Diskussion: Ska det bli ännu dyrare!?

Diskussion i 'iPad' startad av ruva, 8 sept 2018.

  1. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 017
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Aldrig gjort något annat...
     
    Jörgen Ö, Honda och katho gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jo, absolut. Det finns det ju alltid. Men de flesta jag känner tycker att gränsen är nådd
    Samma här
     
    katho gillar detta.
  3. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Fast oavsett hur bra jag tycker iPhone och iOS är så kan jag inte förmå mig att köpa en ny med dagens priser.

    Så detta kommer bli ett stort problem för mig när jag känner att min x gjort sitt :(
     
  4. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Att iPhone fortfarande säljer som smör beror nog mycket på att det var just iPhone som var första smartphonen för många. Lixom "det ska vara som det alltid varit" förändring är livsfarligt! Bara se när ex Facebook ändrar sin design, eller när Santa Maria lanserar en ny kryddburk [emoji23]
     
  5. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 017
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Men kryddburken får inte plats i kryddhyllan som jag snickrade ihop i mellanstadiet! RAGE! :D
     
    Kristy och 220volt gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jo, det tror jag också är en del.
     
  7. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    En iPhone kan i teorin hålla väldigt länge. Kanske får nya iOS versioner i 4-5 år. Men vem behåller en telefon så länge som daily driver? Det händer ju en del mellan varje generation och man vill nog byta mellan 1-2 år.

    Ja jag caschar och många jag känner gör det också.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, jag känner inte många som har en telefon i mer än typ 2-3 år. Förutom på den dagliga verksamheten där de nyss bytte ut 3 Windows Phone telefoner, varav en av coacherna haft den i 3.5 år ungefär
     
  9. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 748
    Mottagna gillanden:
    1 196
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Jag funderar lite på vad Apple ska göra i framtiden? Numera har Apple så många alternativ inom varje produktlinje. Detta i kombination med hissnande priser skapar förvirring och tveksamhet till det förr så självklara valet av produkter inom varumärket.

    Iphone-användare byter mer sällan då kvalitén och livslängden är mycket bra. Detta kryddat av bra mjukvara som hålls uppdaterad många år.
    På stan ser man ofta iPhone 6s och 7 framför nyare modeller.

    Personligen tror jag mer på en slimmad linje för Apple, dra ner på antalet modeller och produkter. Ge istället användare vettiga alternativ i rätt prisklasser som får folk att känna värdet i en uppgradering.

    Själv har jag alltid hållt iPhone och iOS nära. Men en tillverkare som har helt rätt fokus har fått mig på andra tankar. OnePlus gör mycket rätt och lägger verkligen energi på bra mjukvara utan massa nonsens. Prissättningen ligger helt rätt då man känner att man får mycket för pengarna.
     
    mange76 gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har i Stockholm ser jag inte många 6s. Det är mycket iPhone X jag ser (jag jobbar inom kollektivtrafiken i Stockholm delvis). Alternativt typ iPhone 7 plus (och många har haft sönder skärmen)
     
  11. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Cashar in har jag alltid gjort. Vill inte betala varje månad känns bara onödigt och dumt för mig att göra :)
     
    Jörgen Ö och katho gillar detta.
  12. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 748
    Mottagna gillanden:
    1 196
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Bor i Malmö och åker sällan kollektivt men jag håller med. Ser också många X och 7 plus.
     
  13. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    När jag tänker efter har jag nog inte sett nån live i min omgivning med en xs plus.
     
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag uttryckte mig lite slarvigt när jag skrev "vem cashar sin telefon nuförtiden?". Syftade naturligtvis inte på Swedroid-användare utan på befolkningen i genomsnitt. Nu var det några år sedan jag såg statistik på detta, men då var över hälften av alla nysålda mobiltelefoner bunda till ett abonnemang och vanligaste bindningstiden 24 månader. Mobilen är nog den viktigaste personliga elektronikprylen vi äger idag och det är väl upp till var och en att avgöra om 500kr i månaden är för mycket för något som används så mycket och som har en potentiell livstid på 5-6 år och därmed är "gratis" (så när som på ett batteribyte möjligen) under större delen av den tiden. De flesta i min bekantskapskrets har iPhone och många har gamla telefoner. 4-5 år är inget ovanligt.

    Kommer Apple behöva ändra priserna?

    Apples största konkurrent är nog sin egen långa livslängd. Man behöver inte byta ut en iPhone särskilt ofta, den rullar på. Android känns inte som ett hot i dagsläget, det är inte bra nog helt enkelt. Vissa mer teknikintresserade kan nog tänka sig att byta plattform men för gemene man väger användaruppelvelsen av iOS och Apples ekosystem tyngre än att alltid ha det senaste.

    Blir priserna för höga skulle jag gissa att användarna behåller sina telefoner lite längre. Men iPhone Xr måste anses vara enormt prisvärd och den vanliga konsumenten måste inte ha Xs Max med 512GB lagring, så än har vi nog inte nått gränsen.
     
  15. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Vet om inte om jag kan tycka att apples instegsmodell är prisvärd då den kostar nästan 2000kr mer än samsungs största flaggskepp (note 9, inkl 512gb).
     
    Kristy, Skinnbanjo, galaxy81 och 1 annan gillar detta.
  16. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Sen det där med att folk inte tänker på månadskostnad när man kör avbetalning med 24 mån bindningstid. Tror nog att folk tycker (borde tycka) att en xs/xs max som kostar ca 700-950kr/mån (beroende på abonnemang etc) är dyrt när man får android premium för runt 350-450kr/mån.

    Tycker det är lite konstigt att folk här nästan försvarar prisdiffen. Visst är iphone suveränt kompetent, men kom igen. Är det inte bättre att tycka att, visst jag använder ios till 100 procent och verkligen drar nytta av det. Men kan man inte erkänna att den rimliga gränsen är nådd prismässigt?? Visst, har man en inkomst som inte tar skada, eller inte har en familj (med dyra barn) så är det ju kanske ok.

    Då jag idag har en x är det enda naturliga att ersätta den med är en xs max, för att på något sätt uppleva att man köpt något nytt. En xs blir knappt en märkbar förbättring (kameran såklart), men inte annars. En xs max kostar 15 tusen, aldrig i livet apple....Hade det ingått en apple watch och en trådlös laddare etc så kanske.
     
  17. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Märkligt nog verkar folk tycka att det är helt ok att betala 6-700 varje månad för en telefon, jag har tänkt många ggr de senaste åren att taket är nått, men uppenbarligen inte. Många tror fortfarande att det inte finns några andra telefoner än iPhone och Samsung(där alla Androidtelefoner verkar hamna) och att iPhone är "bäst". Men man tycker att nu när man får en kanonbra mellanklasslur för 2-3 tusen borde folk börja vakna, inte minst familjer där barnen förväntar sig att en ny smartphone skall inhandlas årligen.
     
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är här problemet ligger tycker jag.

    You have to pay to play. Det är inget fel på din X och det kommer det inte vara om några år heller.

    Vill du byta lur konstant så får du antingen punga ut vad det kostar (du får ju ut en hygglig slant för din X vid försäljning också) eller byta till Android där utbudet är så stort att du kan byta varje månad om du vill.

    Argumentationen att det har blivit för dyrt för att kunna byta lur varje år tycker jag visar på ett allvarligt problem i ”slit och släng”-samhället som vi lever i.

    Att bygga telefoner som är dyrare men håller längre, såväl hårdvarumässigt som mjukvarumässigt är bättre för miljön och minskar den ohälsosamma konsumtionshetsen.

    Den dagen en Androidtelefon får de senaste versionerna av operativsystemet 5-6 år efter att telefonen släppts och när ekosystemet har samma utbud och enhetlighet som Apples kan jag hålla med om att prisdifferensen är för stor. Idag är medellivslängden i bästa fall hälften av en iPhone och ekosystemet är en enda röra av en massa appar med single sign-on. Då tycker jag att 7990 för en Note 9 är ett fullt rimligt pris, inte billigt på nåt sätt.

    Jag tycker att du jämför äpplen och päron (no pun intended). Det är klart, jämför du bara grenen på äpplet mot grenen på päronet är skillnaden inte så stor.
     
  19. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Fast en s9/s9+ kostar ju i dagsläget runt 350-450kr/mån beroende på abonnemang. Den prisklassen har ju sett ut så några år bakåt, det är ju iphones som ökat kraftigt i pris.
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    När jag svarade på föregående, så pratade inte jag om Swedroid-användare, utan "vanliga" personer som jag känner som inte är insatt i teknik/telefoner alls. En hel del av de "vanliga" personerna köper cachar telefonen bland annat för att de har ett sånt bra abonnemang som de inte vill ändra på.
    Jag kan inte hålla med här. XR känns väldigt dyr i jämförelse med annat. Håller med @mange76@mange76 här. Du får betydligt mer "bang for the buck" på Android sidan
     
    Jörgen Ö gillar detta.