Sony Xperia 10 Plus - allmänt

Diskussion i 'Xperia 10 / 10 Plus' startad av Swedroid, 25 feb 2019.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tycker den ser hyfsad ut på renderingarna ovan men GSM arena har lagt upp en 3D-avbildning av telefonen och tycker fronten ser förskräckligt ful ut.
    Sony Xperia 10 Plus 3D view, 360° spin

    Har svårt att se att detta kommer bli en storsäljare. 4000 kr för SD636 och den där märkliga designen känns allt annat än prisvärt.
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Jag har klämt lite på den - den har en rätt stor övre ram, och känns väl kanske inte supertidsenlig sett till designen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    kirkx10 gillar detta.
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Den ser bättre ut där.

    Hur kändes den?
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag gillade bakstycket. Det är lite lätt texturerat och ligger fint i handen med en rätt behaglig yta. Byggkvaliteten kändes också god, bättre än låt säga Moto G6 Plus skulle jag påstå (men så är Sony dyrare också), mer i nivå med tex Nokia 7 plus.

    21:9-formatet är ju helt klart speciellt, men inte riktigt så farligt som jag först tänkt mig (dvs av bilderna att döma). De ligger ändå okej i handen och Sony har anpassat UI:t för att göra det enklare att komma åt tex notifikationsfältet genom funktioner som att bara svepa nedåt på hemskärmen (vilket iofs många andra redan har så klart), så man behöver inte ta sig hela vägen upp till toppen av skärmen för det ena och det andra. Det finns fler sådana småsaker som gör de bättre lämpade för "enhandsanvändning", och det är väl egentligen ett måste med 21:9.

    Skärmen upplevde jag också som rätt bra, men hade bara kort tid med dem, men tex bakgrundsbelysning var jämn/såg inga tecken på skärmblödning eller dylikt.

    Fingeravtrycksläsaren i låsknappen fungerar rätt hyggligt, men det är ingen taktil knapp som ger feedback , utan den är endast kapacitiv.

    Att kamerorna sticker ut från bakstycket är lite synd, men så är det ju på väldigt många telefoner idag. De sticker dock inte ut så mycket och det går att skriva på luren medan den ligger ned utan att den vickar så mycket.
     
    Last edited: 27 feb 2019
    flipp gillar detta.
  6. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Var precis och klämde på en x10 plus. Formatet kändes inte alls så horribelt som kagvtrott. Ligger skönt i handen och jag upplevde skärmen som riktigt bra, men jag testade bara en stund. Det jag undrar lite över är battertiden. Men den va riktigt snygg faktiskt.
     
    flipp gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Intressant! Var det på elgiganten du testade den?
     
  8. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Precis! Nu blir XA3 ultra mer intressant också.
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fast Sony bytte väl namn på XA-serien till 10-serien så Sony 10 Plus ersätter XA3 Ultra.
     
    mullsjomannen gillar detta.
  10. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Aha, de missade jag tydligen :)
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Då verkar det som vi delar uppfattning :) Jag var också rätt förskräckt över 21:9 på bild, men väl i handen upplevde jag det inte som ett större hinder.

    Kan bara rekommendera att testa formatet, för att få en uppfattning om hur lurarna känns i handen.
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Synd att skärmen bara mäter 6.5 cm på bredden. Det är samma som Mi 8 SE (lillasyskonet till Mi 8). Jag upplevde att den ytan var för liten när man t.ex. surfade. Bredden på Mi 8 (6.8mm) är dock acceptabel och ett minimum för mig. Låter som en struntsak att jämföra millimeter men det gör skillnad när man läser eller surfar.
     
    bernard gillar detta.
  13. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Ja just ytstorleken kan bli ett problem. Gillar som sagt stpra mobiler och det här är ingen stor mobil. Man blir lurad av att det står 6,5".
     
    flipp och bernard gillar detta.
  14. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
  15. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Någon som sett den här live ute i en butik? Elgiganten hävdar att de inte får ha den på display, vilket jag kan tycka är mycket konstigt? De har alltså en Sony-display och de har (i Örebro) XZ3 (2 stycken), XZ2 compact och en Xperia 10, men säger alltså att de inte får ställa ut Xperia 10 plus på Sony egna begäran? Man får alltså inte ens klämma på luren. ELgiganten säger de har luren, men man får alltså inte känna på den eller titta på den, för att se om den är bra för en personligen.
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det var ju oerhört märkligt, men om du köper den över nätet har du ångerrätt på 14 dagar. Det är dock klart krångligare än att klämma på en i butik.
     
  17. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Alltid en fördel om man kan känna eller åtminstone se en mobil i verkligheten. Sverige är väl en av få marknader där Sony fortfarande har telefoner framme. Så man tycker de borde ta vara på den chansen.
     
    bernard gillar detta.
  18. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    JO, visst kan man köpa den. Men jag vill ju inte köpa den, för att sedan lämna tillbaka den. Sedan får man minnas att mobiler oftast inte är lika lätta att lämna tillbaka. Speciellt inte om man öppnat mobilens låda. Många företag bryr sig inte om att man inte har använt luren, utan bara känt på den. Utan har man öppnat paketet så är köpet godkänt o avsett 14 dagars regeln. De flesta har alltså obruten förpackning som krav för ånger.

    Men visst är det underligt. Och återigen, en recension ifrån Mobil som är riktigt dålig för denna lur. Alltså förstår inte riktigt varför de ogillar Sonys lurar så mycket? Medans Xperia 10 den mindre varianten, så fick den iallafall ok i att den kändes bra i handen. Men Jag har nog aldrig varit med om maken på en diss av en lur tidigare:

    Skall se om jag kan hitta det som är negativt först. Sean positivt, enligt mobil:

    Negativt:
    - Problematiskt format för tv och media inte inspelat i 21:9
    - Man hävdar skärmen är en nisch och detta i negativt ljust
    - MIsslyckats att hänga med utveckling genom att ha en stor svart list i överkanten
    - Fysikens lagar ger mobilen problem och menar att längden gör den svår hanterad (denna är riktigt stor kritik alltså, det går inte att överkomma fysikens lagar och anpassa sig alltså enligt mobil)
    - Svårt att skriva på skärmen p g a den är så smal.
    - Googles gestnavigering är inte tillräckligt anpassad (som vi redan vet är dåligt, men som på något mysko vis blir Sonys fel)
    - Android överhuvudtaget är inte anpassat
    - Dåligt batteri, och är underdimisionerad (Något andra recensioner jag sett hävdat att den INTE har)
    - Dåligt i mörkerförhållande (också något flera recensioner hävdar den faktiskt är mycket bättre på än tidigare Sony-lurar)
    - MObil säger Luren skall tala för sig själv men nämner då Samsung Galaxy A50 och hävdar på något sätt samsungen har bättre kvalite trots den är gjord i plast?
    - knapparna dålig tryckkänsla
    - Bokeh dåligt
    - Kameran dålig på kontraster

    Positivt enligt mobil:
    - Att man kan se 21:9 film i luren och slippa de svarta kanterna runt bilden
    - Bra att läsa e-böcker på.
    - Ok flyt
    - Bra ljud vid samtal.

    Det jag direkt ser i mobils s k test är att man nämner inget om skärmen är bra eller ej, om den är ljuststark eller ej, eller någonting annat. Man ser väldigt lite om den filmar bra, man ser som sagt ingenting på det. Man märker också att den är väldig sen, så sen att priset på denna lur sänkts sedan man skrev recensionern

    Det jag kände när jag testade XPeria 10 plus mindre version var ju i stort sett motsatsen. Visst, snabb var den inte, men det var då inte så illa som Mobil gav den sken att vara. Och här är de i stort sett direkt jag vet inte vad jag skall säga.... Läs själva. Mycket förvånad hur fruktansvärd denna lur verka vara.

    Något jag själv funderat på är, om långsmal skräm är så fuktansvärt, varför klagar man bara på Sonys? Mig veterligen finns inga filmer, eller knappt några youtubeklipp som är för 18:9 eller 19:9 heller, men har då aldrig hört folket på mobil klaga på det tidigare? Att man får svarta kanter väldigt ofta, när man tittar på film? Men nu klagar man på det.... Trots att Sonys mobil inte är så värst mycket längre.

    Test: Sony Xperia 10 Plus - Allt på ett kort
     
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Kollat lite på GSMArenas recension. Tyvärr verkar ju kameran vara rätt sunkig faktiskt. Extremt dåligt dynamiskt omfång och den underexponerar typ allt ser det ut som. Sätter man på HDR ser det bättre ut men då förlorar fotona all form av skärpa och ser ut som gröt. Mörkerfoton väldigt dåliga. Så på kameran verkar de ha rätt.

    Det där med att skriva på skärmen håller jag med om men det är pga så smal ram där nere. Jakten på smala ramar medför nackdelar som dessa då tangentbordet hamnar för långt ned för att bli bekvämt att skriva på. Detta gäller dock inte enbart Sony. Det finns en anledning till att iOS har en tom yta under tangentbordet på sina nyare telefoner. Tycker det blir oergonimiskt redan på min Redmi Note 7 att skriva på om jag tar bort navigationsknapparna och den har större ram där nere.

    Batterier är ju på pappret underdimensionerat för storleken på telefonen men den verkar ha rätt OK batteritid ändå. Hade de satt in ett litet större hade det kunnat bli väldigt bra batteritid istället.

    Måste hålla med också om att ramen över är alldeles för stor det ser konstigt ut när den är så liten där nere.

    Så jag måste hålla med om den mesta kritiken även om Sony själva inte är skyldiga till allt utan även Google.
     
  20. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    kolla phonearenas recension, inte gsmaena, de har aldrig gillat Sony. Detsamma gäller Phonearena, men de verka gilla luren. Kameran är inte perfekt, men det är en bra kamera för prisklassen. Finns mindre kanaler som säger att xperia 10 plus prestera mycket bra i mörker och sämre ljus.

    Geekanoid, Recombu är mycket positiva... kolla även dem. GSMarena, mobil.se går inte å lita på när det gäller Sony mobiler. Phonearena är ömsom positiva och kritiska på en gång, men de gillar mobilen. Btek gilalr också lurarna, men har viss problem med kameran då man tycker autofokus är lite för stingslig.
    Geekanoid går in mer på kameran
    Recombu går in mer på kameran mellan 10 och 10 plus
     
    Last edited: 4 maj 2019
    night77 gillar detta.