Tips på prisvärd brev-/paketvåg

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 8 dec 2018.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag är i behov av en brev-/paketvåg men har problem med att hitta en prisvärd. Vågen ska även användas i köket för att väga ingredienser. Tittar dock på brev-/paketvåg då hushållsvågar oftast är små och har displayen på vågplattan vilket försvårar vägning av större paket men även tallrikar.

    Vågen ska väga varje gram och behöver bara väga upp till 5 kg, men det gör inget om den väger mer, bara det inte sker i bekostnad på mindre precision.

    Priset bör vara under 500 kr.

    Hittade denna vågen på Elgiganten som hade bra design (display på sidan och stor vägyta), tyvärr vägde den inte alls bra i butiken. Vi vägde pappas telefon som vägde 156 g på alla andra vågar utom den, den vägde bara 129-144 g (pendlade i vikt beroende på var på plattan man lade telefonen!). Det funkar ju inte.

    Jag har tittat på Dymo men de är lite för dyra (700 kr) och väger med 2 g intervaller.

    Sen finns det ju paketvågar med fristående display och sladd, men dessa känns lite opraktiska. Behöver inte kunna väga så tungt heller.

    Vad tror ni om denna vågen från AJ Produkter? Den mäter bara 14,5 x 14,5 cm så inte så stor, men det kanske funkar med dess design?

    Även kikat på brevvågar från Jula och Biltema, men dessa var väldigt små.

    Som sagt, tar gärna emot tips!
     
    Last edited by a moderator: 8 dec 2018
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Sätt något högt och smalt, sen Tare, sen det du ska väga, problem solved.
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Jo, men det hade varit skönt att slippa det.

    Vågen på Elgiganten hade varit perfekt om det inte vore för att den vägde så fel. :(
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Clas Ohlson har lite olika modeller till rimliga priser. Du borde kunna prova dem i butiken innan du bestämmer dig.
    Jag köpte en sån här för något år sedan och har varit nöjd med den:
    Köksvåg 5 kg | Clas Ohlson | Clas Ohlson
     
    bernard gillar detta.
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Det blev en paketvåg från Gekås idag. Väger upp till 20 kg med 1 g gradering. Stor platta så de flesta paketen får plats utan att blockera displayen, men om det skulle göra det, så har den en minnesfunktion som gör att jag kan se hur mycket något väger efter att jag har tagit bort det från vågen. Den vägde rätt också, super! :)

    IMG_20181210_170039.jpg
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Supernöjd med vågen ovan! Vägt totalt 14 paket idag i olika storlekar, från väldigt små till så stora att de täcker hela vågen med råge. Touch-knapparna är så responsiva! Jag har för vana att trycka hårt då min tidigare våg (från Clas Ohlson) hade jättetröga knappar. Jag fick trycka hårt för att den skulle starta. Dessa knappar startar vid lätt vidröring, inget direkt tryck behövs. Jag hinner även att läsa siffrorna (som är stora och tydliga) efter att ha vägt ett stort paket som täcker hela vågen.

    5/5 i betyg, rekommenderas varmt om någon skickar mycket paket. :)
     
  8. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Jag kör köksvågen. Om paketet är riktigt stort så kör jag personvågen. Väger mig själv först, sen jag + paketet och sen drar jag bort min vikt hahahaha
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Det gjorde jag också tidigare men den var mindre, hade ingen minnesfunktion och hade tröga touch-knappar. Sen hade jag dumt nog valt den med marmor-motiv vilket gjorde att min pappa inte kunde läsa texten på touch-knapparna (använder man den ofta lär man sig dock var knapparna sitter). Den vägde inte alltid exakt (kunde få olika värden) men långt ifrån så illa som den vågen jag testade på Elgiganten.

    Vi har också vägt oss själva, sen med paketet och dragit bort vår vikt. Alla sätt är bra utom de dåliga, men skickar man paket ofta är det ändå smidigt att bara kunna väga direkt. Speciellt när det knappt skiljer något i pris på en paketvåg och en köksvåg. :)
     
  10. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Gäller att inte bli bajsnödig mellan första o andra vägningen ;)