Fråga: Laddar / Laddar snabbt

Diskussion i 'Nokia 7 Plus' startad av pli70, 29 jun 2018.

  1. pli70

    pli70 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21
    Telefon 2:
    Elephone Q
    Frugan fick en 7 Plus idag och jag blir lite konfunderad när den är på laddning, vid enstaka tillfällen kommer det upp något i stil med "Laddar snabbt" men för det mesta står det bara "Laddar". Är detta normalt?
    Jag hade nog förväntat mig att det alltid borde stå "Laddar snabbt" med originalladdare + kabel.
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Nu har jag inte en nokia 7 men det är inte så enkelt att telefonen har kommit upp så pass högt i % att den gott över till vanlig laddning.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  3. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Har för mig att telefonen måste ligga oanvänd för att den ska ladda snabbt. Om man använder den så övergår den till normal laddning för att inte hetta upp batteriet alltför mycket.
     
    Kristy gillar detta.
  4. pli70

    pli70 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21
    Telefon 2:
    Elephone Q
    Ni kan ha rätt båda två, får testa vidare vid tillfälle. När batteriet låg runt 50% så såg jag "Laddar snabbt" så fort jag tände upp displayen (efter att den legat i vila) sedan övergick den fort till "Laddar". När batteriet nästan var fullt så stod det "Laddar" hela tiden och den snabbladdade inte över huvud taget. I vart fall fick jag inte fram det i displayen. Jag/ vi har inte haft någon telefon men nyare Quick charge tidigare och min OP6 beter sig inte riktigt så... :-)
     
  5. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Spontant tycker jag att den snabbladdare som följer med 7 Plus är långsammare än tex den snabbladdaren som följer med Nexus 6P. Skillnaden är att 7 Plus laddar med variabel volt och ampere, medan 6P laddar med 5V/3A. Dock klarar 7 Plus också av upp till 3A så den borde vara minst lika snabb...
     
  6. o71

    o71 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2018
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Den laddar snabbt upp till 75%. Tror det stod om det i bruksanvisningen.
     
    Kristy gillar detta.
  7. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Läste på XDA att den faktiskt laddar snabbt endast då den ligger oanvänd. Då får inga appar vara igång. Inte ens Spotify el.dyl. att streama till BT eller liknande.
    Snabbladdningsströmmen är 3,1A.

    Då man använder luren, sjunker laddningsströmmen till 2,1A. Den sjunker ytterligare till 1A om luren blir alltför het.

    Därtill sjunker laddningsströmmen naturligtvis då batteriet börjar bli fullt. Den ger inte full kräm ända till 100%.

    EDIT: Själv laddar jag i normala fall över natten med en 1,5A laddare. Det är bara då jag har bråttom som jag använder den medföljande snabbladdaren. På detta vis önskar jag förlänga batteriets livslängd.
     
    Last edited: 30 jun 2018
    Kristy och thr gillar detta.
  8. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag använder en gammal 1A-laddare och laddar över natten. Batteritiden är så extremt bra så jag laddar i princip aldrig nån annan tid på dygnet.
     
  9. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Var tredje eller fjärde natt för mig...
     
  10. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Min kan laddar ur rätt snabbt i bland. Men då har luren varit i gång mer än 2dygn. Normalt?
     
  11. Choxo

    Choxo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2019
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag har haft problem med batteri och laddning senaste tiden. Verkar vara ett vanligt problem. Finns trådar om det lite varstans internationellt. Porten känns som den glappar. Den laddar långsamt och batteriet som förut kunde hålla 2-3 dagar håller nu ca 1 dygn. Har bokat service. Nåt är väldigt fel. Tyvärr har tel gått från att vara väldigt bra till att vara rena dyngan. (Har även fler fel). Ångrar detta köp
     
    bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu börjar det bli ovanligt många rapporter om problem med Nokia 7 Plus. De flesta var förtjusta i början över att den just kändes solid och välbyggd, men det verkar som att den inte håller så bra i längden.

    Detta har upprepats med andra modeller också, tex nokia 3 & 8, så man börjar ju bli lite orolig över hur det är med konstruktionen egentligen. Om man snålat in på den punkten för att hålla nere priserna?
     
    Choxo gillar detta.
  13. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Ingenting som jag har märkt av. Mitt x av NOKIA 7+ verkar bara "tuffa på" typ. Ända problemet jag har haft har varit battydrain. Men verkar nu mer ha fått fason/pli på batteritiden.
     
    bernard gillar detta.
  14. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Stäng av Google assistent eller vad det nu heter. Så kommer batteritiden förlängas. Gjorde susen åt mig i varje fall.
     
    bernard gillar detta.
  15. Choxo

    Choxo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2019
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    4
    Du menar funktionen som finns i hemknappen? Använder den kör jag kör bil så vill ha den kvar. Jag har fabriksåterställt tel och har inte installerat nya appar sen dess, ändå försvinner batteri. Tog av tel från laddning för 3 timmar sedan, har nu gått ner från 100% till 60% utan att den använts. Tittar man i inställningarna står det att batteriförbrukningen är normal och att det uppskattas räcka ca 6 timmar till. Så det försvinner med andra ord ca 10%/timme. Minns jag var fascinerad när den var ny, första dagen jag kom hem från jobbet var den på typ 95%, så det är en väldig skillnad
     
  16. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Nå då funkar inte mitt förslag för er. För mig var batteritiden viktig.
     
  17. Choxo

    Choxo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2019
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    4
    Jo batteritiden är ju just problemet men att ha en telefon som är så gott som ren och ändå drar på tok för mycket batteri ska man väl inte behöva stänga av en stock-app för att över huvud taget kunna använda tel?..

    Min tel har även problem med laddningen + en del andra saker (blir ljudlös utan förvarning, tangentbord laggar mm). Detta är min sista Nokia. Tyvärr, för jag gillade den så länge den fungerade som det är tänkt.
     
    bernard gillar detta.
  18. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Uppenbarligen någon app som spökar. Du kan ju alltid testa stänga av battery manager
     
  19. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Blir den ljudlös (endast vibrator eller DND-läge) eller är det snarare så att alarmet inte låter?
    Om det är det senare så har jag råkat ut för det också och skulle tro att det beror på att Nokia-mobiler dödar bakgrundsprocesser när skärmen är släckt. Du kan följa guiden på Nokia för att lösa det problemet.
    Jag avinstallerade 2 program men jag kommer inte ihåg vilket det var mer utöver com.evenwell.powersaving.g3.

    Och det är naturligtvis inte acceptabelt att behöva göra så där för att få helt vanliga program (alarmappar t.ex.) att fungera som dom ska.
     
  20. Choxo

    Choxo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2019
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    4
    Apparna fungerar. Alarmet går men är tyst. Även ringsignaler, notiser mm är tyst. Medialjud (dvs Spotify mm) fungerar. Det spelar ingen roll om skärmen är på eller inte. Det kan hända närsomhelst. Har tom sett det hända när någon ringde, det gick en signal sedan blev det bara vibration. Trodde då det är själva telefonappen som spökade men det förklarar ändå inte varför allt blir tyst (inklusive alarm) och det känns osannolikt att problemet med ljudet har något med problemen med laddning och batteri att göra.