Fråga: Stickningar/domningar i handen

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av Larsgmb, 12 jan 2019.

  1. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Frugan har en S8, med Clear View Standing Cover.
    Efter att ha hållit i telefonen vid upprepade tillfällen under dagen så får hon stickningar/domningar i handen.
    I övrigt är hon nöjd med telefonen, så jag tänkte om ett annat skydd/cover skulle underlätta.

    Alla tankar o idéer mottages tacksamt:)
     
  2. daxwise

    daxwise Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra
    Telefon 2:
    S10+
    Telefon 3:
    S8
    Platta:
    ipad2 wifi
    Övrigt:
    Chromecast i två rum
    En mycket långsökt hypotes är att skalet har en "vass" del (skarp kant). När den ligger an mot kroppen kan det skapa lättare hinder för blodcirkulationen hos människor med lågt blodtryck eller försämrad cirkulation i de ytliga blodkärlen.
    Långsökt, ja. Omöjligt, nej. Rökare och snusare drabbas till exempel oftare av stickningar i benen när de sitter i skräddarställning. Jag har själv märkt av skillnaden från när jag varit snusfri i längre perioder.

    Jag skulle råda henne att uppsöka läkare eller sluta röka. Men släpp inte telefonen förrän S10 kommer. Den kanske har en mjukare view cover. (Jag är inte jätteimponerad av den nuvarande, ändå har jag två).
     
    Kristy och Larsgmb gillar detta.
  3. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Men vilket material kan skydda bäst mot eventuell strålning?
     
  4. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Har för mig att det va någon med samma problem för ett par år sedan här på Swedroid. Fast med en annan telefon. Lyckas inte hitta tråden dock. Någon annan som kanske kommer ihåg?
     
  5. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Kan det vara detta inlägg du tänker på
    Batteriläckage/strålning någon?
    Det var ett batteriläckage som även inverkade på telefonen.
    Men i frugans fall fungerar telefonen helt ok.
     
  6. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Det va nog den tråden jag tänkte på. Hade inte sett att det var batteriet som var orsaken dock.
     
  7. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Vad jag se finns mobilskal i silikon, gummi, läder och hårdplast.
    Vilket borde man satsa på? Eller finns det ytterligare alternativ?
     
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Låter som ett karpaltunnel syndrom. Jag har haft liknande fast relaterat till användning av datormus och konstiga arbetsställningar.

    Generellt är det så att nerverna till handen passerar ett par trånga ställen. Framförallt den s.k. karpaltunneln i handleden. Men även i axeln och i halsen kan nerverna komma i kläm.

    Lösningen är att vara uppmärksam på vilka ställningar man sitter i när man använder mobilen eller datorn och se till att variera ställningar så att man inte sitter konstigt i timtal i en ställning där nerverna kommer i kläm.

    Just det att man får domningar i handen är ett tecken på att nerverna kommer i kläm så det är bra att vara uppmärksam och försöka hitta andra ställningar samt gå upp och röra på sig emellanåt. Typiskt dåliga ställningar kan vara att man håller krampaktigt i något eller att man sitter och hänger tungt på bordskiva eller armstöd. Så försök att variera ställningarna och inte sitta still i för långa perioder samt upp och röra på sig typ var 20:e minut eller så.

    För datormus problem kan det vara bra att träna upp den andra handen och varva med att använda den. Borde även kunna funka på mobilen. Bökigt i början - jag vet, men man lär sig fortare än man tror. T.ex. växlar jag numera obehindrat mellan att köra datormus med höger eller vänster hand, fast helst använder jag styrkula.
     
    Leo83, Kristy, Larsgmb och 2 andra gillar detta.
  9. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Hon håller inte krampaktigt i telefonen, så risken för karpaltunnel syndrom bör vara liten.
    Och att leta mobilskal i annat material är kanske en återvändsgränd.
    Man kan ju lämna in den för felsökning av batteri o annat.
    Men allt är både kostsamt o tidsödande.

    Tror vi köper en ny mobil till henne i stället. En Samsung eftersom hon gillar dem.
    Men inte i den dyra S-serien, vars finesser hon ändå inte använder. Förutom kameran.
    Kan ni rekommendera en enklare Samsung, som ändå har hyfsad kamera?

    (Nu blev det kanske fel avdelning i forumet)
     
    Last edited: 12 jan 2019
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Skapa en ny tråd med budget, önskad skärmstorlek osv i köpråddelen :)
     
    Larsgmb gillar detta.
  11. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag hade också besvär med mitt clearview cover och var tvungen att sluta använda det. För mig är det så fruktansvärt obekvämt att använda så jag känner besvär direkt jag använder det. Jag har skrotat det och använder numer bara ett tunt clear cover från Samsung som bara täcker baksidan. Det var något med hur jag var tvungen att greppa runt hela telefonen med skyddet uppfällt som gjorde att jag fick ont i handen eller handleden.
     
    svenix gillar detta.
  12. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Inne har jag ställ olika utseende i olika rum aldrig skal, så fort jag går ut genom dörren har jag skall med touch cover.
    Finns billiga ställ av olika sorter som passar alla mobiler. Kolla Kina webbshoppar eller ebay.
    Försöker jag använda skal inne mer än 2 minuter är det kört, händerna, axlarna och nacken. Men använder jag telefonen utan går det mycket bättre och plattare lur ju bättre oavsett storlek på skärmen.
     
  13. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Tänkte precis skriva samma sak. Tjejen hade liknande symptom för några år sedan och då var teorin oxå att det var telefonen men det visade sig vara karpaltunnel syndrom.
     
    svenix gillar detta.
  14. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag tänkte inte posta här då TS verkar inne på en annan linje än Karpaltunnel syndrom, och jag har iofs aldrig hört att detta drabbar personer när man använder mobiltelefon, men detta skall en läkare bedöma och inte vi här, men jag kan berätta kort om min erfarenhet.

    Jag är opererad för ovan i min högra hand, jag fick domningar i handen när jag körde motorcykel.
    Stickningar liknande "sockerdricka" i tumme, pekfinger och halva långfingret som kom efter 10-14 min körning på höger hand som då ju är gashandtaget.
    Släppte jag ner handen och lät den hänga försvann fenomenet efter 15 sekunder men kom till baka fortare och fortare när jag fortsatte.
    Efter lite utredning och provade med att sova med en handskena som inte hjälpte något (vissa får domningar när dom sover också)
    Det som avgjorde var när man hos en doktor satte elektroder på armbågen och olika fingrar, sedan skickade man ström så att fingret rycker till och så mäter man signalens tid från armbåge till finger, jag hade en tydlig förträngning.
    För det är just detta det är, en förträngning av en nerv i handleden.

    Operationen görs i lokalbedövning och går på 35-45 min och jag hade NOLL smärta efteråt :eek:
    Jo jag var överraskad också, jag pratade med kirurgen under operationen och han skrattade till när han kapade senan för "man ser hur blodet strömmar till som det skall i nerven" som det skall göra alltså...
    Och han sa att det är en tacksam operation att göra för den har en success rate på c,a 95% eller ditåt!

    några veckor med bandage och aldrig känt av problemet det efteråt :D

    men mitt bästa råd är OM det är ett problem lyssna på en läkare och inte oss!
     
    Larsgmb, Kristy, Leo83 och 2 andra gillar detta.
  15. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Självklart måste en läkare gör ett utlåtande, tror ingen föreslagit något annat mer än att symptomerna liknar de vid karpaltunnel syndrom.
     
  16. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Eftersom jag skrev att jag hade besvär med obehagskänsla i handen när jag använde clearview cover skall jag för tydligheten skull bara göra klart att jag INTE hade karpaltunnelsyndrom eller något liknande. I mitt fall begränsade det sig till att jag kände obehag när jag greppade om telefonen när jag hade vikt bak skyddet. Eftersom det är plast så strävar det att återta läget igen och eftersom baksidan är ledad för att man skall kunna använda den som ställ finns det ingen riktig styrsel i paketet när man håller den på det viset. Man måste krama ganska hårt om det hela i det läget och ändå kan hela baletten fara ur handen om man inte aktar sig eftersom plasten också är ganska hal. Detta hände också någon gång.
    Detta gjorde att det för mig i alla fall blev mycket obekvämt på ett sätt som ett normalt plånboksskydd aldrig blir. Jag kände obehag i handen redan efter ganska kort tid med clearview cover och skrotade det, efter detta har jag aldrig haft detta problem igen. Tur i oturen var att jag köpte det på rea!