Diskussion: Allmänna tråden om Samsung Galaxy Note 9

Diskussion i 'Galaxy Note 9' startad av Swedroid, 15 maj 2018.

Taggar:
  1. FarmerJoe

    FarmerJoe Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    1 134
    Mottagna gillanden:
    559

    MINA ENHETER

    Jag kan öppna och lägga till ett kort, har inte testat att betala med Spay dock....
     
  2. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Ja Note gör nästan allt som en iPhone gör, men inte lika bra :) Kör själv Note 9 nu efter min XS Max och det mesta vardagliga som 95% av användarna gör på sin telefon funkar helt klart bättre på iPhonen. Men Note 9 kan göra mycket kul och jag gillar ändå allt på den förutom kameran som är riktigt dålig när man kommer från en XS Max samt de menlösa edgekanterna
     
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 306
    Mottagna gillanden:
    8 163
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Om jag ska vara kräsen nu .. vad en iPhone kan göra bättre än Note 9 eller Android överlag?

    fungerar apparna bättre bara för att de ser "lite" bättre ut? det är kosmetiskt för min del och ger inte mig något extra.
     
  4. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Allt med sociala medier, foto och video funkar som regel bättre på en iPhone. Webbläsare är alltid skönare att använda på en iPhone än en Android. Alla appar är som regel bättre polerade och optimerade på en iOS enhet än motsvarande Android version och det är mest sånt folk använder sina telefoner till
     
  5. FarmerJoe

    FarmerJoe Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    1 134
    Mottagna gillanden:
    559

    MINA ENHETER

    Hmmm.....

    Jag håller inte med, personligen tycker jag appar och rent användande är enklare och smidigare på Android.

    Tycker det är en "mardröm" att använda min jobblur rent generellt, en iphone såklart.
    Men hey, to each his own som man säger...

    Det har ju med personliga preferenser att göra och där är det svårt att jämföra...
     
    tswfootball och jnsson gillar detta.
  6. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 306
    Mottagna gillanden:
    8 163
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag hade en iPhone X som jag köpte förra året och behöll den i cirka 2 månader. Anledningen till att jag införskaffade den var två saker! Den ena att folk (mina vänner) snackade hela tiden om hur fin och smidig allt görs i iPhone och dessutom med en lur som har OLED blir sakerna ännu bättre. Den andra anledningen var just att kameran var bra när den kom ut.

    Så jag använde iPhonen på jobbet och privat hade jag en Pixel 2 XL, tro mig, det var en stor besvikelse det hela med iphonen för att jag märkte inget som fungerade bättre eller finare än vilken Android lur som helst. Alla sociala medier såsåm (Facebook, Messenger, Viber, What's app, Telegram och Instagram) fungerade likadant i Android som med iOS! Att man har lite "jämnare" animeringar är inte alls något avgörande, det kan man också ha i Android, iOS är riktigt tråkig OS och den blir man trött på väldigt snabbt vilket gjorde att jag lämnade tillbaka luren till jobbet och körde bara med Pixeln som båda privat och jobb. Att kameran nu i iPhone XS Max bättre än Note 9 kan jag säga är smaksak, ofta är kamera appen i iOS väldigt begränsad jämfört med Android lurar.
     
    SGSi9000, katho, jimmyfogelqvist och 1 annan gillar detta.
  7. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Till iOS finns det mängder med jävligt schyssta kamera och fotoappar så standardappen är inget man behöver använda om man tycker den är begränsad eller dålig. Till Android är det bedrövligt dåligt med tredjeparts kamera appar som tillför något utan där får man som regel sämre resultat än den inbyggda appen. Så då är det kört om man inte gillar den.

    Och gesture navigationen på en X eller Xs mosar ju Googles tafatta försök till gestures på en Pixel. Förstår inte hur google kunde få till ett så lamt försök vilket gör jag tycker att iPhonen är mycket skönare att använda.

    Men nu ska det här inte spåra ur till en iOS mot Android tråd :) Jag gillar min Note men jag tycker att det mesta ändå funkar bättre på en iPhone och ja, iPhone Xs kamera är bättre än note 9 kameran på precis allt :)
     
    EricG gillar detta.
  8. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 306
    Mottagna gillanden:
    8 163
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    En av de värsta sakerna jag upplevde med iphone x .. var nagiveringen!! Jesus!! var så jobbig! Men med Android kan jag välja ha den gamla klassiska eller den nya ;)

    Gällande kamera apparna, kan vara sant men de stock kamera appar är helt OK tycker jag och som sagt allt är smaksak, hoppas du kan visa mig bilder som iOS gör bättre än Note 9. Tack :)
     
  9. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    jag sitter själv nu i den sitsen att jag verkligen försöker lära mig tycka om iPhone Xs max som jag i nåt slags dumdristigt rus skaffade hem hongkongmodellen av (äkta dual sim nämligen, behöver ha det) i syfte att verkligen ge den en riktig chans som min dagliga och enda. har förut testat 6s plus, 7 och X utan att fastna för dem, men då hade jag dem bara lite vid sidan av - så jag gick på gott och ont aldrig all in i de experimenten så jag verkligen fick se både svagheter och styrkor fullt ut.

    det som då får ligga i väskan under tiden är just en note9 som jag faktiskt är väldigt väldigt förtjust i. klart den inte är jordens snabbaste, men det är den med hästlängder tillgodo snabbaste samsungen jag har haft iaf och jag stör mig inte en millimeter på den i det avseendet. samsung har ju dessutom tappat försprånget de ett tag hade på kamerafronten, men den duger. och edgarna är ju helt onödiga, men det är ändå överkomliga på note9 tycker jag. och allt annat stortrivs jag med, det är som en kär gammal vän och hjälpreda som jag knappt behöver berätta vad jag vill för innan det redan är gjort.

    men iPhonen.... suck och stön vad jobbig och konstig den är - men jag ska hålla ut ett bra tag till har jag bestämt mig för, åtminstone lika länge som jag gjorde med min första iPad, iPad 4. (hade köpt den på elgiganten så hade 30 dagar öppet köp, och var en hårsmån från att åka in och lämna tillbaks eländet minst en gång om dan de första två veckorna, sen blev det lite mer sällan och till slut behöll jag den - och sen dess har jag inte varit iPadlös mer än några få dagars glapp mellan en och dess efterträdare.) för jag förstår ju (eller nåja, jag hoppas ivf) att en viss del av irritationen beror på att jag bara inte vet hur man gör vissa saker i iOS, inte att de inte alls går att göra.

    men mitt intryck hittills är att iPhonen kan vara något mer polerad på det som går att göra med den, men det känns som att det går att göra ganska mycket mer med android. frågan är om jag kan klara mig utan det? att skärmen tex ser ut som att en mylittlepony har kräkts på den kan jag nog lära mig leva med, men det finns viktigare saker. som tex att en iPhone är totalt djävla värdelös att skriva på för mig. jag svepskriver, och iaf både swype och gboard är brutalt mycket sämre på iOS. ska ge swiftkey en chans också och se om det är bättre.

    sen vet jag inte riktigt hur den här diskussionen hamnade i den här tråden, och hur OT man kan gå egentligen. men för att avrunda på nåt sätt som dels anknyter till note9 och samtidigt ändå återupprättar den xs max som jag inte vill ta all heder och ära av så säger jag att enligt min mening så är de väl båda det bästa som respektive OS har att erbjuda - och sen kommer det alltid att vara en smaksak vilken av dem man offrar minst med.
     
    easycure1974 gillar detta.
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Det jag absolut inte förstår är varför du försöker lära dig att tycka om något som du uppenbarligen avskyr. Vad är syftet? Varför inte bara köra vidare med något som du gillar?
     
    murana och kissidor gillar detta.
  11. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Jag är lite förvånad över din ton, det är inte likt dig och jag kan inte låta bli att undra om du verkligen läste riktigt ordentligt vad jag skrev. Jag har väl aldrig sagt att jag avskyr det, jag har sagt att jag förstår mig inte riktigt på det men jag vill ge det en chans. Precis som jag gjorde med iPad 4 på sin tid för att efter att jag tagit mig igenom den motiga perioden inte ha kunnat vara utan iPad sen dess - läste du inte den delen?

    Jag vill inte traska på i gamla hjulspår och ha åsikter om saker baserat på andrahandsinformation, jag vill bilda mig en egen uppfattning och då måste jag ju ge det en ärlig chans. Jag har i det syftet också för avsikt att be er rutinerade iPhoneanvändare härinne om hjälp med en massa saker som jag inte förstår hur man gör eller vet om man kan göra sen i en egen tråd, men jag har inte hunnit så långt än :).
     
    Kristy gillar detta.
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Det var väl tonen i ditt inlägg med formuleringar som "skärmen tex ser ut som att en mylittlepony har kräkts på den", "iPhone är totalt djävla värdelös att skriva på", "både swype och gboard är brutalt mycket sämre på iOS", "men iPhonen.... suck och stön vad jobbig och konstig den är" som fick mig att dra den slutsatsen.

    Jag läste den delen. Platta och telefon är dock ganska olika användarupplevelser. Det finns många här på forumet som kör iPad men aldrig skulle kunna tänka sig iPhone.

    Det är helt rätt! Gå in i det med en positiv attityd bara, då blir det mycket roligare och mindre självplågeri :)
     
    EricG gillar detta.
  13. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    ok, ja jag kunde kanske ha sockrat det hela med lite hurrarop för saker jag direkt kan se är bättre i maxen, men när jag insåg att jag skrev i tråden för note9 kändes det lite konstigt att börja hylla iPhone just där bara för att vara rättvis. sen skrev jag ju i en raljerande ton där jag raljerade dels med iPhone men mest med mig själv. men sånt kan ju vara svårt att få att gå igenom skärmen.

    men du har ju inte citerat mig riktigt seriöst där tycker jag, jag skrev ju ordagrant att "...en iPhone är totalt djävla värdelös att skriva på för mig. jag svepskriver..." tar man med det som du hade utelämnat där blir det ju en annan innebörd där det är klart och tydligt att jag inte sitter och rackar ner på iPhone generellt utan bara talar om att eftersom jag skriver med den här metoden blir just skrivandet en av de värre stötestenarna för mig.

    ja en platta använder jag på ett helt annat sätt och har helt andra krav på, men jag hade ju ändå svårt att ta till mig iPaden också fast jag nu inte kan vara utan den. så därför känns det ändå meningsfullt att göra ett seriöst försök även med iPhone, men då måste jag tåla att det blir motigt ibland i början - och det måste du också tåla att jag tycker :)
     
    easycure1974 och Droid96 gillar detta.
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Det låter bra, det är bara att bomba oss med frågor i IPhonedelen så ska vi göra vad vi kan för att hjälpa dig :-)
     
    Kristy och kissidor gillar detta.
  15. Stemag64

    Stemag64 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +
    Övrigt:
    Garmin Fenix 5X Plus Sapphire och galaxy gear S3 frontier

    I slutet på videon så ser man att när han ska svepa upp i mitten för hem, så startar han Samsung Pay av misstag.
    Det var det som gjorde att jag gav upp med att fixa swipe navigation till min Note 8,
    vet man om Samsung tänker göra nått åt detta, det verkar ju som att det är ett problem.

    Borde man inte kunna flytta Samsung Pay till höger eller vänster sida lite som kantskärmsreglaget?

    eller "trumvirvel" programmera den till Bixby-knappen? :-)
     
    Last edited: 10 jan 2019
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 753
    Mottagna gillanden:
    44 756
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Går det inte bara att stänga av det eller flytta det under inställningarna?
     
    EricG och Stemag64 gillar detta.
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    Gestures på Android är tyvärr ingen trevlig användarupplevelse. Har testat alla overlaybaserade lösningar, samt tillverkarens egna (Huawei, One Plus) och det känns mest som ett fulhack. Föredrar knapparna.

    Det som behövs för att det ska funka riktigt bra är att Google implementerar det i grunden i operativsystemet som en standardfunktionalitet och tar bort navigationsknapparna helt. Då måste utvecklarna följa efter och anpassa apparna så att de funkar smidigt med de nya gesterna. Om varje tillverkare hittar på sina egna lösningar blir det väldigt rörigt och ingen lösning kommer bli klockren, tyvärr.

    Jag hoppas givetvis på att Samsung One UI kommer motbevisa mig på ovanstående.
     
    Kristy och dannejanne gillar detta.
  18. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Jag har stängt av Samsung Pay funktionen på hemskärmen så jag har den bara aktiverad på låsskärmen. Så den lär väl gå att stänga av på Pie också antar jag så det ser jag inte som något problem
     
    EricG, bernard och Stemag64 gillar detta.
  19. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    så kör jag också, och med oneplus gestures. användarupplevelsen är kanske inte 100% men minst 95 iaf, klart värt besväret skulle jag mena :). och jag har lagt samsung pay bland edge-apparna också om man prompt vill komma åt den från upplåst läge
     
    Stemag64 gillar detta.
  20. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    552

    MINA ENHETER

    Har du testat fluid navigation? Tycker det fungerar hur bra som helst. Till och med smidigare än iPhone x navigeringen.
     
    EricG och Kristy gillar detta.