Diskussion: Ska det bli ännu dyrare!?

Diskussion i 'iPad' startad av ruva, 8 sept 2018.

  1. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 849
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    OnePlus har ju blivit nämnt i den här tråden.
    Det har varit en slags symbios mellan iPhone vs Samsung några år.
    Ofta följs de åt med prissättning och reklam som associerar till den andra konkurrenten.

    Men om man kan peka på en enskild faktor som påverkar både Apple och Samsung rent försäljningsmässigt tror jag det är OnePlus. Inte för att märket är nytt längre. Vi som har följt med i teknik känner till dem.

    Skillnaden nu är att vanliga konsumenter också har hört talats om dem.
    Det beror på att de har kommit in i nålsögat som är telefonoperatörer både i Europa och USA.

    Såvida det inte blir ett rent handelskrig mellan USA och Kina tror jag de har förändrat konsumentmönstret permanent. Apple och Samsung hade nog föredragit som det var förut men inget varar för evigt.;)
     
  2. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Jag tror också en annan faktor som pekar en stor roll omedvetet, är priset för en iPhone är i samma pis som visa datorer från Apple!

    För var datorerna alltid mycket dyrare än mobilerna medan idag är skillnaden liten

    Sedan är det livslängden (Den verkliga livslängden) hos användare är inte mer än 2-3 år och att då betala 12-15k 24-36 månader det känner konsumenterna av!

    Samtidigt så ser konsumenterna att rent tekniskt behöver inte en iPhone kosta så mycket! För ser vi till OnePlus som kostar (värsting modellen) 6700 kr och köper du med abonnemang kan mobilen bli betydligt billigare!

    Folk börjar prioritera annorlunda för en mobil för 15K eller en för 6K så har man 11K över till annat när man ända byter ut den efter 2-3 år
     
    Kingson gillar detta.
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Apple associerar aldrig något till Samsung. Samsung har däremot roat sig med att mobba/håna Apple i ett antal reklamfilmer (men ja, det är rätt underhållande).

    Oneplus är ett bra exempel på en prisvärd Androidtelefon. Smått absurt att betala det dubbla för en Pixel 3 XL som är i stora delar samma telefon.

    Därför att skillnaden mellan vad du kan göra på din mobil och dator är liten, särskilt för en vanlig användare utan avancerade krav. Många behöver ingen dator längre. Mobilen är i många avseenden mer avancerad och dyr att tillverka än en dator.
     
    galaxy81 gillar detta.
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 849
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Angående datorerna har väl Apple om möjligt en ännu större utmaning än på mobilerna. De har visserligen uppgraderat dem men bara just det som behövdes med en prishöjning som den nya MacBook Air:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=yeZYQy1_17o&t=459s


    Men det är nog inte så viktigt segment för dem jämfört med mobilerna. De finns där men det verkar inte särskilt prioriterat.
    Ljuspunkterna är nog surfplattorna (iPads) samt smartklockorna. Inom dessa områden känns Apple väldigt långt före. Tror det dröjer bra länge innan de får konkurrens på allvar inom det fältet.
     
  5. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 016
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Förstår jag rätt så var inte Samsung mer prisvänliga än Apple 2017 och var det inte Samsung som sprängde $999-vallen och nu har Apple 2018 öst på som bara den. Men de kan göra det. Deras ekosystem är så bundlat. Gör det lätt för fansen men dyrt.

    Vi får hoppas att Nokia, OnePlus och "PockoPhone" säljer som attan och jättarna får tänka om. Finns många som känner sig bekvämare med Samsung eller iPhone och vore trevligt för dem att få fortsätta med de märken de trivs med för ett rimligare pris.
     
  6. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Jag kommer klart test OnePlus 7 eller vad den kommer heta. Är den så bra eller bättre än vad 6T är är det ett kap att köpa OnePlus mobil även om jag är en samsung fanboy när det gäller Android mobiler!

    Men jag gillar även iPhone dock ej för det priser (jobb mobil) för privat hade kag aldrig lagt 13-17k för en mobil som i verkligheten håller max 3 år om man använder hårdcore!

    Jag använder min mobil mer eller mindre som en iPad (s8+) men i mindre format. Jag gör allt med den förutom spelar spel! S8+ har hållit väldigt bra! Inga problem än fast snart 2 år gammal och bara 4 GB ram
     
    inact_0036 gillar detta.
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Vad menas med detta? Kasta i marken med flit efter tre år?
     
  8. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Att jag gör allt jag normalt gör på en dator 5-7h om dagen men på min mobil istället!

    Kasta i marken aldrig i livet inte om S8+ Fungerat så jävligt bra som den har gjort

    Den får hedersuppdraget vara backup mobil i 2 år till sedan blir det pension och i glasskåpet över lyckade mobiler i mitt liv
     
    Puttesson, Kristy och inact_0036 gillar detta.
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    Men vad händer med en iPhone efter 3 år som gör att man måste byta menar du?

    (Throttlingen undviker man ju med ett batteribyte).
     
  10. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Precis ännu mer kostnad och (dyrare iPhone total pris under mobilens livslängd) för en gammal mobil bättre att byta till nytt
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Känner mig som en stenåldersmänniska som föredrar datorn framför telefonen, alla dagar i veckan. Telefonen används bara när jag är utomhus eller behöver kolla något snabbt. Kan glo lite på YouTube också innan sängdags. Så fort jag ska vara produktiv så är datorn mitt förstahandsval.

    Efter denna insikt har jag valt att satsa på billigare telefoner framöver, i förmån för en dyrare dator, där jag faktiskt kan behöva mer hästkraft. Tyvärr föredrar jag Mac så det blir dyrt, men datorn är ju inget man byter efter 2-3 år. I varje fall inte jag.
     
    Honda gillar detta.
  12. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Håller ngt på att hända på androidsidan? Priserna har ju gått ner kraftigt nu med alla reor.

    Prissteget till iPhone har ju verkligen ökat. Såg idag att man får en note 9 inkl 512gb minneskort för 7990kr. Under mellandagsrean kommer man förmodligen få en s9/s9+ för 5-6000kr, en p20 pro för runt 5000kr. Alltså topp high end android.

    Är denna aggressiva prissättning en chans att ta andelar från apple? Detta lär ju tvinga apple att sänka priserna annars kommer inte många betala det dubbla.

    Vad tror ni?
     
  13. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Tror ärligt talat att de inte de kommer påverka Apples försäljning folk som köper iPhones kommer fortsätta köpa iPhones.
    Men vem vet jag kan ha fel. Dom nya XS och xr verkar ju inte sälja så bra.
     
  14. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Fast folk verkar ju inte köpa lika mycket iPhones. Jag själv har ju tex också gjort halt på årets iPhone, vilket inte tidigare hänt. Känner flera som gjort samma sak.

    I längden kan detta bli ohållbart för apple. Tror att de kommer få det svårt att motivera kunder att betala dubbla priset mot topp premium android. Känns ju faktiskt helt galet att en note är (idag) nästan är hälften så dyr som en xs max.
     
    Kristy gillar detta.
  15. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag tror inte det. Många vill ha iOS och det är fortfarande prisvärt om man behåller telefonen hela livslängden.

    Vem cashar telefoner nuförtiden förresten? Hur många ser ens slutpriset? De flesta ser väl bara en månadsavgift och den skiljer ju inte extremt.
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Flera i min omkrets. En som har haft iPhone sedan personen började med smartphone valde att inte köpa en iPhone pga priset och inte en enda person som jag pratat med i min omkrets IRL tycker att priserna på årets/förra årets iPhone (iPhone X och de nya) är rimliga. Alla (som jag frågat/pratat om just prisnivån) som jag pratat med tycker samma som mig, att det är alldeles för dyrt/inte värt priset. För övrigt köper jag alltid telefonen utan något abonnemang och det gör övriga familjen också och en hel del vänner jag känner
    Känner folk som valt att gå över till Android pga priset på de nya iPhone Xs/X Max eller vad den nu heter
     
    Jörgen Ö och Kristy gillar detta.
  17. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Jag köpte en XS max men kände att jag inte kunde motivera priset så jag sålde den och köpte en S9 på black friday, stod ut i typ 3 veckor sen blev de en en vanlig X istället som jag köpte här på forumet.
    Men jag håller med iPhones har blivit så sjukt dyra men iOS kan jag personligen inte vara utan.
     
  18. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Jo så är det. Känner också flera som gått över till android vissa har ångrat sig andra inte.
    Men de lustiga är att min son som har en iPhone 7 med totalt krossad skärm, fråga han om han ville ha min Samsung S9 som jag nu sålt.
    Fick svaret, en Samsung men den har ju android är du helt galen tror du jag vill ha skräp. Hur ska jag kunna skicka iMessage, hur ska jag kunna ringa FaceTime och sen fungerar inte snap nå bra på android.
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Haha, jag kan hålla med han om Snap, men det har inte med Android o göra, utan är mer utvecklaren som är problemet där. iMessage ja, om man bara har iPhone vänner ja. Annars finns ju SMS eller andra appar för att skicka meddelanden till iPhone och Android telefoner
     
    Kristy gillar detta.
  20. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Nej jag vet att de inte är Androids fel. Men jag tror många köper Apple just för att de är Apple. De märker man även på andrahandsmarknaden sålt en iPhone XS max och en Samsung S9 på blocket. iPhone var lätt att sälja fick de jag vill ha, köpare köpte den till sin dotter som var typ 12-14år. Så ja de finns folk som betalar Apples galna priser.