Första intryck och omdöme s10 plus.

Diskussion i 'Galaxy S10+' startad av R3b0rn, 14 mar 2019.

  1. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Samsung har till detta året bestämt sig för att följa sin vanliga design stil och personligen har jag älskat den för varje steg dem gått.
    När jag fick hålla den för första gången så reagerade jag direkt på hur väldigt tunn och lätt den är! Speciellt om man jämför med, enligt mig, den enda telefonen på andra änden som är värdig att sättas där, iPhone Xs Max som jag hädanefter kommer att förkorta med Maxen.

    Låt oss betrakta elefanten i rummet på en gång när det gäller skärmen. Apple valde att fortsätta med sin notch medans Samsung modigt valde att testa något annat. Ett ovalt urklipp för fram kameran samt sensor. Placeringen är lite märklig kan tyckas men måste erkänna att jag vid fullskärm tittandes på Netflix föredrar punch holen där den är, påminner lite om en tvkanals loggas placering så den stör inte.

    På tal om skärmen så är det något som Samsung är absolut bäst på vilket är tragikomiskt på sitt sätt för skärmen på Maxen är så brutalt bra kalibrerad i vitbalans och färg. Däremot upplevs skärmen på s10+ "vassare" och jag tror starkt på att det handlar om upplösningen som s10 har. Sen så poppar allt med färg på ett sätt som inte Maxen gör och det är här det blir högst personligt vad man föredrar. Jag är lite kluven här och får ge det lite mer tid för o kora en personlig vinnare.

    Samsung har verkligen bockat alla rätt med OneUI för touchwiz har alltid vart extremt plottrigt och för varje ny version så har det bara blivit värre och värre. Äntligen har dom tagit ett steg tillbaka och gjort det riktigt trevligt att använda. Speciellt i flytet. Något som Apple med iOS ständigt enbart har förfinat till det bättre för det mesta. Nu är det väldigt orättvist att jämföra Android och iOS men det är det jag har haft framför mig.

    Ljudet på högtalarna är rätt så lika, men vad kan man förvänta sig av formfaktorn? Maxen har lite mer "bas" i ljudet men s10+ känns mer dynamisk. När vi kommer till hörlurar dock så är det en som vinner med hästlängder. Mest för att den faktiskt har ett hörlursuttag från start utan en massa joxx med dongel.
    Jag får ut 32bit 192Khz lätt med Neutron på s10+ och det är rent gudomligt vilket ljud som den levererar! På snudd till extern dac kvalitet vilket jag blev grovt förvånad över. (Neutron kör direkt på ljudchippet utan Samsungs egna ljud effekter). Testade även min FiiO q5 och det fungerade precis som det ska. Neutron släpptes rätt nyss till iOS oxo och det är lätt den bästa high end spelaren till iphones. Tyvärr så kommer Maxen inte upp till samma kvalitet denna gång.

    På tal om ljud så upplever jag samma med telefonsamtal. Maxen låter bra men s10+ är magisk på att hantera VoLTE. Låter som om personen är i samma rum... nästan...

    Första gången jag lekte med en telefon med vidvinkel kamera var LG v30 och det är en häftig upplevelse. Tyvärr på den tiden så kunde man se på bilderna att skärpa inte var universellt jämnt vilket oftast ledde till distortioner. Jag upplevde det nästan mer som gimmick än något jag skulle använda ofta. Med s10+ så är det ett nytt kapitel och bilderna blir super fina! Verkligen en förbättring sen dess. Däremot så är det den enda skillnaden mellan Maxen och s10+ för bilderna blir fortfarande mer naturliga på Maxen och mer överdrivna på s10+. Men detta är även det en högst personlig åsikt då bilder är helt i betraktarens öga. Båda gör ett fantastiskt jobb på olika scenarion men det är när man spelar in video som s10+ blåser Maxen ur vattnet. Bilden, ljudet och stabiliseringen är i en egen liga.

    Batteritid har jag inte kunnat utreda idag riktigt men det jag ser hittills är lovande. Men här beror det på helt hur din personliga användande ser ut. Uppdaterar med detta senare.

    Lite snabb första intryck från min sida. Däremot kan jag direkt säga att helheten som Apple ger med Maxen MED Apple Watch är något Samsung får jobba stenhårt med för den nya Galaxy Watch ser ut och beteer sig som skit jämfört med AW...

    Om jag går över så är det absolut det jag kommer sakna mest...

    Sent from my SM-G975F using Tapatalk


    Edit: Fingeravtrycksläsare!! Gimmick.. hade gärna haft en fysisk knapp bak. Och inte är den blixtsnabb heller men inte snorseg... OK... inte mer.
     
  2. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Har du tagit några bilder än med den? Du får gärna dela med dig :D

    Det där med Fingeravtrycksläsare, det finns två läger, de som gillar eller de som hatar. Den kanske blir bättre med tiden som med OP6T även om det är två olika tekniker?
     
    R3b0rn gillar detta.
  3. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Jag tycker den är ok. Varken mer eller mindre. Men tror man lär sig att pricka den rätt ju mer man använder den. Tycker det är lättare att låsa upp nu än i början på dagen.

    Har tagit några bilder ja men inte sådana jag kan/vill lägga upp här :) och nej det är inte snusk, bara privat egendom.

    Sent from my SM-G975F using Tapatalk
     
    night77 gillar detta.
  4. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Min egen åsikt om Fingeravtrycksläsaren, att den var sjukt jobbig på baksidan i de flesta mobilerna. Ofta tryckte man fel på kameran istället för den. Jag fick ont i magen när jag såg dess placeringen som byttes från framsidan i S7 Edge till baksidan i S8+. Sen blev "lite" bättre placering i S9+/Note 9 men tycker fortfarande att jag "touchar" fel ställe hela tiden. Så jag föredrar den nya lösningen att ha den inbakad på framskärmen, väldigt händig när man kör bil (och har telefonen i en hållare) och även om luren ligger på bord och du vill bara snabbt låsa upp det direkt från skärmen.
     
    R3b0rn gillar detta.
  5. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Ser mycket bättre ut än AW imo och beter sig mycket bra på min arm iaf [emoji23][emoji23][emoji106][emoji16][​IMG]

    Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
     
    Stefan707, Ducceman, Kristy och 3 andra gillar detta.
  6. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Pillade på en i media markt. Kan varit så att i demo läge så är den konstig.

    Den är fin det var inte det, det var mer mjukvarumässigt för aw4 har noll lagg.

    Sent from my SM-G975F using Tapatalk
     
    Droid_269 gillar detta.
  7. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Kristy gillar detta.
  8. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Nu har jag också fått min nya Galaxy S10+ Prism Black (128GB). Köpt på MediaMarkt, var faktiskt inställd på en rejäl försening dock blev det inte fallet så. Blev lite överraskad när MediaMarkt skickade mejl för att hämta luren (i Lund).

    Jag kommer att basera min "första intryck" på S10+ jämfört med min gamla Galaxy Note 9 (512GB/8GB RAM).

    + känns lättare och händigare! Den är kortare och passar bättre i handen.
    + skärmen ser faktiskt bättre ut än Note 9. Vad som ligger bakom det bryr jag mig inte om.
    + Kameran har jag inte testat så mycket av men den känns en aning rappare än Note 9.
    + Overall prestanda känns bättre och telefonen mer responsiv.
    + Fingeravtrycksläsaren fungerar helt OK, man ska trycka lite extra på skärmen för att få den igång, jag tycker det är helt ok. Jag förstår inte varför folk har skrivit så mycket negativt om det.
    + Batteriet vet jag inget om än, det är första laddningen så det lär ta några dagar tills jag kan berätta om dess prestanda.
    + Nu kan man schemalägga "mörk" tema. I Note 9 kunde man inte göra utan man fick slå på den manuellt vilket var irriterande moment.

    Än så länge känns telefonen som en bra uppgradering men har du ont om pengar så behåll din Note 8/Note 9/S9/S9+ och även S8/S8+.
     
    Last edited: 16 mar 2019
    Coolmupp, Trino, R3b0rn och 2 andra gillar detta.
  9. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Bra tankar, enda jag inte riktigt håller med om är Aw..[emoji3]
    Haft alla Aw send första, men alltid hatat designen.
    4:an är första som känns "bättre" ..
    Men använder mest samma sak..tid,datum,timer och vardagstracking. Och där duger båda men GWatch ser bra mycket bättre ut och har bättre batteri.

    Är man dock en av dom som gillar apps och att sitta trycka på den lilla skärmen på olika apps så är ju Aw bättre..[emoji16]

    För träning kör jag min polare eller Garmin ändå för det duger verken Aw eller GWatch för..
     
    bernard gillar detta.