Amazfit Cor

Diskussion i 'Wearables' startad av Mindir, 19 feb 2018.

  1. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    I Fredags fick jag hem mitt Amazfit Cor armband.

    Original Xiaomi Huami AMAZFIT Cor Smartband INTERNATIONAL VERSION-$57.76 Online Shopping| GearBest.com

    Bakom Amazfit märket ligger bolaget HUAMI.

    Huami | Top #1 Worldwide Wearable Device Company

    Huami har sålt över 45 miljoner produkter idagsläget så de vet vad de sysslar med.
    Mycket tack vare deras samarbete med Xiaomi som står bakom deras Mi bands.

    Skulle tro att Amazfit Cor ger en bra vägledning om vad kommande Mi Band 3 kan tänkas se ut och innehålla när väl Xiaomi lanserar ett nytt armband om det sker.


    Jag har tidigare använt mig av samtliga Mi bands och kommer närmast från MI band 2 med en trevlig stainless steel länk från MIJOBS.

    Det som jag gillar med Amazfit Cor är följande:

    * 1,23" IPS färgskärmen med backlight som går att ändra ljusstyrka på - Mycket trevligt!
    Även Gorilla glas 3 ligger på som skydd vilket är trevligt då Mi band 2 skärmen ganska lätt fick repor på sig.

    Nu kan man också läsa av meddelande på ett enklare sätt än vad det gick att göra i Mi band 2.

    Just meddelande bitarna funkar fint ihop med tredje parts appen : Amazfit tools
    Samma bolag som ligger bakom Mi band tools, som är en billig investering att komplettera produkten med när Mi FIT appen inte har allt på plats.
    ÅÄÖ funkar inte ännu och inte heller emoji när man får ett meddelande skickat till sig.
    Blir ett ? istället för bokstaven/bilden i fråga.
    Kommer förhoppningsvis på plats i kommande uppdateringar åtminstone emoji.

    * Designen - Ser mycket fint ut med den lite lätt böjda ramen (2,5D?) och ett mycket trevligare intryck än vad Mi band 2 ger.
    Cor går också att ta loss från själva armbandet så ser framemot att lite senare kunna köpa in en snygg metall länk från en tredje part tillverkare. Vore väldigt snyggt med en länk med samma färg som själv ramen.

    * Touchfunktionaliteten ! Nu kan man faktiskt göra en del saker på själva armbandet utan att behöva gå in i MI FIT appen och ändra på saker och ting.
    Swipa neråt/uppåt/trycka och sedan åt sidan för att radera/gå ut ur en funktion etc.
    Inte jätte enkelt men helt klart en stor förbättring mot Mi band 2.

    * Cor innehåller ett 170mA batteri så räcker bra till att driva färgskärmen och vibrationer och annat.
    Har pulsfunktionen avstängt och tycker den tickar ner runt 5-10% per dygn beroende på hur mycket man pillar med den samt hur mycket meddelande man tar emot. ( vibrationer ganska strömkrävande)
    Känns helt klart som man får ur 15-20 dagar ur denna med pulsmätaren avslagen.

    * Flera olika små appar och möjlighet att byta watchface inbyggt. Kommer nog fler saker framöver förmodar jag som passar ihop med Cor framöver tex en app för att styra starta/pausa sin musik på telefonen tex.

    Rent spontant får jag lite SONY smartwatch 2 vibbar när jag bläddrar i Cor funktioner och dess gränsnitt.

    *Alarmfunktionen - Perfekt att använda sig av när man vill vakna och inte väcka hela huset.
    Numera kan man också välja mellan Snooze och att stänga av larmet direkt på skärmen.

    * Magnetladdaren - En custom magnetladdare som känns trevlig och väldigt enkel att ladda med. Fortfarande en unik lösning för produkten men var ju samma med MI band 2 så har bara gjort den snyggare och smidigare.
    Med en bra batteritid på plats så för kortare resor under en vecka är det något som man kan lämna hemma ändå.

    * En annan trevlig förbättring mot Mi band 2 var att man kunde ställa intervallet som man vill att skärmen skall tändas upp när man vrider på handleden så man slipper ha på den funktionen på natten.

    Jag har inte testat pulsmätaren eller använt den ihop med träning ännu. Finns numera också en liten app i armbandet som heter Exercise som är tänkt att använda när man tränar som visar tid, puls kalorier etc så känns som ett lite trevligare träningsredskap att ha med sig än vad Mi band 2 var.

    Priset som jag gav var 406 kronor dvs runt det dubba av vad ett miband 2 kostar idagsläget.

    Värt att uppgradera från ett Mi band 2 ? Svaret får bli JA på den frågan.

    Alltid trevligt med något nytt samt färgskärmen och touchfunktionen bara det värt de extra pengarna.

    Prisvärt ? Absolut!

    Något som jag saknar ?
    En GPS hade väl alltid varit trevligt men då hade nog priset gått upp ett antal dollar samt GPS antennen svårt att få till i en så liten produkt och batteritiden hade tagit väldigt mycket stryk när den väl var påslagen ändå.
    Finns ju också ett par andra Amazfit produkter där GPS finns på plats och mer inriktad på träning ( BIP,PACE etc)

    Då jag inte tränar allt för mycket så ser jag Amazfit Cor främst som en trevlig notifier enhet med färgskärm som har en bra batteritid.

    Kan dock vara klokt att vänta och se hur Mi band 3 kan tänkas se ut och innehålla men tror att Xiaomi vill hålla nere prisbilden ännu mer och kanske skalar ner på designen något och väljer en billigare ram/armband än vad Amazfit Cor har.

    Rent funktionsmässigt har jag svårt att se att Mi band 3 har mer funktioner än vad Amazfit Cor har om Xiaomi fortfarande är måna om att ha en bra batteritid i sina smart bands.
     

    Bifogade filer:

    • 1.jpg
      1.jpg
      Filstorlek:
      459,4 KB
      Visningar:
      339
    • 2.jpg
      2.jpg
      Filstorlek:
      570,3 KB
      Visningar:
      322
    • 3.jpg
      3.jpg
      Filstorlek:
      414,4 KB
      Visningar:
      327
    • 4.jpg
      4.jpg
      Filstorlek:
      365,6 KB
      Visningar:
      325
    • 5.jpg
      5.jpg
      Filstorlek:
      352,4 KB
      Visningar:
      306
    Last edited: 19 feb 2018
    Krille1869, flipp, Droid82 och 3 andra gillar detta.
  2. Droid82

    Droid82 Guest

    Har du hunnit testa pulsmätaren nu? :)
     
  3. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Varit förkyld så inte tränat något. Dock gick en liten runda och satte på Exercise.
    Blev fin summering i Mi fit!

    Återkommer när jag gjort en längre sträcka och ser hur en högre puls funkar.
     

    Bifogade filer:

    Droid82 gillar detta.
  4. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Nedre delen av bilden med HR kurvan.

    15% batteri kvar efter 8 dygn med ganska mycket pillande samt 3 av 5 i ljusstyrka på skärmen.
     

    Bifogade filer:

    Droid82 gillar detta.
  5. lojden

    lojden Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 5
    ROM:
    xXx
    Hämtade precis ut min COR, blir en uppgradering från mi band 2, känns gedigen! köpte från geekbuying när det var någon raid för 326kr.
     
    Mindir och Droid82 gillar detta.
  6. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Körde ett pass på löpbandet igår.
    Tycker bandet visade samma puls som själv löpbandet gjorde.
    Framför allt verkar bandet mäta lite bättre vid puls över 120 än vad mi band 2 lyckas med.
    Återkommer när jag kört ett mer rejält pass och ser hur det är med världen över 140.

    Gjorde en nerrampning mot slutet och höjde tempot sedan och tycker bandet fångade upp det hela bra.

    Hade bandet i 10 dygn och laddade sedan vid 15% vid en mer normal andväning utan allt för mycket pillande på bandet. (HR av, smart DND av , ljusstyrka 3 )
     

    Bifogade filer:

    Droid82 gillar detta.
  7. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Bytt armbandet till en metal länk istället.

    Inte helt lätt att få av armbanden men gick efter en stund.

    En trevlig uppgradering till ett redan mycket bra smartband.
     

    Bifogade filer:

    flipp gillar detta.
  8. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Amazfit Cor 2 släppt i Kina nyligen. Priset runt $45

    The new Huami Amazfit Cor 2 with NFC goes on sale in China via Xiaomi's store - Gizmochina

    Kommer det en International version där NFC funktionen stödjer Google Pay kommer den få ersätta min Amazfit Cor.

    Batteritiden verkar ju grym också även om Cors 10 dagar + ( HR av) är helt OK för mig redan.

    Priset på Amazfit Cor idag varierar ganska kraftigt på Kina sidorna från strax under 600 ner till under 400 kronor så kan tänka mig att Amazfit Cor 2 också går att hitta till trevliga nivåer är den väl är släppt.

    Hoppas också på att man kan återanvända metall länkarna från Cor till Cor 2. Vore ju trevligt.
     
    bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Trevligt med NFC, men man önskar ju då att det gick att använda den med Google Pay på något vis. Hade varit fantastiskt smidigt.

    Ja, en batteritid på 20 dagar var inte så dum.
     
    johanruda gillar detta.
  10. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    yep.
    Utan stöd för Google Pay /Samsung Pay eller liknande är NFC funktionen meningslös i den här typen av armband.
    Då det inte går att para något headset eller liknande till bandet för att lyssna på musik ger det som sagt ingenting i så fall.
    Vore konstigt om versionen som släpps utanför Kina inte har de stöden på plats.
     
    bernard gillar detta.
  11. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Det verkar ju som att den iallafall skall släppas i USA om jag såg rätt. Då borde ju Google
    pay få stöd via nfc. I övrigt utgår jag ifrån att man även kommer få notifieringar på bandet från appar etc, verkade så uttalat med samtal, sms i artikeln så borde ju nämna notifieringar från appar med kan tyckas. Kör ett mi band 3 nu, egentligen mest för att få vibration för specifika appar när det kommer notifiering. Tyvärr så ger ju inte dismiss på bandet att notifering försvinner från klockan. Hoppas nya bandet ändrar på det.

    EDIT:
    View: https://www.youtube.com/watch?v=rcoUDeBv32A

    Laddaren ser ju väldigt smidig ut! Verkar rapp i ui med. Får hoppas på en internationell version, med pay stöd.
     
    Last edited: 18 jan 2019
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Huawei har iofs en egen tjänst som heter just Huawei Pay - tror det kanske är den man har NFC för.

    GPay tror jag inte att jag sett ännu på enheter som inte kör Android eller Android Wear.
     
  13. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Så är det såklart. Blir nog inte Pay.
     
  14. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Upptäckte en del nya saker i videon.
    Såg att det nu gick att styra musiken i armbandet.
    Har inte hittat den funktionen i första Cor åtminstone. En trevlig nyhet.

    Såg också att de hade ändrat fästet till armbanden mellan Cor och Cor 2. I tvåan verkar det vara någon skruv medan i Cor 1 är det ju bläck av något slag som man drar ut och hakar loss.
    Ett helvete att få av dem, så trevligt om de gjort det enklare i Cor 2 att byta armband.

    Tyckte också på lutningen av Cor 2 att stainless steel länkar till Cor 1 kan kanske passa till Cor 2 också. Är det samma fästanordningen på insidan borde det fungera.

    Trevligt med betalningen i tunnelbana etc
    Framtiden får utvisa vad vi kommer att kunna göra med den saken här i Sverige.
     
  15. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Cor 1 har stöd för AliPay. Troligen kanske det som man visar upp streckkoden för i videon också.
     
    bernard gillar detta.
  16. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Fick en uppdatering igår till Cor.

    Lade till musik funktionen som man såg i Cor 2 videon samt även ändrat exercise till Activity där man nu också kunde välja Threadmill.

    Var på gymet när jag upptäckte det hela så kom ju lägligt.
     

    Bifogade filer:

    M203 gillar detta.
  17. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Om du dismissar en notifiering på bandet, försvinner den då på telefonen?
     
  18. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Nej.
    Tar man bort ett meddelande på enheten finns det fortfarande kvar i telefonen.
     
  19. peter84

    peter84 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2013
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telenor & Halebop
    Telefon:
    Samsung S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor & Halebop
    Telefon:
    Samsung S10e
    Beställde precis en Cor 2 ifrån Inet
    Kan man styra Spotify?
     
  20. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Det funkar bra.
    Start/stop/forward/backward.