App för körkort?

Diskussion i 'Applikationer' startad av FlashTec, 6 jan 2019.

  1. FlashTec

    FlashTec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Det borde ju funka bra om det till exempel kopplas ihop med bankid och fingeravtryck. Såg några artiklar om att det var på väg både i Finland och Danmark men har inte hört om något liknande i Sverige. Det verkar ju inte ersätta det laminerade kortet utan snarare bara vara för att underlätta. Så när tror ni något liknande kommer till Sverige?
     
  2. Bo

    Bo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2012
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Till høsten.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kände inte till att det finns planer på ett e-baserat körkort i Finland eller Danmark. Det låter dock utmärkt om man kunde lämna ännu ett kort hemma.

    Att koppla till BankID låter rimligt. Fingeravtryck (annat än lokal fingeravtrycksavläsning) låter dock lite mer tveksamt ur integritetssynpunkt.

    Vi använder ju BankID för att identifiera oss i en rad andra sammanhang även mot myndigheter, så varför inte baka in körkortet.

    En sak som är lite lustig med körkorten är att vi i Sverige inte skriver ut nationalitet på dem. Man behöver ett nationellt utfärdat ID-kort i stället om man skall resa med det då körkortet inte är en giltig ID-handling utanför Sveriges gränser. M framförde en motion om det vill jag minnas, men jag tror inget mer har hänt i frågan: Nationaliteten på körkortet Motion 2010/11:T292 av Johan Hultberg (M) - Riksdagen



    Här är myndighetssidan för det finska digitala körkortet: Traficom


    Det verkar dock som det digitala körkortet just nu inte ersätter det fysiska kortet, men det kommer att ske en lagändring i februari som möjliggör att man kan lämna plastkortet hemma om jag förstår saken rätt:


    I Danmark går det långsammare - först inom två år kommer digitala körkort att finnas tillgängliga: Danska körkort blir digitala




    Transportstyrelsen i Sverige verkar intresserade och skall under 2019 ha en lösning på plats påstår de:
     
    Last edited: 6 jan 2019
    FlashTec gillar detta.
  4. FlashTec

    FlashTec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Om det skulle vara integritetskränkande eller nåt med fingersvtryck så borde det väl vara det att bara behöva visa ett körkort också. Fingeravtryck behövs ju för att kunna styrka att körkortet just är ditt och till exempel inte din tvillings eller nåt sånt tycker jag i alla fall. Falska idn cirkulerar ju och fingeravtryck bevisar ju att det är ditt körkort. En kod till ett bankid kan det ju vara flera som känner till.
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag är positivt till detta, speciellt med tanke på hur lätt det är att få tag på folk som kan fixa falska körkort och ID handlingar.

    men utmaningarna på säkerheten blir ju allt större och viktigare när man ska göra allt mer med bankid.
    BankID känns inte som de vågar göra förändringar eller förbättringar alls, det är tex för lätt att kapa någons ID, bankID är inte knutet till en specifik enhet tex, så om någon kan ditt lösenord kan någon använda ditt ID utan din vetskap. Är förmodligen mer säkert mer fingeravtryck men för vissa viktiga saker tycker jag de vore bra med både kod och fingeravtryck.

    Hoppas även att FrejaID blir mer populärt de har helt klart en bättre säkerhets lösning, där man tex får en översikt bild över allt som är kopplat till ditt person nummer det saknas helt med bankid.