Huawei Mate 20 6.53" Kirin 980

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av flipp, 13 nov 2018.

  1. Pojhem

    Pojhem Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2016
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    25
    Håller med helt och hållet.
     
  2. Pojhem

    Pojhem Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2016
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    25
     
  3. Pojhem

    Pojhem Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2016
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    25
    Jag har inte märkt något som jag skulle benämns som hack i mjukvaran. Hoppas det ordnar till sig.
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    En snabb fråga. Hur mycket standby-drain har du haft? Har du t.ex. sett hur många procent den drar över natten när den ligger orörd?
     
  5. Pojhem

    Pojhem Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2016
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    25
    Det har jag inte specifikt på. Men jag upplever att i Standbyläge drar den minimalt. Men jag stänger oftast ner program jag inte använder. Sen kör jag optimering en gång om dagen.
    Tror det kan variera mellan användare.
     
    flipp gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Låter bra. Är allergisk mot stanby-drain. Men den låg kvar på 85% under 90 minuter när jag lät den ligga nyss. Har hunnit prova kameran lite nu och den verkar ruggigt bra, fortfarande lite för mycket brusreducering för min smak (oljemålningseffekt om man zoomar in) men tycker det är klart bättre än Mate 10 och AI-funktionen verkar fungera bättre mot tidigare Huawei-lurar jag haft. Mörkerprestandan är mycket bra! Dock verkar alla tillverkare nu lyckas bra på den punkten, det har verkligen skett en nivåhöjning senare åren. Förut var det bara google och samsung som gick att använda i dunkel belysning.
    Blir nog att behålla denna och sälja Pocophone, dock gillar jag den också sjukt mycket så inget lätt val.... :)
     
    Pojhem, edvinnn och bernard gillar detta.
  7. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Va det en C432 Cust du fick på den?
     
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    [​IMG]
     
    bernard och wenom666 gillar detta.
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Batteritiden vid användning verkar ruskigt bra. Känns som den ligger på ungefär samma nivå som Mi Max 3. Med en relativt lågupplöst skärm, ett stort batteri och ett energisnålt systemchipp tillverkat med 7 nm kan den nog inte bli annat än makalöst bra. Känns som den drar något för mycket i standby dock, noterade ca 4-5% över natten men det är fortfarande acceptabelt.

    Har hunnit knäppa lite mer bilder nu med kameran och det är som jag sa tidigare ett klart lyft mot Mate 10, speciellt i mörker.
     
    bernard och R3b0rn gillar detta.
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Bättre idle-drain nu. Bara 2 procent över 8 timmar inatt. Har lekt lite mer med kameran och vidvinkelkameran är verkligen användbar även om den inte är lika bra i mörker som huvudkameran. Allt som allt en otroligt komplett telefon som i princip inte har någon svaghet, möjligen att skärmen är av IPS-typ istället för AMOLED men det är å andra sidan en av de bästa IPS-skärmar jag använt. Har inte upplevt något mer stutter eller lagg senaste dygnet.
     
    bernard gillar detta.
  11. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Säger detsamma om Huaweis IPS-skärm, vad den nu kallas LTPS el. nåt, vad det nu var. Min gamla Honor9 skärm känns nästan lika bra som på min P20 Pro AMOLED. Även bättre än Xiaomis IPS.
    Om den sen är ändå bättre på Mate 20 vet jag inte.
     
    bernard gillar detta.
  12. ninjaa

    ninjaa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Vad tror ni, är prisskillnaden mellan Mate 20 och Mate 20x värd sitt pris? Tänker främst på kameran och batteriet.
     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag tror inte det. Batteritiden är verkligen extremt bra på Mate 20. Kan vara den telefon jag haft med bäst battertid och då inkluderar jag Mi Max 3 i jämförelsen. Det är dock bara en känsla jag har, utan att systematiskt har jämfört SOT med andra lurar. Kollar man olika tester verkar det dock stämma:

    "Our test device lasted an impressively long 14:45 hours in our Wi-Fi battery life test and 17:10 hours in our H.264 looped video battery life test. These runtimes exceed anything that our comparison devices can achieve."
    Huawei Mate 20 Smartphone Review

    "The Mate 20 comes with a large, 4,000mAh battery that is coupled with a power-efficient LCD screen. How does it all work together? Quite impressively, actually: the Mate 20 produced the highest score of any 2018 flagship phone when it comes to battery life! With a score of the whopping 14 hours and 26 minutes, it's head and shoulders above the competition."
    Huawei Mate 20 Review


    Jag har också sneglat på Mate 20X men känner att jag är trött på stora telefoner just nu, har kört Mi Max 3 sedan i somras och nu känns det skönt att använda en mindre telefon igen som samtidigt har en hyfsat stor skärm. Dock kommer jag säkert vilja testa 20X någon gång i framtiden. :)

    Angående kameran är huvudsensorn på Mate 20 väldigt bra (1.55um stora pixlar) men testerna visar att Mate 20 Pro (samma som 20X) ändå producerar något bättre bilder. Dock tror jag inte skillnaden är så stor.
     
  14. ninjaa

    ninjaa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Okej. Är inne på en telefon med bra kamera och bra batteritid. Kan du rekommendera Mate 20? Har tittat på Mi Max 3 också med eventuell gcam mod, men jag antar att den inte kan matcha Mate 20 i bildkvalitet?
    EDIT: Hur bra fungerar kamerorna på dessa nämnda mobiler på objekt i rörelse?
     
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det bästa med Mate 20 kameran tycker jag är vidvinkelkameran. När jag det gäller bildkvalitet är Max 3 med gcam-mod bättre ibland och sämre ibland. Generellt är bilderna med Max 3 gcam något skarpare och mer detaljerade men mer brus istället. Objekt i rörelse är nog bättre på Mate 20 då den har mindre shutterlag.
     
  16. ninjaa

    ninjaa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Alrighty. Tack för snabba svar och för hjälpen . Får se vad jag väljer, sitter idag på Nokia 8 med gcam mod men är ändå inte riktigt nöjd, framförallt inte på batteritiden.
     
    bernard gillar detta.
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fick tag på en OnePlus 6T igår. Trodde att den nog skulle ersätta min Mate 20 men nu när jag provat den ett dygn måste jag säga att Mate 20 är bättre (för mig) på flera viktiga punkter och den blir att behålla den snarare än 6T. Blev faktiskt lite förvånad över att jag upplever att skillnaderna ändå är rätt stora till fördel för Mate 20. Märkligt att fler inte fått upp ögonen för Mate 20 för köper man den t.ex. via amazon.de är prisskillnaden mellan 6T och Mate 20 marginell (båda kostar ca 6000 kr).

    - Designen är snyggare på Mate 20, kanske för att den har smalare kanter runt skärmen, svårt att sätta fingret på det mer exakt.

    - OP6T är något lättare att använda med en hand på grund av att den är smalare, dock känns den påtagligt tyngre i handen och därför föredrar jag ändå Mate 20.

    -Skärmen är påtagligt större på Mate 20, 6.53" vs. 6.41" låter som att skillnaden är liten men OP6T har en mycket smalare aspect ratio så i den faktiska skärmytan är klart större på Mate 20 vilket märks både när man surfar och kollar video. Tycker även skärmen på Mate 20 är skarpare och "krispigare" trots att många har hyllat skärmen på OP6T.

    - Stillbildskameran är nog något bättre på Mate 20, det är känslan jag har efter att knäppt en del foton med båda. Provade Gcam modden på OP6T men tycker inte den gav samma lyft som jag tycker den gör på Xiaomilurar jag haft. Saknar även vidvinkelkameran som finns på Mate 20.

    - Batteritiden verkar bra på OP6T men verkar trots det inte vara i närheten av så bra som på Mate 20. Accubattery Pro säger att Mate 20 drar ca 6-7% i timmen för mig med skärmen tänd, motsvarande för OP6T är ca 8-9%. Nu har jag ju bara använt 6T i ett dygn men jag tror att värdena ändå stämmer hyfsat väl utifrån vad jag läst att andra rapporterat.

    - Kan inte avgöra vilket som är snabbast och har bäst flyt vid vanlig användning, tror faktiskt att det lutar åt Mate 20 men det är väldigt subtila skillnader. OP6T har dock snyggare animationer. Oavgjort.

    - Gillar mjukvaran bättre på OP6T, den har en klar edge där, dock kan den för min del inte kompensera för alla andra områden där Mate 20 är vassare (se ovan).
     
    Last edited: 21 dec 2018
    poipen och ninjaa gillar detta.
  18. fnav

    fnav Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nån som har någon åsikt om skillnaden mellan 4 Gb resp 6 Gb-versionerna?
    Versionen med 6 Gb verkar svårare att få tag på!
     
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    När man kört några andra telefoner efter Mate 20 inser man återigen att batteritiden på den är helt i en klass för sig. Kör nu Mi 8 och den har ungefär hälften av batteritiden jämfört med Mate 20 om jag kollar på Accubattery Pro. Mate 20 slår även batteritiden på Honor Note 10 trots att den senare telefonen har ett batteri på 5000mAh.
     
  20. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER


    View: https://youtu.be/QgqinnFGqmQ


    Verkar vara grym batteritid precis som du säger. Huawei kommer nog snart bli störst så kompletta lurar de skickar ut på löpande band.

    Kul att se att Samsung börjar få till det också.