Huawei spionage

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av Larsgmb, 11 jan 2019.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har redan läst den där, och den är politiskt vinklad, och man måste förstå hur kina fungerar 2018.
    Huawei behöver fortfarande anpassa sig till de lagar som finns i de länder de verkar i det är höga krav. Jag känenr mig trygg med min huawei telefon iallafall. Och återigen jag är mer rädd för NSA en kinesiska staten i worst case scenario då NSA samarbetar och utbyter information med andra länder, så informationen kan användas emot dig av flera länder.

    Självklart är det nyttigt att ha en skepticism men klara bevis förutom den politiska aspekten att det har kopplingar till staten och militären (som iofs inte är annorlunda om man jämför med dom amerikanska techbolagen som gärna ger ut bakdörrar osv)
     
    Last edited by a moderator: 11 feb 2019
  2. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Nej, du visar upp en total brist på faktakoll men den naiviteten för Kinas planer är ju typisk för många.
    Jag gillar Kina och åker dit på jobb varje månad men tvekar inte en sekund på att många bolag inkl Huawei gör att för landet inkluderat spionage.
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag grejjen är att jag är medveten om problemen men jag är däremot inte naiv att tro att andra tillverkare är bättre det är skillnaden mellan dig och mig! Tyvärr så ligger läget till 2019.
    Jag är mycket väl medveten om de mörka sidorna av allting kring detta, men jag är inte naiv nog att inbilla mig att de alternativ som finns är bättre.

    Jag säger inte huawei är några änglar eller något, men jag är inte heller naiv nog att påstå att alternativen är bättre.

    Världens fabrik ligger just nu kina, i stort sett alla eletronik tillverkas där, ska man ha foliehatt på sig för allt som tillverkas i kina ? med din extrema paranoia bör vi ha det, då rent hypotetiskt så kan kinesiska militären och staten tvinga tillverkarna i kina att ha hårdvaru becons i smyg som skickar hem data där den analyseras och profileras.

    Som sagt ska du ta din paranoia upp til den nivå får du vara beredd att göra det på riktigt och inte bara enbart svartmåla en enskild tillverkare som du dessutom fortfarande inte har presenterat några konkreta bevis emot, förutom att de samarbetar med stat och militär som globala techbolag jorden runt också gör.

    Sedan lägg där till så röstar de ju digitalt vilket såklart inte hör hemma i en demokrati.
    Röstmaskinerna har ju dessutom ertappades vara manipulerade/riggade I valen de år de används. Får vi likande lösning i framtiden i Sverige blir det inte annat än en pseudo demokrati Digitalt röstsystem är absolut livsfarligt och innebär döden för demokratin.

    Ja det gör stor skillnad vem som sprider ryktet i det här fallet är det ju nsa och deras trovärdighet får ju anses vara skrattretande i sammanhanget jag behöver bara nämna "Snowden" för att påminna folk vad NSA är för något.

    Då får man ju se till att ha ett system som jämför hash summorna.
     
    Last edited by a moderator: 11 feb 2019
  4. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Det är det som är så fantastiskt med en demokrati man får ha olika åsikter. Om precis allt.
     
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    @DrT@DrT och @Oceanic@Oceanic kan ni inte leka snällt lägg varandra på ignore eller så åker ni bägge ur tråden om ni inte kan hålla god ton mot varandra. Tröttsamt att läsa om erat bråk.

    Kom med fakta gällande topic istället ;-)
     
    inact_0049, Kristy, R3b0rn och 10 andra gillar detta.
  6. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Kan allt detta göra Huawei (ännu) populärare i sitt hemland? Verkar inte vara någon nackdel ivf.

    Och vad har Xiaomi gjort för fel (i Kina)?

    Chinese iPhone Sales Plummet 20% As Huawei Cements Market Dominance

    . . . the bigger challenge facing Apple is the rise of Huawei, which briefly overtook Apple as the world's second-largest shipper of smartphones last year. Given its deep roots in China and close ties to the state, Huawei understands the shifting Chinese market in a way that Apple doesn't. While shipments of most other smartphones slumped, Huawei sales soared by 23.3% in the December quarter, leading major brands, according to IDC.
    . . .
     
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Stämmer Kinesiska konsumenter sluter upp bakom Huawei
     
    cobben gillar detta.
  8. papito

    papito Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    USA vill bara stoppa Kinas expansion och övertag av marknaden från t.ex Apple.
    Skulle man vara rädd för spionage som konsument då bör man hålla sig borta från Google, Facebook etc.

    När det gäller spionage så har Snowden bevisat att USA är bäst på det och gör det mot ALLA.
     
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    exakt därför blir det hela konstigt när nsa varnar oss för Huawei när nsa är dom största skurkarna i gamet
     
    Jörgen Ö och masze gillar detta.
  10. secccutor

    secccutor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2016
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 11 Lite 5G
    Som konsument stör det mig något oerhört att man försöker strypa ett företag som är världsledande på många områden inom mobilteknologi. Jag vill ha den senaste och bästa teknologin till det bästa priset. Jag vill se utvecklingen gå framåt med nya spännande innovationer. Om jag inte vill bli övervakad av främmande makt så får jag sluta använda internetprylar helt och hållet.

    Som svensk borde jag jubla. Om Huawei kan dödas så ger det en chans för Ericsson och Nokia att växa rejält.

    Som konspirationstänkare kan jag misstänka att USA till varje pris vill behålla sitt teknikövertag och speciellt inför stundande 5G-lansering som kommer att driva på utvecklingen inom så många teknikområden.

    Men som realist verkar det ganska lönlöst att försöka stoppa Kina, t.o.m. kontraproduktivt. Kina utexaminerar nu över 8 miljoner studenter från sina universitet varje år (mer än dubbelt så många som USA.)

    När det gäller STEM-områden (Science, Technology, Engineering, Mathematics) så utexaminerar nu Kina 1.3 miljoner studenter jämfört med 0.3 miljoner i USA, dvs. över 4 gånger så många(!)

    Dessutom är över 300 000 kinesiska studenter inskrivna på amerikanska universitet.

    Det 21:a århundradet tillhör Kina - vare sig det går i demokratisk riktning eller ej.
     
    Last edited: 14 feb 2019
    masze, Jörgen Ö, Oceanic och 4 andra gillar detta.
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja det är synd att politik ska förstöra den fria marknaden som drivs av innovationskraften.

    Ja oavsett vad så får nog USA och andra högteknologiska länder inse att det kommer bli omsprungna av Kina, som du nämner så har dom extremt mycket utbildad kompetens så ja USA och andra länder har all anledning att vara rädda och försöka bromsa den teknologiska utvecklingen och försöka smutskasta förstöra dessa företag. Huawei är den ledande innovationskraften i mobil branschen så det är inte vilket företag som helst
     
    masze gillar detta.
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Last edited: 19 feb 2019
  13. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jo man har hört en del om kinesiskt spionage, och jag har även hört en historia om hur en svensk myndighet slängt ut alla Huawei-tangentbord eftersom man faktiskt hittat keylogger-kod i tangentbordens firmware. Enligt samma källa byttes tangentborden ut mot HP-tangentbord som ironiskt nog också tillverkas i Kina. Fast de byggdes visst om lite innan de fick börja användas.
    Fast jag vet inte, för personligt bruk är jag inte så orolig för min Huawei-surfplatta jag har för att byta TV-kanel med. Jag har ju ändå helt frivilligt berättat i princip hela mitt liv för Google i och med att jag använder en android-telefon med positionering aktiverad och googles mail och kalender aktiva.
     
    pernils94231, masze, Kristy och 3 andra gillar detta.
  14. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Skrattar så magen gör ont för det börjar bli löjligt, presentera bevis! Kalla kriget eskalerar.
    _20190226_110419.JPG
     
    masze och Oceanic gillar detta.
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  16. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    "En svensk myndighet" visst. Upp till bevis vilken myndighet eller sluta sprida grundlösa rykten.
    Jag synar dig även på exakt vilket Huawei tangentbord som denna myndighet skulle ha. Visa var man kan köpa detta tangentbord tillverkat av Huawei.
     
    Last edited: 26 feb 2019
    Fraz gillar detta.
  17. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Han säger ju att han hört en historia, var och en får bedöma trovärdigheten i hörsägen och du har ingen rätt att kräva bevis av någon som framför ett rykte, det är bara för jävla underligt.
     
  18. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Utgå ifrån att alla som kommer åt sätter in bakdörrar och spionprogram.

    Det kan finnas flera i en enda router, från Kina, USA, Ryska Federationen . . . Nord Korea . . .

    Fakebook verkar sätta in avlyssning program lite överallt, t.ex finns 3 av deras appar inbyggda i Xiaomis MIUI ( inte i Xiaomi.eu).

    Amazon ser och lyssnar på dig i hemmet

    En artikel någonstans påpekade att Amazon är huvudsakligen en del av USAs militära underrättelsetjänst, tillhandahåller molntjänster år NSA och CIA och Pentagon som huvud affärsmodell.


    Utgår man från detta vet man hur man ska vidta lämpliga åtgärder . . .
     
    Last edited: 27 feb 2019
  19. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Google vet allt om oss, blir mera appar hela tiden senast i går var det artikel i swedroid.se om en som är på G. Så roligt att man hetsar upp sig över rykten om tillverkare samtidigt som man använder Android eller ios plus alla eventuella appar med "skadlig" kod.
    Skyldiga eller oskyldiga det handlar om att det saknas bevis som gör det så löjligt lite sandlådan utanför dagis. Finns det bevis visst banna dom men tills dess avvaktar jag att ta ställning för eller imot.
    Dags fimpa tråden!
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    LEDARE: Säg nej till Huawei

    Huawei har väl levererat till operatörerna sedan 3G-nätet och det kryllar väl av Huawei-utrustning i näten idag?

    De flesta som har en router hemma för att koppla upp mot LTE kör väl också helstatliga ZTE eller Huawei.

    Om Huawei önskat vore det väl fullt möjligt att avlyssna och störa trafiken idag får man förmoda, så jag förstår inte riktigt den plötsliga panik som tex ledaren ovan ger uttryck för. Den ter sig en aning irrationell, även om det naturligtvis är förståndigt att vara försiktig.
     
    Last edited: 27 feb 2019
    Gorgeous, Holabanarne, jnsson och 1 annan gillar detta.