Fråga: Edge skärm?

Diskussion i 'Allmänt' startad av polar590, 7 feb 2019.

  1. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 426
    Mottagna gillanden:
    3 209

    MINA ENHETER

    Vad är det som gör att så många inte gillar edge skärm?
     
    Last edited: 7 feb 2019
  2. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Tycker att de flesta skriver att de ogillar det men vi kanske läser på olika ställen...
     
  3. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 536
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Snyggt och ser ramlöst ut.
    Många/klagar på feltryckningar och dyligt men har själv aldrig haft några som helst problem med det på dom jag ägt. S8+/s9+/xz3. Kan ju varit värre förut iofs.
     
    Kristy gillar detta.
  4. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 426
    Mottagna gillanden:
    3 209

    MINA ENHETER

    Skulle stå inte:innocent:
     
    msandstedt gillar detta.
  5. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Tycker det är en relativt OK design men samtidigt att det inte medför till något funktionellt. Snarare tvärtom då telefonerna med edge skärm känns mindre tåliga. Samsungs edge panel har ju inget funktionellt med den böjda skärmen att göra. Att telefonen kan lysa upp så du ser den när den ligger upp och ned är väl intressant, men jag hade inte velat lägga den ner mot någon yta. Speciellt inte då skärmskydd brister i utbud och kvalitet till böjda skärmar. Inte ens det eftertraktade Dome Glass av Whitestone känns helt på topp på min Note 9.

    Så nej, det är mest av praktiska anledningar jag hoppas att denna onödigt långlivade gimmick snart försvinner (snälla, snälla, snälla).
     
    katho och dannejanne gillar detta.
  6. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Menar du böjda skärmar på sidorna?
    Ser inga fördelar alls personligen med det, bara nackdelar.

    Värdelöst passform på skärmskydd.
    Reflektioner av ljus längs sidorna som jag aldrig skulle klara av att se på.
    Saker blir förvrängda på sidorna.
    Panelen är oftast mörkare på sidorna.
    Går sönder lättare om man skulle tappa telefonen.
    Man kommer åt skärmen av misstag.
    Säkerligen dyrare att köpa lös skärm om man ska byta själv.
    Telefoner med böjd baksida som gör att telefonen känns smalare osv blir som en blöt tvål i dessa fall.

    En platt skärm med liten kant på sidorna är ju att föredra alla dagar i veckan. De som förespråkar böjd skärm gör det väl oftast pga att de måste rättfärdiga sitt köp som med allt annat här i världen.
     
  7. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 536
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Eller så har inte alla samma upplevelser som du?
    Som jag skrivit så har jag ägt några med edge, har inte haft några som helst problem med dom.
    Har inte edge för tillfället men saknar det lite faktiskt.
     
    Kristy och Finskpinne gillar detta.
  8. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Det finns en längre tråd från i höstas om "Edge" skärmens för- och nackdelar.

    Jag sitter på en Mi Note 2 och en Mi Mix 1, som släpptes ungefär samtidigt, och är rätt unika i Xiaomis utveckling.

    Mi Note 2 är alltså närmast en fejk/kopia på S*ms*ngs Galaxy 7 Edge.
     
    indika och Kristy gillar detta.
  9. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Så skärmskydd passar lika bra eller bättre än på en platt skärm? Det var som fan.....

    Det blir inga reflektioner av ljus längs sidorna? Märkligt att ljus kan reflekteras så olika på planeten....

    Trodde alla körde samma androidversion på sina respektive modeller, men att det finns specialversioner där det grafiska är omgjort på sidorna för att inte bli förvrängt var mer än vad jag visste...

    Inte heller visste jag att böjda skärmar har mindre variation i färg och ljus på sidorna än en platt skärm...

    Att en ram av aluminium spricker före gorilla glaset var något nytt för mig måste jag erkänna.....

    Lustigt att man lättare kommer åt skärmen på sidorna än vad man gör på en platt skärm. Alla dessa som råkar ut för detta måste ju antingen drömt eller använt en platt skärm.....

    Att en spetsig sida är mer greppbar än en platt sida eller halvrund var som fan.....

    Att en böjd skärm kostar mer kan jag erkänna att jag inte har koll på utan det var bara en gissning.
     
  10. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 536
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Du skrev ner många ord för att övertyga dig själv där.
    Jag använder inte glasskydd.
    Reflektioner har aldrig stört mig.
    Greppbarheten har inget med edge att göra, det har med baksidan att göra, såvida du inte håller med handen över skärmen.....? Verkar ju inte logiskt.
    Hållbarhet.. Hm.. Tappar man mobilen utan skydd så kan den gå sönder... Medveten om det.
    Kostar mer, ja förmodligen, via försäkring nej.
    Har ALDRIG kommit åt skärmen med edge, jag är människa, jag anpassar mig.
     
  11. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Ungefär som i en tråd som handlar om bildkvalitet där en skriver att 720 är på gränsen, speciellt på en stor tv och att 1080 är minimum om det ska vara sebart.

    Då skulle du väl citera denna person i stil med "jag kollar filmer på min tv på 80" som är 320x240 och jag har aldrig haft problem med det"

    Eller i en tråd där det handlar om hz på datorskärmar där en skriver att 120hz är det minsta som är spelbart och citera denna i stil med "jag kör alltid 60hz, flyter på bra och jag har inga problem"

    Som sagt, vad spelar det för roll om du inte kommer åt skärmen utan att du vill det? Grattis. Det gör inte att många kommer åt just skärmen på böjda skärmar.

    Förstår ärligt inte vad du är ute efter. Ta reflektioner, dessa finns och det är som att du motsätter dig detta.
    Dessa finns på böjda skärmar men finns inte på platta skärmar. Grattis att du tycker båda är lika tillfredsställande. Men resten av världen skulle hellre ta en skärm utan reflektioner.
    Tex en telefon med böjd skärm som finns i 2 versioner, båda har böjd skärm och allt annat lika. Förutom då att ena har reflektioner.
    Resten av världen välja den utan men för dig skulle det inte spela någon roll. Grattis igen.

    Att du inte fattar att en telefon med böjd skärm på både bak och framsida är svårare att hålla i än en med enbart böjd baksida säger väl det mesta.

    Fakta behöver ingen övertygelse, det är just det, fakta.
     
  12. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 536
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Ja.. Herregud.... Du babblar om datorskärmar å annat, låt oss hålla oss till topic?
    Du får det att låta som att det är mig mot världen....
    Låt oss även vara rimliga?
    Om både bak å framsidan av luren är böjda, vilken av sidorna är problemet om du tappar enheten?
    Vi gör det lättare, vad är 1+1?
    Det jag menar är ju att man inte håller handen över skärmen.. Iaf inte jag.
    Jag talar ju givetvis av eget tycke.
    Om du/andra tycker annat så gör det.
     
    Last edited: 9 feb 2019
  13. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    En telefon med böjd skärm är ju mer utsatt för att gå sönder vid fall. En med böjt glas både på fram och baksidan är ju således såklart ännu mer utsatt för att gå sönder. Motsätter du dig detta så skulle du tycka att glas håller bättre på kanten än en metallram.

    Tydligen är det fortfarande oklart att det spelar ingen roll om du tycker en sak. Fakta är fakta.
    En böjd skärm orsakar mer feltryckningar än en platt skärm. Fakta. Sen verkar du tro att det menas som att VARENDA människa som använder en böjd skärm råkar ut för det hela tiden.
    Förhållandet mellan böjd skärm vs platt. Mer feltryckningar på böjd skärm oavsett om du inte råkar ut för det. Fakta. Enkel fysik.

    För att avsluta detta, vilket eller vilka av dessa påståenden anser du är felaktiga?

    1. Skärmskydd passar sämre på en böjd skärm än på en platt.

    2. Reflektioner av ljus längs sidorna vilket en platt skärm inte har.

    3. Saker blir förvrängda på sidorna på en böjd skärm som det inte blir på en platt skärm.

    4. Panelen är oftast mörkare på sidorna än på en platt skärm.

    5. En böjd skärm har glas på sidan istället för tex metall och går således sönder enklare vid fall.

    6. Fler ofrivilliga tryckningar på skärmen än på en platt skärm.

    7. En telefon med både böjd fram och baksida har knappt någon sidokant och blir halare att hålla än en med rak kant på sidan.

    Väntar intressant på vilket eller vilka alternativ som du har problem med att vara sanna.
     
  14. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 536
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Du är på snudd till att vara fanatisk i att försöka övertyga mig med din "fakta"
    Det enda jag kan ge dig är att det säkert är nån % större risk att skärmen går sönder vid ett fall.
    Resten påverkar inte mig negativt på ett endaste dugg, inkl feltryckningar som jag aldrig nånsin råkat ut för. även om din främsta vilja verkar vara att omvända mig.
     
  15. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Grabbar, åsikter kan trots variabel fakta inte alltid ändras. Det är många som ogillar edge men även många som gillar edge. För- och nackdelar på båda sidor, även om jag personligen har svårt att se fördelarna numera. Det blir lätt en fråga om design vs. praktisk tillämpning och då står alla på olika sidor.

    Att Samsung lyser upp kanten vilket syns när den ligger upp och ner vore en primär fördel. Mitt problem där är att jag inte vill lägga den upp och ner, speciellt inte när det knappt finns användbara skärmskydd. Jag har tydligen en överdriven mängd sandkorn i mina fickor vilket gör att jag är lite beroende av just skyddet (och att inte bära telefonen i byxfickor).

    Här kommer jag och försöker blanda mig in.
     
    eastbound, bernard och inact_0049 gillar detta.
  16. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Det är fult tycker jag, så har aldrig köpt en med det. Nu vet ni! :)
     
    Bakken och bernard gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 692
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det allra främsta skälet för min del är att jag inte tycker att det är bekvämt. Jag vill ha en plan yta - finner det mer bekvämt, speciellt när man "svepskriver" på tangentbordet. Fingret behöver inte gå ned och upp över någon kant.


    Sedan håller jag med om problemen @sunemangs@sunemangs tar upp, men dessa hade jag nog kunnat tänka mig att leva med om det inte vore för att det gick ut över ergonomin.
     
    Bakken gillar detta.
  18. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Som jag misstänkte. Det handlar inte om saker påverkar dig negativt eller inte.
    En böjd skärm har reflektioner längs med sidorna som inte en platt skärm har. Spelar ingen roll om du inte stör det på det. Det påverkar inte den böjda skärmen ett dugg. Skärmen igonerar dina åsikter och ändrar varken funtion eller form beroende på vad du tycker. Den reflekterar ljus på sidorna även fast du inte stör dig på det.
    Samma sak med de andra punkterna. Alla dessa är fakta om poletten inte trillat ner för dig. Oberoende om du stör dig eller inte på det.
    Är det någon som är fanatisk så är det väl du som motsätter dig fakta.
    Fakta. Fakta. Fakta. Man kan undra hur svårt detta ord kan vara egentligen.

    Fakta: En gammal jänkare med v8:a drar mer bensin än en Toyota Prius.
    Du: "jag har inga problem med soppaförbrukningen på min jänkare"

    Inga problem för min del. Enda jag har problem med är då man sitter och argumenterar emot fakta. :)
    Ska man resonera som eastbound så skulle man kunna svara på det fetstilta något i stil med "jag har inga problem med att hitta skärmskydd" samt "jag har aldrig repat en skärm".
    För inte är det större risk att en skärm repas om man lägger den med displayen nedåt inte....... det är ju inte fakta enligt vissa. :)
     
  19. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 536
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Vi lägger ner här. Du verkar inte kunna acceptera att jag inte ser några nackdelar. Mycket märkligt.. Men men
     
  20. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Det handlade inte om du såg några nackdelar eller inte. Inte mitt fel att du inte kan skilja på fakta och personlig smak.
    Det om något är märkligt, speciellt då det var du som la dig i denna diskussion där fakta radades upp.

    Håller med att vi kan lägga ner detta då det är döfött att argumentera mot någon som argumenterar emot fakta. :)