Vimla - status

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av svenix, 8 apr 2018.

  1. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Men betallösningen bevisar ju att de lyssnar på sina kunder? :o
     
    bernard gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det var nog så. Beslutet att byta ut Klarna mot något annat togs för rätt länge sedan. På den tiden när Vimla fortfarande lyssnade på medlemmarna och när beslutsfattarna själva var aktiva i forumet.

    Då var det ganska många medlemmar som var kritiska mot Klarna som företag och Vimla vek sig för trycket och beslutade att byta till en annan betallösning. Att det sedan har blivit så lång genomförandetid på detta projekt (var tänkt att bli klart i december2017) är ju vanlig Vimla-standard. Och under tiden har Vimla helt bytt inriktning.

    Men ja - jag skulle säga att beslutet att byta ut Klarna faktiskt är en rest från tiden när Vimla lyssnade på medlemmarna. För sådär drygt tre år sedan.
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hur gick det med Viktors skägg? Han fick väl inte raka sig förrän byter var klart? Om något hade det ju varit seriöst om de höll fast vid det...

    Uppdatering av Vimlas utvecklingsplan


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
     
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, du. Jag har inte träffat Viktor, bor inte ens i samma stad. Så jag vet inte. Jag har inte hört nåt mer om det där slutspelsskägget.
    Vi kan ju prova att pinga @Viktor_Vimla@Viktor_Vimla själv så får vi se om han svarar. Han brukar titta in i forumet ibland.
     
    bernard gillar detta.
  5. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 270
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Jäkla gött väder. Vimla kommer väl fixa så att 2.0 fungerar i alla länder innan dom tvingar på folk det?? Jag reser ju mycket i Malaysia å Indonesien Asien med omnejd... Eller ska dom låna ut ett Telenor abonnemang till mig när jag ska ut och resa?? Någon som har koll på detta !?
    20190301_144027.jpg
     
    bernard gillar detta.
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vimla fortsätter att lägga till fler och fler länder och operatörer som man kan roama med Vimla 2.0. På sikt kommer det nog att bli lika många länder tillgängliga som med Vimla 1.0. De brukar skriva i Vimlas forum när de lägger till ytterligare länder.

    Sen har vi det där med Vimla och tidplaner... Ingen vet när Vimla 2.0 kommer att ha täckning i alla länder. Ingen vet heller när Vimla kommer att tvinga över alla kunder till Vimla 2.0. Vimla har visserligen sagt att det ska ske under 2019. Men det finns ingen Vimla-deadline som har hållit hittills. Det brukar bli avsevärt senare än vad som sägs.

    Att låna ut ett Telenor abonnemang tror jag inte blir aktuellt. Det finns ju ett problem med Vimla 2.0 att 2G mobiler inte fungerar. I det fallet hade det verkligen varit befogat att låna ut Telenor abonnemang men Vimla valde istället att betala nya mobiler för drabbade kunder.
     
    induktion gillar detta.
  7. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, absolut men vad jag menar är att det inte är så konstigt att kunder önskar ett byte när det som finns fungerar så pass dåligt. Det gäller ju vilken operatör som helst. Det vanligaste är väl att operatören löser problemet själva när kunder börjar ringa och höra av sig till supporten. Känns inte som att det är något att slå sig för bröstet för så att säga. Man inför saker som egentligen ska fungera korrekt från början och om det inte gör det så ska inte kunderna behöva tjata om en lösning. Det gäller ju även andra saker när man påstår sig ha "lyssnat". Jag menar att det inte har något med vimlas modell att göra, det är vad alla kunder skulle kräva. Sen att det tar 3 år.... ja då är det "kolla, vi lyssnar faktiskt på våra kunder och byter ut ett dåligt system till ett bättre, sorry att det tog 3 år bara, men ändå, vi lyssnar!"

    "Det går inte att ringa samtal"
    "Ok, vi fixar det. Vi har ingen tidsplan."
    Three years later...
    "Nu är det fixat! Titta! Vi lyssnar!"
     
    Last edited: 12 mar 2019
    induktion gillar detta.
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag håller med dig! Vimla slår sig för bröstet och säger sig ha genomfört önskemål/förbättringar på medlemmarnas begäran när det i många fall kanske är sådana saker som är självklara för andra företag att genomföra som en del av den normala verksamheten.

    Särskilt tydligt tyckte jag det var idag när en mod på Vimla forumet skrev en lång rad med vad han tyckte var sådant som Vimla har genomfört efter önskemål från medlemmarna:
    Vimla 2.0 - del av ett stort Telenor experiment

    Det mesta av vad han räknar upp är väl sådant som ett normalt företag fixar som en del av sin dagliga verksamhet. Prisändringar och ändring av abonnemang i förhållande till konkurrenterna, förbättra saker som fungerar dåligt, genomföra ett och annat önskemål från kunderna m.m.

    Sånt gör alla normala företag utan att behöva slå sig för bröstet och prata om community m.m. Men om man som Vimla försöker profilera sig som en community-vänlig operatör och pratar stort om sin "öppenhet" m.m. så förväntar sig nog kunderna något mer utöver "det vanliga". Och där levererar inte Vimla speciellt mycket.

    Vimla har en tendens att blåsa upp allting och försöka få allt att låta så märkvärdigt. Samtidigt som de gång på gång misslyckas med att leverera det de pratar om. I alla fall inom rimlig tid. T.ex. extra-sim som var väldigt hett på marknaden för några år sedan. Tele2 hann både införa gratis extra-sim och avskaffa dem igen innan Vimla ens fått fram produkten överhuvudtaget. Ändå försöker Vimla framstå som den operatör som lyssnar på sina kunder och snabbast förverkligar de senaste kundönskemålen.

    Det fungerar tyvärr bara i Vimlas våta drömmar, verkligheten ser helt annorlunda ut med pinsamma brister i basfunktionaliteten. Det går inte att vidarekoppla från mobilen, det funkade inte att ringa melodifestivalen m.m. m.m. för att bara ta några exempel från Vimla 2.0.
     
    inact_0049 och NiklasO gillar detta.
  9. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, jag läste precis svaret i vimlas forum. Frågorna är besvarade tydligen. Nja, jag ser mest undanflykter och rundningar av vad vi faktiskt frågar, men men. Som jag skrev där, jag ger upp. Hoppas på att någon annan orkar fortsätta diskussionerna. Läste även det som skrevs om att man själv är ansvarig för ton och så vidare när man skriver och absolut, men tonen kan få vara hård så länge den inte bryter mot forumets regler och det gjorde knappast min "ton". De kan inte heller kräva att alla ska vara konstruktiva hela tiden. Jag har varit moderator i många stora forum, vi snackar hundratusentals medlemmar. Jag känner till det där men samtidigt så får man inte vara för hård. Det är okej att inte gilla min ton men... lev med det.

    Tråden är låst ser jag. "samt så är det här en tråd som på nytt skapar oerhört dålig stämning i forumet, så jag kommer därför att låsa denna tråd." Absolut! Skyll på tråden! Undrar hur dålig stämning det skapar med undanflykter och låsning av trådar med upprörda kunder. De som bidrar mest till att skapa "oerhört" dålig stämning är Vimla själva och deras icke-svar till svar.

    Tycker att ni som känner att leveransrapporter är viktiga går in på forumet och luftar era åsikter om att det inte kommer att finnas i 2.0. Jag har fokuserat mycket på just leveransrapporter och i svaren har Vimla valt att också göra det. Men leveransrapporter är egentligen en liten del av allt strul. Det var bara vad som fick bägaren att rinna över rejält för min del. Det är en showstopper för min del och jag byter när vi tvingas på 2.0. Det är förstås möjligt att Vimla (eller de som utvecklar det nya alfa-nätet tar till sig kritiken och faktiskt fixar rapporter). Grejen är att folk som använder rapporter inte kommer att veta om att det inte finns förrän de tvingas till byte. Det är en BASFUNKTION. Man undrar inte om operatören man byter till har stöd för leveransrapporter. Lika lite som man undrar över om det nya nätet har stöd för telefonsamtal....

    Edit: Lägger till Vimlas svar angående leveransrapporter här:
    "Det som refererats till som “leveransrapporter för sms” är en funktion som vi valt att sluta leverera. Detta på grund av att funktionen inte visar att ett sms levererats till mottagaren utan bara att det nått mottagarens mobilnät - med risk för att ge en falsk försäkran om att meddelanden lästs när mottagaren i själva verket inte sett dem. Vi ser det som en förlegad och opålitlig funktion och därför väljer vi att inte ha kvar den."

    Det man påstår här är INTE SANT. 1. Den visar visst att enheten har tagit emot meddelandet. 2. En rapport meddelar "Levererat", inte "Läst". Snacka om att dumförklara sina kunder. 3. De har inte valt att "sluta leverera" själva. Trots detta och trots att man får följdfrågor så hänvisar man ändå till detta svar. De har inte "valt" att sluta leverera tjänsten utan det nya testnätet som de lurar in fullt betalande kunder i (genom att påstå att nätet är klart och testat) HAR INTE STÖD för det. Samtidigt så fortsätter de att hävda att 2.0 var klart att lanseras och fullt okej att stoppa i fullt betalande kunder i även om man nu med facit i hand ser att det absolut inte var klart, så kan man dessutom se att det inte är klart idag heller, flera månader efter lansering. Man erbjuder inte ens en möjlighet att gå tillbaka till gamla nätet utan då får man portera ut sitt nummer och sen portera tillbaka det och samtidigt tappa all tipsrabatt och sparad data. Jag anser att man medvetet har lurat och vilselett sina kunder. Jag själv begärde byte till 2.0 tidigt för att jag gillar att testa nya grejer men idag så är jag extremt glad över att Vimla inte har klarat av att skicka ut nya simkort till mig och familjen trots att jag anmälde mig för byte för många månader sedan. Hade jag bytt så hade jag bittert ångrat mig idag. Ursäkta mig för eventuella upprepningar. Jag kan ha skrivit om vissa saker i andra inlägg redan. Jag tycker att Vimlas agerande i hela den här historien är under all kritik. Ni som har Vimla idag, BYT när ni tvingas på 2.0. Ni kanske är nöjda idag (jag är nöjd, jag har ju classic) men när det blir problem, förvänta er ingen hjälp.
     
    Last edited: 12 mar 2019
    bernard och Moby gillar detta.
  10. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Nu ser jag att de låser trådar med upprörda kunder genom att påstå att trådar framkallar hårda ord och "skapar tråkig stämning". Alltså, vad sysslar de med? Dumma jobbiga missnöjda kunder som blir upprörda när Vimla talar runt problem, ger svar som egentligen inte är något svar och sen låser de trådarna när folk blir ännu mer upprörda. De har satt i system att hänvisa till gamla svar som egentligen inte ger något svar. När man ställer följdfrågor om det gamla svaret så ignorerar man det och när folk blir arga så låser man trådarna....

    ps. Det går inte att stoppa City Gross SMS-utskick genom att skicka meddelande till 71120 med 2.0. Antar att fler än City Gross använder 71120 för att hantera prenumerationer. Alltså, byter du så kan du råka ut för de mest slumpmässiga problem som känns mer som ett skämt än verklighet. ;) Det märkte en del när det inte gick att rösta i Melodifestivalen med 2.0 också. Alltså jag tycker att det här är både tragiskt och extremt komiskt.
     
    Last edited: 12 mar 2019
    svenix gillar detta.
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, det är lite dålig stil att Vimla har börjat låsa "obekväma" trådar i sitt forum. Visst finns det en tendens hos Vimla-personalen att undvika att svara de allra mest obekväma frågorna.

    Men man får också komma ihåg att den Vimla-personal som svarar i forumet är vanliga kundtjänst medarbetare som inte har mandat att uttala sig i lite större frågor om Vimlas inriktning eller kvalitet på Vimlas tjänster. De måste ju vara lojala mot sin arbetsgivare och svara det som företagspolicyn påbjuder.

    Jag vill ändå ge en stjärna åt vissa av Vimla-personalen i forumet som jag upplever anstränger sig lite extra och försöker skaka fram svar på en del frågor som annars hade blivit bortglömda. Men som sagt, de får inte lov att uttala sig i de stora frågorna. Jag tror nog att de skjutsar en del frågor uppåt i sin organisation som de inte får lov att svara på men sedan hänger det ju på hur det hela handläggs av de högre cheferna. Jag upplever att viljan att delta och svara på frågor i forumet från de högre cheferna på Vimla är näst intill obefintlig.
     
    NiklasO och bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 740
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är först och främst VD:n - Johan Littorin - som skall kritiseras, och naturligtvis Telenor också. Telenor viftar dock bort allt ansvar för Vimla trots att det är Telenor som beslutar om vilken budget Vimla har att röra sig med och därmed hur stora möjligheterna är för bolaget att utvecklas.

    VD:n för dock en tillbakadragen roll, så det är kanske inte helt enkelt att utdela någon kritik i den riktningen. I normala bolag är VD:n ansiktet utåt och den som meddelar när det är dags för förändringar, eller tar ansvar i de fall något inte fungerat som tänkt etc. Här verkar det ledarskapet, med något enstaka undantag på senare tid, som bortblåst.
     
    induktion, night77 och svenix gillar detta.
  13. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Hade varit intressant att se siffror på hur många av de som bytt till Vimla 2.0 som fortfarande är nöjda med Vimla jämfört med Vimla classic-kunder.
    När listan med saker som inte fungerar, alternativt fungerar dåligt, växer snabbare än listan på saker som faktiskt löses i kombination med att missnöjet försöks tystas ner så är det bara en tidsfråga innan fler och fler överger skeppet för andra operatörer. Och vi som har Vimla classic lär väl knappast hänga kvar om vi tvångsförflyttas till Vimla 2.0?
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det beror ju på. Vi har två parametrar att spela med:

    1. Man får anta att Vimla 2.0 förbättras med tiden och att fel och buggar rättas till. Det är ju ändå en produkt som Telenor/Cisco vill försöka sälja till fler operatörer så de måste ju få den att fungera förr eller senare. Frågan är hur lång tid det tar innan Vimla 2.0 fungerar tillfredsställande.

    2. Sedan har vi frågan om hur lång tid det tar innan Vimla tvingar över oss som idag ligger på Vimla classic till Vimla 2.0. Det är sagt under 2019 men med kännedom om hur det gått med alla andra av Vimlas tidplaner så kan det mycket väl bli ett eller två år senare.

    Så frågan är hur bra Vimla 2.0 har hunnit bli när vi tvingas över? Det kan ingen veta i dagsläget. Min bedömning är att när den dagen kommer att jag ska tvingas över till Vimla 2.0 så får jag ta ställning till vilken status Vimla 2.0 har då. Har den blivit tillräckligt stabil och har de funktioner man kan kräva så stannar jag antagligen kvar hos Vimla. Om å andra sidan Vimla 2.0 fortfarande är kass när jag ska tvingas över så byter jag troligen operatör.

    Så mitt råd till alla som har Vimla classic (Vimla 1.0) är att ha is i magen och se hur saker utvecklas. Vi kan ta beslutet när den dagen kommer att vi ska tvingas över.
     
  15. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 270
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Kommer inte GSM funka på 3/4g telefoner alls? Lika kasst som 3 Sverige? Inget GSM nät?! Då blir vimla en riktig katastrof för mig då jag enbart kan köra samtalen på GSM när jag är hemma. 3g är omöjlig att få in... :'(
     
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nja, jag tror inte det är så att 2G inte fungerar med Vimla 2.0 generellt. Som jag förstått det är problemet att Vimla 2.0 använder ett annat nätnummer än Vimla 1.0. Det nätnummer som Vimla 2.0 använder finns inte i äldre telefoner om de inte kan få en mjukvaruuppdatering.

    I en nyare telefon med mjukvara som inte är mer än några år gammal borde 2G fungera tror jag. Har dock inte kunnat testa detta själv då jag inte använder Vimla 2.0.
     
    Kingson gillar detta.
  17. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 270
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Okej. Låter lovande :) jag har full mottagning på 4g. Men nada på 3g. Och 3-4/4 staplar på GSM. Testat att låsa luren på 3g när jag är hemma. 0/4 staplar. Och även fått upp texten endast sos samtal. Lika dant på galaxy s7 edge, s8+ & s9+ & Note 9
     
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är ju möjligt att du har dålig 3G täckning där du bor. Vad jag förstått så satsar operatörerna mer på att bygga ut 4G+2G och mindre på 3G på vissa platser.

    Vad händer om du låser telefonen på 2G? Får du täckning då?
     
  19. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 270
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Ja 2g (GSM som jag kallar det) låser jag den på det så funkar det exemplariskt. Men då kommer problemet när jag går till garaget, inget wifi där och så blir man grinig över det :) jag kan tillbringa några timmar där. Så den ligger alltid på 4g när jag är hemma, men så fort jag ringer eller tar emot ett samtal så hoppar den till GSM.
     
    bernard gillar detta.
  20. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 270
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Va det inte något prat om att alla operatörer skulle börja köra samtal eller HD voice samtal på 4g? Eller har jag drömt det !?