Vad får man egentligen skriva om i off-topic ?

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av rodak, 11 feb 2019.

  1. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    En seriös fråga, mest riktad mot en moderator.


    Ett forum utan medlemmar är inget forum.
    Ett forum där medlemmarna inte får diskutera skapar inga återkommande medlemmar.

    Här är en handfull medlemmar som hjälper till att svara på frågor.
    Men mest är det medlemmar som kommer hit när de har problem, skriver sin fråga och försvinner...

    Om forumet var lite mer avslappnat så kanske fler hade återkommit för att läsa och skriva?

    @bernard@bernard är ett verkligen tänkt att inlägg ska raderas och trådar låsas till höger och vänster?

    [​IMG]
     
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag svarar åt bernard, han har annat att göra. Nej, det är inte tänkt att trådar skall låsas till höger och vänster. Dock är det så att Swedroid inte är en demokrati vilket innebär att en moderator är både jury och bödel på samma gång. Att sitta i den positionen kan vara en svår balansgång.
    Din rapport du har skickat in är under granskning och kommer att hanteras under kvällen.
     
    Dockland gillar detta.
  3. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Tack för svar. Jag vet att @bernard@bernard har annat att göra men han är väl den som driver Swedroid och är väldigt aktiv i forumet.

    Känns som att stämningen här skulle kunna lättas upp lite.
    Jag tog själv en paus från Swedroid en gång pga. en moderator och känner att här snart inte finns mer att hämta.
    Jag bidrar där jag kan men får inte alltid svar själv då det inte finns tillräckligt med aktiva medlemmar.
    Måste ju finnas en anledning till varför det är så. För antalet android användare i Sverige är ju inte direkt lågt.

    Finns gott om trådar i off topic som skulle kunna diskuteras på andra forum. Men dessa finns kvar och är ej låsta. Men så fort någon mod är på dåligt humör så raderas det inlägg och låses trådar. Det av något skapar dålig stämning på ett forum.

    Bara för att mod inte har intresse i ett visst ämne så betyder det inte att andra inte har det.
    Ok om det diskuterades olagliga/olämpliga saker, då hade jag förstått.
    Men att stänga trådar och radera inlägg som folk aktivt skriver i känns bara som maktmissbruk och till slut diskuteras inget här.
     
    Albin N7 gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är något av en balansgång; vissa ämnen skapar enkelt osämja och leder till att moderatorerna får jobba hårt med att bevaka trådarna så att personangrepp inte förekommer/skapar mängder med rapporter.

    I första hand är Swedroid ett teknikforum, men givetvis finns det utrymme för att diskutera mycket annat också, speciellt i OFT-avdelningen.

    Men i trådar som ser ut att leda till problem brukar moderatorerna göra avvägningen att det är bättre att stänga tråden, så det finns tid och utrymme för moderatorerna att fokusera på kärnämnena. OFT är ju något av en "bonusavdelning" eller vad man skall kalla det.


    Utmärkt att du lyfter frågan dock @rodak@rodak - givetvis skall vi vara försiktiga i modereringen och låta så mycket som bara möjligt kvarstå så långt det går.
     
    Last edited: 11 feb 2019
    Lias08, eastbound, H-M och 3 andra gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan tillägga att det är oerhört sällan något ämne lyfts bort från OFT. Det sker sannolikt inte mer frekvent än ett par gånger om året från vad jag kan minnas.
     
    Kristy gillar detta.
  6. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Tror faktiskt inte anledningen är mer än att konkurrensen är hård. Inte många som orkar lägga ner tid och svara på andras problem. Är likadant på andra forum, finns folk som varit med länge och bidrar medans det finns andra som inte bidrar med något. Har också upp och ner gångar med forumet, skyller däremot ingenting på moderatorer. Det vore för enkelt.

    Är också väldigt många som sitter här på grund av Köpt & sälj trådarna (som jag tycker förtjänar uppdateras :) ).
     
  7. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 018
    Mottagna gillanden:
    8 510
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    @rodak@rodak Nästa gång är du mer än välkommen att skicka ett PM till mig eller en annan moderator om varför ett visst beslut är tagit om det inte är ett självklart fall. Just tråden som stängdes är lite av en typisk tråd som i regel brukar sluta med en hel del personangrepp där person x kallar person y det ena och det andra när diskussionsunderlaget tagit slut. Jag har tagit åt mig av önskemålet från dig och kommer att lätta något på hanteringen av OFT delen av forumet.

    Tack för dina synpunkter och ha en fortsatt bra dag.
     
    bernard gillar detta.