Huawei spionage

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av Larsgmb, 11 jan 2019.

  1. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Visar hur kinesiska regeringen agerar och hur sannolikt det är att Huawei deltar i eländet.
     
  2. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    att kina skiter fullständigt i vanliga människors privatliv, kan du verkligen inte se koppllingen att huawei skulle vara sämre eller? dom ägs ju av staten där, dom kan göra mer eller mindre vad dom vill.
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det gör väl USA också eller?? Det är dags att vakna upp och inse vi lever i en sjuk värld. Hela interbet är massövervakat så blir naiv debatt om ni bara ska belysa Kina som djävulen i detta spelet. Kina är. Åtminstone öppna med det medans USA gör allt i smyg bakom kulisser.

    Sedan får du nog ta och skilja på Huaweis verksamhet i Kina och utanför Kina Huawei måste anpassa sig till de lagar som finns i de länder du verkar i.

    Sedan att man kan har misstankar om det ena eller andra får man självklart ha men kom gärna med bevis mot Huawei men presentera gärna alla andra tillverkas brister på respekt för privatliv för en mer nyanserad debatt
     
    General Kaos och sergio_2009 gillar detta.
  4. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Lagsystem i västvärlden brukar delas in i dem som kommer ifrån den (brittiska imperiet) Common Law, och Civil Law (europa).
    Dessa har som utgångspunkt att skydda individer mot varandra och mot staten.


    Det fanns (faktiskt!) en sovjetisk rätts tradition.
    Den hade som utgångspunkt att skydda staten mot individen.

    Man kan nog, även om jag inte vet med 100% säkerhet, utgå ifrån att kinesisk lag har samma utgångspunkt.
     
  5. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Kina ligger i en helt egen klass i att kränka sina medborgare, att Huawei medverkar är helt klart. Att dessutom Huawei gör det utanför Kina verkar även det helt klarlagt. Personligen kommer jag aldrig att befatta mig med Huaweis produkter.
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  7. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Man kan inte jämföra USA och Kina 2 helt skilda länder. I det ena kan Donald Trump bli president och du får uttrycka dina åsikter helt fritt. Det finns även oberoende media som kan kalla presidenten rasist osv. I China, ja där fängslar de journalister och politiska motståndare och begår systematiskt förtryck.

    Sen att Huawei är satt under hård press i och med kopplingar med Kinesiska staten är inget konstigt och med all rätt, man ska som land skydda sina medborgare från främmande makt. Och då ska man inte chansa hur liten den än är.

    Men att man som privatperson köper en mobil från Kina/Huawei och riskerar sin egna integritet ser jag som ett helt eget val. Precis som när man loggar in på sitt Google/Facebook konto.

    Jag personligen stör mig jävligt mycket på om jag käkat på en restaurang och Google vill att jag ska ge stället betyg efter mitt besök.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 325
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du vet dock att du kan stänga av det så får du inga såna notiser
     
    eastbound, Kristy och Guts gillar detta.
  9. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Jo[emoji16] Bara att det är störigt så fort man byter lur och "glömmer"
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag känner mig mer trygg med en kinesisk telefon än en telefon med amerikansk teknologi som jag vet med säkerhet har NSA bakdörrar som både kan utnyttjas av NSA och hackare. NSA har redan idag backdörrar till alla amerikanska it jättar så som google och facebook microsoft osv. De alla har blivit utpressade att ge dom access.

    Du får det låta som att det fortfarande är ett val, att du väljer den goda sidan bakom den onda osv.

    Amerikanska bolag har lika hård press från NSA och det utpressas till att installera bakdörrar osv.
    Känns som du tror du kan skydda dig själv genom att välja den goda sidan dvs allt som inte kommer från kina, tror dessvärre om du vill välja den goda sidan på ritkgit får du nog helt sluta använda denna form av teknologi och internet. Vi lever förvisso i en bubbla här i sverige men världen i övrigt är sjuk och dessvärre blir vi en del av den i och med globaliseringen.

    Det kommer ta lång tid innan Kina blir demokrati, kommunisterna dör ut sakna med säkert en och en, men det krävs att dessa gammla kommunister som styr landet dör ut naturligt.. så den yngre generationen som är uppväxt i det mer morderna kina och deras verklighetsbild kan ta över.

    Internet påskyndar utvecklingen åt rätt håll i kina, och de tvingas anpassa sig mer och mer till väst världen, Jag tror inte vi direkt hjälper utvecklingen åt rätt håll om vi nu ska boycotta allt som kommer från kina bara för att det är ett kommunist land.

    Kina har mest intresse av att övervaka sina egna invånare, därför känner jag mig mer trygg med kinesisk telefon än en amerikansk personligen, jag blir hellre profilerad av kina än usa om jag fick välja.
    NSA samarbetar dessutom med fleratal länder så när du blir profilerad av den får även fler länder tillgång till deras data, vi i sverige hade enligt edward snowden läckan tillgång till NSA spion verktyg XKeyscore, detta för att sverige har hjälpt NSA med AKTIV (hacking) signalspaning mot ryssland sedan 50 talet. Blir man profilerad av kina och deras underättelsetjänst så hålls datan åtminstonde inom landets gränser, och vad kina tycker om mig och mina åskikter det bryr jag mig inte om men om man hanmnar på NSA dåliga lista kan det innebära problem tex om man ska resa eller annat.

    Huawei telefoner från kina har ofta en del spyware i sig, som förvisso går att ta bort ibland manuellt ibland enkelt,och ibland via adb, ofta ligger de programen med i de förinstallerade apparna så som ficklampe app, eller minräkare osv, deras telefoner avsedd för den globala marknaden har inte samma mjukvara, de skulle inte våga skicka med sånna verktyg, en rubrik räcker sedan blir det skandal...
    Ett bra verktyg för att kolla detta är virustotal som numera finns på android.

    Skulle de visa sig att huawei skickar tillbaka telemetri data till kina så skulle det upptäckts vid det här laget, det finns många starka intressen som skulle vinna på det, tex usa, har nog många datorforskare som lägger mkt resurser för att hitta konkreta bevis, vilket verkar vara svårt att hitta.

    Oavsett vad känns det som det minsta problemet i sammanhanget, då det känns som alla "gratis" appar man använder spårar en och säljer ens data oavsett, detta är ett problem men lär bli Bättre med android q där man kommer ha betydligt bättre kontroll över hur appar använder ens data och behörigheter.

    Så nej jag tror att boycotta huawei inte hjälper faktiskt.
    Förstås usas oro då den rent hyptetisk går att använda tekniken till cyberkrigsföring och massövervakning men det samma kan sägas om all utrustning som är kopplat till internet, så jag i grund och botten blir det politik av allt...

    Tror ändå att vi som stödjer huawei och köper deras mobiler och deras telecom utrustning hjälper demokratiseringen då det tvingas anpassa sig till globaliseringen, de som boycottar bidrar sanare till att de blir mer isolerade.
     
  11. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Låter som om nån jobbar för Huawei.
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    och du jobbar på NSA ?
     
  13. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Du visar upp ett fantastik brist på faktaresistens. Måste vara rekord på forat :)
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Säger personen som som har eletroniska prylar som det alla står "made in china på" :D
    Dubbelmoralen på topp.
     
  15. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Jag har åtminstone inga problem med att se vad militärägda Huawei håller med.
     
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    [​IMG]
     
  17. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Har du en sån på dig?
     
  18. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nej men du verkar ha det då du tror du är skyddad bara för du boycottar huawei.
    Du borde rensa ditt hem på allt det står "made in china" på till att börja med, återstår dock att se hur mkt som blir kvar. Du verkar vara sjukt paranoid för allt som kommer från kina av mer politiska skäl and rationella skäl.

    Om nu Huawei är så farliga hur kan det då gå så bra för dom ? de tror själva de kommer gå om samsung i år i smartphone försäljning, alla de stora amerikanska tech bolagen har nog ett nära samarbete med militären också ska du se, speciellt med tanke på att det blir allt mer högteknologiskt försvar.
    Som sagt din foliehatt gör dig inte imun mot världen.
     
  20. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    "Paranoid" , "nog" du gissar mycket och vet lite.