Diskussion: Vimla - var slutar resan?

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av svenix, 18 nov 2018.

  1. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Helt rätt, när ett samtal kopplas upp hoppar den över till H+, fast det står voLTE på inställningarna med 4G kopplat.
    Detta har jag inte sett, bara tycker jag har väldigt bra ljud, förmodligen ändå.
     
    svenix gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är ytterst osannolikt att Vimla skulle få till det på 3-4 månader!
    Vimla har själva sagt att e-sim inte ens finns i planerna ännu...
     
    inact_0049 gillar detta.
  3. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Det är väl lite självförvållat av Vimla kan jag tycka, man har framställt sig själva som en communitybaserad operatör som lyssnar på kunderna. Istället för att lägga ner energin på sådant som kunderna har frågat om länge (datasim, byte av betalpartner, flera abonnemang på samma konto m.m.) så har man släppt en app som heter Vimla Filter där man kan blockera telefonnummer. Ju mer man engagerar sig i deras forum så märker man hur lite man faktiskt lyssnar på kunderna. Sen hjälper det inte att man gång på gång missar deadlines med bred marginal.

    Det man sällan kan läsa sig till i forumet är att grundfunktionerna med sms/mms, samtal och data fungerat väldigt bra för dom allra flesta kunderna (på Vimla 1.0). Tyvärr ser jag en tydlig tendens att detta kan komma att ändras sedan man lanserade Vimla 2.0 på bred front, det händer ganska ofta att det är driftstörningar på Vimla 2.0, t.ex. är det en i denna stund:

    Vimla har slutat fungera ca kl 3 inatt

    Det kloka hade varit om man avbröt satsningen på Vimla 2.0 tills plattformen är färdigutvecklad och man hade alla roamingavtal på plats, men det är Vimla vi pratar om så man kommer inte lyssna på oss.
     
    Kristy, inact_0033 och svenix gillar detta.
  4. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
    Misstänkte väl det. Därför jag börjat snegla på Tele2 Unlimited. Kan få det för 249:-/mån som student om jag blir inlagd i syrrans grupp :)

    eSIM är dock inget prio för mig, mer trevligt. Men VoLTE & VoWifi är prio.
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det driftavbrott på Vimla 2.0 som nu pågår sedan kl. 03.00 i natt och som fortfarande verkar pågå bekräftar för mig det jag tidigare sagt om att Vimla saknar erforderliga resurser och kompetens för att drifta en plattform 24/7. Det är inget man gör med vänsterhanden utan det krävs en organiserad driftsorganisation med övervakning och jour m.m.

    Det ska bli intressant att se hur lång tid det kommer att ta för Vimla att ordna upp detta på helgen när det normalt inte pågår någon aktivitet på Vimla.
     
    Kristy, bernard, Moby och 1 annan gillar detta.
  6. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
    Driftavbrott? Jag märker inget?
     
  7. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
    @svenix@svenix Hittade på deras forum nu. Det är under all kritik att det ens får hända. Verkar vara isolerat till Vimla 2.0.
     
    Kristy, bernard, inact_0049 och 1 annan gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I vanlig ordning saknas information om problemet - ingen bemödar sig skriva en rad på Twitter eller Facebook.

    Det är illa skött.


    Vimla! (@Vimla_se) on Twitter
    Vimla
    Vimla har slutat fungera ca kl 3 inatt


    Edit: Här skrev man en uppdatering ca kl 10:00: Driftinformation. 15:36 fanns ingen ny information att ta del av.


    Hur hittar man förresten sidan för "Driftinformation" via hemsidan utan att gå genom forumet? Under "Support" finns ingen länk och inget i sidfoten heller: Vimla - Tillsammans gör vi mobiltelefoni bättre, det tjänar alla på. Under "Mitt Vimla" på webbläsaren finns inte heller någon länk.

    Förväntar man sig att samtliga abonnenter hänger i forumet?



    Rimligtvis borde man vid kritiska driftproblem informera via: Facebook, Twitter och ha en mycket tydlig notis högst upp på hemsidan och även i appen. Därutöver bör sidan "Driftinformation" vara enklare att hitta.


    upload_2018-11-25_15-46-39.png
    På supportsidan kan man klicka sig fram till ovanstående. Här framgår att man skall få ett tydligt driftmeddelande på "Vimla.se och på vår Facebook-sida". Bra så, men då bör det också efterlevas.




    Den här typen av problem är inget man förväntar sig av en operatör som varit verksam sedan 2014. Vimla har alltså haft fyra år på sig att arbeta fram en rutin för detta - finns till dags dato ingen handlingsplan?
     
    Last edited: 25 nov 2018
    induktion, svenix, Kristy och 2 andra gillar detta.
  9. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Vi fick SMS kl 12.47 om driftstörningen, med länk till information.
    Det var vi som bytt till 2.0 som ska ha drabbats och adressen i smset.
    vim.la/drift
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Märkligt. Jag har inte fått något SMS ännu och kör också 2.0, men utmärkt att de informerade via SMS med - om än långt efter att driftproblemet blev känt.
     
    Last edited: 25 nov 2018
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag håller med @bernard@bernard om att informationsbiten vid driftavbrott är mycket dåligt skött av Vimla!
    Den enda info som las upp är i en underavdelning på ett mycket oorganiserat forum där div. info kan hamna var som helst. Dessutom helt utan att det finns länkat från Vimlas hemsida som väl är den plats där de flesta kunder söker info vid avbrott.

    Den info som las upp på forumet uppdaterades heller inte en enda gång under dagen innan felet sades vara löst strax efter 17-tiden. Med tanke på hur många kunder som drabbades och vilket liv det var i Vimla-forumet med säkert 50-60 inlägg om felet så hade det varit lämpligt med uppdateringar varannan eller var tredje timme. Det finns ett värde i att uppdatera även om felet inte är löst då det visar att man arbetar aktivt med felet och tänker på kunderna.

    Nu har @Viktor_Vimla@Viktor_Vimla lovat att posta ett inlägg med mer detaljerat händelseförlopp under morgondagen i Vimlas forum. Då får vi se om vi får en bättre förklaring på vad som egentligen hände.
    Driftstörning Vimla 2.0
     
    induktion, maww, Kristy och 1 annan gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Dokusåpan Vimla fortsätter...

    Idag kom det fram att de nya Vimla 2.0 abonnemangen inte stöder äldre mobiltelefoner utan 3G eller 4G. Detta beror på att Vimla bytt till ett nytt operatörs ID (MVNO kod).

    Om man är tekniskt insatt i mobiltelefoni inser man att detta problem måste uppstå när man byter operatörs ID. Men Vimla har inte förstått detta utan sjösätter sin nya plattform utan att inse problemet. Dessutom kör Vimla ett s.k. beta-test av den nya plattformen i ett helt år utan att någon gång testa detta.

    Utan problemet upptäcks först i skarp drift när flera kunder med äldre telefoner byter över till Vimla 2.0 efter att Vimla skickat ut tjat-SMS om att byta! Inte ens då inser Vimla med en gång vad som är problemet utan det behövs flera dagars felsökning av supporten innan man kommer fram till detta.

    Så det är totalt uppenbart att Vimla helt saknar kompetens för det de håller på med. De personer som sjösatt denna "nya plattform" vet uppenbarligen ingenting om telefoni eller hur man bör prova in en ny nod i nätet!

    När man provar in en ny nod brukar man köra igenom långa listor med alla tänkbara trafikfall just för att se att allt fungerar och för att hitta ev. fel innan kunderna gör det. Vimla har helt uppenbart inte gjort detta eftersom hittills två allvarliga fel framkommit i skarp drift som lätt hade hittats vid en ordentlig test. De två fel jag talar om är att det inte gick att ringa till telematiknummer och nu att det inte går att ringa med 2G telefoner. Två fel som hade hittats direkt om man bara testat!

    Nu får framtiden utvisa hur många fler fel och buggar som den uppenbart otestade plattformen Vimla 2.0 innehåller. Det är totalt amatörmässigt och ansvarslöst att sjösätta en otestad plattform och låta betalande kunder agera försökskaniner på det sätt som Vimla har gjort!

    Det är helt uppenbart att kompetens saknas på alla nivåer inom Vimla. Uppenbart brister den tekniska kompetensen men man måste också ifrågasätta de chefer som släppt fram och tillåtit denna cirkus. Är det ingen på Vimla som kan tänka och har förstånd?


    upload_2018-12-12_18-50-9.png
     
    induktion gillar detta.
  13. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 717
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Suck och pust... Vad innebär detta då för grannfrun (80+) som har en enkel Doro? Dessbättre läser hon inte sina SMS, så hon kommer inte att inse om/när hon blir SMS-bombad. Men tror det finns fler seniorer med enkla 2G-mobiler hos Vimla i och med att man låg så bra till i pris för ett par år sen (när konkurrensen var mindre).
    Bäst jag börjar kolla runt lite vad som gäller för hennes lur. För förr eller (förhoppningsvis) senare blir det väl ett SIM-kortsbyte för henne...
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om hon har en telefon som inte klarar 3G eller 4G så kommer den med all sannolikhet inte fungera med Vimla 2.0.

    Jag tror att hon kan ganska lugnt stanna kvar på Vimla med sitt gamla SIM-kort kanske ett halvår till innan Vimla börjar tvinga över kunder till Vimla 2.0. Ingen slutlig datum är satt ännu och ju mer problem som dyker upp desto längre måste Vimla vänta med att tvinga över kunder till Vimla 2.0.

    Vimla är ju inte kända för att vara speciellt snabba när det gäller någonting så det kan mycket väl hända att det där halvåret blir ett eller två år också. Om inte Vimla går i putten innan dess.
     
  15. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 717
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Räknar kallt med minst ett halvår till. Precis som du antyder går ju aldrig saker särskilt fort hos Vimla. I detta fall säger jag tack och lov för det! Inte överdrivet sugen på att byta själv heller.
     
  16. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Och ändå är du kvar som kund hos en uppenbarligen dysfunktionell organisation som Vimla!

    Dessutom försöker du lura in fler i den fällan med din tipslänk i signaturen.

    Har du nån förklaring till varför du fortsätter att slåss mot väderkvarnar? Om det är en rent ekonomisk fråga, så finns ju alltid Wifog.

    Det finns ju faktiskt fullt fungerande operatörer i Sverige.
     
    svenix och stelex gillar detta.
  17. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Var snäll mot din grannfru och byt operatör åt henne.
     
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är inte en ekonomisk fråga. Jag intresserade mig tidigt för Vimla och gillade starkt det community-tänk och den anda som präglade Vimla i början. Sedan har det blivit ett intresse för mig att följa Vimla.

    Jag är pensionär nu men jag har en bakgrund med sammanlagt 17 år inom Telia och Ericsson där jag sysslade med drift och övervakning av telenät. Med den bakgrunden häpnar jag nu över alla krumbukter Vimla håller på med. Det sätt som Vimla agerar på hade varit fullständigt otänkbart hos de operatörer jag arbetat med.
     
  19. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 717
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    För henne fungerar det är ju trots allt väldigt bra än sål änge och hon betalar inte många kronor per månad i och med att hon har fått flera av "mina" tipsningar. Jag sköter om allt åt henne så hon kommer ändå inte att behöva krångla. För hennes del är det en rent ekonomisk fråga.
    Men jag kommer nog att ta bort länken ur min signatur eftersom jag är väldigt kritisk till vad Vimla håller på med just nu.
    Själv har jag i och för sig inte haft några problem så jag kommer själv att stanna kvar så länge det fortsätter att fungera. Men just nu undrar man ju hur länge det kommer att fungera.
     
    stelex och induktion gillar detta.
  20. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Det är mycket trevligt och sympatiskt av dig att du hjälper henne.