Diskussion: Nokia 9 PureView

Diskussion i 'Nokia 9 (2019)' startad av flipp, 24 feb 2019.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    [​IMG]

    Spec:
    • Body: Gorilla Glass 5 back, 6000 Series aluminum frame, 8mm thickness
    • Screen: 5.99" p-OLED display QHD+ (2880 x 1440px), HDR10; Gorilla Glass 5
    • Chipset: Qualcomm SDM845 Snapdragon 845
    • Memory: 6GB RAM, 128GB built-in storage, microSD expandable
    • OS: Android 9.0; Android One
    • Rear camera: 3X 12MP f/1.8 Monochrome + 2X 12MP f/1.8 RGB + 3D ToF camera; HDR ; DNG RAW 4K@30fps and 4K HDR video recording
    • Front camera: 20MP F/1.8 with Tetracell pixel binning, which combines four pixels into one pixel in low light
    • Battery: 3,320 mAh
    • Connectivity: Cat. 16 Gigabit LTE (1024/150 Mbps)
    • Misc: IP67 rating, In-display fingerprint scanner + 2D face unlock
    • Price and availability: $699, shipping immediately after launch
    Nokia 9 PureView hands-on review


    View: https://www.youtube.com/watch?time_continue=357&v=HwPn3ohc87w
     
    Ilter och inact_0036 gillar detta.
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tror ni att 5-kameralösningen mest är en gimmick eller kommer bildkvaliteten från Nokia 9 vara likvärdig eller rent av bättre än flaggskeppen från Google, Apple och Samsung? HMD har aldrig varit nära de bästa kameramobilerna tidigare vilket får mig att tveka.
     
  3. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Bakken gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är ju rätt spännande eftersom alla andra förlitar sig på endast en kamera, så det är ju alltid en fördröjning mellan bilderna. Med Nokia 9 Pureview blir det ingen fördröjning mellan dem eftersom den tar bilderna simultant med respektive kamera, vilket borde göra det möjligt att producera både skarpare bilder, men också bilder med större dynamiskt omfång.

    Ett stort problem med detta är bara att det blir hiskeligt mycket data som skall processas. Mängden rådata varje bild tar, dvs informationen som läses ut från sensorn och som sparas i en buffert där den behandlas innan kameran spottar ut en JPEG, är gigantisk i förhållande till bildens komprimerade storlek.

    Så jag är rätt förvånad över att Nokia lyckats lösa detta, speciellt med Snapdragon 845, för nu ökar ju mängden data som skall behandlas femfaldigt.
     
    Kristy gillar detta.
  5. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Av de bilderna jag har sett så är det inget superspektakulärt, även avsaknad av en wide angle lens är tråkigt.

    Självklart kommer många som vet hur man efterbehandlar ett foto vara glada över denna mobil, men för vanliga konsumenter så undrar jag om kameran är tillräckligt.

    Personligen så tycker jag att stock android saknar lite funktioner jämfört med andra tillverkare. Visst så får du snabba säkerhetsuppdateringar men ändå.

    Kudos till ett vettigt pris såklart, även om förra årets processor säkert hjälpte till.
     
    Kristy gillar detta.
  6. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 245
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    Beställer man från Nokia tillkommer avgifter
     
  7. spigen

    spigen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    466
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8Pro, Xiaomi 13Ultra, P60 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8Pro, Xiaomi 13Ultra, P60 Pro
    Lite tråkigt med förra årets chipset. Och ingen optisk zoom heller vad jag förstår. Endast en högtalare och rätt litet batteri(kan ju vara bra om HMD har fått ihop optimeringen bra) och "bara" IP67.
    Priset var ju dock rimligt men det är ju också en av få höjdpunkter med denna mobil som varit på gång så länge. Nu när den är officiell så känns det mesta meh...
     
  8. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Framförallt så saknar den en wide angle lens! :/
     
    flipp gillar detta.
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Huawei har ju kört tvåkameralösningar som tar foton simultant sedan P9 (t.ex. en färgsensor och en svartvit) och det har väl aldrig ansetts göra några underverk för bildkvaliteten? Jag är också tveksam till att Nokia har det know-how som krävs för att processa bilderna rätt. Men jag hoppas att jag har fel och att HMD överraskar med något riktigt bra denna gång.
     
    Kristy gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, och tog man sedan en bild samtidigt som man täckte för sekundära sensorn gick det inte att se någon skillnad över huvud taget mot om man tog en bild som vanligt. Det var en gimmick från Huawei. Enda tjusningen med deras lösning var att man kunde ta rätt fina monokroma bilder.

    Ingen har så vitt jag känner till ännu dragit full nytta av två eller fler sensorer samtidigt annat än att använda den sekundära kameran som en hjälpkamera för tex porträttfoto/djupseende, men det är ju inte riktigt samma sak som att ta två bilder samtidigt med identisk sensor, för att sedan sammanfoga bildinformationen.

    Återstår ju att se hur Nokia gjort, om de gör som Huawei där den i praktiken inte används alls, eller om man har en lösning där kamerorna faktiskt används parallellt (vilket skapar vansinniga mängder data som skall bearbetas, varför få/ingen (?) annan som sagt gjort detta tidigare).

    Edit: Eller vafalls, nu glömde jag bort Xperia XZ2 Premium, men Sonys lösning visade sig ju inte vara så bra heller, så det återstår att se hur bra Nokias är: Officiell webbplats för Xperia XZ2 Premium kamerateknologi - Sony Mobile (Sverige)
     
    Last edited: 24 feb 2019
    Kristy och flipp gillar detta.
  11. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Hmm

    "Before we dive into the specs for the Nokia 9 PureView, it’s important to know this is a limited-edition smartphone — when HMD’s stock runs out, you won’t be able to buy this phone anymore. "

    https://www.digitaltrends.com/mobile/nokia-9-news/

    Gissar på att man redan arbetar på en uppföljare som släpps senare i år med 855 processorn.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  12. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Telefonen pitchas onekligen mot fotografer snarare än "vanliga konsumenter". Detta är ju också ett sett för Nokia att sticka ut vilket ändå är lite spännande!

    De har tydligen samarbetat med Lufe(?) som skapade den lite galna 16-lins kameran för något år sedan. (kan ha missnämnt namnet och antalet kameror). Om de har lyckats med det som påstås är det intressant och priset är imponerande.

    Ska bli kul och se om SD 855 versionen kommer senare i år så som någon påstod att de funderade på. Det bör ju vara ett "bevis" på konceptet.
     
    bernard gillar detta.
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Tolkar artikeln som att USA version är i ett begränsat antal. Men jag gissar att i Europa kommer den säkert säljas via telefonoperatörer och andra kanaler. Tror inte de skulle lägga så stora resurser på att ta fram den och sen sluta tillverka den bara efter en kort tid.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    bara för den har fem kameror behöver det inte betyda underverk...Det krävs enromt mkt svartkonst att få mjukvaran att utnyttja alla dessa till max. Konceptet i sig är dock intressant..men det är också upp till bevis. Hade de varit mer självsäkra på sina kamera hade vi nog sett flertal kamera recensioner redan av de som fått i förtid... inget dxomark heller..

    På pappret är ju det där med att använda monochrome sensor intressant... huawei lyckades aldrig riktigt påvisa någon betydande effekt..däremot så gjorde de skillnad när man tog svartvita bilder.. som helt klart blev bättre än bilder tagna med RGB sensor.

    Det krävs mkt svartkonst att få så många kamera sensor att jobba tillsamans, jag gillar dock konceptet att 5 kameror används för att ta en bra bild, men hela idén med att man ska kunna ändra fokus avstånd i efterhand känns lite onödigt... jag menar att ha en extra kamera sensor enbart för detta.

    Vill också tillägga jag är grovt förvånad att det valde denna kamera lösningen, jag var helt hundra på att de skulle satsa på en ultra zoom lösning. Nu återstår det ju så klart att se om det blir en brutal effekt av denna lösningen dom har nu om inte så var det nog fel väg och gå och det skulle kört på zoom lösningen.

    Men nu lär väl oppo hinna ut med nån telefon med 10x optisk periscope zoom kamera innan de gör det, vilket förmodligen får hela konceptet att se förlegat ut.

    Så ja lyckas de inte prestera på riktigt så kommer ju detta kamera system enbart ses som en gimick likt samsung försök att släppa en telefon med 4 kameror.
     
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    av det jag sett på youtube hittils så talar allt för att hela konceptet går ut på att alla kameror används samtidigt när du tar en bild, delvis för att du ska kunna ändra fokus längd i efterhand...
    som sagt upp till bevis ingen idé att hype eller ge mer energi till denna telefonen utan vi får se konkreta bevis på att konceptet fungerar, allt hänger ju på mjukvaran gällande bildbehandling och blir intre direkt lättare att få det att funka med 5 kameror, google har ju fullt upp med en kamera. Men om deras koncept håller vad det lovar bör vi se överägsen mörker prestanda, men är som sagt extremt tveksam till det...ser fram emot kamera recensioner dock... nokia behövs på marknaden... och tycker fortfarande det är kul att de är en av få tillverkare med android one.
     
    Kristy, flipp, Bakken och 1 annan gillar detta.
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hittills har aldrig en uppstickare på smartphonemarknaden lyckats med bra kameramjukvara vad jag kan minnas. Det tog Xiaomi väldigt många år innan de ens blev i närheten av Google, Samsung och HTC. Standard för nyare och mindre märken brukar vara att de marknadsför häftigt kamerahårdvara för att det ska se bra ut på ytan.
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har Nokia publicerat en teknisk beskrivning av hur kamerorna fungerar någonstans? Det är bara ytligt beskrivet på hemsidan och de gick inte direkt på djupet under presskonferensen.

    Hur processar man informationen från kamerorna samtidigt? Snapdragon 845 lär ju knappast räcka till, så de bör ha en särskild DSP för just det ändamålet, men jag hittar inget om detta någonstans.
     
  18. Siedler

    Siedler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2019
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nokia 8.1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nokia 8.1
    Hittade en artikel som beskriver hur det hela fungerar.
    Nokia 9 Pureview - så fungerar mobilen med fem kameror
     
    Kristy, livinl0ud, Oceanic och 1 annan gillar detta.
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Enligt qualcom har de sagt att detta är första gången som deras isp utnyttjas fullt ut andra telefoner har bara skrapat på ytan. Att se stannade kvar på 845 var för de behövde stanna kvar på den plattformen för att ha tid att optimera bildbehandling till isp.
     
  20. Blanco

    Blanco Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2009
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Kan det vara så illa att den inte har stöd för extern lagring (SD-kort)?