med vad man bör vara observant på utöver vår egen guide: Stöldbegärliga varor & Stöldskyddsföreningen.


    Vi ser dock K&S som ett sidospår i forumet och har inte resurser att bevaka varenda inlägg, vilket kanske vore önskvärt. Blir det för tungrattat och för mycket problem/kräver mer moderering än vad vi har tid till, så kan vi komma att stänga ned avdelningen. I första hand är forumet ingen handelsportal, utan avdelningen är mest en bonus (varför det också är fritt att publicera köp- & säljannonser).
     
    Last edited: 6 dec 2018
  15. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Håller med
     
  16. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Jag har köpt mobil här som blivit stöldspärrad. Dock var det inte personen jag köpte från som spärrade, utan personen som han köpte från som gjorde det. Vi tillsammans gjorde polisanmälan och meddelade personen det. Tillslut fick vi den upplåst av personen om vi drog tillbaka anmälan, vilket vi gjorde.

    Efter det är jag mer noga när jag köper härifrån. Jag ser till att mobilen inte är köpt helt ny oplastad från blocket exempelvis.

    Min mobil blev stöldspärrad ca 1 månad efter att jag fick den.
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Blev den spärrad av den första ägaren utan att den var stulen? Märkligt agerande.

    Ja, bäst är som du säger att alltid köpa nya/plomberade enheter med kvitto till vad som är ett rimligt pris.
     
  18. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Den blev spärrad av ägare 1 så ägare två och jag fick ju kriga i ca 1 vecka innan den blev upplåst.

    Jag märkte ju inte detta förens jag va hos Samsung och lämna in den och efter 10 minuter fick veta att den va stöldspärrad, sjukt pinsamt :s


    Helst undviker jag blocket helt, eller det har jag gjort i flera år nu. Däremot säljer jag där ibland, men då får man stå ut med massvis med skambud.

    Det jag menade är att om jag köper en mobil från Swedroid, vill jag inte att den personen ska ha köpt den från Blocket eller något sådant, vill kunna spåra vilka som varit ägare till mobilen :)

    Nya helt inplastade med kvitton är alltid skumma, sen är det vissa som köper och byter bort sina mobiler väldigt väldigt ofta, och ofta handlar det om samma mobiler. Vet inte riktigt varför man skulle vilja göra så och gå i förlust om man nu gör det?



     
  19. 10cent

    10cent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Oavsett hur försiktig man är så kan man tyvärr inte vara hundra procent säker vid en förskottsbetalning. Har ju själv blivit lurad vid ett tillfälle och då hade ju tyvärr den forum medlemmen massor av positiva omdömen.
    Tycker självklart det är ett bra initiativ av moderatorerna att strama åt reglerna på köp&sälj delen men i slutändan handlar köp man gör över nätet från en privatperson om en risk oavsett hur mycket man vänder och vrider på det.
    Om man söker en riskfri affär ja då får man bita i det sura äpplet och betala fullpris på en etablerad elektronik kedja.
     
  20. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Hade en annons inne på att köpa en mi max 3. Fick svar av en ny som verkade konstig. Frågade då om det va 6gb/64gb versionen (vilket inte finns). Och visst va det den versionen. Tänkte då att jag måste klämma lite mer på honom och bad om lite foton och till min "stora förvåning" så kom det inga. Så nog ska man vara försiktig nu i dessa tider. Skulle aldrig köpa av en som inte har omdömen om jag inte kan träffa personen. Men annars måste jag säga att jag verkligen uppskattar köp och sälj här. Har gjort en del affärer och varit nöjd.