Tips: Hörlurar som fungerar med Hifi QuadDac över 50 ohm

Diskussion i 'G7 Thinq' startad av Airborne, 6 feb 2019.

  1. Airborne

    Airborne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Har skaffat en LG G7 Thinq främst för den inbyggda Hifi Quad Dacen och det fantastiska ljudet med trådbundna lurar.

    Den har den lilla egenheten att den bara ger hög effekt (för den som vill spela högre eller har trögdrivna lurar) om Impedansen (Ohmtalet) är 50 Ohm eller mer. Detta innebär att vanliga lurar som oftast ligger runt 32 Ohm inte kommer aktivera högimpedansläget som ger mer kraft och definition.

    I regel är det bara vissa hifi hemmalurar samt vissa studiolurar som har högre impedans, exempelvis finns det studiolurar där samma modell kan fås i allt från 32 Ohm till 600 Ohm.

    Det går att lura telefonen men då får man tricksa med adaptrar och motstånd så vad gör man då om man vill ha en lätt portabel hörlur som fungerar utan krångel.

    Jo man köper en Koss Porta Pro(ja den gamla luren säljs fortfarande och den har 60 Ohm perfekt här, men något som ligger den i fatet vid användande på vanliga EU-strypta telefoner där maximal ljudstyrka blir märkbart lägre än de lättdrivna 16-32 Ohm lurarna.

    Men just i fallet med G7 och andra LG lurar som har Hifi Quad DAC så funkar det perfekt, det går att dra på ordentligt med rent och bra ljud.

    Köpte deras variant med Headsetmikrofon och enknapps sladdfjärr Porta Pro Remote också 60 Ohm som alla Porta Pro och det fungerar perfekt ihop med G7an.(399kr)
    Att sedan luren är lätt och knappt känns på skallen tack vare deras extra justerbara stödkudde är också bra.

    Skulle man anmärka på något så är det att pratar man man i telefonen så går telefonen tillfälligt ut ur effektläget då det bara fungerar för musik och mediaspelning så samtalsljudet blir något lägre även på högsta volym just då.(inte värre än att det fortfarande fungerar men man kanske får dra upp samtalsvolymen rejält)

    Glöm inte heller att slå på Hifi Quad Dac i ljudinställningen för den är avslagen som default.
     
    bernard och Svampen gillar detta.
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det går att lura DAC'en genom att hålla in en volymknapp om du har sådana på hörlurarna medans man pluggar in dem. Man håller in volymknappen i några sekunder medans man sätter i kontakten så triggas lite högre volym. Har själv testat detta och det har fungerat. Så man behöver inte hållas med adapter i dessa fall.

    Dock har jag själv rätt ordentlig tinnitus och lyssnar aldrig på högre än cirka 25 och jag nyttjar ju självklart inte detta trick då det är onödigt för min del.
     
    bernard gillar detta.
  3. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Volymtricket verkar inte fungera med mina Momentum IE lurar. Provade med alla remoteknappar. Både med musik på och av. HiFi DAC på. Lyckades trigga en massa upprepade meddelanden med + volymknappen, blev lite orolig för de slutade aldrig, men de slutade direkt när drog ur sladden :)

    Går bra att få igång högimpedans läge med förlängningssladd som har mekanisk volymrulle. Blir ca dubbla volymen då. Verkar dock bli något fel för det är jobbigt att lyssna någon längre tid även på låg volym. Synd för ljudet upplevs som lite roligare på samma volym. Kanske är volymrullen som distar ljudet, eller så blir det för mycket spänning för lurarna så de distar mer.
     
    bernard gillar detta.
  4. Airborne

    Airborne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Kan nog vara att Momentum IE inte tål högre spänning, om de inte gör det och får för mycket kommer de att dista. Och blir ljudet dubbelt så högt om det inte är väldigt lågt från början så tyder det på att de kanske får mer än de gillar.

    Volymrullen kan säkert påverka ljudet då en sådan oftast är av låg kvalité, men har man en förlängningssladd innan den så kan man ta bort sladden med volymrullen efter att ha triggat igång högläget. Problemet är att man måste ha en förlängningssladd innan eftersom impedansavkänningen bara görs när sladden sätts i telefonens jack.

    Drar man ut jacket i telefonen och sätter in igen gör telefonen en ny avkänning och då fungerar tricket ej, Själva grejen är att dra ur hörluren/volymrullen ur förlängningen och byta i den änden när man väl fått igång högläget. Dvs med en förlängare som du först sätter i telefonens jack och sedan sätter volymrullen med sladd efter förlängaren bara tills högläget är triggat, du kan då ta bort volymrullen och sätta hörluren i förlängaren istället så länge som du inte drar ut förlängaren ur telefonens jack.

    Det tricket där man sätter i en oansluten hörlursförlängare i telefon jacket först startar dock Aux (linjeutgångsläget),alternativt på lurar med löstagbar sladd så kan man sätta i sladden i jacket i telefonen först och sedan därefter i luren och Aux läget kan i regel bli lite högre men ger ibland till och med ett lägre och sämre ljud på vissa lurar så det är inte alls jämförbart med att trigga igång högimpedansläget. I vissa fall kan dock man tjäna lite på Aux med de lurar det det fungerar bra att göra så.

    De lurar jag har som själva är tillräcklig högohmiga för att trigga högimpedansläget själva distar inte om man inte spelar väldigt(extremt) högt. Min Sonylur går att spela extremt högt utan påtaglig dist, Koss Porta pro Remote klarar spela riktigt rejält högt de med men inte på samma nivå som Sonyluren.

    Däremot spelar sonyluren i synnerhet då även bra på lägre volym.

    Kosslurarna låter bra de också men inte lika bra som Sony, Kan man heller knappast begära då Sonyluren kostar 4 gånger så mycket. För ett par lätta springa runt på stan o bussen låter Koss utmärkt och klart bättre än vad prislappen visar. Att sedan lurar som kostar 4 gånger mer spöar dem är inte så konstigt.

    Fast Sonyluren är så pass stor att den bäst fungerar på längre tågresor där man kan lägga dem i ryggsäcken/väskan när man inte använder dem, på stan och kortare resor är de lite otympliga.

    Koss Porta Pro Remote är så liten hopvikt att den lätt går ned i min lilla manbag som ändå innehåller både laddare och en större powerbank samt ibland även telefonen.
     
    solgule och bernard gillar detta.
  5. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Tror det är volymrullen som distar ohörbart, men tillräckligt för att bli skadligt för hörseln. Tror inte det går att överbelasta hörlurarna med en för stark DAC på låg volym, fast går säkert få lurarna att dista eller gå sönder på hög volym.

    Högtalare brukar kunna må dåligt av klena förstärkare som klipper. Har dock bara spelat sönder en högtalare med kraftig förstärkare (kunde ge över 600 W momentant), men då på grund av att volymen stod nära max utan att jag märkte det. Då rök ett diskantelement (och nästan hörseln också).
     
    bernard gillar detta.
  6. Airborne

    Airborne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Nej att spela sönder lurarna ska rätt mycket till men dist vid högre volym kan man räkna med, däremot om man får kraftig missanpassning vad gäller impedansen mellan telefonen och hörluren så kan ljudet försämras och dista även vid lägre nivåer.

    Exempel när man försöker koppla in en telefon/portabel ljudpryl via en linjeingång (Aux)på en stor hemmastereo från hörlursjacket på en telefon eller bärbar ljudpryl och som då ibland brukar både kunna ge ett svagare och sämre ljud än en tillkopplad apparat med en riktig linjeutgång gjord för ändamålet såsom en stationär CD-spelare.

    Nu har ju just denna LG G7 faktiskt avkänning om den är kopplad till linjeingång(Aux) och ställer då om sig så den borde fungera bättre än en vanlig telefon för detta om man vill koppla den mot en stationär förstärkare/stereo/hemmabio.


    Ett enkelt sätt att kolla om det är volymrullen ställer till det ,är om du fixar en förlängare som jag skrev så kan du ta bort sladden med volymrullen från förlängaren efter att telefonen har gått in i högimpedansläget och då plugga hörluren direkt i förlängaren. Låter det dåligt då också så är det inte volymrullen och låter det bra så ställde volymrullen till det på något vis.

    Förlängare finns både 4pol(headset) och 3pol (hörlurar utan mik)

    https://www.kjell.com/se/sortiment/...m/3-5-mm-kablar/vinklad-headsetadapter-p95319

    https://www.kjell.com/se/sortiment/...5-mm-kablar/vinkeladapter-3-5-mm-0-1-m-p95249

    Om jag nu inte redan hade köpt lurar som själva triggar högläget hade jag köpt antingen sladd med volymkontroll(rullle)

    Förlängningskabel med volymkontroll - 3,5 mm-kablar | Kjell.com

    eller alternativt testat om denna barndämpning fungerat då den bör innehålla ett motstånd.

    Volymbegränsning för hörlurar - 3,5 mm-kablar | Kjell.com

    Sök appen Hifi status (Lg) kostar 9kr på play så visar den vilket läge telefonen står i.

    Ytterligare en sak att tänka på är att i och med att telefonen under rätt omständigheter kan spela mycket högt på extrem nivå är att örats egen distorsion då ökar och att man blir lyssningstrött(egentligen en tillfällig hörselskada som normalt går tillbaka om man inte spelat för högt under för lång tid) Det rena digitala ljudet gör det lättare att spela alldeles för högt, på gammal analog utrustning hörde man på brus o störningar att man passerat en ohälsosamt hög nivå.
    Telefonen är så pass potent i högläget att man får vara lite försiktig så man inte skadar hörseln.
     
    solgule gillar detta.
  7. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Om någon funderar på att köpa AKG N40 på rean så bör ni veta att remotens volymkontroll troligen inte fungerar med LG G7. Remoten fungerar till Sony Z3 compact, så verkar långsökt att något skulle vara trasigt som bara påverkar G7 tycker jag.

    Medföljande proppar till N40 var inte så bra. Fyra storlekar och bara största håller tätt, i bästa fall. Och de är egentligen för stora så de går inte in ordentligt. Blir till att leta något bättre. Läste att Comply dämpar diskanten och måste bytas ut ofta för de tappar spänsten, kanske värt att testa ändå? Någon som har andra tips som kanske inte påverkar ljudet?
    Variety Pack 400

    N40 är bara 20 ohm, så blir lite jobb med att ha dem till G7.
    Vad gäller högimpedansläget så blir jag mer och mer fundersam på om HiFi DAC:en verkligen går för fullt med lurar < 50 ohm. Om det bara är en volymbegränsning så har den förfånansvärt stor inverkan på det upplevda ljudet tycker jag. Tycker jag alltid sätter i min förlängningssladd med volymsnurra, för att få upp G7 i högimpedansläget. Inte för att jag behöver högre volym, utan för jag tycker det blir kraftfullare och intressantare ljud.

    Vet inte om jag skulle klara en blindtest, så är väl bara Placebo-effekten kanske. Eller att jag omedvetet spelar högre kanske. Gratis bättre ljud i så fall, fast risk att jag kommer få hörselskador :)
     
  8. Airborne

    Airborne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Nej jag har den upplevelsen också att LG G7 "spelar ut mera" i högimpedansläget känns som att ljudet blir mer definierat med bättre perspektiv och "punch"samt dynamik även om det så klart är en subjektiv upplevelse.

    Nu beror detta antagligen också på att det finns så pass mycket extra kräm att tillgå i det läget så mycket möjligt att det faktum att förstärkardelen därigenom får ett lättare jobb som då håller distorsionen nere då man kan sänka volymen för att uppnå samma ljudnivå relativt.

    Fast det är rätt skönt att kunna dra på lite extra när man lyssnar på sådant som har en låg inspelningsnivå.(jag lyssnar gärna på sådant med lite dynamik och då kan man både höja och sänka efter behag, något som inte går med eu-limiterade telefoner med för låg maxnivå)

    För övrigt upplevde jag samma sak med min externa DAC och hörlursförstärkare från Ifi som jag använde till samsungtelefonerna att den bättre ljudbilden och definitionen var väl så viktig som möjligheten till högre ljud. Använder den till datorn istället idag.
     
  9. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Hittade en test som jämför DAC:arna i V30 och G7, några citat (auto translate från koreanska, länk till källa på slutet):

    "The G7 ThinQ high-fidelity Quad DAC still uses ES9218P from ESS Technology."

    "Like the previous V30, the G7 ThinQ employs a smart amplifier, which automatically detects the impedance of the earpiece and operates in three modes. Low impedance mode when 50Ω or less, and high impedance mode between 50 and 600Ω. When it is over 600Ω, it is automatically changed to the external audio device mode (Line Out), and the output voltage that is suitable for each is coming out."

    "In the past, the output voltage was high because there was no volume limit on the smartphone. However, recent smartphones are divided in volume by impedance. The reason for this is to meet EN50332-1 ( volume measurement and reference of earphones and set-based sound equipment) standards. The output voltage of the G7 was measured at 1.03 Vrms in external audio mode, 2.06 Vrms in high-impedance mode, and 356 mVrms in low-impedance mode."

    "Stereo crosstalk is an important item to see the separation of the stereo by looking at the ratio of the signal input to one channel to the signal value that goes to the other channel. The better the device, the lower the crosstalk value.
    Previously, the G6 and V30 performed poorly in low-impedance mode, but we've improved it as low as -73dB. The performance of the external sounder mode was -75dB, slightly lower than the previous version, but a whole lot of improvements were made."

    "Conclusion
    The LG G7 ThinQ product measurement verifies the sound quality performance of a high-performance hi-fi quad DAC. The HiFi Quad DAC used the same ESS ES9218P, but it solved all the issues that were noted, too, whether or not you were too concerned with the design. We have confirmed that performance varies depending on how the same chip is designed."

    Ovan citat från (korenska, öppna i Chrome och kör translate):
    LG G7 ThinQ 측정해보니, 오디오 성능 끝판왕?

    Edit: Städade upp bland citaten.
     
    Last edited: 10 mar 2019