Diskussion: Vimla - var slutar resan?

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av svenix, 18 nov 2018.

  1. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Har varit kund hos de flesta operatörer genom åren med lite att jämföra med och är nu Vimla-kund liksom hela min familj, barn, barnbarn samt många andra bekanta och har hunnit få ganska bra insyn i och erfarenhet av Vimla.
    Samtliga liksom jag själv är väldigt belåtna med Vimla då allt går väldigt smidigt utan minsta strul någon gång.
    Detta är något som jag är övertygad om gäller långt ifrån bara oss.

    För oss som är nöjda med Vimla låter mycket i denna tråden som dagens politik eftersom det inte bara är missnöjda kunder som hänger på det negativa, precis som med allt annat.

    Så länge jag är nöjd med Vimla stannar jag kvar, den dagen jag inte är det byter jag bara operatör, så enkelt är det.
     
    Haxer, maww, katho och 4 andra gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Syftet med denna tråden är ju att spekulera om vart Vimla är på väg i framtiden.
    Ytterligare en liten pusselbit dök upp igår som kan vara ännu ett tecken på att Vimla är på väg att separera från Telenor.

    Det uppdagades nyligen att äldre 2G-telefoner inte fungerar ihop med Vimla 2.0. För att lösa detta rent tekniska problem fanns två lösningar Vimla kunde välja på:
    1. Bekosta en ny mobiltelefon åt berörda kunder.
    2. Eller ordna ett "rebranded" Telenor abonnemang åt berörda kunder. Ungefär som att det ursprungliga Vimla abonnemanget (Vimla classic) är ett rebranded Telenor abonnemang.

    Vimla väljer då lösning 1. Man kommer att ge fria månadskostnader för dessa kunder motsvarande kostnaden för en ny mobiltelefon.

    Man kan spekulera i varför Vimla valde denna lösning som innebär en ren kostnad för Vimla? Alternativ 2 innebär ju inte någon direkt kostnad så länge Vimla och Telenor är samma bolag.

    Som jag ser det kan detta vara ytterligare ett tecken på att man arbetar för att få så rena gränssnitt som möjligt mellan Vimla och Telenor så att det ska vara enkelt att senare skilja av Vimla till en annan ägare.
     
    induktion gillar detta.
  3. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    @svenix@svenix

    Men innan avknoppningen blivit av, i Vimlas normala takt, har säkert China Telecom hunnit köpa upp hela Telenor-koncernen :cool:
     
    Moby och svenix gillar detta.
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    OK, den här är lite elak.
    Men jag satt och funderade på några nya käcka reklamslogans Vimla skulle kunna använda för att marknadsföra Vimla 2.0:

    Vimla 2.0 - Om du är nöjd med att kunna ringa ibland.

    Vimla 2.0 - Om det är OK att inte alltid bli nådd.

    Vimla 2.0 - Om du vill grotta ner dig i konstiga inställningar för att kunna surfa.

    Vimla 2.0 - När det inte är så viktigt att kunna skicka MMS.


    Varsågod Vimla, jag bjuder på dom! ;)
     
  5. Krillz

    Krillz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2018
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Hur vet man om man Vimla 2.0 då? Jag har aldrig haft nåt problem bortsett från att jag har lite dåligare hastighet på 4G än jag velat.
     
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Du har bara Vimla 2.0 ifall du själv har begärt byte till Vimla 2.0 via sidan 'sim.vimla.se'.

    Hittills har alla som tecknat Vimla abonnemang fått det gamla abonnemanget "Vimla classic" och bara de som själva gått med på ett byte har det nya Vimla 2.0.
     
  7. Krillz

    Krillz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2018
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Vad är tanken att 2.0 ska förbättra? Jag som bara ringer 07x nr smsar o surfar
     
  8. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Det är en bra fråga. De påstår själva att det ger dem möjligheter att utveckla tjänster som kunderna efterfrågar men då de inte ens kan få grundläggande funktioner som samtal, betal-sms och roaming att fungera vet jag inte när vi får se de här tjänsterna. De har hittills visat upp en tjänst som kan blockera nummer typ. Vet inte vem som efterfrågar det. Det är en gåta varför Vimla gör detta egentligen.
     
    induktion, fryguy och svenix gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I grund och botten handlar det om att de vill ha en fristående plattform frikopplad från Telenor som jag förstått det.

    Det övriga är nog en bonus som följer med valet av plattform.
     
    svenix gillar detta.
  10. Droid65

    Droid65 Guest

  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Låter ju toppen man blir nästan sugen på att byta :)
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Så det borde hetat vimla 2.0.beta då igentligen. Så då. Kan vi ju lägga. Ner konspirationsteorier om att de ska byta operatör och slå sig fri från Telenor.

    Vad dessa.
    Innovationer betyder i verkligheten är svårt att säga... Men många fina ord var det.
     
    svenix gillar detta.
  13. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 013
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Mitt Vimla 2 fungerar superbra så länge jag inte vill skicka eller ta emot MMS på min OnePlus 6. På sambons OnePlus 5 går det skicka bilder men inte ta emot.

    Läste länken Working Group Two readies commercial launch maczii skrev och fattade inte mycket. Det jag är intresserad av är e-sim och 2 eller fler abonnemang på samma nummer men det är nog funktioner som man få gå till de dyra operatörerna för att få?
     
    svenix gillar detta.
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tack för den artikeln! Den förklarar rätt mycket!

    Den "nya plattformen" är alltså inte en Vimla-innovation utan Vimla är första försökskaninen på en helt ny typ av "cloud based core network". Tydligen utvecklat av Telenor i samarbete med Cisco. Cisco har länge velat komma in på telekom. Cisco är ju redan världsledande vad gäller IP-nät och routing. Telefoni går mer och mer över till att bli IP-baserat så det är klart att Cisco vill ha en del av den marknaden.

    De traditionella telenäten med förbindelser reserverade för tal fasas ut mer och mer till förmån för IP-baserade förbindelser som kan användas för både tal och data samt video m.m. Telenor och andra teleoperatörer är säkert mycket intresserade av att komma bort från de traditionella leverantörerna av telesystem som Ericsson, Nokia, Huawei m.fl. då priserna där av tradition ligger högt. Nätverksbaserad utrustning typ routrar m.m. är mycket billigare.

    "Problemet" är bara att telefoni kräver en massa overhead som normalt inte finns i IP-nät. Man ska kunna slå nummer, aktivera tjänster, ha en röstbrevlåda m.m. Det ska finnas nummerplaner och analyser. Och till en början en eller flera gateways mellan det nya nätet och det traditionella. Alltså en massa extra utrustning som måste utvecklas och trimmas in. Detta är sannolikt Telenors del av samarbetet eftersom de har knowhow på telekom. Cisco ansvarar troligen för corenätet. D.v.s transport av IP-paketen när samtalen väl blivit förpackade i IP-paket.

    Så då förstår vi hur Vimla med sina mycket begränsade tekniska resurser kunnat sjösätta en helt ny typ av plattform. Det har de inte kunnat. Utan Vimla är helt enkelt försökskaniner åt Telenor för att prova ut den nya typen av corenät som Telenor utvecklar tillsammans med Cisco. Så det tekniska problem som uppstår får säkert lösas av Telenor och Cisco.

    Man förstår nu att Vimla troligen har ganska lite makt över vad som sker. Det är Telenor som ligger bakom. Kanske startades Vimla med det enda syftet att bli försökskanin för det nya nätet? Ledningen på Vimla har troligen inget annat val än att göra det som Telenor säger till dem att göra. Och supporten på Vimla har inget annat val än att försöka reda ut problemen så gott de kan och skicka det mesta vidare till tekniker hos Telenor och Cisco.

    Det är synd att inte Vimla (och Telenor) har spelat med öppna kort och förklarat vad det är som pågår. Att Vimla är första försökskanin i världen för en ny typ av corenät utvecklat av Telenor och Cisco i samarbete. Istället försöker Vimla utge sig för att vara uppfinnaren av detta nya nät. Vilket de uppenbarligen inte har de tekniska resurserna för att kunna vara.

    Kanske är det så att Telenor inte vill få sitt namn förknippat med det nya nätet ifall det fungerar dåligt i början (vilket det gör). Kanske låter man Vimla ta "utvecklingssmällarna" tills nätet fungerar bra och man vågar lägga över Telenors egna kunder i det nya nätet.

    OK, då vet vi i alla fall vad som pågår och det är ett större spel än en ensam liten teleoperatör som fick hybris och skulle utveckla en egen plattform. Vimla är bara en liten kugge i Telenors och Ciscos gemensamma utveckling av en ny typ av corenät!
     
    Majkey, pobin, bernard och 2 andra gillar detta.
  15. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Intressant! Jag har inte hört någon Vimlarepresentant berätta om detta. Telenor vill göra reklam för sin nya molnbaserade plattform och visa att den fungerar. Men eftersom de är måna om sitt varumärke testar de produkten på Vimlas "lojala" kunder istället. De räknar iskallt med att de byggt upp sådan lojalitet att Vimla-folk står ut med strul medans plattformen testas. De visste kanske inte hur halvfärdig plattformen var? I bästa fall tvingade Telenor in Vimla i testet. I sämsta fall ser Vimla sina medlemmar som nyttiga idioter som följer dem genom tester och utveckling utan att ifrågasätta.
     
    bernard, induktion och svenix gillar detta.
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vimla är ju inte kända för att arbeta speciellt snabbt med utvecklingsprojekt. Det mesta brukar ta flera år innan det ev. blir något av.
    Och nu när de fått allt supportstrulet med Vimla 2.0 så lär det ta ännu längre tid innan Vimla hinner arbeta med något annat.

    Vill du ha de funktionerna inom de närmaste åren får du nog gå till en annan operatör.
     
    induktion gillar detta.
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Working Group Two (de som utvecklar det nya nätet Vimla testar) har en egen hemsida: Index - Working Group Two (Working group 2)

    Där finns bl.a. en liten video som förklarar konceptet. Kanske inte speciellt lättfattligt men ändå.
    https://wgtwo.com/video/promo.mp4
    Intressant för en gammal telekom-nisse som jag. :)

    Jag anser dock fortfarande att Vimla och Telenor agerat skamlöst mot kunderna när de lanserat detta uppenbart otestade system mot betalande kunder! :(
     
    bernard, induktion och inact_0049 gillar detta.
  18. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Intressant artikel!
    Liten detalj bara. Telenor envisas med att fortsätta att ljuga om att Vimla är en MVNO som de äger. Vimla är en avdelning inom Telenor, och naturligtvis äger man sina egna avdelningar. Det finns inte heller någon MVNO som heter Vimla.

    "Five months after launch, WG2 is ready for its first commercial customer, Vimla, an MVNO owned by Telenor Sweden."

    Jag har inte ännu lyckats knäcka varför alla dessa återkommande lögner om detta.
     
    Hakan2 och bernard gillar detta.
  19. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 632
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    De har ju "lurat in" folk genom tipsrabatterna och folk står ut med en jäkla massa strul för att det är billigt och för en del gratis. Jag är enbart kvar pga priset. Det är svårt att slå 0 kr i månadskostnad liksom...

    Folk stannar ju kvar på grund av priset nu för tiden. Inte för att Vimla är bra eller lyssnar på sina kunder. För det gör de ju inte längre. Synd att de är så fula och håller in med en massa information. Att de använder kunderna för betatestning till exempel.

    Jag och ungarna är kvar på Vimla Classic eller vad de nu kallar det och det bara funkar. Som tur är..
     
    Gorgeous, svenix, induktion och 1 annan gillar detta.
  20. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Sant. Men det är ju också så att så länge man inte hoppat på 2.0 så funkar det ju faktiskt som det ska för de allra flesta. Men visst blir man besviken på att Vimla som i början kommunicerade så bra med sina kunder (eller "medlemmar" som man ville kalla oss...) har försämrat den biten så markant.
    Och det är verkligen synd att man inte varit öppen med vad 2.0 handlar om och att det så kallade Beta-testet inte sköttes bättre så att det nu är betalande kunder som testar istället. (Efter att ha SMS-bombats.)
     
    induktion och svenix gillar detta.