Mi Box 4k med Android TV

Diskussion i 'Android TV' startad av zanoy, 11 okt 2016.

  1. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Assistenten för AndroidTV på svenska är väl inte släppt fullt ut. Eller kanske kommer ihåg fel...

    Så jäkla förvirrande då assistenten i olika enheter beter sig olika och stöds i olika utrullningar osv...

    Dessutom Google bakom spakarna som plötsligt ändrar funktioner så de inte funkar längre eller att det funkar på annat sätt.

    Inget för den teknikovana när de gör så...
     
  2. kubbas

    kubbas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Det är den i boxen... Telefon och högtalaren fungerar bra... Ska testa å ställa in den på engelska.. men är ju konstigt då.det fungerade fram tills jag installerade om den?
     
  3. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Det är väldigt konstigt
    Fungerade aldrig förr mig :')
     
    bernard gillar detta.
  4. kubbas

    kubbas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Provade att ändra till engelska och då fungerade det utan problem.. ändrade tillbaka till svenska och då slutade det att fungera igen?
     
  5. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Som sagt har inte Android tv stöd för assistenten på svenska. Det är en konstig tur att det funkade första gången.
     
  6. jorgeng

    jorgeng Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag beställde en Xiaomi Mi Box S 4K HDR från Xiaomis hemsida - alla hjärtans dag erbjudande för 690kr + 29kr i frakt, kommer nästa vecka. Ser fram emot att bläddra i plex bland de filmer jag har i mi box/tv. Att starta plex från mobilen, streaming via plex på datorn, servern och chromecast fungerar också, men kommer bli lättare med mi box.
     
  7. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Tänk på att Androidtv klienten av Plex är jäkligt buggig.

    Får du problem (inte säkert) så kan du köra med Kodi och Plex addon.

    Mycket stabilare.
     
    jorgeng gillar detta.
  8. jorgeng

    jorgeng Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hur buggig är Plex i mi box? Kopplar den ner sig, hänger sig? vad har du upplevt?
     
  9. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Tror inte det har med mibox i sig att göra men men...

    Med Usb-ethernet adapter forcera den transcode till 480p alltid oavsett inställning. Man får ändra manuellt efter start och då får jag inte direct play att funka.

    Helvete att snabbspola (inte en bugg i sig men inte kul då det inte enkelt går att hoppa en timme fram t e x. och när jag spolat har det en tendens att krascha

    Transcode alltid videon om jag har undertexter igång (tror det är när ljudet måste transcodas den gör det, typ dts ljus s)

    Ibland vill den inte starta filmen. Säger nått om nätverksfel. Dock startar det direkt utan problem i kodi med plex plugin så är ju knappast nätverksfel då.

    Allmänt kraschbenägen som jag upplevt.

    Det tråkiga är att flera av buggarna har tagits upp flertalet gånger på support forumet men inget händer.

    Så har inte kört på ett tag. Kör jag blir det via kodi. Har även parallellt kört lite med Emby och Jellyfin. För att utvärdera om jag ska byta.

    Emby/Jellyfin tilltalar mig faktiskt mer just nu men avvaktar Jellyfin utvecklingen då jag inte vet om jag har lust att betala för emby då de börjar stänga dörrarna medan Jellyfin är helt öppet och gratis.
     
  10. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Ett problem med Plex har varit och är att den alltid transcodar om man har undertext. Kan inte streamas original / direct eller vad det blir då. Använder Kodi med mibox vilket fungerar perfekt.
     
  11. jorgeng

    jorgeng Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Fick idag Xiaomi Mi Box S 4K HDR, kopplade in den. I kartongen saknades batterier till fjärrkontrollen, verkar inte finnas i kartongen, samma för er andra? Nät-adaptern är standard europeisk. Inkopplingen gick bra när jag väl fått tag i batterier till fjärrkontrollen. Laddade ner TV4 play appen o såg tre avsnitt av farmen, fungerade ok, laddade hem ett beach-buggy spel, fungerade bra att spela. Startade plex-appen i mi box o surround-anläggningen, kollade på film en stund, fungerade ok med svensk text. Jag valde svenska vid installationen av mi-box. Något som förbryllar mig är att den röda lampan bakpå mi boxen slocknar o är borta en stund när mi box är avstängd med power off-knappen, efter en stund tänds den röda lampan igen..
     
    bernard gillar detta.
  12. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Har aldrig riktigt räknat ut vad boxen gör när man trycker på power knappen. Tvn stängs av men boxen verkar vara igång. Eller så är den snabb på att starta upp/väckas för den är alltid där man sluta senast.
     
  13. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Den går bara i standby, vilket i praktiken innebär att den slutar sända signal över HDMI porten. Den skickar dock först ett CEC kommando till TVn för att den ska gå i standby den också.

    Ungefär som att släcka skärmen på en mobil. Allt är igång som vanligt och boxen drar då cirka 3 watt i standby.
     
  14. jorgeng

    jorgeng Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nu har jag kört mi boxen några dagar o allt fungerar bra förutom att streama filmer från pc/servern via mi box till tv:n i plex appen. Vid streamning hackar, hoppar bilden, syns bäst när eftertexterna rullar på filmen, texten visas, stannar upp en sekund, rullar vidare, suck. Efter googling verkar plex appen vara en disaster app i android tv. Jag installerade kodi i mi box och add-on plex, då hoppar eftertexterna lite mindre, men inte bra. Man blir helt groggy att se på film när det är så här, på den gamla chromecasten hoppade inte eftertexterna någonting. Jag har prövat att ändra de flesta inställningarna för buffring, kvalitet i plex men ingenting hjälper. Har ni andra samma problem?
     
  15. jorgeng

    jorgeng Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Då har man sett Aquaman på mi box/ plex. Startade kodi o sen add-on plex o filmen laggade, prövade att casta till den inbyggda chromecasten i mi box och det laggade då också, suck. På den flera år gamla chromecasten jag har laggade det ingenting så något är fel med mi box, kanske blir det bättre när xiaomi uppdaterar android till version 9 i mi box...
     
  16. jorgeng

    jorgeng Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag hittade denna tråden:
    Android TV Error

    och ändrade från 5.2 till 5.0 då hackar det inte lika mycket och filmer går faktiskt att titta på:

    In Plex for Android TV, navigate to:
    Settings–>Advanced–>H264 maximum level and change from 5.2 to whatever lower “Level” your video is encoded.

    Plex for Android TV
    Settings–>Video Quality

    • Automatically adjust quality: OFF
    • Home streaming: Maximum
     
  17. jorgeng

    jorgeng Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

  18. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

  19. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Varför kör du inte plex appen?
    Jag kör själv Plex och de funkar fint här hemma. Har dock inte testat 4K då den tv jag har på min mibox inte har 4K.

    Kör du direct play? Eller transcoding? Transcodar du får du kolla att servern pallar med.

    Vill du testa mot en annan server så skicka ett pm.
     
  20. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Hej! Såg att denna boxen går att få tag på för 799:- vilket jag tycker låter som ett OK pris. Vad säger ni som har den, är den värd ett köp?

    Jag tänker väl egentligen mest kolla på YouTube och Viaplay. Någon som kan berätta hur det fungerar med 4K sportsändningar via Viaplay, funkar det?