Android Auto - diskussionstråden

Diskussion i 'Android Auto' startad av Jox, 14 jul 2015.

  1. Kalleman

    Kalleman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    För någon vecka sedan slutade google maps att fungera på android auto när skärmen släcks. Kommer upp en grön skärm med uppmaning om att ändra platsinställningarna. Samma uppmaning kommer upp som notis i mobilen men inget om vilka inställningar som ska ändras.

    Någon som har en idé om vilken inställning som kan bara fel?
    Har testat avinstalleta AA och lägga in senaste.
     
  2. DanielSundberg

    DanielSundberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Det verkar ju sjukt komplext att få AA att fungera korrekt. Jag har i olika versioner haft bl a följande problem utan att ha använt det speciellt mycket:

    -Spotify slutar spela efter några låtar (har hänt från och till)
    -Spotify offline fungerar inte (fixat nu)
    -Måste alltid stoppa i USB-kabeln två gånger för att det ska hoppa igång
    -AA hänger sig
    -Sjukt långsamt att starta
    -Kan bara trycka 5 gånger i rad på skärmen (by design, men sjukt störande för en passagerare)
    -Ej stöd för vissa tjänster jag använder: SR Play, ljudböcker i Biblio mm
    -Om AA är installerat kan jag inte ansluta laddkabeln och köra media via bluetooth (vilket oftast brukar fungera bättre). Måste ha en extra USB-kabel som inte överför data för att "bara ladda".
    -Om jag är 20 mil hemifrån och säger en adress nära mitt hem i Google maps så väljer den en gata (med samma namn) som ligger i en helt annan stad (50% längre bort). Varför??? Jag är inte speciellt orolig för att AI ska ta över världen närmaste tiden...

    Jag är nära att helt ge upp det här men det är ju trevligt att ha maps på skärmen i bilen.
     
  3. GurratheS

    GurratheS Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej alla,

    Tycker det är så konstigt. Trots lång tid som Android Auto-användare, och att jag har alllt uppdaterat till senaste version så vill inte Spotify spela upp via röstkommando trots att den svenska rösten upprepar spellistans namn.
    Har aldrig fått detta att funka!
    T.o.m. i Android Autos gränssnitt så finns det ju en uppmaning/knapp som uppmanar till att använda röstkommandot.
    Det var bra att man numera kan söka på bokstav manuellt iaf. Men sen kan man ju fundera på varför man inte får upp alla spellistor under den bokstaven utan bara vissa!? Och det har inte att göra med om de är offline-spellistor eller online-spellistor...
    OBS! Jag använder mest offlineläget.

    Funkar röstkommandot för er andra? Isf vad säger ni?

    Min setup:
    Seat Leon X-perience 2017
    Huawei P20 Lite med Android 8
    Senaste versionerna av både Spotify och Android Auto, och original usb-kabeln.
     
  4. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 062
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Det är inte så konstigt att det inte fungerar så bra med Android Auto i Sverige. Det är just för att den inte är helt anpassad till svenska språket som den inte är tillgänglig via Play Butiken här. Just Spotify har jag inte så stor erfarenhet av, bara startat någon gång för ett tag sedan och konstaterade att det inte fungerade helt felfritt med röstkommando.
    Allt detta med språk och röstkommando har varit rena berg-och-dalbanan under några år,så jag tycker att man får vara glad att det går alls egentligen nu, på senare tid fungerar ju uppringning via röst på svenska. Navigation med Google Maps har jag inga problem med heller, Waze har ett lite konstigt sätt att uttala engelska fraser på svenska för mig vilket låter så komiskt att man har svårt att koncentrera sig på vad det var man skulle göra! Navigation och telefon fungerar godtagbart för mig och jag är nöjd med det, med tanke på att AA egentligen inte skall gå här.
     
    GurratheS gillar detta.
  5. GurratheS

    GurratheS Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej Gunnar,
    Jo, håller med. Är imponerad över att det fungerar med övriga funktioner, t.ex. så kan jag bara säga "SMS till XXXXXX", och då får jag en fråga vad som ska stå i sms:et. Funkar oftast klockrent. Även navigeringen via Google Maps via svensk röststyrning. Just därför tycker jag det även borde fungera även med Spotify numera.
    Har nämligen läst i tidigare kommentarer att andra har lyckats starta via svenska. Därför tänkte jag att det är nog dags att kolla av igen hur andra gör ;)

    Ha det gott!
     
    bernard gillar detta.
  6. iceman444

    iceman444 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag får Spotify att fungera på svenska för det mesta. Men får ibland problemet som du beskriver att den inte börjar spela efter att den sagt att den ska börja. Men det fungerar oftast.
     
    GurratheS gillar detta.
  7. GurratheS

    GurratheS Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nämen vad konstigt! Men bra för dig ;)
    Men vad säger du då när du får det att fungera?
    Har du öppnat behörigheter på något speciellt sätt, eller gjort något annat speciellt för att få det att fungera?
    Mvh. Gunnar
     
  8. iceman444

    iceman444 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag kommer inte ihåg riktig tror inte att jag har gjort något särskilt. Jag har do k hållit på med Google Assistant parallellt för att få det att fungera på telefon och Google Home innan svenska kom.
     
    GurratheS gillar detta.
  9. GurratheS

    GurratheS Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ok, har nu gått in och kollat behörigheterna i mobilen. Hade inga på för Spotify, har slagit på dem nu. Dock allt på i Android Auto. Ska testa igen ikväll :)
     
  10. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Har fungerat utan problem vad jag vet med min Note 9 och Sambons P20 Pro. Spotify lirar snällt hittills (bara haft Auto i typ två veckor).
     
    GurratheS gillar detta.
  11. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Fungerar mörkt läge i google maps för er andra? Vill minnas att det gjort det tidigare men minns inte helt 100?
    Jag tycker jag blir bländad av de ljusa kartbilderna vid mörkerkörning.
    Det funkar på mobilens skärm men inte i AA.
     
  12. Nightdriver

    Nightdriver Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Styrs by default av bilens ljussensor men du kan ställa in det i AA:s utvecklarinställningar. Antar att det är lite olika från bil till bil.
     
  13. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Tack för svar.
    Hur hittar jag utvecklarinställningar i AA?
     
  14. Iwarsson

    Iwarsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2016
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10
    ROM:
    OEM
    Fungerar utmärkt, Passat 2017 och Samsung S8 och S9+
     
  15. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Märkligt. Jag har också Passat men en 2018 och Samsung S9 utan plus.
     
  16. engbeerg

    engbeerg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2011
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Testa att aktivera nattläge på telefonen när den är kopplad till bilen så bör du få mörkt tema på maps och resten av Android auto
     
  17. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Måste jag skifta tillbaka när jag vill ha ljust sen?
     
  18. engbeerg

    engbeerg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2011
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Japp.. Finns dock en inställning under utvecklaralternativ i telefonen som aktiverar nattläge automatiskt
     
  19. Tråget

    Tråget Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    För mig slutade automatiskt nattläge fungera för ett halvår sen. Rensat cachen, installerat om appen osv. Går inte att få igång den igen. Vet inte om det är bilen eller mobilen eller appen som är problemet. Har liksom givit upp.
    Känns som det konstant fungerar lite som det vill. Samma sak med röststyrningen. Fungerar ibland... Inget man verkar kunna råda över själv.
    Har passat gte (första modellen) samt Galaxy s8+.
    Tycker allmänt att infotainment-systemet i passat är väldigt lynnigt. Så jag antar att största problemet ligger där.
     
    GurratheS gillar detta.
  20. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 062
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Samma erfarenhet här. Ibland fungerar natt/dagläge, ibland inte. Just nu fungerar det men imorgon kan det ha slutat. För mig följer det det automatiska ljuset på bilen, när det är så mörkt så att ljuset på bilen kopplar över till halv/helljus dämpas ljuset på AA. När det är så ljust så att varselljuset tänds istället för halvljus på bilen så går AA över till det ljusstarka läget. Så när det fungerar är det bilens ljussensor som styr AAs ljusläge. Men som sagt det är mycket opålitligt. Röststyrningen funkar dock alltid bra för mig nu, (ta i trä!) :)
     
    GurratheS gillar detta.