Diskussion: Hur är batteritiden hos er på Galaxy S9+?

Diskussion i 'Galaxy S9+' startad av Xcito, 10 mar 2018.

  1. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Svårt att säga något om det, beror under hur lång tid. Är det under 2 dygn är det rätt bra. Annars är det lite sämre :)

    Jag är nöjd om telefonen håller iaf 1 dygn. Oftast klarar jag mig 2 dygn, så jag är mycket nöjd med batteriet.
     
  2. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det är helt normalt för en S9+. Kör du fullt ut med Wi-Fi så får du 1-2 timmar extra SoT.
     
    m0hamed gillar detta.
  3. ConnyHedgehog

    ConnyHedgehog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2018
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1
    Ni som får ut så bra batteritid, kan ni skriva en lättförståelig punktlista på vad jag kan göra för att förbättra min standbytid?

    Under natten drar mitt batteri ca 6-8%, och under dagen drar den långt mycket mer (trots hyfsat begränsad användning). Jag brukar landa på ca 2-3 timmars SOT. Har telefonen en dålig dag dör den innan jag ens når 2 timmars SOT. Always on display har jag på (men har testat att stänga av, och det gör ingen märkbar skillnad i batteritid) och Samsung Health är aktiverat då jag vill ha stegräknaren på. Jag gjorde en fabriksåterställning efter att jag fick Pie och installerade därefter de viktigaste apparna (facebook, messenger, instagram etc) och har fortfarande problemet med kass standbytid.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hur ser mottagningen för mobilnätet ut? En dålig mobilsignal gör att telefonen drar väsentligt mer ström
     
  5. ConnyHedgehog

    ConnyHedgehog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2018
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1
    Just nu ligger jag på 2 pluppar av 4 med signalstyrka -100dBm (40 asu) (dessa siffror säger inte mig något, men det säger säkert dig något). Kan det vara det som är problemet? Min förra mobil hade exakt samma simkort med samma operatör och den hade inga problem överhuvudtaget med dålig standbytid. Man ser ju folk här på forumet som får 8 timmars skärmtid, så får jag max 3 timmar (och det är med väldigt låg ljusstyrka, batterisparläge på etc)
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag antar att det där är 4G. 100dBm är inte en jättebra signalstyrka, men inte heller superdålig. Din mottagning kan nog absolut göra att telefonen drar lite ström, men ser inte att den ska dra väldigt mycket.
    Man kan dock inte helt jämföra då det är helt annan hårdvara i din S9 och din äldre telefon, samt att det kan vara skillnad i hur bra telefonerna tar emot signalen från din operatör
     
  7. ConnyHedgehog

    ConnyHedgehog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2018
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1
    På "typ av mobildatanät" står det "LTE", är det det som är 4G? Jag har Tele2 ifall det hjälper dig. Nä asså jag kan inte heller förstå varför jag får så dålig standbytid. Vet du något annat man kan göra för att försöka ta reda på vad det är som drar batteri?


    Nä det är sant, men min förra mobil var en Sony med snapdragon 801, så man tycker ju att allting borde vara bättre på en S9+, även standbytiden.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, LTE och 4G är samma nätverkstyp bara olika termer.
     
  9. m0hamed

    m0hamed Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    53
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung s21 ultra
    Jag stängde av auto sync, och efter pie uppdateringen har jag night mode på hela tiden. Fick ut 6h sot igår mestadels på Wifi.
    Annars med 4g på hela tiden hamnar sot mellan 4h30 eller 5h.
     
  10. ConnyHedgehog

    ConnyHedgehog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2018
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag testade det nu imorse och då fick jag inga notiser av varken mail eller meddelanden på Messenger. Jag behövde aktivt öppna apparna för att få reda på att någon hade försökt kontakta mig, det känns ju inte helt rimligt? Ska man verkligen behöva gå tillbaks 10 år i utvecklingen (jag överdriver lite, men du förstår vad jag menar) för att få en rimlig standbytid? :)

    (Med auto sync antar jag att du menar att stänga av "synka" i panelen mina min upp när man drar nedåt från toppen av skärmen)
     
  11. m0hamed

    m0hamed Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    53
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung s21 ultra
    Testa och se om det är skillnad när du har Wifi en heldag hur ser din sot ut då? Jämfört med bara mobiltnätverk. Kolla också om det är en app som körs i bakgrunden som äter batteri för dig. Jag tror standard för s9+ är mellan 4.30 och 5h skärmtid beronde på hur man använder den.

    För mig räcker batteriet en heldag brukar sällan ladda den under dagen, och på kvällen har jag ca 15-20%. Just nu är har jag 2h sot med 67% batteri.
    Om du upplever batteriet som ett problem kan du kolla med samsung, prova chatta med dom på members appen. Hoppas det löser sig för dig
     
  12. ConnyHedgehog

    ConnyHedgehog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2018
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag får lite högre SOT de dagar jag är hemma och bara är på Wifi, men vi snackar kanske 15-30 minuter extra, dvs kring 3h, oftast lite under.
    Här har vi en bild på dagens användning. Strax under en och en halv timme SOT med bara 42% kvar. Extrapolerat till 0% ger det lite mindre än 2.5 timmars SOT. Ser ni något konstigt som drar ström? Som ni ser i början av grafen så tappar mobilen ca 8% under natten vilket känns helt galet mycket. När jag är på jobbet så ser ni att den tappar ännu mer och där använder jag knappt mobilen.

    Jag har snackat med Samsungs support flertalet gånger med andra problem och ärligt talat är de totalt värdelösa. De vet ingenting om någonting och man får intrycket av att de vet betydligt mindre än en normalt teknikintresserad person.
     

    Bifogade filer:

  13. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 205
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Du har nog inte mycket & klaga på när du spelar spel som Pokémon go & det andra spelet.

    Du bör nog testa att skita i just Pokémon go(1-2dagar & se) & kanske stänga av auto sync på emails & istället synca manuellt.

    Dessutom har du 20 timmar sedan du laddade?! Det är ju för fan galet mycket tillsammans med din andra info.

    Att 8% försvinner under natten är kanske att du har prylar som syncar. Använder du always on display?
     
  14. ConnyHedgehog

    ConnyHedgehog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2018
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för ditt svar!
    Jag får samma dåliga batteritid även på helger när jag inte spelar något, så det är inte det som är det stora problemet, utan det är standby drain.
    Jag bifogar samma bild igen med lite pilar och markeringar. Anledningen till varför jag har 20 timmar sedan jag laddade är för att jag ville visa hur mycket den drar över natten (dvs ca 8 timmar går åt där). Som du ser på bilden är det första röda området när jag tappar ca 8% över natten. Ingen Always on display på eller något. Innan Pie tappade jag 2-3% per natt. Sedan ser du en röd pil där det börjar gå nedåtm där har vi ca 15 minuter Pokémon Go. Sedan kommer nästa röda "platå". Då är jag på jobbet och har telefonen i fickan och den räknar steg när jag går. Annars ytterst begränsad användning. Den blå pilen visar min lunchrast när jag surfar på reddit i kanske 20 minuter. Sedan kommer nästa röda pil, vilket är det andra spelet.

    Så absolut att spel/användning drar mer ström än att inte använda den, men på Oreo hade den första platån varit nästan spikrak och den andra varit mycket flackare. Går man tillbaka till min förra telefon så använde den nästan ingen ström alls när den inte användes, medan den här tappar batteri även när den inte används. Ja, jag har testat flygplansläge och batterisparläge, man ser ändå samma beteende där telefonen helt omotiverat tappar massa procent när den inte används :)

    Att stänga av auto sync är tyvärr inte ett alternativ då jag behöver se när någon försöker kontakta mig.
     

    Bifogade filer:

  15. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 205
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Hänger med i dina förklaringar.

    Ett annat tips är att gå in bland dina appar & se över vilka som har tillgång till GPS hela tiden.

    Utöver det så ser din graph ändå helt okej ut. Men det är ju möjligt att du har varit i en svacka med just synkandet med emails. Att du har synkat mer än vanligt & därav ökad drain för tillfället.

    Just email & andra appar som synkar Ofta är en rejäl bov som man inte tänker på.

    Laddade hem GlassWire nu precis, en app som har koll på vilka appar som skickar/tar emot data. Kan vara en idé & se vilken/om du har någon app som ligger & lurar.
     
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Standby verkar rätt briljant på Pie. Förlorade 3% över 12 timmar en natt i helgen.
     
    bernard och flipp gillar detta.
  17. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag tror det är tack vare "adaptive battery" funktionen som hjälper där.
     
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Mycket möjligt men känns ändå lite osannolikt då den inte borde ha "lärt" sig något än då jag gjorde en clean flash med Odin dagen innan. Men jag låter det nog vara på ändå jag gillar när lurar har bra standby det gör dem mycket mer uthålliga i längden.
     
    night77 gillar detta.
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Helgens användning mestadels hemma.

    [​IMG]

    Sent from my SM-G965F using Tapatalk
     
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det var ju väldigt bra. Samsungs flaggskepp brukar ha dålig standbytid och en stor anledning till att jag håller mig borta från dem.