Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

  1. bdkswe

    bdkswe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Nu har jag inte följt med helt från början. Men ska den styra när en det går under en viss temp? I sådana fall är det bättre att göra så att du får en push notis från telldus live och få tasker reagera på den.
     
  2. bdkswe

    bdkswe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Om du visar tasken kan jag hjälpa dig. Gärna med bilder llr exportera och skicka.
     
  3. bdkswe

    bdkswe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Visa tasken så kan jag hjälpa. Du måste ha if i rätt ordning. Llr utföra kommandot vid if.
     
  4. bdkswe

    bdkswe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ska inte vara svårt. Fixar en profil och task åt dig...
     
    Hampa_D gillar detta.
  5. davidsson

    davidsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Screenshot_20181202-133908.png
    Använder jag denna så funkar det men ändra jag den första till något annat värde tex 56 så stannar allt där eller någon gång när jag använt denna profil skulle jag vilja att den känner av är det kallare än-20 annars vänta 30min sen kolla är det kallare än-15 annars vänta 30min osv
    Screenshot_20181202-134221.png
     
  6. bdkswe

    bdkswe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kan du skicka profilerna? Vad triggar dom? Är det till motorvärmare? Som sagt enklare att använda telldus live till att skicka pust notiser. Remotestick är ibland det med att uppdatera variablerna.
     
    davidsson gillar detta.
  7. davidsson

    davidsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hur skickar jag dom smidigast?
    Jag testar nu att använda Meteo Task för att få temperaturen ganska bra, men har inte varit så kallt så jag testade att att göra en kopia och sätta variabeln själv.

    Jag starta detta med dag och ett klockslag sedan får den räkna ner och starta den profil som passar. Jag ändrade lite eftersom det verka att den kolla igen alla mina profiler på en gång så jag satte en väntertid efter att den triggad igång en profil .
     
    Last edited: 5 dec 2018
  8. look2

    look2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Duger detta?


    <TaskerData sr="" dvi="1" tv="5.6">
    <Profile sr="prof11" ve="2">
    <cdate>1541350020318</cdate>
    <edate>1544429657300</edate>
    <id>11</id>
    <mid0>5</mid0>
    <nme>Morgon</nme>
    <Event sr="con0" ve="2">
    <cname>Morgon</cname>
    <code>305</code>
    <pri>0</pri>
    <Str sr="arg0" ve="3">Vakna</Str>
    </Event>
    </Profile>
    <Task sr="task5">
    <cdate>1543483833581</cdate>
    <edate>1544429622963</edate>
    <id>5</id>
    <nme>Morgon</nme>
    <Action sr="act0" ve="7">
    <code>116</code>
    <Str sr="arg0" ve="3">http://192.168.200.125:8123/api/services/switch/turn_on?api_password=hemligt</Str>
    <Str sr="arg1" ve="3"/>
    <Str sr="arg2" ve="3">{"entity_id":"switch.sovrumfonster"}</Str>
    <Str sr="arg3" ve="3"/>
    <Str sr="arg4" ve="3"/>
    <Int sr="arg5" val="10"/>
    <Str sr="arg6" ve="3">application/json</Str>
    <Str sr="arg7" ve="3"/>
    <Int sr="arg8" val="0"/>
    </Action>
    </Task>
    </TaskerData>
     
  9. nhmlb23

    nhmlb23 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Om du väljer "description" istället för XML så är det lättare för oss att hjälpa dig.
     
  10. Olleboll

    Olleboll Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Gott folk!
    Jag köpte en Samsung gear s3 för ett huvudsyfte - att se vem som ringer när jag jobbar, eller välja vem jag ska ringa, och har headset i hjälmen (sena smh10r). Tog för givet att klockan skulle fixa detta men icke, samtalet spelas ur klockans högtalare istället för headsetets. Jag tänkte att tasker kanske kan lösa detta men jag hinner inte lära mig allt innan jag behöver lämna tillbaka klockan om jag inte vill ha den. Min fråga är då:kan tasker lösa detta problem?

    Exempel på lösning hade kunnat vara att ett inkommande samtal triggar igång ett kommando som kopplar ihop headsetet med bluetooth istället för klockan (med delay så jag hinner se vem som ringer). När samtalet avslutas byts bluetooth kopplingen till klockan igen.

    Detta är en smutsig lösning jag kommer på, men det kanske går att göra något mer sofistikerat som att tvinga "telefonljud" till headsetet istället när jag får samtal, sedan byta tillbaka telefonljud till klockan så den kan ta emot och ringa samtal. Det är nämligen så att headsetet alltid letar efter telefon att koppla till när det är på.

    Går det att fixa eller ska jag lämna tillbaka klockan?
    Vh Olof
     
  11. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Kan du inte bara stänga av samtal för klockan under bluetooth inställningar? Tror klockan fortfarande visar vem som ringer men samtalet kopplas inte till klockan utan till ditt headset.
     
  12. Olleboll

    Olleboll Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Då syns inte vem som ringer på klockan
     
  13. davidsson

    davidsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Har nu försökt ett tag med att få min profil att funka perfekt men icke. Jag har en trigger på dag samt ett klockslag 03:30 ska den starta för att sedan kolla av temperatur och starta motorvärmaren vid rätt tid.

    Provkör jag den manuellt så funkar den har även testat att sätta en tid mitt på dagen och då funkar den 9.9 av 10 ggr, men sätter jag den på den tiden jag vill så funkar det inte.(orkade inte stiga upp och kolla fysiskt idag ifall den startat) Jag har gjort som så att teldus skicka en notis om denna givare slå till eller ifrån samt att jag gjorde en liten widget med minimalistc text där jag hämtar data ifrån remotestic så jag kan se på och av tid. Detta funkar som sagt på dagen men inte på natten kan det vara att telefonen går in i något sovläge?

    Testade i går att lägga in en Notify i början av tasken så jag kan se ifall denna går igång och jag får en notis om att 03:30 att temperaturen och klockslaget är , gjorde även en sådan under den temeratur jag trodde det skulle vara och fick även där en notis om att temperatur samt klockan stämde med vad jag ville.

    Därför lutar mina tankar åt att det är något med viloläge i telefonen som spökar hur kan man lösa det smdigast? vill helst inte väcka displayen på natten då jag troligen kommer vakna av detta.
     
  14. nhmlb23

    nhmlb23 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Vad har du för telefon? Android version?
     
  15. davidsson

    davidsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Har wn mito g6 plus med android 8 (heter det så)
     
  16. look2

    look2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Provar såhär:
    Profile: Test (11)
    Event: Alarm Clock [ Label:Vakna ]
    Enter: Morhon (5)
    A1: HTTP Post [ Server:Port:http://192.168.200.125:8123/api/services/switch/turn_on?api_password=hemligt Path: Data / File:{"entity_id":"switch.sovrumfonster"} Cookies: User Agent: Timeout:10 Content Type:application/json Output File: Trust Any Certificate:Off ]
     
  17. nhmlb23

    nhmlb23 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Har för mig att man gör likadant i android8 och 9. Du kan kolla batteri optimeringen.
    Öppna inställningar sök efter batteri optimering. Skrolla ner och kolla om den är aktiverad för Tasker och ev plugin.
     
  18. carnaval

    carnaval Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    563
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Jag har en förhållandevis enkel grej som jag skulle vilja prova att lösa med tasker. Har tidigare använt "Setting Profiles" till detta men har upplevt att den varit lite opålitlig med nyare Androidversioner.

    Hoppas att Google assistentens "Rutiner" ska kunna lösa detta när det blir tillgängligt, men vill som sagt prova med Tasker så länge.

    Om jag har en kalendernotering som innehåller "Jobba" och exempelvis löper mellan 7:30-16:00 så vill jag att vissa lampor i huset ska tändas 2h tidigare. Alltså 5:30.

    Jag har skapat en profil som heter "Calendar Entry jobbar" med en task "Morgonljus" som ska tända min grupp "morgonljus" med hjälp av Remotestick plugin.

    Men hur får jag till tidsjusteringen? Att tasken utförs -120 minuter?
     
  19. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Hej igen !

    Vad gör jag för fel...?

    Jag har "Stamina" som funkar galant, display av - WiFi av - display på - WiFi på. Bortsett när enheten laddar då är WiFi på.

    Jag vill att enheten ska koppla upp sig i fem minuter varje timma och sen stänga av WiFi, men jag får det inte att funka...

    Hjälp [emoji120] 2019_01_08_09.20.59.jpeg 2019_01_08_09.21.13.jpeg 2019_01_08_09.21.19.jpeg
     
  20. nhmlb23

    nhmlb23 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Har du testat "State" Display off/on istället för "Event" Display off/on?
     
    Nicole gillar detta.