Enligt Qualcomm mobiler med 100 megapixel kommer i år

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 15 mar 2019.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 413
    Mottagna gillanden:
    4 157
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  2. Dupp

    Dupp Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER


    Har någon kommit med ett tidigt aprilskämt?

    Den högsta upplösningen på en bildsensor (för proffs, inte NASA eller dyligt) som jag läst om är Hasselbladaren (om vi frångår special, special) med 100 megapixlar, med en viss teknik så kommer de upp i 400 megapixlar genom att bildsensorn flyttas mellan exponeringarna.
    Nu talar vi om kameror med optik som möjligtvis kan ge rättvisa åt upplösningen.
    På en mobil med dålig optik så är det totalt värdelöst med den upplösningen.
    Om jag minns rätt så låg filstorleken på runt 2,5 Gig, då kommer jag inte ihåg om det var RAW eller vilket format.
    Men även i komprimerat format så kommer filstorleken att vara STOR.

    Om man fotograferar med en mobil, finns det ens ett intresse av den upplösningen? Eller ens varför?
    Kan man hantera filstorlekarna? Hur många bilder får plats i din mobil?
    Optiken sätter gränserna, upplösningen finns där men om man sminkar en gris så blir den inget annat än en sminkad gris.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 413
    Mottagna gillanden:
    4 157
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Kan det vara så att det tänker kombinera tex 4 sensorer till en bild?
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Den 48MP-sensor som är populär från Sony för närvarande, IMX586, ger egentligen inte information motsvarande 48MP på grund av hur den är konfigurerad, utan i praktiken motsvarar resultat snarare en ordinär 12MP-sensor: 48 MP or not? A look at Sony's new camera sensor | AndroidPIT

    Jag antar att sensorerna som nämns också kommer bygga på samma teknik som Sonys med ett så kallat "quad" bayerfilter, såvida sensorerna inte växer drastiskt i storlek, men det skulle ju medföra en lika drastisk ökning av optikens storlek.

    Sonys approach innebär inte att man i någon större utsträckning får högre detaljrikedom, men den medger en del fördelar för bland annat HDR-foto.


    Enda sättet att öka sensorns storlek och minska optiken är att använda en kurvad sensor, men det ligger nog ett antal år framåt i tiden, även om det experimenteras friskt: The CEO of Sigma Explains the Challenges of Curved Sensor Technology
     
    Last edited: 16 mar 2019
    Oceanic och Kristy gillar detta.
  5. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 496
    Mottagna gillanden:
    1 177
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag har en Mi Note 2 som har en ovanlig 22,6 Mpx sensor, alltså nästan dubbelt så många pixlar som dessa just nu vanliga med 12Mpx.
    Men sensorn ska ha "små" pixlar, om jag har fattat rätt, som ska vara en nackdel vid lågt ljus.

    Den har bara "limited" kompabilitet med camera2.api, men jag har hittat några Gcam som fungerar skapligt.

    I fullt dagsljus gör den absolut bästa bilderna, med 5488*4112 upplösning och filstorlekar regelmässigt över 20Mb.

    HDR+ fungerar Ok, men jag tycker 16Mpx sensorn i Mix1 gör bättre bilder vid lågt ljus.
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 413
    Mottagna gillanden:
    4 157
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    ökad upplösning är väl främst för man vill ha digital lossless zoom... men nu verkar det ju som vi kommer se 10x optisk zoom på några av årets mobiler så jag då har man inte direkt användning av det... optisk zoom tror jag förmodligen är rätt väg att gå..
    Ljusinsläpp bör priorteras framför upplösning... och det är väl också det tillverkare har gjort, det var ju annars tidigare ett megapixel race på telefonerna.
     
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 413
    Mottagna gillanden:
    4 157
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Intressant men också väldigt komplicerat.. är inte tillräckligt mkt kameranörd för att grotta ner mig allt för mkt på djupet.

    Men det blir nog som du säger att man inte kommer kunna få ut än äkta 100 megapixel bild.
    men den 48 MP sensorn du snackar om som nu finns på flera telefoner bland annat mate 20 och p20 de använder väl pixel binning ? skulle en 100 MP sensor få ännu mer positiv effekt med pixel binning ?