Vilken telefon ska jag köpa? Vill ha bra batteritid

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Lolflakes, 23 dec 2018.

  1. Lolflakes

    Lolflakes Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är inne på att köpa en ny Android-telefon. Vill ha så bra batteritid som möjligt så att jag kan använda den mycket och ha bluetooth igång. Vilken ska jag köpa? Är inne på Nokia 7 just nu...

    Bryr mig inte om skärmens upplösning är lite "sämre". Alla skärmar är väl dugliga nu för tiden.
     
  2. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Vilken budget har du!

    Jag rekommenderar OnePlus 6T / 6T McLaren edition annars tycker jag samsung gör bra mobiler
     
  3. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Om du har liten bugdet kanske Xiaomi A2 Lite kan vara något? Jag har just köpt den och är sjukt nöjd med batteriet.
     
    ulrier och bernard gillar detta.
  4. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Nokia 7 Plus
    P20 Pro
    Mate 20 Pro

    Där har du 3 olika priskategorier
     
    bernard gillar detta.
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Om vi bara snackar batteritid verkar Mate 20 X vara omöjlig att döda. Detta är dock en stor telefon så inte för alla. Jag personligen har inga problem med storleken.
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Mate 20 (ej pro) har fantastisk batteritid. Klart bättre än t.ex. OP6T. I mellanklassen har du Pocophone F1 och i budgetklassen Redmi Note 5.
     
    Droid82 gillar detta.
  7. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Köpte en Huawei Mate 10 pro för ett tag sedan, finns till mycket bra pris nu (4500 kronor) och har grym batteritid. Är väldigt nöjd med den utöver det oxkså.
     
  8. Droid82

    Droid82 Guest

    Om du verkligen har batteritid som överlägset högsta prioritet så är nog en Lenovo P2 svårslagen, men då ska du hitta en begagnad i fint skick för de säljs väl inte nya längre, åtminstone inte i Sverige. Men som sagt, det är om du verkligen har batteritid som överlägset högsta prioritet. Själv har jag en Xiaomi Redmi Note 5 AI som jag överlag tycker är en bättre telefon än Lenovo P2 (har ägt två stycken), men den har inte alls lika bra batteritid som en del andra telefoner jag ägt, tex Lenovo P2, Xiaomi Redmi Note 4X, Xiaomi Redmi 4 Prime, Xiaomi Mi Max 2. Även Leeco Le Pro 3 och möjligtvis Meizu M6 Note bör nämnas (den sistnämnda hade jag för kort tid för att utvärdera batteritiden på, men den har 4000 mAh och snabbladdning och snål processor). Om du kan leva utan fullt bandstöd och klarar av/gillar storleken så kan ju en Xiaomi Mi Max 2 eller Xiaomi Mi Max 3 vara intressanta alternativ. Jag har ägt några fler telefoner med minst 4000 mAh-batterier men de jag nämnt har nog haft den bästa batteritiden av de jag testat, tänk förresten även på att en del av Xiaomi-lurarna saknar snabbladdning, vilket tex Lenovo P2 har, om det är en batterifaktor du vill väga in i ditt köp.

    Alla telefoner jag nämnt är budget-lurar och vissa av dem är i mitt tycke för gamla och har för dåligt uppdaterad mjukvara med mera för att kunna ge en stark rekommendation, så vill du ha något mer top of the line så känns tex en Huawei P20 Pro via Comviq (10 GB-abonnemang) för 365 kr/månad som ett prisvärt alternativ, köpet blir smidigt och snabbt, garanti-ärenden enkla att hantera och batteritiden lär räcka till för de allra flesta.
     
    Last edited by a moderator: 26 dec 2018
  9. sonab

    sonab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    64
    Telefon:
    Ni Max 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Ni Max 3
    Mi Max 3
    5500mah batteri
     
    Droid82 gillar detta.
  10. Droid82

    Droid82 Guest

  11. Stefan707

    Stefan707 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Klarar mig 2 dagar på note 9, brukar bli en laddning på kvällen dag 2. Då brukar batteri ligga mellan 5-25% ungefär
     
  12. bl00keRs

    bl00keRs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2013
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    OnePlus only. Här är min 1 år gamla OP5T. Haft en Huawei P20 Pro som köptes i somras och som efter 1 månads testande såldes. Blev inte imponerad trots 25% (?) större batteri. Trög UI jämfört med nästintill vanilla i OP lurar och onödigt drainage av Huaweis lösningar, analytics och likn. Jag är en batterfy freak på mobiler sedan 2014. Rootad och flashad ZenithKernel med EAS stöd rakt från Pixel telefoner + Amplify på det och tweaks med välkända wakelocks och services och jag får ut 12-12.5H SOT - hela tiden surfade/film tittande på WiFi hemma sedan sista laddning, och massa annat kul. Huawein fick jag knappt 10H SOT utan några tweaks men... jag var inte inloggad på något privat konto på Huawein, och använde bara Chrome, YouTube och allt som var förinstallerad. Inte ens Google Play var jag inloggad på och GPS var av, inga wakelocks helt enkelt av mig själv och fick sämre resultat än OP5T med 128 appar installerade och lite tweaks från någranxda trådar och 1 dags inställningar. Du kan säkert få tag billigt på en begagnat OP5T, eller så kör på 6T och jag garanterar dig att du kommer bli nöjd ett bra tag om du tar hand om telefonen. Viktigast av allt är battery degradation så att batteriet håller sina laddningscyklar. Min OP5T har inte förlorat något kapacitet, inget märkbart sedan jag köpte den för ganska exakt ett år sedan.
     
  13. rimsa80

    rimsa80 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Köp en Oukitel K6 eller K10 med 6000mAh eller 10.000mAh sen kan du slänga alla dina powerbanks
     
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Många bra förslag ovan.

    Nokia 8.1 med processorn Snapdragon 710 skulle kunna vara nåt också:
    Nokia 8.1
    Tror den kommer till butik under januari 2019.

    Ett udda budgetalternativ Vernee M8 Pro. Med MediaTek Helio P60 med ett 4100 mah batteri:
    US $279.99 |Vernee M8 Pro NFC FACE ID Android 8.1 6.2Inch 18:9 6GB 64GB Octa core Smartphone 16MP+8MP AI Camera 4100mAh Battery Mobile Phone on Aliexpress.com | Alibaba Group

    Ska vad jag kan utläsa klara alla Svenska frekvenser. De använder en enkel Android versioner utan egna pålägg.

    Nokia 7 Plus är jag lite osäker på. Verkar ha varit mycket hårdvarufel på den så själv skulle jag nog avstå från just den modellen.