eSIM på Apple watch men inte Samsung.

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Midas, 11 okt 2018.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  2. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Jag hoppas verkligen det inte blir så stor skillnad. Såg nu på Twitter att ni ställde frågan till Telenor om e-sim och deras svar var ju föga förvånande...
     
    bernard gillar detta.
  3. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Min klocka beter sig lite konstigt. När jag pratar i telefon och sedan avslutar samtalet så startar Spotify på klockan så musiken hörs ut i högtalarna på klockan. Det är riktigt konstigt och händer oftast efter att jag varit på gymmet. På gymmet har jag inte telefonen med mig utan kör med klocka och Gear icon x. Någon som vet vad jag ska göra?
     
  4. Swericsson

    Swericsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Låter ju jättebra.

    Aa samsung ligger högt men apple har ju flera med sin färger eller vad det e
     
  5. Swericsson

    Swericsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Själv har jag samma problem. Spotify går i gång efter i stort sett varje samtal. Har lärt mig att leva med det.

    Lyckades fixa det i typ oktober. Kommer inte ihåg hur... Sen kom det tillbaka i december
     
  6. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Har märkt att det uppstår när jag på gymmet kopplar upp klockan mot Wifi, jag väljer auto. Sen när jag kommer hem så kopplar den upp sig på Wifi hemma och då uppstår problemet. När jag stängde av Wifi häromdagen och testade ett samtal så gick aldrig Spotify igång. Vet inte om det är lösningen men kan vara värt att testa. Kan inte minnas att den gått igång när jag varit ute utan Wifi.
     
    bernard gillar detta.
  7. Ise

    Ise Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Nu just idag , den 20190122 är halv år sen hqr Teleor sagt att E sim kommer om ett par veckor ....
    Jag tror att Samsung kommer at släppa ut ny klocka tills Telenor har kommit med E sim
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telenor har redan lanserat eSIM. Dock endast för Apple Watch. Kan ha varit någon utan koll på skillnaden som svarade.

    Lär dröja en stund till innan fler enheter läggs till.
     
  9. BGson

    BGson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7 FE
    ROM:
    Stock
    Skickade precis med Telenors kundtjänst på messenger...
    Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
     
    bernard gillar detta.
  10. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Men är det så här det ska vara? Att operatörerna måste "anpassa" sin tjänst till varje produkt? Min förhoppning med eSIM var ju att minska operatörernas inflytande... Förhoppningsvis är det bara nu i början, annars kommer man ju inte kunna köpa en produkt från en mindre tillverkare och hoppas på stöd för eSIM.
     
    N6290, Moby och (deleted user) gillar detta.
  11. dvdhi

    dvdhi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Comviq, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A5
    Platta:
    Apple ipad air
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 46mm
    Har någon provad att kittla fram en QR-kod för eSim av en operatör och provad att skanna den med Galaxy Wearable appen? Kanske fungerar det redan.

    Jag ville göra det och skaffade abonnemang hos tre, telenor och tele2 men lyckades inte att tjata tillräckligt mycket/smart att få en kod hemskickat. Tyvärr har ja ingen operatörs butik i närheten annars hade jag också provat att få en kod där.
    De lyckades alltid upptäcka på nåt sätt att jag inte har en iphone/applewatch och vägrade skicka koden.(kanske min svenska är för dåligt eller de var på tåarna). Så ja misstänker att det kanske funkar direkt och det enda problem är anpassningen i hemsidorna, apparna, SAP, träning av supporten mm.

    Jag ångrade så klart alla abonnemang direkt när jag inte kom längre för att slippa betala.

    Jag frågade också hos tre, telenor och tele2 om ett lanseringsdatum för esim.
    Tre: Först sa de "det här året". Ja frågade om det blir januari eller närmare midsommar och fick "det blir väl det här kvartalet"(jan-mrs) som svar. Dessutom offererade de en jättestor rabatt på abonnemanget om jag blir kvar som kund.(kanske skulle de inte göra det om väntetiden var jättelångt)

    Tele2: Så snart som möjligt. De försökte inte heller hålla mig kvar som kund. Kanske för de inte kommer att ha esim för Galaxy watch så snart?

    Telenor: Så snart som möjligt. I samband med att ja ångrade köpet frågade jag när lanseringen kommer. De offererade en liten rabatt på abonnemanget medan jag väntar och sa den skulle komma under februari eller mars.

    Baserande på samtalen ser det för mig ut att Tre och Telenor ligger närmast en lansering.

    Jag skrev också till GigSky-supporten(www.gigsky.com) om de har/planerar något för Galaxy watch. Tyvärr finns det ingen plan just nu.

    I helgen har jag varit i München på mässan och passade på att kolla lite med de tyska operatören om det fanns en möjlighet att koppla upp klockan med en extra esim till ett tyskt kontantkort.
    Det kan funka hos Telekom dock krävs det att man registrerar kortet och har en tysk adress(kanske också ett tyskt konto).


    Hoppas det händer något snart...
    Det känns lite dumt att bära mobilen med sig när man har en så smart klocka. Lite som att sitta med inline skates på cykeln.
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det skulle nog inte spela någon roll om du fick tag i en kod eller ej. Koderna är anpassade för Apple-produkter, då specifikt för iPhones. Det har testats att skanna en kod med en Android-mobil och det har ej fungerat.

    Du ska ej ha ett eget abonnemang i din Galaxy Watch, utan det blir som en tilläggstjänst till ditt abonnemang. Med Apple Watch, som exempel, aktiveras tjänsten via Watch-appen på mobilen. Det krävs ingen extra QR-kod eller liknande.

    Att ha ett helt annat abonnemang i klockan tar ju bort lite av smidigheten med att ha en smartklocka med 4G eftersom samtal till det vanliga mobilnumret inte skulle fungera och liknande saker skulle bli lite fel. Det skulle också innebära en större kostnad än en vanlig tilläggstjänst. Du skulle alltså behöva ha med din mobiltelefon om du skulle vilja ha möjligheten att ta emot samtal, SMS osv på från ditt vanliga nummer.
     
    bernard gillar detta.
  13. DuoPad

    DuoPad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Skulle ett esim från Telenor Norge fungera?
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du menar med Telenor Sverige, så nej.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har i princip fått bekräftat att Telenor blir först, och ger eSIM-stöd för Galaxy Watch under Q2.
     
    frpl, Moby, Ompan och 2 andra gillar detta.
  16. 3kgt

    3kgt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    300
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    Sitter också i väntan på att Tele2 skall få stödet för Samsung!

    Helt sjukt och absurt att Sverige alltid skall avguda apple på detta sätt! Första enheten med Esim vart Samsung Galaxy S2!!! Sen hade S3 det också men inte här i Sv.

    Största anledningen för varför jag behåll min Samsung Gear S vart Simkorts stödet, sålde därefter den tillsammans med min S3 då Watch kom med inbyggd E-Sim i tron om att den skulle få stöd 2+18, men nu månader sedan så sitter vi fortfarande och väntar.

    Andra länder som har haft Esim aktiverat har ju hängt med i utvecklingen, men här så har dem väntat på att äpplet skall släppa det för att hänga på!

    Och det som gör mig ännu mera förbannad så klart är att när man googlar på esim så nämner flesta sidorna inte ens Samsung! Kolla exempelvis på m3 som skrivit om E-sim

    Ringde tele2 företaget och "skällde ut dem lite" om hur det kommer sig att privata delen fått äpple stödet men företag har inte stöd för nåt utav dem ännu! Enligt dem så får S Watch stöd i Mars! får se om det stämmer.

    Värt att nämna även att Windows datorer/plattor med Esim stöd har haft det hos tele2 sen 2018!

    Ps. Är ingen Samsung worshipper, men är allmänt förälskad i Android. Och är ingen fan utav äpple loggan.
     
  17. Swericsson

    Swericsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Hoppas det kommer snart. Halva våren har ju gått. Dock bara en en femtedel av kvartal 2 :S
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)


    Idag kommer det hända grejer!
     
  19. NoWLB

    NoWLB Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2016
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    72
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    IPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    IPhone 13 pro
    såg att telenor släppt esim till galaxy watch nu

    kommer det hända mer?
     
    bernard gillar detta.
  20. Blasus

    Blasus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har kopplat ihop min Galaxy watch med mobilen med får det inte att fungera!