Diskussion: Första intryck & omdömen Samsung Galaxy S8

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av Swedroid, 11 mar 2017.

  1. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Jag upplever mycket lägre ljud med mina AirPods än vad jag kan få med min iPhone.
     
    bernard gillar detta.
  2. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Testa ändra i Bluetooth > Meny > Mediavolymsynk hitta de i en tråd här på forumet tack @bernard@bernard :)
     
    jensten, Oneplus2 och bernard gillar detta.
  3. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Tackar, skall testa det
     
  4. Metalsharp

    Metalsharp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    34
    Snart haft telefonen i ett dygn och kan bara säga wow!

    Den är kanske inte den snabbaste men till och med för mig som använt en OP5 i ett par dagar så känns den här telefonen inte som en stor nedgradering!

    Designen är i en klass för sig själv. Har alltid gillat Apples design och det har varit en av de stora anledningarna till att jag köpt deras mobiler. S8an osar dock kvalitet som ingen iPhone kommer i närheten av och känns extremt välbyggd i handen!

    Sen kommer vi till skärmen! Har den inställd på FHD+ och ser ingen anledning att justera upp den. Hur som helst är skärmen helt magisk!

    Angående batteriet så är det för tidigt att uttala mig. Men just nu sitter jag på 40% med 3h SOT. Det får helt klart ses som godkänt. Lade märke till att de första e0% sjönk snabbt och att förbrukningen sedan minskade markant.

    Det enda som är lite tveksamt är fingeravtrycksläsaren. Jag börjar redan vänja mig men den kan vara jobbig att pricka rätt första försöket.
     
  5. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Måste säga att jag får S2 vibbar av min svarta S8 utseendemässigt :D speciellt av baksidan! Påminner mig massor av S2'an! Fast mera avlång bara :P
     
    Metalsharp gillar detta.
  6. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Sjukt bra kamera och skärm. Älskar storleken och utseeende och mitt Spiegel Neo Hybrid skal. Mycket PWO i telefonen.

    Men.....Bixby. wtf Samsung.
    Går att avaktivera Bixby med appar. Men det dyker fortfarande upp animationer.

    Får lösa det med root och costum Rom när det dyker upp något stadigt på marknaden.

    Just det... fingeravtryck läsaren är sådär och är dåligt placerad.

    Ljudet är lägre än i min Xperia x.
     
  7. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Tänk på att du inte kan använda Samsung pay när du har rootat, inte ens om du återställer den.
     
    jnsson gillar detta.
  8. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Kan hålla med om fingeravtrycksläsaren.. Inte bara nu placeringen vilket är en usel placering men den är inte bra! OP5 har ljusår bättre läsare :D
     
    Terrawatt gillar detta.
  9. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Blir mer och mer kär i mobilen. Kan leva med Bixby.
    Kommer aldrig skaffa något annat än en mobil med Amoled.

    Rent krasst har jag svårt att tänka mig något annan mobil än Samsung.

    Finns nog inget bättre idag. Visst är oneplus prisvärt. Men en s8 rabatterat i ett abonnemang landar ju på samma pris ca.
     
  10. Metalsharp

    Metalsharp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    34
    Är lätt den bästa mobilen på marknaden idag. Endast HTC U11 kan konkurrera, fast då får man LCD och man måste leva utan 3,5mm jacket.

    Oneplus 5 är en fin telefon om du kan leva med buggar och brister. För mig är det värt det att betala det lilla extra för att få en stabil telefon.
     
    Terrawatt gillar detta.
  11. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Jag kommer aldrig stänga dörrarna för Oneplus.. :)
     
    Metalsharp gillar detta.
  12. kallo

    kallo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Ok, här kommer då mina erfarenheter efter att ha haft telefonen 4 dagar via jobbet.

    TouchWiz/Samsung Experience - Jag ägde en S6:a 2015 och känner igen mig mycket med frustrationen jag då kände med förinstallerade appar som inte går att avinstallera utan bara avaktivera. Exempelvis Facebook, varför ligger den inbakad i imagen? Vissa saker gillar jag faktist. På/av synk från drop down menyn är smidigt. Låst hemskärm visar nu mediainformation korrekt och det är ett lyft från 2015. Pixel 2 launcher var den första appen som jag installerade.

    Prestanda och optimeringar - Jag har upplevt visst mikrolagg i systemmenyer men det försvann när jag stängde av det som gick att stänga av. Exempelvis Bixby, Samsung Account, program som är Samsung specifika, AOD off, Widgets, kantskärm, avancerade funktioner o.s.v.

    Hårdvara - Batteritiden är mycket bra. Laddad igår kväll och 54% kvar med 4h 19 min skärmtid. Skärmen är också den mycket bra. Byggkvalitén andas premium! Fingertryckssensorn är inte lika direkt och förlåtande som min privata Huawei P10. Men placeringen av sensorn? Katastrof...

    Bildförhållande - Bildförhållandet 18:9 är jag inte vän med. Jag läser ofta material i skrivbordsversion som inte är mobilanpassat och det blir ett fasligt bläddrande i sidled och text rinner ned längs edgekanterna när jag zoomar in en aning.

    Övrigt - Samsung Pay är nog Fintechs topp 3 som revolutionerat mobilmarknaden i Sverige efter Mobilt BankID och Swish.
     
    Last edited: 18 nov 2017
  13. jjvector

    jjvector Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2018
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    this phone is still the best choice for its price in the market.
     
  14. jensten

    jensten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele 2, Comviq Student
    Telefon:
    Samsung S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2, Comviq Student
    Telefon:
    Samsung S10
    Byte från iPhone 7 och ville ha en bra kamera, IP68, 3,5 mm uttag, men framför allt en storlek som är hanterbar för mina små händer och plånbok (max 400kr/mån). Valde mellan Sony Xperia xz2 compact, Samsung A8 och Huawei P20. Kom hem med en A8 och besvikelsen dröjde inte länge. Trots en massa YouTube testing av modellen stämde inte mycket av deras bedömning, att det var en bra telefon/kameramobil till det priset.
    Jag fick snarare en chock över de kassa bilderna :eek: Tack och lov är det en mindre ort och med en service utöver storkedjorna som ofta är bundna till bytesregler etc.
    Så tillbaka dagen efter och då fick han direkt hjälp av "min" säljare som vet lite vad jag är ute efter. Vi kom väl rätt så snabbt fram till att jag är alltför van med "top noche" modeller genom åren, och då har man byggt upp sas en visst standard för ögonen Han rekommenderade S8, för skärmen är klart skarp och han ansåg själv att hans närsynthet föredrar Samsung S-skärmar med Amoled.
    Tyvärr var jag ute en vecka försent så priset blev väl inte det bästa å andra sidan kan inte billigast pris mäta sig med personlig service. Så jag är nöjd.

    Efter ett par dagar anser jag:
    - kameran och skärm möter mina krav bra
    - batteritiden är inte ok fast det blev jag informerade om att den kunde kännas blekare än min iPhone 7
    - jag har saknat många funktioner som android kan bistå med men inte iPhone, vad gäller att anpassa till behoven. Ex möjligheten att sända sms på vald tid, väldigt användbart då man får idéer sent på kvällen men inte vill störa nån.
    - förmågan att känna av vilket bluetooth tillbehör man precis aktiverat
    -pengar till förhållande av funktioner, Apple är enligt mig ett dyrt märke som är lite för fyrkantigt för att motivera priserna.

    Hoppas att jag hittar lite tips på saker som kan påverka batteritiden, då kommer jag vara mycket nöjd! :teeth:
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  15. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 046
    Mottagna gillanden:
    1 345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag bytte till S8 från Pixel XL nyligen och är hyffsat nöjd. Kameran eller möjligtvis mjukvaran till kameran är inte lika vass. Den är långsammare och inte lika bra bilder i mörker. Man måste vara mer noggrann med att hålla telefonen stilla för att bilderna inte ska bli suddiga. Annars är kameran bra. Nice med IP68 :) Batteriet är nu efter ett tag bättre än Pixeln.

    Batteritiden har stabiliserat sig efter hand. Screen on time kan variera från 3-6 timmar och jag behöver inte stödladda något för en hel dags användning. Brukar ha allt från 5% till 60% kvar på natten vid läggdags när jag stoppar i laddaren beroende på användning. Jag har alltid blåtand, wifi, nfc och så vidare på. Använder Googles tjänster så som platshistorik också. Jag brukar kolla reddit, köra Play Music, lite navigering med Maps, styrning av smart-TVn hemma osv. Spelar väldigt sällan spel. Kör utan root och med stock ROM.

    Tips för bättre batteritid
    - Sätt ner ljusstyrkan så mycket du kan utan att det stör
    - Sätt ner tiden innan skärmen släcker sig, jag har på 30 sekunder
    - Använd mörkt tema i Samsungs Theme Store, sök på Black_Edition_v2. AMOLED. Skärmen drar mindre ström ju mer svarta och mörka partier den visar på skärmen
    - Använd mörkt tema i så många appar du kan, mer och mer appar bygger in den valmöjligheten nu för tiden. Använd även mörk bakgrundsbild på hemskärmen
    - Man kan dra ner upplösningen om man vill men jag märkte inte av någon större batterivinst på det
    - Vet du om att du inte kan ladda på ett tag t.ex. när du ska ut och resa så kan man slå på Power Saving redan på morgonen. Det drar ner CPUns hastighet med mera för att spara batteri, tycker inte att det märks så mycket den blir aningens slöare men ger lite mer batteri.
     
  16. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 062
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Precis som milky81 skriver så är det så att man inte kan dra några slutsatser om batteritiden innan man haft luren i användning i åtminstone över en vecka, kanske mer. Utöver tipsen ovan har jag stängt av Bixby då jag, i likhet med de flesta, tycker detta är helt onödigt eftersom man ändå har tillgång till Google via långtryck på hemknappen. Innan man stänger av Bixby-skärmen bör man gå in och stänga av Bixby-knappen i inställningarna för Bixby. Detta tycker jag sparar batteri då detta stoppar Bixby från att ligga och uppdatera saker samt att man slipper att starta Bixby av misstag när man råkar trycka på den knappen. (Hela Bixby är en katastrof från Samsungs sida, men det går som tur är att stänga av!)
     
    jensten och milky81 gillar detta.
  17. jensten

    jensten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele 2, Comviq Student
    Telefon:
    Samsung S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2, Comviq Student
    Telefon:
    Samsung S10