Bäst cashback på kreditkort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Gizmokvack, 31 jan 2019.

  1. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Amex Cashback Blue kör jag med. Gratis första året om du blir värvad av en vän (hint hint ;))
     
    bernard gillar detta.
  2. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Finns det stöd för Google Pay med Amex-kort i Sverige?
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, endast Apple Pay har stöd för Amex i Sverige.

    Det lär dock komma, frågan är väl mest när.
     
  4. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    SAS Poäng håller i 5 år, så tror inte du är en för liten konsument. Samla en 2-4-1 checkar med classic kortet som är gratis. Genom att skaffa det genom värvning får du direkt 6000p efter en viss spend. En resa till Europa med SAS går på 30000 Poäng. Går rätt fort att samla ihop det.

    Men som jag sa tidigare, om du funderar på USA/Asien så samla mer poäng och sikta på de högre klasserna. När du närmar dig din poängsumma, byt till premium och skaffa en 2-4-1 check som gäller för hela världen. Den som man får med classic gäller endast i Europa. Två business klassresor till USA/Asien kan väl värderas till ungefär 40000kr.
     
  5. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Det var faktiskt ett väldigt starkt argument. Kanske rentav bästa hittills.

    Är det enkel väg? Så om man vill komma hem igen till sin familj krävs det 60k? Eller Tor?

    Och fler frågor följer... :)
    Har du själv AMEX? Har läst att det än idag, år 2019 är vissa svårigheter på sina håll att betala med det. Om det är samma villkor, förutom att mastercard kostar 395kr, är det inte värt att "köpa till" mastercard då?[/QUOTE]
     
  6. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    [/QUOTE]

    Det är tur och retur, 30000p till Europa med SAS.

    Jag har själv Amex premium, och sas eurobonus mastercard premium.
    Classic kortet + ett sas eurobonus mastercard hade varit mest optimalt för dig, betala med MC när det inte går. Första året är det halva priset på sas mc, samt att du även där får registreringsbonus på 3000p.

    Så genom att någon värvar dig till Amex Classic och att du ansöker om ett SAS EB Mastercard så har du redan 9000p. 21000p till + en 2-4-1 voucher så kan du och fru/sambo åka en resa.
     
    bernard gillar detta.
  7. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Men förutom välkomstpoängen finns väl inga fördelar med AMEX? Så jag skulle kunna starta upp med SAS mastercard och använda det? Sedan när det närmar sig en flygning, bli premiumkund för att nå världen och även mot slutet bli värvad till AMEX för att boosta upp ytterligare 6k poäng? Eller tänker jag fel?

    En allmän hypotetisk kreditfråga. Om jag om ett år ska köpa ny bil. Vi säger att den kostar 100k och kreditgränsen är 25k. Nu är man ju nördig och räknar poäng i allt.
    Går det att exempelvis göra en insättning på 100k på sitt kort för att sedan betala bilen för att tillgodose sina poäng? Eller är det kreditgränsen som gäller?
     
  8. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Bilhandlarna brukar inte acceptera kreditkort. Särskilt inte Amex pga avgifter. Debit-kort är inga problem däremot.
     
    Gizmokvack gillar detta.
  9. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Men förutom välkomstpoängen finns väl inga fördelar med AMEX? Så jag skulle kunna starta upp med SAS mastercard och använda det? Sedan när det närmar sig en flygning, bli premiumkund för att nå världen och även mot slutet bli värvad till AMEX för att boosta upp ytterligare 6k poäng? Eller tänker jag fel?

    En allmän hypotetisk kreditfråga. Om jag om ett år ska köpa ny bil. Vi säger att den kostar 100k och kreditgränsen är 25k. Nu är man ju nördig och räknar poäng i allt.
    Går det att exempelvis göra en insättning på 100k på sitt kort för att sedan betala bilen för att tillgodose sina poäng? Eller är det kreditgränsen som gäller?[/QUOTE]

    Fördelen med att ha Amex Classic i början är att du kan ta del och värva kompisar/kollegor och på så sett dra in poäng. Även försöka nå en 2-4-1 Inom Europa om du kanske skulle ha användning av den? Så använd Amex när det går, och vid bokning av resor och vid de tillfällen en butik inte tar Amex, använda SAS EB MC då.

    När det närmar sig en flygning kan du lägga till Amex Premium (om du siktar på att resa utanför Europa). Förutom att du får 5p mer per 100kr, så får du en helt ok reseförsäkring med Amex premium (har själv använt den förra året). Sen finns det en stor chans att du får 12000p när du blir värvad till det.

    Om vi ska dra detta ett steg längre, SAS har infört point sharing, vilket gör att du och din sambo/fru eller andra familjemedlemmar kan samla poäng tillsammans till en gemensam pool. Om din sambo/fru också skaffar ett amex classic, så får hon 6000p efter x kronor spend och du får 6000p direkt vid godkännande. Alltså 12000p tillsammans, sen när du närmar dig en resa, då ska hon bjuda in dig till Amex premium så får hon direkt 12000p och du får 12000p efter 15000kr spend inom 3 månader. Men det är inte garanterat att du får 12000p eftersom du redan har Amex, dock har det funkat för många att bara ansöka genom värvningslänk och få värvningsbonus ändå.

    Som du ser går det hyfsat fort. Du kan även få poäng när du shoppar, ungefär som refunder fast du får SAS poäng som återbäring. Finns flertalet butiker, t.ex. webhallen, dustin home som är med, se denna länk, SAS - Shoppa & tjäna EuroBonus poäng

    Edit:

    Gällande bilköp, om din bilhandlare skulle ta MC exempelvis, var noga med att fråga SEB-kort först, vad jag hört kan de blocka ett kort om du flyttar över en för stor summa över din kreditgräns. Bäst är att prata med de innan.

    Med Amex är det VÄLDIGT noga att du inte för över alldeles för mycket pengar över din kreditgräns, då spärras kortet direkt
     
  10. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Dubbelkollade på kvd nu där jag köpt mina två senaste bilar...
    Observera att vi på Kvdbil inte tar inte emot kontant betalning eller kortbetalning med kreditkort, postväxel, check, företagskort eller utländska bankkort.

    Så inga poäng där inte... :ehm:
     
    bernard gillar detta.
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Om det är enbart är cashback du vill ha så tycker jag Shell mastercard i kombination med betalo som är en tjänst där man betalar sin räkningar med kortet är den bästa lösningen, för räkningar måste man ju alltid betala. Betalo har i vanliga fall i service avgift på ett antal procent men för shell (och några andra partner kort) så kostar det 0% att betala räkningar med betalo.
    Så är det bara cashback man vill ha så bör man sätta det i system att betala räkningar med betalo.

    Betalar du då räkningar för 20 000 kr får du alltså 1000 kr i cash back.

    23424h.PNG

    Betalo — Partners
     
  12. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Kontant bonus. Betala med ditt Shell MasterCard så får du för närvarande tillbaka 0,5% kontant bonus. Dock inte för betalningar via tjänsten Betalo, samt inköp av drivmedel eller inköp på konkurrerande bensinstationer i Sverige.
     
    svenix gillar detta.
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    attans då... kanske går med något av de andra betalo partner korten ?
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    "När du betalar räkningar med ditt Preem MasterCard via tjänsten Betalo ger detta ingen bonus."
     
  15. ThomasL

    ThomasL Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mate 10 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mate 10 Pro
    Ingen administrationsavgift vid e-faktura.
     
  16. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Säker? Isåfall redigerar jag mitt första inlägg.
    Så här otydligt står det på hemsidan:

    Det tolkar jag som att pappersavikostnaden á 19kr försvinner vid e-faktura.
     
  17. ThomasL

    ThomasL Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mate 10 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mate 10 Pro
    Så här står det på min e-faktura varje månad:
    "Kontoställning. Är beloppet oss tillhanda senast xxxx-xx-xx påförs ingen extra ränta eller avgift."

    Är ganska säker på att jag har frågat om det och att avgiften endast tas ut om man inte betalar av hela skulden varje månad.
     
    Gizmokvack gillar detta.
  18. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Gött! Räkneexemplet går ju ut på just att man betalar för sig varje månad. Skriv här om den mot all förmodan debiteras.
    Jag tar bort adminavgiften ur exemplet i förstaposten och ökar på cashbacken med ytterligare 300kr/år vilket då ger en total cashback om 1305kr.
     
    milky81 gillar detta.
  19. johbl

    johbl Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2018
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Zenfone 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Zenfone 8
    Vill man ha ut i pengar finns ju okq8 fortfarande. Dock har de dragit ned sin cashback till 0,3% men om man väl handlar där så får man ut 0,6% av alla inköp (den är värt dubbelt där, bra om man kör tex biltvätt eller handlar andra typer av förbrukningsvaror för bilen.
    Dock var det ju rejält mycket bättre när det var 1% men iom att kortavgiften är gratis så är det i alla fall bättre än de flesta vanliga bankers kort.
    En till fördel är att det är VISA som accepteras mer frekvent utomlands..

    Sedan har de alla andra vanliga typer förmåner:
    Reseförsäkring
    Ränta på insättning just nu 0,75% (har varit smidigt då bankerna haft 0 ränta på lönekontot, bara flytta pengarna dit så har man fått ut lite för dem innan de försvinner i alla fall)
    Drivmedelsrabatt på okq8-stationer
     
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tyckte när jag kollade igenom remember flex olika rabatt partners så blev jag rätt imponerad de har 3000 st man borde tjäna mer på detta än den cashback ni snackar om