Uppdatering: Jag chattade med supporten igen. Deras råd var att skicka in telefonen till deras service center som ett garantiärende. Eftersom att garantin gäller fortfarande så kommer DHL att hämta telefonen gratis (man får stå för emballage samt att skriva ut fraktsedel själv). Förhoppningsvis kommer den tillbaks uppdaterad/ersatt och inte skickas tillbaks utan åtgärd med en betalningskrav på felsökningskostnaden.
Om någon annan som sitter med 1 maj 2018 uppdateringen vill försöka sig på detta så är detta mina tips:
Vad än ni gör, STÅ PÅ ER! Jag skickade 2 mail och chattade vid 3-4 tillfällen innan jag fick rådet att skicka in telefonen.
När dem påstår...
- Du har den senaste versionen
- Det tar tid innan det uppdateras, det har med ett antal faktorer. Ha tålamod. Se Nokia Smartphone Security Maintenance Release Summary
- Du måste uppdatera med SIM-kort i, testa att byta från en annan operatör.
ELLER: Det är operatören som levererar uppdatering, därför behöver du SIM-kort
...svarade jag med...
- Andorid one garanterar säkerhetspatchar inom 90 dagar 3 år efter lanseringsdatum. Uppdateringen är från i maj, uppdateringen är mer än X månader gammal som innehåller krisilska säkerhetshål. På vilket sätt är det den senaste versionen?
- Min kompis har exakt samma telefon, han har oktober uppdateringen och vi bor i samma stad. Ska det ta X antal månader att ta emot en uppdatering?
- Telefonen köptes utan abonnemang direkt från en elektronikaffär, telefonen innehåller ingen mjukvara från operatören och är olåst. Det är orimligt att jag ska behöva byta/köpa abonnemang för att kunna uppdatera telefonen! Jag vet att man kan uppdatera Android telefoner från andra tillverkare med enbart WIFI, kan inte era telefoner det?
(Notering:Man behöver bara ett Google konto, dvs. exempelvis ett gmail konto. Läs mer om det här: Why Do Carriers Delay Updates for Android But Not iPhone?
Notera: Undvik all snack om Android 9, prata bara om att åtminstone få uppdaterad 8.1. Annars hamnar man i ett död-läge och håller stenhårt i "det håller på rullas ut, sitt lungt i båten".
Åter igen, STÅ PÅ ER! Nokias support verkar vara inkompetenta eller bara lata som håller sig till något manus. Enda sättet att få dem att tänka på egen hand är att ställa motfrågor och försök att besvara på ett vänligt men bestämt sätt. Läs på och ställ krav. Som en sista utväg, säg att ni är frustrerade och att ni kommer att lämna tillbaka telefonen till butiken och begära pengarna tillbaka. Om inte det hjälper, stäng ner chatten, vänta någon timme och starta nytt fönster i inkognito och se om ni kan få tag i en mer hjälpsam person.
Saker som jag fick gå igenom
1. Carrier services reset
Please insert a SIM card, go to Settings >> Apps and notifications >> See all apps >> press the three dots > show system >> carrier services >> storage >> clear cache
Kolla efter ny uppdatering
2. Soft reset
Press the Power button and Volume UP button simultaneously for at least 10 seconds, release them when you feel the phone vibrate and you see "Powered by Android" on the screen. This is a safe and quick way to reboot your device, so no need to worry, you won’t lose or erase any data. Just keep in mind that the device should not be charging.
Kollar efter uppdatering
3. Fabriksåterställning
- Om man vill spara det man har på telefonen, sätt på den inbyggda backupfunktionen. Man kan återställa telefonen senare
- Ta ut simkortet
- Gå in i inställningar och tryck fabriksåterställning. All data ska raderas från telefonen
- När du startar upp telefonen, logga in på Google kontot och gör resten av steg-för-steg guiden med minsta möjliga. Skippa fingeravtryck och allt annat.
- När du ser startskärmen, gå raka vägen till inställningarna och uppdatera
Click to expand...