Viaplay/Cmore 5.1 CC Ultra

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av dekbom, 15 jan 2019.

  1. dekbom

    dekbom Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Är det någon som får till 5.1 DD(+) från Viaplay/Cmore via Chromecast?

    Jag får 5.1 DD från Netflix och HBO Nordic via CC Ultra samt Android TV men ej på Viaplay & Cmore. Viaplay via PS4 ger dock 5.1 DD men som sagt inte via CC & Android TV.

    CC Ultra är inkopplad i Sony receiver (STR-DN1080), PS4 likaså.

    Någon som har en aning om varför jag inte får till DD?
     
    bernard gillar detta.
  2. mrhaav

    mrhaav Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2
    Från vilken app / device castar du Netflix när du får DD 5.1 ljud? Från Android TVn?
    Funkar det även från en mobil?

    Jag har inte fått till DD 5.1 ljud när jag castar, från Samsung S7 eller iPad, till ChromeCast Ultra. Varken med Netflix eller HBO Nordic.

    /mrhaav
     
    bernard gillar detta.
  3. dekbom

    dekbom Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Om jag kör Netflix från Android TV får jag DD. Castar jag från min mobil (OnePlus 6) till Chromecast Ultra så får jag DD+.

    Minns inte om jag fick DD eller DD+ när jag castade från mobil till TV:ns inbyggda Chromecast då jag har inaktiverat den.
     
    bernard gillar detta.
  4. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Nix, samma upplevelse här.

    Andra appar typ Netflix och Google Play Film funkar fint med 5.1, men jag har inte lyckat få 5.1 med Viaplay.
     
    dekbom gillar detta.
  5. mrhaav

    mrhaav Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag håller på att bli galen........ Jag får inte valet i Netflix att aktivera Dolby Digital under "Ljud och undertexter".

    Vad krävs för att få det valet?

    Jag har CC Ultra kopplad till TVn, LG 47LE550N, och optisk kabel till min receiver.
    Kör jag PS3 på samma sätt så får jag DD ljud.

    Ursäkta att jag stjäl din tråd, dekbom.
     
    dekbom gillar detta.
  6. DroidRobban

    DroidRobban Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej,

    Som jag förstått det så kan man inte skicka det Dolby Digital + ljudformat som streamingtjänsterna använder via en optisk kabel utan endast via en HDMI ingång som stödjer standarden HDCP 2.2 vilket nyare recievrar gör.

    För att få Dolby Digital ljud till din reciever med ditt nuvarande upplägg skulle du behöva en TV med HDMI portar som stödjer HDCP 2.2 standarden och sen skulle den behöva ha inbyggt stöd för att först kunna avkoda Dolby Digital + ljudet och sedan konvertera det till vanligt Dolby Digital ljud som kan skickas via den optiska kabeln.

    Förut hade jag också chromecasten ansluten till ett HDMI uttag på min Samsung TV och en optisk kabel till recievern men fick bara ut stereoljud då jag med, sen snokade jag lite på nätet och insåg mitt misstag.

    Jag har numera min Chromecast ansluten till en av HDMI portarna (HDMI 2.0a) på min Onkyo 686 reciever vars HDMI portar stödjer HDCP 2.2 standarden och får Dolby Digital + 5.1 ljud (ej samma som vanligt Dolby Digital 5.1 ljud) skickat till den från chromecasten från Google Play Film för filmer som har surround ljud (OBS! deras Trailers verkar bara ha stereoljud).

    Jag får däremot inget Dolby Digital + 5.1 ljud skickat till recievern när jag kollar film via Viaplays Android app trots att de påstår sig stödja DD+ ljud till Chromecast, och så gott som alla deras HD titlar ska ha ett DD+ ljudspår enligt dem själva.

    Viaplays Android app håller inte vad de lovar för det ska fungera för den med, och det bör alla som har samma problem upplysa deras support om så Viaplay fixar det.

    CMore Play och DPlay Android apparna har inget stöd för surroundljud utan bara stereoljud, så i dessa tjänster får man bara det.

    Netflix använder jag inte själv men via den appen bör man sannolikt också kunna få ut DD+ ljud via chromecasten då de ligger i framkant när det gäller surroundljud och visst till och med har Atmos stöd på många titlar.

    Sen är jag fortfarande tvungen att ha optokabeln inkopplad mellan tvn och recievern för när jag startar cmore eller viaplay appen på tvn kopplar den ifrån anynet och recievern får inte ljudet via hdmi arc då utan via optiska utgången på Tv:n.

    Kanske beroende på att jag har dolby digital valt som ljud ut för de smart tv apparna, men det är bara dolby digital 2.0 som i princip är en digital version av prologic, fast bättre än stereo i varje fall.

    Mvh,
    Robban
     
    Last edited: 16 jul 2019
    edvinnn gillar detta.
  7. Spindeln100

    Spindeln100 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3
     
  8. Spindeln100

    Spindeln100 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag får 5.1 ljud från Netflix i min Philips smart TV . det får jag även när TVn ta emot signalen från min tv-box och skicka den vidare till mitt LG hemmabiosystem
    Dock inte med Chromecast . ett undantag är tydligen Popcorn time men det ska vi prata till tyst om
    IMG_20210225_154807.jpg
     
  9. Spindeln100

    Spindeln100 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3
     
  10. Spindeln100

    Spindeln100 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3
    Viaplay skriver
    Viaplay stödjer Dolby Audio på följande enheter: Apple TV, Smart-TV’s*, Xbox One, Playstation 3/4, Safari på Mac och Edge på Windows.

    *Vi sänder ut 5.1 ljud på Panasonic Smart TV där stöd för detta ljudformat finns på enheten. Det vill säga, stödjer inte din TV 5.1 ljud så kommer inte heller tjänsten att komma upp i dessa ljudformat.

    och vad gäller cmore så tror jag faktiskt att du bara får surroundljud Om du spelar upp cmore i deras play kanal hos din tv-leverantör Tex comhem . Alltså det går in i boxen klickar på play kanaler och bläddra ner till cmore
    Så är det i min TiVo box .nu var det väl senast två år sedan jag såg på CMore Via play Kanalen i boxen