Optisk zoom med Android Pie

Diskussion i 'Galaxy S9+' startad av Flyckt, 21 jan 2019.

Taggar:
  1. Flyckt

    Flyckt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Efter att min S9 plus uppdaterades till Pie, och därmed fick den nya kameraprogramvaran så använder den inte längre den optiska zoomen, utan bara digital zoom.

    Det är enkelt att testa genom att täcka för den nedre av de två objektiven och zomma. Jag är rätt säker på att jag testat det tidigare (innan uppdateringen) och att jag då konstaterade att den använde det nedre objektivet när man zoomat.

    Om det var så när man zoomade genom att “zooma med fingrarna” på skärmen vet jag inte, men när man klickade på den lilla “x2”-symbolen som fanns så blev det så.

    Är det fler som har det här problemet efter uppdateringen?
    Är det någon som inte har uppdaterat till Android 9 ännu och kan verifiera att jag minns rätt, och det fungerar så som jag har för mig?

    Min telefon är helt original, jag kör svenska, och jag använder original-kameraappen från Samsung.
     
  2. Sunkan85

    Sunkan85 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Den använder bara den nedre kameran när du väljer Livefokus. Har nu testat att zooma med fingrarna och trycka på 2x men det är bara den övre kameran som används
     
  3. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Märker på min note 9 (med pie) att den snabbt byter till digital zoom om jag håller fingret för, som att den kompenserar för blockaden.

    Antar att det inte hjälper eller är samma, bara en tanke.
     
  4. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 175
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Vid tillräckligt bra ljus ska den optiska zoomen i den andra linsen kopplas in och användas. Men vid mer dunkla ljusförhållanden (eller vid mörker så klart) så används istället per automatik den digitala zoomen i den första huvudlinsen. Det finns beskrivningar för hur detta funkar om ni googlar lite. It´s by Samsungs design (bra eller dåligt är upp till var och en att ha synpunkter kring).

    Så ja, om man täcker för den andra linsen så används den digitala zoomen i huvudlinsen istället (för-täckt lins = ej tillräckligt med ljus).
     
    Kristy och Flyckt gillar detta.
  5. Flyckt

    Flyckt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Aha.
    Tack för informationen.
    Jag verifierade att det var exakt så som du skriver på min telefon. I fullt dagsljus används zoom-objektivet, men i "halvskumt" ljus inne så körde den bara med huvudobjektivet.
     
    Kristy, osvanberg och bernard gillar detta.
  6. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 175
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Kalas :)!