Handen på hjärtat - LineageOS

Diskussion i 'Allmänt' startad av citgot, 26 nov 2018.

  1. citgot

    citgot Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2018
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Som långtida iPhonebrukare har jag i princip inget med Google att göra. Jag försöker undvika det företaget så mycket jag kan men tvingas ge vika för YouTube. I övrigt går det rätt bra.

    Men nu börjar jag bli lite less på iPhone och de obefintliga förändringarna. Jag behöver något nytt men vägrar Android där Google får en roll.

    Jag har därför läst in mig på LineageOS och behöver därför lite input från er som använder det dagligen. Är det stabilt nog för att använda i en arbetstelefon? Går det att sköta allt det jag är van med med en LineageOS-mobil eller vad kommer jag att sakna?

    Jag använder mobilen till allt, i arbetet är det Officepaketet som gäller, Tele2 mobil växel, diverse branschprogramvaror som har Androidappar. Privat använder jag sällan datorn eftersom allt löses med telefonen. Så BankID, bankappar och annat är ett krav. Går det mesta att lösa till LineageOS?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan inte köra BankID utan Googles Play-tjänster/ramverk tror jag, så du kommer även om du kör LineageOS behövera installera "GApps-paketet" för att få in BankID och de övriga apparna. Appuppdateringarna kommer inte heller fungera om du inte avser sköta det manuellt.

    Det blir i slutändan inte så väldigt stor skillnad från att köra vilken Android-version som helst med GApps-stöd, men du kan ju med Lineage OS blockera systemappar från nätverksåtkomst osv, så du har i alla fall bättre verktyg att begränsa dataläckaget till Google en aning i alla fall, men det blir (...tyvärr) en rätt besvärlig tillvaro om du inte önskar köra några Google-tjänster alls på telefonen.



    För att svara på frågan handlar det mest om vad du väljer för telefon - Lineage OS skulle jag definitivt säga är stabilt i sig, men sedan beror det på hur bra stödet för hårdvaran är också.

    Jag skulle rekommendera att hitta en telefon som stöds officiellt. En telefon där man inte kan erbjuda fullvärdig funktionalitet får inget officiellt stöd på hemsidan; tyvärr tillkommer nya enheter i mycket långsam takt: LineageOS Downloads

    En inofficiell version av Lineage OS är inte riktigt granskad av communityn på samma vis och inte testad i samma utsträckning, men kan förstås för den sakens skull fungera bra. Jag skulle dock vara mycket noga med att välja en utvecklare som går att lita på, och inte köra på första bästa ROM. Välj källa med omsorg med andra ord.
     
    Last edited: 27 nov 2018
    flipp, citgot och Kristy gillar detta.
  3. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Finns en fork av lineage os med stöd för micro g : LineageOS for microG
    Bankid funkar utan gapps ;)
     
    citgot och bernard gillar detta.
  4. citgot

    citgot Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2018
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jo, LineageOS for microG har jag stött på i min inläsning. Att helt klara sig från Google inser jag att det blir svårt, men att kunna välja vad jag vill dela med mig av vore ju trevligt.

    Säkerheten blir ju dock en fråga. Att köra forkade versioner och appar via andra källor är ju ett risktagande. Men så har det ju alltid varit med datorer och med lite sunt förnuft borde man kunna minska risken i alla fall.

    Tanken var från början att testa Ubuntu Touch men det är ju nästan begravet och har ju inte stöd för några appar jag behöver i jobbet.

    Kanske får köpa mig en billig telefon att testa LineageOS på för att bilda mig en uppfattning innan jag växlar över.
     
  5. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Jag öppnar pandoras ask och frågar varför du är så emot att blanda in Google, men har varit helt okej med att blanda in Apple, i alla dessa år?

    Mer on topic så är MicroG ditt bästa val, men du kommer i längden inte att kunna utföra allt det du vill utan inblandning av Google.
     
  6. citgot

    citgot Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2018
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det är en fullt berättigad fråga. När jag skaffade min första iPhone (3) så var jag inte det minsta medveten om integritetsfrågor på internet. Brydde mig sannolikt inte heller så mycket och visste inget om Apples insamling av uppgifter.

    Idag är jag mycket mer medveten och vill minimera vad företag samlar in om mig för att tjäna pengar. Jag vill inte heller att utländska statliga organisationer skall ha tillgång till allt jag gör och är. Därför kliver jag successivt bort från alla utländska servrar och tjänster och hostar de jag kan på egen server.

    Jag ser grader i helvetet mellan Google och Apple. Google samlar, såvitt jag vet, mycket mer information och kopplar ihop den med webbsökningarna. Apple har inte den möjligheten. Därmed inte sagt att jag gillar Apples insamling och det är också därför jag lämnat macOS till förmån för Linux. Kvar är telefonen...

    Tänker ge mig på microG i ett försök för att se vad jag tycker och hur långt jag kommer utan Google. Ska bara läsa in mig på en lämplig billig lur för det projektet.
     
    RuffyMan gillar detta.
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Bara en undran, du vet om att du kan stänga av väldigt mycket av det Google har möjlighet att samla in information?
     
    Kristy och ajo.lill gillar detta.
  8. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Mycket vettigt svar. :)

    Det vore såklart fint att kunna köra Linux på telefonen, typ. Det finns ju varianter av liknande, men inget så är speciellt etablerat. I dagsläget har jag i det stora hela accepterat att om man har en smartphone så säljer man en viss del av sitt privatliv. Konsekvens av innehav, ungefär.

    Jag har sålt min själ till Google sedan länge, och är fullt medveten om "priset" för det, men accepterar det för den "convenience" jag får av Android och min smart-lur. Med det inte sagt att andra inte har helt rätt i att ha andra åsikter, såklart.

    Det är en svår femma. MicroG är en väg som sagt, problemet är väl att du hur du än gör kommer att behöva springa in i Googles ekosystem för att få den bredd av funktionalitet du söker.
     
    Kristy och citgot gillar detta.
  9. citgot

    citgot Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2018
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jadå, det vet jag. Men inte allt, och jag vill ha valmöjligheten att styra det.

    Sen är teknikintresset och möjligheten att få pilla med ett nytt projekt såklart en del av det. Vad skulle jag annars lägga ner min fritid på? :)

    Jag låter kanske paranoid, men riktigt så illa är det inte. Vill bara undersöka hur mycket det går att bestämma över sin egen integritet idag.
     
    Kristy och eastbound gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag vet så kan man stänga av typ allt. Vad är det som inte går o stänga av?
     
  11. citgot

    citgot Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2018
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag kanske har fel där, var övertygad om att Android var fullständigt uppknutet med Googles tjänster och beroende av dem. Men jag har ju begränsad erfarenhet av att använda Android. Uppfattningen jag har fått är att stock Android=Google. Därav behovet av microG och LineageOS för att komma runt det. Så du menar att du kan köra en stock Android utan Googles tjänster?
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du kan ju välja att t.ex. inte logga in på ett Google konto i telefon. Du kan dock inte använda Google Play Store och Google appar i så fall. Sedan kan man också stänga av individuella funktioner, så som location history, web history mm på googles inställningar
     
    Kristy, eastbound och katho gillar detta.
  13. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Det som syftas på här är att bara för att du använder Googles tjänster så behöver du inte rapportera användnings-data. Du får en del sådana val när du startar telefonen och loggar in första gången, t.ex statistik, felrapporter, användningsdata med mera, kan du göra en opt-out på.
     
    Kristy, bernard och jnsson gillar detta.
  14. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nu var det inte jag som menade något, men hoppar in ändå. Vill du ha t.ex. BankID måste du ha Googles tjänster, oavsett OS. Men du kan strypa Googles tillstånd att samla in/synka information. Har inte järnkoll på vilka begränsningar det finns, men jag bekar rätt mycket som Google ber om att få göra. Får då varningar om att saker och ting kanske inte kommer att fungera så bra om jag inte tillåter si och så, men det brukar det göra ändå...
     
  15. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Du kan använda en brandväggs app som Netguard, som låter dig begränsa internet åtkomst selektivt även för system appar.

    I betalversionen kan man även se en detaljerad bild över vilka tjänster som kopplar upp sig mot vad ute i världen, har dock aldrig testat den.
     
    Kristy gillar detta.
  16. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

  17. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Last edited: 7 dec 2018
    Buzz gillar detta.
  18. citgot

    citgot Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2018
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Aha, där ser man. Tack för infon allihop. Netguard kanske är något att testa för att se om jag kan hålla mig ifrån informationsinsamling från Google
     
    Kristy gillar detta.
  19. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Intressant diskussion, jag har själv varit restriktiv med vad jag delar med mig av på internet och till Google. Har försökt att fram till nyligen opt'a-out på det mesta som inte behövs. Nyligen har jag dock intresserat mig mer om hemautomation och valde då att för första gången att slå på Assistenten... Foliehatten vill dock inte riktigt av än. Jag tycker att det lätt blir förvirrande (kanske ett tecken på att man börja bli gammal) om alla val/inställningar i dels Google Home appen och dels i Inställningar - Google tjänster på telefonen. Många val går igen upplever jag det som... Att Assistenten lyssnar känns så där och att den kräver utökad tillgång för att förstå allt för det inte bättre.

    Kanske borde undersöka om det finns någon guide om vad bare minimum är för att få det v att fungera.
     
  20. citgot

    citgot Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2018
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Förvirringen delar jag med dig. Har, trodde jag, försökt läsa mig till informationen men tydligen så går det stänga av mer än jag trodde. Att sen, utan en tjänst som t ex Netguard som föreslås ovan, lita på att Google inte får någon information ändå via någon bakgrundstjänst vet jag inte om jag gör.